........... Mimpi Ngeri Dari Teresa Kok Kepada Rakyat Malaysia | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Mimpi Ngeri Dari Teresa Kok Kepada Rakyat Malaysia

Monday, July 29, 201310comments


Saya sebagai produk daripada SJKC dan sekolah persendirian Tionghua boleh mengesahkan bahawa guru dan kurikulum sekolah Cina tidak pernah mengajar kita membenci mana-mana kaum dan agama, tetapi sebaliknya kita diajar mencintai negara, menjunjung kedaulatan Perlembagaan Persekutuan, dan diajar untuk mempraktikkan disiplin dan nilai-nilai murni masyarakat kita. - Teresa Kok.

SJKC mungkin tidak mengajar murid2nya perkara negatif seperti yang disebut, tapi SJKC juga TIDAK mengajar murid2 supaya mengutamakan Bahasa Kebangsaan, juga TIDAK mendidik murid2 supaya bercampur gaul dengan kaum lain, juga TIDAK menekankan pengetahuan tentang sejarah dan budaya ASAL TANAH MELAYU ..... betul tak ?

Yang pastinya, SJKC TIDAK ada mengajar konsep peribahasa DI MANA BUMI DI PIJAK, DI SITU LANGIT DI JUNJUNG.

Satu lagi ..... kalau diperhatikan kenyataan ahKok diatas, ada satu macam kebanggaan dihati ahKok akan dirinya sebagai model yang harus di jadikan acuan kepada kilang rasis bernama SJKC.


Bayangkanlah ...... puluhan ribu ahKoks diluar sana .......... ngeriiiiiii ........! !





Pandanglaaaaaahhhhh ....
Lihatlaaaaahhhhhhh ...
Pinggang ku yang lamping, dan ladaku yang biiiiidaaaaangggg ..

Tilu macam sayaaaaaa.......









Ucapan saya di persidangan ini adalah seperti berikut.

Ucapan Teresa Kok, Naib Pengerusi Kebangsaan DAP merangkap Ahli Parlimen Seputeh di Persidangan Kebangsaan Persatuan-Persatuan Cina Malaysia 728 yang Membantah Dasar dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 – 2015

Hari ini, kita berhimpun di dewan ini, bukan sebagai masyarakat Cina sahaja, tetapi kita berhimpun di sini sebagai WARGA MALAYSIA yang mencintai negara kita dan prihatin terhadap pendidikan negara kita, khususnya tentang kedudukan pendidikan Bahasa Ibonda.

Salah satu ciri Malaysia yang unik, yang dijadikan slogan Kementerian Pelancongan untuk menarik pelancong asing melawat Malaysia ialah, “Malaysia Truly Asia”, yang membawa maksud bahawa Malaysia mempunyai kepelbagaian budaya, bahasa dan agama di Asia, dan pelancong asing dapat menikmati kepelbagaian bahasa dan budaya di Asia bila mereka datang ke Malaysia

Salah satu faktor yang menyumbang kepada kepelbagaian budaya dan bahasa di negara kita ialah kerana pendidikan bahasa ibonda yang diajar dalam sekolah kita. Tetapi kesalnya, walaupun SJKC, SJKT, sekolah menengah persendirian Tionghua dan kolej/institut pengajian tinggi swasta yang menyampaikan pendidikan melalui Bahasa ibonda ini telah menghasilkan ramai pakar dan intelek untuk negara kita, tetapi kesemua sumbangan sekolah Cina dan sekolah bahasa ibonda tidak dihargai oleh pihak kerajaan Barisan Nasional.   

Kita kadang-kadang dengar ucapan Ahli Parlimen UMNO yang menyeru Kerajaan pusat menutup sekolah bukan aliran Bahasa Kebangsaan demi perpaduan nasional, tetapi kita semua tahu, faktor yang menyebabkan pemecahan hubungan kaum di negara kita bukan kerana wujudnya sekolah aliran Cina, Tamil dan bahasa ibonda lain, tetapi ianya disebabkan oleh parti politik yang perjuangannya berlandaskan perkauman. Jadi, jangan salahkan sekolah Cina dan sekolah bahasa ibonda yang lain. 


Saya sebagai produk daripada SJKC dan sekolah persendirian Tionghua boleh mengesahkan bahawa guru dan kurikulum sekolah Cina tidak pernah mengajar kita membenci mana-mana kaum dan agama, tetapi sebaliknya kita diajar mencintai negara, menjunjung kedaulatan Perlembagaan Persekutuan, dan diajar untuk mempraktikkan disiplin dan nilai-nilai murni masyarakat kita.

Laporan Kementerian Pelajaran menunjukkan terdapat 14% pelajar bukan Cina belajar di SJKC. Ini menunjukkan cara pengajaran di SJKC telah menarik ramai ibubapa bukan Cina untuk menghantar anak-anak mereka ke SJKC. Ini menunjukkan para ibubapa bukan kaum Cina ini tahu bahawa menguasai Bahasa Tionghua merupakan satu kekuatan bagi anak-anak mereka dan bukannya kelemahan.

Selama ini, DAP berpegang teguh pada pendirian dan dasar kepelbagaian budaya dan bahasa. Demi prinsip ini, DAP menyokong tuntutan Dong Zong dan kesemua NGO dalam persidangan ini.

Kami menyeru Kementerian Pelajaran menghormati tuntutan-tuntutan Persidangan Kebangsaan ini dan mengkaji semula Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013- 2025, sebagai tanda Kerajaan BN menghormati suara dan pandangan masyarakat Tionghua dan etnik minoriti yang lain.

Saya juga menyeru para NGO yang menyokong tuntutan persidangan ini boleh menerangkan kesemua tuntutan-kita kepada persatuan kaum bukan Tionghua, supaya kita boleh dapat sokongan daripada mereka.

Sekian, terima kasih.
Teresa Kok -   klik

Share this article :

+ comments + 10 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 29, 2013 at 10:06 PM

Patut lah kurang ajar produk SJKC, bukan rasis tapi perkauman, perkauman wujud kerana UMNO bukan DAP, ahli DAP semua bangsa tapi CIna majoriti, bukan 1Malaysia tapi DAP nombor 1, bukan Pas for all tapi DAP for everything.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 29, 2013 at 10:30 PM

Baiklah, jika benar dakwaan Ah Kok itu, saya mencadangkan supaya sjkc diaudit sepenuhnya oleh badan bebas dan terdiri daripada golongan professional. Antaranya ahlinya ialah Lee Lam Thye, Lim Swee Tim, Ridzuan Tee dan lain2 pakar dalam bidang masing2. Audit mestilah melibatkan sumber kewangan sekolah, kaedah pengajaran dan pembelajaran, silibus, bahasa pengantar, latarbelakang guru2, tinjauan secara rambang, soalselidik murid2 dan guru2, kajian khusus case by case oleh sekumpulan pelajar peringkat phd sebagai satu thesis khas dan hasilnya akan dibentangkan di hadapan kabinet.

Saya yakin dan pasti, pengelola skjc tidak akan membenarkan sekolah mereka "dimakmalkan". Ini kerana mereka takut rahsia mereka mungkin akan terbongkar.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 29, 2013 at 10:52 PM

pemilihan CEC membuktikan ahli Dapig diberikan keutamaan atas dasar siapa dan apa pertalian dengan Kim Siang Ill.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 29, 2013 at 11:30 PM

Dr kok skin care

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 29, 2013 at 11:39 PM

Oii Din, lagi skali hang tampal gambar bab* betina sial ni, gua boikot blog lu hehehe, hilang selera aku tengok gambor bab* betina tua ni

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 30, 2013 at 12:29 AM

kalau diteliti secara mendalam selepas bijih timah, tidak nampak apa komoditi yang dieksport oleh Puak Teresa Kok yang boleh dibangga-banggakan.

nasib baik ada kelapa sawit dan petroliam yang mana dapatlah puak ini menumpang cari makan. kalau tak ada yang ini, sendiri fikirlah depa ni nak kaya labu mana eh?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 30, 2013 at 8:24 AM

Salam
kegagalan anak melayu dan ibu bapa mementingkan pelajaran juga adalah isu. Kita melayu gagal guna kelebihan semasa di sekolah. Di sk, subjek bi diajar lebih masa drpd di sekolah ah kok. Tp pencapaian bi di sekolah ah kok lebih baik.

kalu sk berjaya meningkatkan mutu, murid dan ibu bapa memainkan peranan yg lebih baik, ramai la ah kok akn masuk sk. Tp dlm sk, byk sgt aktiviti tak berkait yg dijlnkan dan diutamakan dan didahulukan. Patutnya tenaga guru dihabiskan utk ajar, tp byk terbuang ke benda lain.

Pandangan sy, perpaduan mula rapuh apabila aliran inggeris dihapuskan. Ketika aliran inggeris ada. Ramai ah kok hantar anak mereka ke sana krn sekolah ah kok low class. Tapi bila dah jadi sk dan bhs melayu, maka lari la mereka ke sekolah ah kok. Kerajaan tak sedar, telah wujud jurang perkaumanew dlm tempoh t dr 30 tahun. Kalu tak diatasi, mungkin akn lebih parah krn ahli politik hanya lihat dia ok, tp org bwh ko dalam isu perkauman.

sekolah agama pula melahirkan tokoh yg hanya lihat agama dr sudut agama shj. Pentadbiran, politik, ekonomi, sosial, budaya, dsb dlm sudut agama shj. Teralih jer, maka jatuh hukum, bknnya nak kaji dan menyelesaikan masalah. Org islam macam kena ikut rail keretapi, tak boleh ubah. Tergelincir je, terbalik terus. Moga Allah swt melindungi, merahmati dan mengasihi kita.

....................
Reply To This Comment ...................
July 30, 2013 at 8:33 AM

@AnonymousSatu pemerhatian yang baik

....................
Reply To This Comment ...................
pemuda_surau
July 30, 2013 at 4:56 PM

Salam Din. Acu cube hang tampal gambar Amoi ni masa dia protes tulisan Jawi. Mau tengok ada tak lagi orang PAS yang tak sedar apa perjuangan rasisme yang amoi ni bawak. Saya katakan tidak pada sekolah vernakular & kiasu!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 30, 2013 at 8:02 PM

Jangan lupa Lee Kuan Yew ada menyebut kaum Cina tidak rela diperintah oleh bangsa lain. Kita je yang baik hati kalau boleh nak kongsi semua. Kawasan yang majority Melayu pun letak kaum lain jadi wakil rakyat.

Post a Comment