........... Utamakan Produk Bumiputera ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Utamakan Produk Bumiputera !

Monday, June 3, 201311comments

Jika ada pilihan maka UTAMAkan dan DAHULUkan produk keluaran Bumiputera !


Share this article :

+ comments + 11 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 3, 2013 at 5:02 PM

Aku dah mula, aku guna susu saji, murah je..2.30 tp klu bole felda bg dia ummph lg sikit, naik harga sikit pn xpe, pmbetulan..produk muslim dn bumiputra, klu bumiputra je ulat sagu yg bsor2 tu pn kluaran bumiputra, loya aku.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 3, 2013 at 6:01 PM

Aku dari dulu lagi aku utamakan produk angsa aku sendiri.....tapi tv3 dah tolong promokan roti keluaran cinabeng bangsat...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 3, 2013 at 6:31 PM

Sesiapa boleh tolong senarai barang2 farmasi atau ubatan keluaran bumi.

Terima kasih.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 3, 2013 at 6:36 PM

Din, kasi lah butang nak offkan sound dlm blog ni. kami nak baca tapi bising lah. Cam nak halau ake :)

....................
Reply To This Comment ...................
June 3, 2013 at 7:01 PM

@Anonymousikhlas saya cakap ni - saya sendiri tak tahu macamana siaran radio tu boleh masuk dan saya sendiri BLUR macamana nak buang ! !

Sesiapa boleh tolong ? ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 3, 2013 at 8:03 PM

Upha pharmaceutical bawah ccm berhad milik syed mokhtar..

....................
Reply To This Comment ...................
tebing tinggi
June 3, 2013 at 9:28 PM

Memang kalau ada produk bumiputra harus diutamakan ,tetapi biasanya produk-produk ini tidak dapat bertahan lama ,selain tidak dapat rankaian yang meluas (rankaian Cina tidak akan mahu memasarkan), produk-produk ini selalu dikacaugangu plih pehak-pehak yang berwajib seperti KKM dengan alasan tidak mematohi syarat ,dan tiada kelulusan KKM.
Produk-produk seperti makanan berkhasiat,ubatan-ubatan tradisional selalu sahaja dikachaugangu,tetapi yang peliknya produk-produk luar yang dipasarkan secara terus atau rankaian MLM berkembang subor walaupon tiada kelulusan KKM.

Biasanya produk-produk bumiputra ni bermodal kechil dan kebanyakan tidak mampu untok memenohi segala syarat pensijilan ,tetapi kenapa produk Bumiputra yang menjadi target ,sudahlah rankaian edaran terhad ,kalau selalu dikachaugangu, tidak sempat nak memajukan diri untok dapat pensijilan yang pelbagai tuntutan dan produk-produk luar (yang juga tiada pensijilan) akan mendominasi pasaran.
Modal kechil,rangkaian terhad ,kekangan banyak, kalau tak tabah pasti bungkus ,sampai bila pon tidak akan ada produk bumiputra dipasaran tempatan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 3, 2013 at 11:24 PM

Pak din.. saya peniaga manakan.. kantin.. selalu pemborong yg bagi credit.. hantar barang direct kat kedai..kantin tanpa caj.. so kalu kat kuala terengganu nie ada tak pemborong melayu yg bagi credit ambik barang dulu.. bulan depan bayar.. ( krn inilah caranya org bisnes buat.. tlg faham bg yg tak faham).. pak din ada contact mana2 pembekal pemborong air mineral.. gula.. minyak masak.. dll bagi kegunaan masakan ayau runcit yg bangsa melayi Islam kat area kuala terengganu...

Memang boleh cari brg kat mydin.. masalahnye mydin tak hantar brg2 runcit kekedai..atau kantin.. lps tu byran tunai.. takde kredit..

Tolong bgtau saya pemborong yg boleh hantar brg2 utk kantin supaya sy boleh deal dgn mereka.. insyallah sy akan guna tunai jika tak boleh kredit... sekali prder brg2 utk masak2 gula..milo teh susu mineral water.. minyak masak.. dlm 2k lbh juga..utk 3@4minggu...

Tolong kawan2 suggest syarikat OK orang kita..

Wassalam

Xyz

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 3, 2013 at 11:41 PM

Jangan lupa perbankan.. keluarkan duit dari bank2 cina dan simpan dibank2 tokey melayu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 5, 2013 at 11:42 PM

Sesiapa penggemar Ali café, tengoklah sebelum ni setiap hari setiap waktu aje aje iklan yang memperbodohkan pahlawan pendekar melayu. Sekarang impak dia sampai power root perlu menaja Buletin Utama TV3.

Tapi sendiri mau ingat la. Orang Kampung yang mula-mula mengeluarkan produk jus tongkat ali.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 20, 2013 at 5:38 PM

Assalamualaikum,

Iklankan barangan yang anda ingin jual atau iklankan perniagaan anda di laman web www.produkmuslim.info

Terima kasih

Post a Comment