........... Jiao Dong - Subjek BM Tambah 30 Minit Seminggu Cukupla... Murid Cina Sudah Pandai Cakap Melayu | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Jiao Dong - Subjek BM Tambah 30 Minit Seminggu Cukupla... Murid Cina Sudah Pandai Cakap Melayu

Saturday, July 20, 20137comments

Peraturan Baru Kementerian Pendidikan - waktu pembelajaran BM akan meningkat daripada 180 minit seminggu kepada 270 minit seminggu, manakala bagi BI dari 120 minit kepada 150 minit dan Bahasa Mandarin dikekalkan pada 300 minit

Cadangan Jiao Dong ( Sepupu belah Mak kepada Dong Zong ) -  Kami merasakan adalah mencukupi bahawa pengajaran dan pembelajaran BM ditetapkan pada 210 minit dan bagi subjek BI ditingkatkan ke 210 minit.

Kumpulan pendidik cina mahukan tambahan sekadar 30 minit seminggu buat Bahasa Kebangsaan dan 90 minit seminggu buat bahasa Inggeris menjadikan tempoh pembelajaran bagi kedua2 bahasa Kebangsaan dan bahasa Inggeris SAMA pada 210 minit.

Tambahan 30 minit seminggu itu bagi mereka - 
"Ini selaras dengan dasar kerajaan untuk memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI),". - SINAR.

Perhatikan betul2 cadangan mereka itu ...... 

1 - Peraturan baru kerajaan menetapkan penambahan bagi Bahasa Kebangsaan sebanyak 90 minit tapi mereka cuma mahukan sekadar 30 minit.

2 - Peraturan baru kerajaan menetapkan penambahan 30 minit kepada Bahasa Inggeris tapi mereka mahukan 90 minit !

Dan itu dikatakan sebagai mahu memartabatkan Bahasa Melayu ? ? ? Maaflah... tapi bagi saya itu MENGHINA Bahasa Melayu !

Kenapa tidak guru2 cina itu BUKTIKAN terlebih dahulu yang murid2 di Sekolah Cina sudah mahir dalam Bahasa Kebangsaan dan tidak perlukan sebegitu banyak tambahan masa pembelajarannya ?

Guru Cina gesa kaji masa mengajar, belajar BM, BI

KUALA LUMPUR - Kumpulan pendidik Cina mahu Kementerian Pendidikan mengkaji semula peraturan baru mengenai waktu pengajaran dan pembelajaran Bahasa Malaysia (BM) dan Bahasa Inggeris (BI) di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC), yang akan bermula tahun depan.
  
Timbalan Setiausaha Agung Persekutuan Persatuan Cina Datuk Chin Yew Sin berkata peraturan baharu yang melibatkan pelajar Tahun Empat, Lima dan Enam itu tidak sesuai untuk dilaksanakan di sekolah-sekolah rendah Cina.
  
Di bawah peraturan baharu ini, waktu pembelajaran BM akan meningkat daripada 180 minit seminggu kepada 270 minit seminggu, manakala bagi BI dari 120 minit kepada 150 minit dan Bahasa Mandarin dikekalkan pada 300 minit, katanya pada sidang akhbar yang dianjurkan Persatuan Gabungan Guru Sekolah Cina Malaysia (Jiao Dong) di sini, hari ini.
  
"Kami berharap kementerian akan meneliti dan mengkaji perkara ini. Kami merasakan adalah mencukupi bahawa pengajaran dan pembelajaran BM ditetapkan pada 210 minit dan bagi subjek BI ditingkatkan ke 210 minit," katanya.
  
Beliau berkata sentimen sama turut disokong Persekutuan Persatuan-persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) dan Persatuan Guru Besar Sekolah Cina.

Chin berkata kumpulan itu berpendapat bahawa waktu pembelajaran BI ditambah memandangkan subjek berkenaan diajar selama 300 minit di sekolah rendah kebangsaan.
  
"Ini selaras dengan dasar kerajaan untuk memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI)," katanya.
  
Beliau juga menggesa Kementerian Pendidikan menetapkan tarikh mesyuarat baru dengan persatuan itu secepat mungkin bagi menyelesaikan perkara berkenaan setelah mesyuarat yang dijadual pada Isnin, dibatalkan.  - Bernama

Share this article :

+ comments + 7 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 20, 2013 at 6:09 AM

Bahasa melayu bukan sekadar boleh bertutur semata-mata. Tapi perlulah betul dari segi nahu, sebutan, tatabahasa, perbendaharaan kata dan sebagainya. Berapa ramai budak cina yang mahir berpantun, berpidato dan berdebat dengan fasih dalam bahasa melayu?

Saya betul-betul kecewa kerana masih ada lagi warganegara Malaysia yang meminggirkan dan memperlekehkan bahasa kebangsaan. Bahasa melayu juga dilindungi oleh perlembagaan persekutuan dan sesiapa sahaja yang mempersoalkannya patut dihukum.

Satu lagi, saya mintak sangat-sangat supaya pm berucap dalam bahasa melayu sepenuhnya di hadapan bangsa kiasu dan jangan lagi menggunakan bahasa inggeris kerana setiap warganegara Malaysia sepatutnya faham bahasa melayu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 20, 2013 at 6:26 AM

Jangan bagi muka kat cina-cina ni..dah bagi sjkc cina nak mintak lebih2..kat negara lain tak usah mimpi nak ada sjkc..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 20, 2013 at 6:53 AM

Kerajan WAJIB tarik balik semua bantuan dan pengiktirafan keatas semua kelqayakan sekolah Cina...buat jer...kalau itu yg mereka mahu.

Najib bodoh...

Dan kerajaan tidak perlu layan permintaan mereka. Biarkan mereka dengan pembelajaran mereka, tidak perlu ganggu TETAP JANGAN IKTIRAF atau diberi sebarang bantuan......

Suruh mereka minta dengan DAP, PAS dan PKR.....janagn beri muka kepada bangsa lahanat dan cilaka ini

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 20, 2013 at 8:49 AM

Saya rasa sudah sampai masanya kerajaan sekarang yang dipegang oleh Melayu dan Bumiputra, mengeluarkan satu arahan supaya semua sekolah-sekolah aliran cina dan india ditutup buat selama-lamanya dan semua anak-anak cina dan india belajar di Sekolah Kebangsaan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 20, 2013 at 8:59 AM

Salam,
sudah menjadi kebiasaan, bertukar jadi budaya dan menghampiri adat, untuk kumpulan ini terus menafikan kepentingan bahasa kebangsaan krn tiada kepentingan selain drp komunikasi dgn org melayu. Bi bg mereka penting, tu yg nak tambah lebih. Kalu mereka perintah, mungkin dlm parlimen bebas utk guna bahasa lain drpd bhs kebangsaan.

harap pm kita, ah jib gor tak beli undi mereka dgn ikut ckp kumpulan ni. Sebab semua cina panggil pm ah jib gor. Org melayu jer dato sri najib. Lihat jer 2 budak bah kut teh lukis, bersama ah jib gor.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 22, 2013 at 3:54 PM

ah jib gor melakukan kesilapan besar memberi bantuan kpd sekolah cina yg tak termaktub dlm perlembagaan.macamana ni??jom tendang ah jib gor.dia bukan nak bantu melayu,dia nak bantu cinabeng yg byk duit haram.kelapar sgt duit tu kot

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2013 at 5:38 PM

Kaum cina nie kurang ajar...tngk dari cara mereka bawa kereta,makan,percakapan mereka dan ketamakkan mereka. Lama2 SEMUA diorang nk sbb 1 malaysia maaa.....mana ada kaum2 dh skrg kn semua dh 1 malaysia.

Post a Comment