........... Siapa Kata Orang Zakat Tak Kreatif, Lembab dan Tak Keluar Pejabat ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Siapa Kata Orang Zakat Tak Kreatif, Lembab dan Tak Keluar Pejabat ?

Wednesday, July 31, 201310comments


Sebelum ni ada saya menulis beberapa artikel mengenai rakyat yang berdepan dengan masalah kesempitan hidup sehingga ada yang terpaksa menggunakan media untuk menagih simpati orangramai ..... dan saya ada kritik pihak BaitulMal / pihak yang bertanggungjawab dalam hal Zakat.

Antara lain saya kritik pegawai2 zakat ini yang tidak prihatin, tidak aktif dalam tugas mencari serta membantu mereka yang memerlukan bla bla bla, pendekata LEMBAB.

Tapi artikel Utusan ini membuka mata saya yang mereka ini ( pihak yang bertanggungjawab dalam hal kutipan dan pengagihan zakat ) sebenarnya KREATIF juga.

KUALA TERENGGANU 22 Julai - Bagi memudahkan pembayaran zakat dilakukan umat Islam di negeri ini, Majlis Agama Islam dan Adat Melayu (Maidam) Terengganu menyediakan perkhidmatan kaunter bergerak menggunakan sebuah van.

Van tersebut akan bergerak ke seluruh negeri ini dan singgah di kawasan-kawasan tumpuan orang ramai seperti pusat beli-belah, pasar, jabatan-jabatan kerajaan serta sekolah.

Inisiatif dimulakan sejak tahun lalu itu mendapat sambutan apabila semakin ramai yang mula mengunjungi van tersebut setiap hari.


TAHNIAH diatas inisiatif yang bersifat pro aktif ini.

Hmmmmm ............ Bab kutip memang kelasssss ....

Itu jer lah kot saya nak tulis. TAHNIAH !

Share this article :

+ comments + 10 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 31, 2013 at 12:48 AM

Betul. Bab kutip zakat memang cepat, termasuk kat kelantan Tapi bab nak cari asnaf cukup lembab

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 31, 2013 at 1:40 AM

hahahahahahhaahahhaahha....betol tu broo.bab mengutip dgn deras dan pantas.bab tindakan sendiri mau ingatla!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 31, 2013 at 2:27 AM

Aku ingatkan tadi bab nak mencari asnaf dan mengagihkan bantuan zakat. Hampeh ko Din.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 31, 2013 at 5:50 AM

Apa kata cadangkan bukak sekali kaunter pendaftaran kelayakan/permohonan penerima zakat alang2 dh menjelajah tu. Baru la nampak ikhlas sikit...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 31, 2013 at 6:02 AM

Itu di Tengganu, apahal di negeri2 lain spt Selangor dll, masih banyak orang Islam yg kesempitan hidup. Nanti minta tolong dgn orang agama lain, jadi isu pula. Harap jgn asyik besar dan tinggikan pejabat zakat sudahlah...kesian orang yang layak menerima zakat dipinggirkan.

....................
Reply To This Comment ...................
July 31, 2013 at 6:16 AM

@AnonymousKenapa tak tanya, kemana perginya Van itu selepas Raya ? :)

....................
Reply To This Comment ...................
shahrizal
July 31, 2013 at 7:12 AM

Sejak duit zakat di niagakan saya tak pernah berikan duit zakat saya di pusat zakat. saya carik orang miskin, ibu tunggal dan anak2 yatim bagi sendiri atas niat zakat.

....................
Reply To This Comment ...................
July 31, 2013 at 7:25 AM

@shahrizalRamai juga yang saya dengar melakukan yang sama. Lebih ramai yang saya percaya tidak tahu yang kita boleh buat begitu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 31, 2013 at 10:34 AM

Salam,
nama pun pungut zakat. Bukannya agih zakat. Agih ni kira org lain la. Bab nak beri ni liat la pasal dah byk kutip. Tak syok tengok duit habis beri kat org sepatutnya. Ada yg tanggung majlis kawin, lagi skt kapla. Nak ckp buruk susah pasal yg kerja kat situ, ustaz belaka. Takkan tak tau kerja kot. Tau berceramah dan bertazkirah aje kot.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 31, 2013 at 3:00 PM

Mungkin kita nie trlalu terasa selamat, enjoy sgt2 duduk dlm comfort zone... Kutip zakat cukup2 mudah, smpailan kot sms pun bleh byr zakat. Xtau la berapa kena byr kat telco atas service yg begitu. Bile dh ader kutipan, nk ngagih mashaAllah... Bukan main liat nk hi masuk kampung2 @ ceruk2 pinggir bandar, cari asnaf yg layak... Mungkin dh sedap sgt dok dlm aircond, smpai hanya mengharap list dr JKM utk ngagih. Tapi boleh plak beli hotel, lot kedai, konon alasan duit zakat melebih... Pening la klau gini, dan x pelik klau org islam suka pegi makan kat gereja yg sediakn makan free, tambah duit poket lagi. Nk salah kan siapa agaknye yer?

Post a Comment