........... Kenapa Calit2 Jer .... Celup lah Baaaaaaaang .... ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Kenapa Calit2 Jer .... Celup lah Baaaaaaaang .... !

Wednesday, July 10, 201310comments


Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memutuskan untuk menggunakan kaedah "mencelup jari telunjuk" ke dalam dakwat kekal bagi mengelakkan percubaan mengundi dua kali pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Kuala Besut.

Pengerusinya, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata, SPR tidak akan menggunakan kaedah mencalit jari seperti PRU13.

Menurutnya, pengundi perlu mencelup jari telunjuk sebelah kiri ke dalam dakwat kekal yang disediakan SPR sebagai elemen tambahan kepada prosedur pengundian. - SINAR .


Yang menjadi masalah sekarang ini adakah CARA dakwat itu diaplikasi pada jari atau JENIS dakwatnya yang menyebabkan ia tidak kekal lama di jari ?

Mungkin dengan menCELUP, kesan dakwat itu akan kekal lebih lama ?

Entahlah ...... tapi apapun minta pihak SPR sediakan kertas tisu atau kain banyak2 buat mengeLAP jari yang dah dicelup itu, kalau tidak akan menitik-nitik la dakwat itu merata2.  

Tapi .... kalau boleh lap, buat apa celup ..... kan ?

I do no ..... i do no .... ! Kalau lepas celop pun ada yang dakwa boleh tanggal cepat juga, nak buat apa lepas ni ?

Takkan celop je baaaaang ...gerak2 lah sikiiiiit ! aaauuuwww ...




Share this article :

+ comments + 10 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 10, 2013 at 2:10 PM

ada kah jari yang akan dicelup itu diperiksa dulu. manalah tahu kalau kalau ada yang cuba timbulkan kontrovasi pulak dengan menyapukan dengan minyak sebelum pergi mengundi. apa pun kali ni diharapkan agar semuanya berjalan lancar.

....................
Reply To This Comment ...................
July 10, 2013 at 2:16 PM

@Anonymoushmmm ... periksa tu pulak jangan setakat tengok ngan mata kasar je, kena cium2 sikit kot2 ada bau yang mencurigakan.

Ntah mana2 dah dicalit/dicelup jari tu sebelum gi ngundi ....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 10, 2013 at 2:55 PM

Memang dakwat tu tak melekat pun pada jari meskipun kita rendam lama-lama sekalipun. Sebenarnya bahan kimia yang digunakan adalah puncanya dan bukannya kerana botol tak digoncangkan atau jari tak dicelup. Jika mengikut perkiraan sebenar, sepatutnya dakwat tersebut sukar untuk dilunturkan dalam tempoh 7 hari tapi sebaliknya yang berlaku. Dakwat tersebut telah didapati boleh dilunturkan dalam tempoh 24 jam sahaja.

Lagipun penggunaan dakwat cuma sebagai tanda yang membuktikan bahawa kita telah mengundi. Bukti yang sebenar ialah garisan yang dibuat pada buku daftar pemilih oleh kerani pengundian. Itu pun mungkin boleh terlepas juga jika IC palsu digunakan kerana SPR tidak mempunyai mycard reader untuk menentusahkan ketulenan IC.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 10, 2013 at 3:14 PM

Cium jari dulu sblm celup?? Din..dalam maksud tu din...Hahaha.. Dh 2-3 kali mu ulang din,br aku dapat tangkap.. Lmbt sket pick up..huhu.. Nasib la sape yg terasa!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 10, 2013 at 4:32 PM

@dinturtle

kah!kah!kah! jauh perginya tu bang. nak gi mengundi ker nak atau nak ke apa ni?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 10, 2013 at 4:35 PM

@Anonymous

itu sebabnya SPR kena bijak dalam memberikan penerangan agar tidak menimbulkan kekeliruan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 10, 2013 at 5:15 PM

Pd sy unsur utama dlm dakwat itu perlu jenis yg meresap ke dlm kulit. Seperti kesan inai atau kunyit. Dgn cara itu ia akan kekal berhari- hari lamanya. Dakwat yg digunakan yg lepas tidak meresap ke dlm kulit tetapi menutup permukaan kulit shj. Itu menyebabkn ianya boleh dibasuh.

Apa kata SPR menyediakan pekatan air kunyit shj yg sy rasa kesanny lebih nyata dan tahan lebih lama. Berbanding menyediakan peluru buat pembangkang dgn menggunakan dakwat yg kosnya berjuta tetapi nampaknya tidak berkesan.

....................
Reply To This Comment ...................
July 10, 2013 at 5:28 PM

@Anonymoussatu lagi faktor yang kita kena faham juga adalah, dakwat kekal harus jenis yang CEPAT KERING dan kekal.

ada yang keluar je dari pusat ngundi terus lap dan basuh ngan detergent bagai.... semata2 nak buktikan ia tak kekal.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 10, 2013 at 5:50 PM

Baik le pakai boimetrik. Cuba puak-puak yang bising sebelum PRU13 tu cadangkan ganti dakwat dengan biometrik untuk PRU14.

Boleh buat tapi nanti pelancong-pelancong yang hilang tak balik dari Malaysian tak boleh dibawa mengundi terutaman pelancong 'belaan' puak cauvinis.

....................
Reply To This Comment ...................
July 10, 2013 at 10:41 PM

SPR ni memang dol,buat kerja main2.Mula2 diorang tunduk patuh pada kehendak pembangkang(macam ahjib jugak)pakai kaedah primitif kuno guna dakwat bagai supaya mudah dikantoikan.Lepas tu bukan nak cek betul2 kelemahan dakwat tu sebelum digunapakai,boleh cuci dengan sabun ke apa.

Kalau kau celup satu tangan sampai ke siku pun tetaplah boleh hilang juga dakwat tu.Kalau kau nak lebih efektif lagi lepas ni buatlah peraturan baru pulak,lepas mengundi kena mandi dengan dakwat satu badan,barulah jadi avatar masing2.

Post a Comment