........... Nasihat TERBAIK Dari Menteri KPDNKK - Jika Harga Ayam Naik, Belilah Daging ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Nasihat TERBAIK Dari Menteri KPDNKK - Jika Harga Ayam Naik, Belilah Daging !

Monday, July 15, 201328comments

Saya macam tak percaya bila baca artikel SINAR ni .... tajuk ia saja dah errrr...... mencabar minda.


Menteri : Elak makan ayam kalau harga naik

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaaan Datuk Hasan Malek hari ini mengajak orang ramai 'menukar' selera daripada memakan ayam kepada menu lain seperti ikan dan daging sebagai usaha mengekang kenaikan harga ternakan itu.

"Pengguna perlu guna kuasa untuk ajar pihak tidak bertanggungjawab, kalau tengok harga naik jangan beli ayam tapi beli daging pula,"

Kalau tengok harga naik, jangan beli ayam tapi beli daging pula !

Memang KELASSSS saranan Pak Menteri kita ni. Tak ramai yang mampu berfikir begitu.

Berapa harga sekilo ayam dan berapa pula harga sekilo daging ? 

Kalau harga daging mahal, jangan lah beli. Belilah ikan ! Ikan jenis apa pula yang dijual dibawah RM8 sekilo ? Ikan kembong pun dah lebih RM10 sekilo.... Ikan selayang rasanya RM8 .... ikan high class macam kerapu, siakap, bawal semua tu tak payah cerita la.
 

Jadi bila Pak Menteri kepada Kementerian yang menjaga harga2 barang2 pengguna dinegara kita kata, kalau harga ayam naik, JANGANLA BELI AYAM, BELILAH DAGING ! ...... saya rasa macam nak ketawa pun ada, nak menangis pun ada, nak hantuk kepala kat dinding pun ada ..... last2 geleng kepala jer la.

Ni satu lagi -

"Kita sedang pantau dan cari punca kenaikan harga ayam adakah daripada pembekal, pemborong atau peniaga sendiri,"

Standard la bunyi kenyataan diatas, tapi saya harap anda janganlah rasa GERAAAAAM pulak ya. Ni adalah KALI PERTAMA harga ayam naik, jadi berilah masa kepada pihak KPDNKK menyiasat.

Share this article :

+ comments + 28 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2013 at 5:32 AM

Inilah menteri yang berfikir di luar kotak!
I like....hehehe

Bila harga ayam naik, kita beli daging. Bila harga daging naik, kita beli ikan. Bila harga ikan naik, kita beli ikan bilis. Bila harga ikan bilis naik, kita beli telor. Bila harga telor naik, kita beli sardin. Bila harga sardin naik, kita beli megi. Bila harga megi naik..............Aku pun naik darah lah pasal semua makanan naik harga.....

Habis tu apa lagi yang aku boleh makan? Ko ada idea tak, Din.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2013 at 5:53 AM

salam.nilah menteri najib...sama level dengan bos dia...hahaha...apa kata support tsmy untukmperubahan hala tuju tu..dah carcar marba sanagt dah ni...

Budakteranung

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2013 at 5:55 AM

sapa lagi yang naikkan harga ayam kalau bukan pembekalnya/pemborongnya iaitu bangsa cina? yg kat tv pegi interview peruncit(yg kebanyakannya bangsa melayu) buat apa?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2013 at 6:15 AM

Takyah siasat der. Its profiteering n price fixing pure n simple. Dah ada undang2 anti-profiteering n anti persaingan bwh ekau kementerian ekau tu, bilo lae nak guno jang. Cinabeng yg buek untong bosar tu. ni lar bahana lantik ex-cikgu jadi menteri. Lawak la der

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2013 at 7:09 AM

Ermmmm macam mana dia ni boleh jadi menteri??? Apakah PM Najib sudah memang ketandusan calon-calon yang boleh dijadikan Menteri yg penuh bertanggung-jawab???

Oh yaa..Najib pun dah lama dalam politik dan kebelakangan ini, kewibawaannya sebagai pemimpin Melayu/Islam/Malaysia sering dipertikaikan....

Najib dah lesu, juga menteri menteri yg beliau lantik...Aku cadang, berundur sajalah, kalau dah tak mampu berbuat sesuatu kepada kelompok yang kuat menyokong UMNO/BN....sukup-sukuplah melukakan hati kami

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2013 at 7:42 AM

Nampaknya BUMIPUTERA Melayu/Islam yang miskin terus diANIAYA!

Sila lihat anak-anak yatim ISLAM yang miskin dan dibuang seperti SAMPAH ini(entah-entah jangan haraplah mereka dapat makan RENDANG AYAM di Hari Raya nanti, di http://theflyingkick.blogspot.com/2013/07/kepala-bapak-korang-ler-pegawai-pusat.html - kes seperti ini banyak lagi. Si penghina Islam CINABIAWAK we-we pula boleh dapat geran satu juta untuk buat filem hina pekerja Bangladesh ISLAM! Patutlah BALA makin menimpa NEGARA ISLAM ini, dengan kejahatan makin tak terkawal dari PENJAJAH CINADAP/PKR dan sekutunya Barat-Israel! Dan kalau anak-anak YATIM ISLAM MISKIN dan MALANG ini terjebak dengan dadah, jenayah serta keciciran sekolah - BERDOSA besar pegawai Jbtn Islam yang sepatutnya MEMBELA mereka! Kenapalah anak-anak malang ini dilayan seperti SAMPAH masyarakat - apa dosa mereka?

Saya juga sedih sekali bila pertubuhan-pertubuhan Islam, termasuk Rumah anak yatim, kena meminta belas kasihan dari orang awam, sedangkan Malaysia ini NEGARA ISLAM! Sila lihat juga di: http://www.ustaznoramin.com/2013/06/bantuan-prihatin-untuk-rumah-amal-nur.html, Bantuan Prihatin Untuk Rumah Amal Nur MuhammadFriday, June 7, 2013; dan di http://www.utusan.com.my/utusan/Jenayah/20130608/je_06/Pelajar-tinggal-sehelai-sepinggang, Pelajar tinggal sehelai sepinggang, Oleh MOHAMMAD YASIR JAAFAR.

Di Jerman/Barat pertubuhan-pertubuhan Kristian, termasuk yang menjaga anak-anak yang terpinggir, begitu dibela oleh kerajaan Jerman/Barat. Pertubuhan-pertubuhan Kristian ini begitu mewah, contohnya bantuan kewangan besar berdasarkan jumlah anak-anak yang diterima masuk di situ di peringkat awal sebagai ganjaran menerima anak-anak, ini tidak lagi termasuk untuk perbelanjaan sekolah dan segalanya mengikut perbelanjaan harian.

Walaupun ada ramai orang Islam di sini, mereka mendapat kerakyatan disebabkan menjadi buruh murahan berdekad lamanya, maka terus boleh membawa keluarga mereka, jadi bukan sebab belas kasihan K'jaan Jerman/Barat ini, yang amat anti-Islam, kebanyakan di bawah selimut. Apalagi pertubuhan Yahudi Zionis sangat kuat di seluruh Barat.

MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam dan umatnya, serta bangsa dan hak Bumiputera.

(PERHATIAN TERBARU: ada PENYAMUN penakut disyaki dari PENGGANAS/SAMSENG DAP/PKR/Red Beans militia durjana yang sekarang meniru gelaran saya sebagai “Pakcik/MAKCIK Tempurung/Temporung” untuk mengelirukan pembaca – mereka juga telah menyamar dengan identiti dan tulisan saya kononnya saya benci dan nak menggulingkan PM kita, dan juga saya seolah bersikap lucah, dan saya telah repot terus ke KDN dan Wanita UMNO!)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2013 at 8:12 AM

Salam Din,
kesian aku tgk mangkuk ni...sorang menteri blh bg statement lawak mcm tu (kalau ikut hati mau aku $@#&^x?!!+^% menteri ni,tp bln ramadhan kena ckp elok2 jer...alhamdulillah..)ada ka mcm tu pnye nasihat dia bg pd pengguna,suruh pengguna guna kuasa membeli konon...dia tau ka brp harga sekilo daging la ni...????Mana dia kuasa kementerian yg dia terajui tu???? Kenapa, diorang xdak kuasa ka nk ambik tindakan pd pembekal,peniaga,pemborong @ org tengah yg memanipulasi harga ayam skrg?? Ni la standard menteri kabinet yg najib lantik skrg...semuany @#x&%^$* belaka....janji blh angguk apa saja najib ckp,,,satuuuuuuuuuu..........%$#&^*@xxx?!!x%#@ptuiiiii(tgk muka pun dh nak muntah)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2013 at 8:23 AM

Apakah seperti biasa peruncit Melayu yang akan ditekan dan diambil tindakan?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2013 at 9:16 AM

Komen bangang untuk cover Ministry dia tak buat kerja. Dan komen bangang mcm inilah yang jadi peluru hidup untuk kegunaan puak Pakatan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2013 at 10:32 AM

Saya rasa BAPAK-BAPAK AYAM lah yang bertanggungjawab bagi harga ayam naik. Polis patut serbu premis-premis maksiat di PJ dan JB untuk menangkap bapak-bapak ayam tersebut.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2013 at 10:41 AM

alahai! cakap macam budak sekolah. cakap orang malas nak fikir. cakap orang tak bertanggungjawab. cakap ambik nama cakap jer. semua tuh boleh dikategorikan sebagai cakap orang yang bodoh.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2013 at 10:54 AM

Bila orang gaji banyak kuasa membeli menjadi tinggi, so bila barangan sikit, harga jadi tinggi, jawapannya, bina lah ladang ayam lagi banyak kat felda/felcra dan lain2, jangan tanam sawit je, siapa nak makan buah sawit......

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2013 at 11:13 AM

HA HA HA...MENTERI NI MACAM PELAWAK LA PULAK.

....................
Reply To This Comment ...................
Kopeylah
July 15, 2013 at 11:40 AM

Sapa paling Bodoh ?
a) Pengundi yang mengundi si Bodoh ni
b) PM yang melantik si Bodoh ni jadi menteri
c) Mak bapak yang menghasilkan siBodoh ni
d) Pembeli ayam yang tak nak beli daging

....................
Reply To This Comment ...................
July 15, 2013 at 11:40 AM

Entah berapa kali harga ayam naik setahun, hampir setiap kali musim perayaan.... takkan masih nak buat kajian ?

Ayam boleh dikatakan sebagai makanan ruji kita. Ia jauh lebih murah dari daging dan kebanyakan jenis ikan. Hanya mereka yang tidak pernah pergi pasar atau ambil tahu tentang harga barang makanan saja yang boleh keluarkan kenyataan seperti diatas.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2013 at 12:53 PM

aku dah agak sangat bila pm lantik hasan malek ni jd menteri pengguna. mmg tak boleh pakai. sama la mcm idris jala, tajudin pasir salak, kj. dulu ms ismail sabri xlah carca marba mcm ni woi. yg ok dlm kabinet. zahid, muhyidin, ismail sabri, shaberry cheek

....................
Reply To This Comment ...................
Anak Sabah
July 15, 2013 at 1:56 PM

Bodoh punya menteri! Gunalah kuasa untuk ajar pengeluar dan pemborong2 cinabeng tu. Suruh dan beri lesen monopoli pada FAMA,Koperasi2 lain untuk impot ayam dari Indonesia, Australia, Thailand dll. Lepas ni runtuhlah harga ayam dan lingkuplah semua Cinabeng tu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2013 at 2:08 PM

ayam mahal beli ikan masin!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2013 at 3:08 PM

Wadefak!!!
.... Standard mahfoz jugak ni... Baguslah sekurang kurang mahfoz ada lawan le ni....

....................
Reply To This Comment ...................
July 15, 2013 at 3:08 PM

Weiiii... Kasi can la sikit bro... Ini 'menteri baru', dan ini first time pun kita nak komen pasal hasil kerja atau hasil cakap dia. Kalau dah lama sikit, aku pun teringin nak panggil dia 'menteri barua'.

Bercakap hal barang makan mahal ni, yang aku paling heran ialah IKAN. Pasal apa mahal sangat sedangkan zaman dulu ni merupakan sumber protin termurah. Pasal apa sekarang mahal lebih dari ayam?

Bot nelayan lokal pun bukannya canggih sangat macam spaceship. Kalau setakat GPS, sonar dan fish-finder tu dah 30 punya teknologi, kawan aku yg hobi mancing pun ada belakang kereta. Nelayan juga dapat subsidi minyak, dapat elaun sara-hidup lagi. Ikan pulak free saja kat dalam laut. Nelayan dah senang lenang, so pasal apa harga ikan mahal jugak? Tak kesian ke dekat anak cucu dema yang ada kat bandar ni?

Kalau macam tu memang takde pilihan nampaknya, kena makan ayam jugaklah... Kat mana ada jual ayam Melayu bela?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2013 at 3:46 PM

ada juga menteri dan penjawat awam di KPDNKK yang makan gaji buta... bonos dapat, kenaikan gaji dapat tapi kerja malas... cari lar punca sebab musabab harga naik, cari pemborong2 yang menganiayai rakyat, sampai dapat... cari sampai lubang cacing... ajar mereka cukup2.. bedebah punya menteri... patut lar cina kaya raya, kerana ada gunting dalam lipatan di kementerian ini... agak2nya penuh dengan rasuah di KPDNKK ni... kena siasat secara mendalam kementerian ni...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2013 at 4:00 PM

@Anonymous

bukan di luar kotak tuan. DI LUAR OTAK !!!

....................
Reply To This Comment ...................
July 15, 2013 at 7:01 PM

'Ni adalah KALI PERTAMA harga ayam naik, jadi berilah masa kepada pihak KPDNKK menyiasat'.

hang dok perli ni........masalah ni kalau tak silap, dari semasa shahril samad atau abu hassan (buka, jolok & tekan) jadi menteri ayam sampai la ni. setiap masalah ada punca, hapus punca maka masalah selesai tapi la ni depa dok cari jalan (kononnya - berlakon) macamana nak selesai masalah. kemungkinan besar, depa tau cuma buat2 tak tau.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 16, 2013 at 9:01 AM

bro din..dah lebih 55 tahun merdeka... dah lebih 55 tahun umpon memerintah... jangan kata masalah ayam tempatan/ternakan... ayam import yang gebu-gebu pun tak boleh selesai....aku rasa puak umpon ni semua kena resign la.... meluat sungguh tengok gelagat mereka.... gila publisiti tapi, bodoh..ex menteri ni pun bodoh jugak.. ada dia kata dalam tv, kerajaan tetap bagi bantuan walau tak sokong bn... kan ke bodoh tu? diam-diam cari la sebab kenapa tak sokong bn...tak payah la ungkit segala bantuan... MEMBANTU RAKYAT MEMANG TANGGUNG JAWAB KERAJAAN.. apa la bodo piang sangat... aku syorkan bro din kumpulkan statement bodo pemimpin, buat satu entry..bleh kita tengok sapa paling bodo sekali...kehehehje

....................
Reply To This Comment ...................
July 16, 2013 at 6:42 PM

Lepas iniPak Menteri akan syorkan kita pelihara ayam, lembu dan kambing serta pergi tangkap ikan sendiri.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 19, 2013 at 9:59 AM

kenapa x beli kat mydin?sekilo 7.50 sen harga tetap....walaupun x sesegar ayam kat pasar basah tapi boleh lah dari x der..ni semua salah org tengah...perternak kalau x jual ayam diorg akan mati dalam reban,peruncit kalau letak harga murah x balik modal...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 10, 2013 at 3:31 PM

elok dia cakap tukar menu ke daging babi hutan murah, byk berkeliaran.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 10, 2013 at 4:00 PM

menteri cakap tak habis.
dia cakap, 3 ketul ayam tukar ke 3 ekor ikan bilis.

Post a Comment