........... Tiada Pemilihan - Apakah Kepimpinan Umno Mahu DiLabel Sebagai PONDAN ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Tiada Pemilihan - Apakah Kepimpinan Umno Mahu DiLabel Sebagai PONDAN ?

Friday, June 7, 201344comments

Semalam sekumpulan anak muda Umno bermesyuarat nak mengambil ketetapan untuk turut sama memegang pisau dan kasi POTOOOOOOONG .....


Dari TMI - Pemuda Umno sokong Najib, Muhyiddin kekal jawatan tertinggi parti

Begitu juga dengan  Ahmad Maslan - Kekalkan kepimpinan Umno demi kestabilan ekonomi, kata timbalan menteri

Habis tu, BILA LAGI masa yang sesuai untuk diadakan Pemilihan ? 

Heran betullah dengan pemimpin2 Umno ni ...... Baru ni kata Umno berada dikedudukan yang paling kuat, seharusnyalah PAU tahun ini merupakan masa yang terbaik kalau mahu diadakan pemilihan. Lagipun PRU13 baru selesai, 5 tahun lagi untuk berperang sekali lagi .... kan cukup lama untuk menguatkan barisan sekiranya ada perubahan dikalangan 'kabinet' Umno. 

Sekiranya orang Umno menetapkan mereka masih mahu team yang sama, tidakkah itu juga merupakan MANDAT terbaik buat 'kabinet' Umno sedia ada untuk terus menjadi LEBIH KUAT ?

ATAU sebenarnya kepimpinan Umno sekarang TAKUT ?

Macamana nak UBAH lah, TRANSFORMASI lah bla bla bla kalau diri sendiri TAKUT untuk berdepan dengan cabaran ! 

SEKARANG masanya yang paling sesuai buat Najib pula menyatakan pendirian. Semuanya bergantung pada Najib selaku Presiden Umno apakah beliau mahu kepimpinan Umno pasca PRU13 dilihat sebagai barisan yang KUAT atau ........... PONDAN.

Well .... mungkin saja semua ini sekadar satu lakonan saja. Maksud sebagai setting the stage buat Najib untuk tiba2 buat gempak dan umumkan - Tidaaaaaak, saya tidak bersetuju. Kita kena biarkan akar umbi yang tentukan siapa yang mereka mahu menjadi pemimpin mereka . UMNO kena ada Pemilihan !

Peeeergh ! Memang menjadilah kalau begitu perancangannya. ....errrr.... kan ? Memang dah rancang nak begitu, kan ?

Dalam politik, Persepsi itu penting .... walaupun APAPUN alasan yang diberikan bagi menghalalkan lanjutan mandat tempoh berkuasa tanpa bertanding, persepsi yang bakal melekat dalam kepala orang Melayu terhadap kepimpinan Umno adalah PONDAN. Beranikah Najib mengambil risiko dengan tagline PONDAN semasa berdepan PRU14 kelak ?

INI ADALAH KENYATAAN. Tak perlu nak marah saya kerana artikel ini kerana saya percaya, ramai diluar sana yang setuju dengan apa yang saya tulis ini. Bukan saya cuba saiko mereka atau memaksa mereka supaya berfikir sama dengan saya TAPI saya cuma meluahkan apa yang ada dalam fikiran mereka.

Apa yang saya tulis adalah denyut nadi rakyat !

Share this article :

+ comments + 44 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 7, 2013 at 8:19 AM

Din,
last three words tu yg best skali....(....denyut nadi rakyat)lps ni gerenti ada yg gelar hang,'Ah Din Gor'..hehe...ingat x lg dulu najib suruh pemimpin2 umno supaya mendengar denyut nadi rakyat..?akhirnya denyut nadi rakyat mana yg diorang dengar???org2 melayu/bumiputra kampung/pedalaman diorang buat sbg pecacai sj utk meraih undi semasa pru13 dulu,lps pru denyut nadi puak2 mata sepet & melayu liberal/urban(kononnya) tu jugak yg geng2 najib dok dengar..kalau xcaya cuba tgk/dgr pengumuman tentang transformasi yg bakal dibuat oleh najib slps ni..utk golongan/kaum mana?memang umno(dibwh najib) ponnnnddaannnnnn.......semua pemimpin umno dok jaga denyut nadi sendiri sj..piiiraahhhh

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 7, 2013 at 9:32 AM

Tuan dinturtle,
Pemimpin umno ni tak belajar2 lagi ke? antara mesej pengundi dlm pru13 inilah mereka jelak dgn pemimpin umno yg hanya menjaga kedudukan masing2. budaya ampubodek bertentangan dgn hasrat pengundi yg mahu melihat umno ade semangat juang. kita di bawahpun tau mendengar denyut nadi rakyat inikan pulak pemimpin atasan yg kononnya hebat2?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 7, 2013 at 10:46 AM

Najib sudah takut.

Harap masih ada cara menyingkirkan najib.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 7, 2013 at 11:55 AM

hahhahaahahha aku sokong apa yg mu ckap tu din.X ADA TELO!ds najib selalu ungkapkn ayat denyut nadi rakyat.pas pru13 apa jd?lg ramai yg sbok nk mempopularkn diri dlm media!gila

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 7, 2013 at 12:29 PM

“BILA LAGI masa yang sesuai untuk diadakan Pemilihan?” jawabnya bila UMNO dah tersungkur dan pemimpin yang ada sekarang nih menuding jari antara satu sama lain. Sememangnya dayus UMNO hari ini. Perlembagaan digubal untuk membolehkan kesemua jawatan dalam UMNO dipertandingkan. Mengapa pula ada suara sumbang dalam UMNO masih lagi mempertahankan agar setengah dari setengah jawatan itu tidak dipertandingkan. Ada kah suara suara sumbang ini cuba mempengaruhi minda ahlinya? Kalau semua ahlinya sahut akan cadamgan bermaknalah UMNO sebuah parti yang BODOH dan PAK TURUT dan TIDAK ADA BODEK. Sememangnya patutlah dipotong SEMUA alat kemaluan mereka. Bagaimana nak ditransformkan kalau SEMUA jawatan penting tidak dipertandingkan, bsik UMNOnya, WANITAnya, PEMUDA dan PUTERI? Bukan kah segala kemelum yang berlaku sekarang ini disebabkan dek pemimpin yang sediada? Kalau dah IMAMnya tak betul, adakah masih lagi ahlinya hendak berjemaah? Parti apa ke jadahnya ni?

PENAKUT adalah perkataan yang paling sesuai di anugerahkan kepada pemimpin yang sediada. Takut kerana hilang kuasa, takut kerana hilang kerusi, takut menjadi orang biasa, takut tidak didewa dan diagungkan dan yang PALING TAKUT ialah hilangnya SEGALA KEPENTINGAN.

Sudah sudahlah tuh. Sayangilah UMNO dan sayangilah agama dan bangsa. Jawatan yang kamu jawat tuh bukanya pesaka yang patut kamu tuntut. Katakanlah CUKUP pada NAJIB. Kegemilangan dan ketesohoranayahanda kamu telah pun menjadi liputan sejarah. Kamu tidak dapat jadi semacam ayahanda kamu walaupun mati dihidupkan semula. CUKUP, CUKUP, CUKUP, CUKUP dan sekali lagi CUKUP

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 7, 2013 at 12:36 PM

@Anonymous

rakyat yang dinamakan, ujub, riak, semahak, takbur yang dimaksudkan. sifat yang ada pada setiap PEMIMPIN. mereka jadikan rakyat saperti tebu, habis manis sampah dibuang. entahlah, mungkin aku terlepasdengar kalau kalau mereka yang menang ada mengucapkan terima kasih kepada mereka mereka yang menundi mereka. aku ada menerima SMS dari ADUN Paya Jaras mengucapkan terima kasih kerana telah mengundi beliau, dan, mengharap agar diberikan teguran sekiranya beliau melakukan kesalahan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 7, 2013 at 1:25 PM

Aku sokong buat pemilihan. Siapa yang terbaik dan mendapat kepercayaan ramai, maka dialah yang paling sesuai menerajui parti. Namun demikian, aku melihat gesaan supaya tidak ada pemilihan ini hanyalah ditujukan kepada pemimpin-pemimpin besar UMNO. Kalau pemimpin bilisan nak mencabar, silakan.

....................
Reply To This Comment ...................
June 7, 2013 at 2:35 PM

katakan CUKUP untuk Najib, Katakan CUKUP untuk UMNO, cari saja parti, atau tubuhkan saja parti yang benar benar layak untuk Melayu/Islam. Tobat, takmboh dah UMNO

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 7, 2013 at 3:31 PM

Aku dah tak peduli dah umno pondan ni.

Aku nak pangkah PAS. Aku rasa jatidiri PAS lagi bagus dari UMNO. PAS akan mempertahankan orang melayu. UMNO? Tak payah mimpilah nak berubah.

PAS tanpa Mat Sabu elok untuk orang melayu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 7, 2013 at 8:01 PM

@Anonymous

mereka mereka tu sumer dah pandai, nak belajar apa lagi. bila dah terasa pandai, manalah nak dengar cakap orang lain lagi. takut kalau dah terlalu pandai jadi macam Pak Pandir pulak.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 7, 2013 at 8:01 PM

@Anonymous

memang ada bang. toksah undi dia dalam PAU ni.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 7, 2013 at 8:03 PM

@Anonymous

sekarang nih nadi rakyat dah betul betul berdenyut dan darah dah nak sampai kat kepala.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 7, 2013 at 8:05 PM

@Anonymous

kalau PAS dah keluar dari Pakatan, aku pun nak ikut sama. buang masa jer dengan parti PONDAN ni. potong jer lah kote tu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 7, 2013 at 8:06 PM

@anak melayu

apa kata kita ramai ramai pakat masuk PAS atau sekurang kurangnya sokong PAS? parti orang Melayu lain tak nampak pun.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 7, 2013 at 8:08 PM

@Anonymous

masaalahnya dalam UMNO, ahli ahlinya semua pak turut. kalau pasal bodek membodek, kasi pada UMNO. jadik macam mana nak ada pertandingan kalau dah pun dinasihatkan tidak ada pertandingan

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 7, 2013 at 8:12 PM

@Anonymous

pergh! harap suara ni didengari.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 7, 2013 at 9:41 PM

Mana ada telor. Mana perginya telor? Adakah Melayu sekarang Melayu tak bertelor? Atau telor semakin mengecil?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 7, 2013 at 11:01 PM

salam din,mintak tlg tengok trailer film ni

http://www.youtube.com/watch?v=nmZYLzezR98

jonn

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 7, 2013 at 11:10 PM

Salam,

ada pemimpin kisah denyut nadi rakyat? Yg mereka kisah, punaisihat mereka berada dlm bahaya. Ramai pula yg nak isi kekosongan dgn hajat dpt kekayaan cepat. Yg tak pernah tunjuk bakat pun dah ada bakat tonjol diri pandai. Semua pakat nak nampak hebat dan dipilih oleh consetan utk jadi punaisihat berkondom. Ah jib gor terima jer apa yg dicadangkan. Yg penting bagaimana nak dpt undi bangsa lain. Rakyat, kita tabur duit. Tahun dpn bagi brim. Penyokong pas dan pkr pakat bertanya, dpt atau tidak. Yg kakitangan kerajaan tertanya2 dpt tdak kenaikan bg bln julai walaupun tak pangkah bn masa pru. Kalu pakatan menang mereka nak tanya ke tidak? Umno pakat rilek, rilek, rilek, pru 5 tahun lagi, rilek.

....................
Reply To This Comment ...................
June 7, 2013 at 11:21 PM

NAJIB TIDAK PATUT JADI PEJUANG UTK KAUM MELAYU SEBAB TAKDE TELOR DAN BODOH BERPOLITIK. NAJIB PATUT DIGANTI PEMIMPIN MELAYU LAIN.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 7, 2013 at 11:40 PM

Din... aku geli dengar ungkapan 'denyut nadi rakyat' tu sebab cakap tak serupa tindakan! Porah!

Terima kasih kerana DT dapat rasa dan baca apa Melayu mahu lepas PRU13

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 8, 2013 at 12:05 AM

Yang terbaru ahjib gor bercadang utk tandatangan bagi pehak rakyat Malaysia Trans-Pacific Partnership Agreement (TPPA) tajaan amerika kalau dulu dipanggil FTA, sejak pakdol dah tandatangan fta kira turn ahjib gor la pulak dgn tppa tak nak mengalah kot..
Apa sahaja agreement dari pehak kerajaan amerika sah2 Tun Mahathir akan tolak dan dihindari tapi 2 ekor pm nih senang2 jer nak setuju..
Inilah akibatnya kedarat sendiri tak pakai harap org lain bg input.. Konsultan la penasihat la ke bini yg pegang telor??

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 8, 2013 at 6:48 AM

Apa halnya bro? Tak nampak nampak, dah potong kotek juga agaknya. Sabar bro, jangan dibuat benda benda yang tak elok. Bukan kah senjata sulit namanya. Usah ikut perangai budak diatas. Budak itu belum cukup akal lagi.

....................
Reply To This Comment ...................
June 8, 2013 at 10:38 AM

UMNO dan pemimpin2 tertinggi nya memang PONDAN

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 8, 2013 at 1:02 PM

Wah! Parah sangat ker bro? Buat apa dipotong? Tak per, berehatlah dulu. Nak buat macamana lagi, dah terlanjur. Aku doakan kamu sehat dan selamat. Jangan lupa makan ubat bro. Atau ada masaalah lain? Bagaimana pun aku sentiasa berdoa agar perjalanan hidup kamu sentiasa mendapat berkat. Bersabarlah jika dalam kepayahan dan bersyukur kepada setiap nikmat. Kalau tidak ditempuh dugaan hidup tidak membawa pengertian. Bersabarlah dan tabahkan hati. Sememangnya ada kalanya kita berhadapan dengan rintangan, tapi itu hanyalah sementara.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 8, 2013 at 3:54 PM

salam din. saya tak fikir najib sampai macam tu sekali. kena ingat. najib lah pemimpin umno yang berani ubah perlembagaan umno supaya lebih ramai akar umbi boleh undi kepimpinan. kalau najib tak mahu pertandingan dah lama dia biar saja dengan sistem lama. apa yang kita dengar tentang cadangan najib & mahyuddin kekal jawatan adalah dari mulut orang lain. bagi saya, najib & mahyudin dah lama tak kisah sekiranya ada pertandingan yang mana mereka dah dari awal sedar dengan sistem lebih ramai perwakilan boleh undi dibuat. yang kita pelik cuma satu. kenapa pemuda pun nak cilok sama tak mahu jawatan pemuda dipertandingkan. itu yang kita pelik sebab mula-mula seru minta jawatan najib & mahyudin tak dipertanding. esoknya pula minta jawatan ketua pemuda tak dicabar. hohoho.

lk

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 8, 2013 at 6:00 PM

Nak memilih apa laqgi din? kalau pondan memilih pondan, maka hasilnya nanti pondan lah jugakkk!!!
ingat din, kepentingan para pemimpin umno tak sama dgn kepentingan kita... kita tiada kepentingan peribadi, yang ada hanya kepentingan ugama dan bangsa, sedangkan pemimpin umno semuanya ada kepentingan peribadi... jadi mana yang perlu didahulukan?

....................
Reply To This Comment ...................
June 8, 2013 at 6:17 PM

Jangan le melenting- lenting, pondan, bapok, maknyah, LBGT and TBs pun orang Melayu dan UMNO!
Kalau tanding, TPM kena chelen Mukriz parah juga.. Anak tak pandai pun boleh lantik MB! Entah ari2 burn lain ke Mines mintak tutorial!
Kena bekukan untuk kesinambungan UMNO `pelapis' yang boleh pekong team RosNajib...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 8, 2013 at 9:19 PM

KITA LANCARKAN SATU GERAKAN BARU....
GERAKAN TUTUP LADANG BABI (GTLB)...

....................
Reply To This Comment ...................
June 9, 2013 at 12:16 AM

Malaysia perlu dipimpi oleh pemimpin bijak, komentar juga ya di blog saya myfamilylifestyle.blogspot.com

....................
Reply To This Comment ...................
June 9, 2013 at 12:20 AM

Malaysia perlu dipimpin pemimpin bijak pilihan semua rakyat, komentar juga ya di blog saya myfamilylifestyle.blogspot.com

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 9, 2013 at 2:42 AM

PAS BERSATU DENGAN DAP ADA JATI DIRI KE?

....................
Reply To This Comment ...................
June 9, 2013 at 9:17 AM

Saya akan ambil sedikit masa untuk berehat sekejap ..... mood dah hilang dengan kepondanan para pemimpin Melayu yang ada sekarang.

Apakah sudah tidak ada lagi pemimpin yang berani diluar sana ? Apakah dengan MENEGUR anda takut dikritik balik atau mungkin dikenakan 'denda' ?

Ramai punya KEPENTINGAN sendiri !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 9, 2013 at 6:07 PM

Rilek brader, kita tunggu setahun, tengok apa akan jadi, lagi 1 yang paling penting dalam mghadapi PRU14 nanti..KEMELESETAN EKONOMI, kalau ikut teori mungkin dunia akn mghadapi 'kemelecetan' ni, ingat x dulu 1998 dn 2008? Kalau benar brlaku bmakna PRU14 adalah yg paling mencabar, BAPAK segala PRU, jadi jangan cepat bputus asa..skurangnya kita dh nampak hikmah PRU13 yg lalu, kita dh kenalpasti siapa musuh, musuh pun dah terang2 tonjolkan diri, jauh lagi prjalanan kita..LA TAHZAN!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 9, 2013 at 8:21 PM

Kah kah kah...telokkerodotkamu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 9, 2013 at 8:59 PM

@dinturtle

baiklah berehat. janganlah dibiarkan mood tu hilang bro. kuatkanlah semangat, perjuangan belum lagi selesai. semua orang tau, itulah yang diperjuangkan oleh pemimpin UMNO - kepentingan peribadi. mereka berjuang untuk kerusi dan kuasa dan bukanya untuk agama, bangsa dan negara. kalau nak dikira kecewa, sememangnya kecewa, kerana apa? - kerana mereka semua PONDAN. tingkah laku kaum cina dah ketahap menggila sekarang ni. dahlah mencabar hak keistimewaan orang Melayu, inikan pulak raja raja Melayu. sangat hairan kenapa masa yang diambil untuk diambil tindakan itu terlalau lambat. menunggu sehingga menjadi bertambah teruk. sekarang dah nampak sangat mereka itu seolah olah nak balas dendam atau mereka juga berkuasa berkait dengan diskriminasi kaum disektor swasta. yang peliknya pemimpin yang ada sekarang ini boleh buat tak tau sehingga peratusanya dah mencapai hampir 100%. kalau nak difikirkan guna apa kita ada wakil yang menjadi pemimpin hari ini?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 9, 2013 at 9:01 PM

@Anonymous

sekurang kurangnya kita tau PAS bukan memperjuangkan bangsa. UMNO yang bermegah parti Melayu apa relevanya jika Melayu sendiri dah semakin dikecewakan?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 9, 2013 at 9:03 PM

@Yogi Marsahala

masaalahnya sebelum dapat kerusi, semuanya ok. tapi bila dah diangkat, semuanya berubah dari ok dah jadi haprak.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 9, 2013 at 9:04 PM

@Anonymous

itu pun nak kena ada pemimpin. siapa agaknya yang layak?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 9, 2013 at 9:06 PM

@Shakirin Al-Ikram

kalau kamu yang jadi pemimpin macam? inilah dikatakan cempedak diluar pagar ............... apa masaalahnya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 9, 2013 at 9:08 PM

@Anonymous

kalau kita jadi mereka agaknya lebih baik atau lebih teruk lagi?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 9, 2013 at 9:11 PM

@Anonymous

Najib tak cakap pun tak perlu ada pertandingan, tapi pembodek pembodek tu saja yang buat kecoh dan cuba pengaruhi ahli. ini sumer berlakun. aku tepuk belakang kamu, kamu pulak tepuk belakang aku. ahli yang bengap pun apa lagi ikutlah asalkan ashuk.

....................
Reply To This Comment ...................
June 10, 2013 at 9:23 PM

Masalahnya berani ke muhyiddin?Kalau tuan punya badan sendiri tak berani lawan ah jib,macamana 150,000 ahli umno(yg boleh mengundi) nak sokong dia?Kalau dia kalah apa akan jadi pada dia..mesti itu yg dia fikirkan..

Kalau bukan muhyiddin siapa lagi?Kalau takde siapa yg berani,kekalkan aje status quo...?Ke macamana?

....................
Reply To This Comment ...................
June 10, 2013 at 9:56 PM

@tobengApa yang penting - PILIHAN itu wujud. Pilihan untuk mencalonkan, pilihan untuk tawarkan diri jadi calon, pilihan untuk memilih calon terbaik bla bla bla ....

Tapi kalau Pilihan itu dnafikan dengan tidak mengadakan Pemilihan, itu hanya mematikan demokrasi dalam Umno.

Ahli masih boleh bersepakat untuk kekalkan kepimpinan dengan tidak mencalonkan sesiapa melainkan yang sedia ada.

Post a Comment