........... Perkasa Rasis ? Apa Bezanya Dengan Dong Zong Atau Hua Zong ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Perkasa Rasis ? Apa Bezanya Dengan Dong Zong Atau Hua Zong ?

Friday, July 5, 20137comments

Pemimpin Umno hari ini dilihat gentar dengan kemarahan Perkasa semalam dan menyatakan kesediaan untuk bertemu pemimpin badan bukan kerajaan (NGO) itu, Datuk Ibrahim Ali (gambar) bagi merungkai sebarang kekeliruan. - TMI.

'Gentar' .... itulah perkataan yang dipilih oleh TMI bagi merujuk kesediaan Umno mahu bertemu dan berbincang dengan Perkasa. Nampak sangat betapa tidak sukanya editor TMI kepada Perkasa dan berniat melaga2kan kedua2 pihak. 

Gambaran yang diberikan adalah Umno mahu memujuk Perkasa.

Tapi kenapa semasa Najib bertemu dengan Hua Zong pada awal tahun ini dan kemudian bertemu Dong Zhong sebulan sebelum PRU, tidak pula dikatakan yang Najib 'GENTAR' ?

Saya lihat tidak banyak bezanya Perkasa dengan Dong Zong atau Hua Zong dalam konteks memperjuangkan kaum masing2. Kalau Perkasa dilabel sebagai Rasis kerana skop perjuangannya yang hanya tertumpu pada satu kaum, apa kurangnya Dong Zong atau Hua Zong ?

Pernah dengar Hua Zong ikut sama memperjuangkan nasib rakyat selain bangsa Cina ? Pernah dengar Dong Zong berusaha mempertingkatkan kemahiran dalam Bahasa Kebangsaan di sekolah2 Cina ? Tidak pernah kan .... semuanya Cina Cina Cina dan tidak ada lain selain Cina saja. TIDAKKAH ITU RASIS ?

Jadi kenapa hanya tumpukan komen negatif kepada hubungan Perkasa - Umno saja ? Bagaimana pula dengan hubungan Dap atau Mca dengan Dong Zong / Hua Zong ?

Share this article :

+ comments + 7 comments

....................
Reply To This Comment ...................
pinhai
July 5, 2013 at 1:34 PM

Sdr Din, ahli Parlimen Kota Tinggi ada meyuarakan akan menerima tuntutan Perkasa sekiranya 'tidak menyebabkan rasa tidak puas hati di rakyat berbilang kaum'. Jadi beliau merasakan tuntutan segala Zong2 tuu memuaskan hati beliau dan Melayu amnya yg bertegas agar pemimpin negara ini mentadbir mengikut panduan Perlembagaan yg digubal ketika mencapai kemerdekaan dulu?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 5, 2013 at 2:43 PM

Najib dgn kalau dong zhong,hindraf dan bishop mcm org tgh becinta.. Si pompuan baru tarik muka sikit (tak dn merajuk pn) najib dh melutut menangis merayu-rayu pujuk.bila pujuk takkan dgn air liur jer kan.. mesti la kena beli 'bunga', 'coklet' dan bg hadiah suprise supaya buah hati bole senyum balik. Tp najib kalo dgn org melayu mcm laki bini bergaduh. Walaupun si isteri bukan setakat merajuk tp dh tahap makan hati pn laki still buat tak tau jer..tp bila bab nk tido,tau pulak cari bini. Bila dh dapat apa hajat dihati, si isteri di biarkan dan tak di beri perhatian lg..langsung tak inisiatif nk amik hati,padahal si isteri bukan mintak banyak pn. Akhirnya si isteri terus makan hati dgn sikap laki dn laki terus lah dengan sikap sedemikian.nnt bila bini dh betul-betul jauh hati dn bawak diri, baru la tehegeh-hegeh nk datang pujuk merayu simpati... Time tu baru la dia suruh kenang balik saat saat manis bersama dulu.. Time tu da lambat la. Org melayu ni cepat merajuk tp kalo cepat pujuk dia ok. Tp kalo di biar merajuk lama-lama,rajuk akan makan dalam dn akhirnya jd dendam kesumat. Kisah ini da banyak kali berlaku dn dirakam dalam sejarah.cuma kita jer yg masih tak amik iktibar dn peringatan.sbb tu mahathir suh kita belajar sejarah supaya kita tak ulang kesilapan orang dulu-dulu yang merugikan..

....................
Reply To This Comment ...................
July 5, 2013 at 2:51 PM

@pinhaiYa, saya perasan ayat tuh. Asalnya nak komen ayat tu tapi .... biar jelah dulu.

....................
Reply To This Comment ...................
July 5, 2013 at 2:52 PM

@AnonymousMana satu yang 'analogi' ? Kisah Najib ngan Zong2 sebagai analogi kepada kes laki bini atau kes laki bini yang dijadikan analogi ? :)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 5, 2013 at 3:00 PM

Ikut mane pn bole Din.. Ikut masing2 mana yg mudah nj faham... :)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 5, 2013 at 4:21 PM

betul letih dgn ah jib gol ni.cepat2 lah go.tak nak gk dah muka dia.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 5, 2013 at 6:36 PM

Cina tak takut sekarang, dalam UMNO pun ada yang bela mereka,bila cina melenting ada yang pujuk dan sokong,jangan melayu bila buka mulut aje sudah dicap rasis??????

Post a Comment