........... Kaum Cina Kena Ubah Dari Cara Menumpang Kepada Cara Bermastautin | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Kaum Cina Kena Ubah Dari Cara Menumpang Kepada Cara Bermastautin

Sunday, June 2, 201317comments

Sikap pengasingan orang Cina - Utusan

PILIHAN Raya Umum Ke 13 (PRU-13) yang lalu memperlihatkan polarisasi kaum Melayu dan Cina yang begitu jelas. Ini adalah hakikat yang mesti diterima dengan hati terbuka selepas sekian lama dimomokkan bahawa hubungan kaum berada pada tahap yang terbaik.

Daripada PRU-13, jelaslah Melayu dan Cina bergerak pada dua landasan selari, yang mungkin tidak akan bertemu di hujungnya. Dari sudut politik PRU-13 memperlihatkan majoriti pengundi Cina menolak untuk bersama-sama Melayu dalam Barisan Nasional (BN) yang dalamnya ada MCA yang mewakili Cina.

Statistik menunjukkan parti berteraskan kaum Cina, DAP mendapat 38 kerusi Parlimen tetapi MCA hanya tujuh kerusi Parlimen berbanding PRU-12 MCA mendapat 15 kerusi Parlimen. Statistik ini menunjukkan majoriti pengundi Cina menolak MCA kerana bergabung dengan parti Melayu, UMNO dan India menerusi MIC. Jadi, pengundi Cina bukan menolak MCA tetapi BN yang ada kaum lain dalamnya. Ini dari sudut politik.

Keputusan PRU-13 juga boleh digunakan sebagai penanda aras untuk melihat kesediaan Cina menyerapi semangat perpaduan dengan kaum yang menjadi teras iaitu Melayu. Hakikatnya perpaduan tidak berlaku dan orang Cina sebahagian besarnya tidak mahu menyerapkan pemikiran sosio-etnik mereka dengan kaum teras ini.

Sebahagian besar Cina memilih pengasingan atau mengasingkan diri dari menerima sosio-budaya dan sosio-etnik Melayu. Pengasingan ini berlaku secara besar-besaran apabila melihat pengaruh DAP dalam politik Malaysia. Persoalannya bukanlah mempertikaikan jumlah kerusi Parlimen DAP tetapi kenapa orang Cina memilih mengasingkan diri dengan kaum teras?

Mereka adalah warganegara, sama seperti orang Melayu, India dan pribumi di Sabah dan Sarawak. Cuma bezanya mereka mempunyai nenek moyang dan akar keturunan di China. Sementara orang Melayu pula nenek moyang dan akar budaya mereka di Nusantara termasuk negara ini.

Kita tidak dapat menafikan sejarah silam abad ke 19 dan awal abad ke 20 dulu nenek moyang kaum Cina yang ada di negara ini sekarang datangnya dari China. Pada awal abad ke 19, berlaku pergolakan politik yang hebat di China dan etnik Han yang menjadi majoriti di negara itu mencari tempat lain yang lebih aman serta dapat menambah kekayaan.

Etnik Han di utara China mencari penempatan baharu dan kebanyakan mereka terdiri daripada golongan kaya dan bangsawan. Mereka tidak boleh lagi meneruskan hidup dengan mewah akibat ditekan oleh Manchuria serta peperangan dengan Jepun atau Sino-Japanese War. Etnik dari utara ini memilih untuk berhijrah ke Amerika Syarikat (AS) dan negara-negara Eropah.

Sementara etnik Han di selatan pula memilih Asia Tenggara termasuk Tanah Melayu. Tetapi hasrat mereka berhijrah dengan etnik di utara berbeza. Mereka berhijrah untuk mencari kekayaan dan bukan untuk menetap di Tanah Melayu pada mulanya. Mereka berhasrat untuk pulang ke China suatu masa nanti dengan membawa kekayaan yang diraih di Tanah Melayu.

Seorang anak muda Cina, Tai Zee Kin menerusi laman sosial Facebooknya berhujah mengenai perkara yang sama; kenapa nenek moyangnya yang berhijrah ke Tanah Melayu tidak mahu menyerapi sosio-budaya kaum teras seperti mereka menerima sosio-budaya Barat di AS dan Eropah.

Tai Zee Kin berasal dari Sungai Petani, Kedah dan mendapat pendidikan awal di Sekolah Menengah Ibrahim Sungai Petani. Kemudian melanjutkan pengajian di Kolej Taylor di Subang Jaya dan seterusnya di King College di London.

Rasional

Anak muda ini sangat rasional melihat konflik yang berlaku dalam masyarakat Cina negara ini dalam konteks pengasingan dan penolakan daripada menerima sosio-budaya tempatan. Penolakan inilah yang diperjelaskan menerusi PRU13 yang baru lalu.

Tulisnya, nenek moyang mereka yang berhijrah dari Tanah Besar ke negara lain berpegang kepada falsafah Ru Xiang Sui Su yang bermaksud apabila berada di sesuatu tempat sesuaikan diri dengan budaya dan sosial di tempat baharu itu. Inilah yang dilakukan oleh nenek moyangnya yang berhijrah ke AS dan Eropah.

Tai Zee Kin mendedahkan, orang Cina di AS sanggup menukar nama menggunakan nama Kristian, belajar di sekolah Inggeris dan tidak ada sekolah vernakular. Begitu juga Cina di negara-negara Eropah yang menyerapi budaya Eropah. Orang Cina di sana menyesuaikan diri dengan cepat serta menerima nilai-nilai tempatan dalam kehidupan di sana.

Tetapi falsafah Ru Xiang Sui Su tidak diamalkan oleh nenek moyang yang berhijrah ke Tanah Melayu. Menurutnya, ini disebabkan tujuan datang ke Tanah Melayu bukanlah untuk tinggal selama-lamanya. Mereka hanya singgah dan akan pulang setelah mendapat kekayaan untuk diberikan kepada sanak saudara di China. Kerana tidak berhasrat untuk menetap dan menjadikan Tanah Melayu sebagai negara mereka, nenek moyangnya tidak mahu menyerap dalam budaya setempat. Mereka memperjuangkan bahasa etnik Cina, mempertahankan nilai-nilai kecinaan untuk membuktikan kepada sanak saudara di China bahawa akar budaya mereka tetap utuh walaupun di mana berada.

Sebab itulah tidak ada di mana-mana negara yang mewujudkan sekolah vernakular seperti Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) di negara ini. Malah di Singapura yang dianggap negara yang majoritinya Cina dan dipimpin oleh Cina tidak ada sekolah vernakular. Soalnya apakah sebahagian besar generasi Cina sekarang ini masih menganggap mereka hanya singgah di negara ini dan mempunyai negara lain untuk menetap?

Sekolah Tinggi Foon Yew di Johor menjadi perintis sekolah vernakular di negara ini yang kemudiannya menerbitkan surat khabar Cina pertama, Kwong Wah Jit Poh pada 1910 yang diasaskan oleh Sun Yat Sen.
Orang muda seperti Tai Zee Kin melihat dengan pandangan terbuka, antara akar budaya dan kenyataan semasa Cina di negara ini. Pandangan ini tentunya jauh berbeza daripada majoriti pengundi Cina yang memperlihatkan pengasingan dan menolak penyerapan budaya tempatan apabila memilih DAP.

Tulis Tai Zee Kin, “Saya belajar di sekolah Melayu tetapi lebih tahu tentang budaya Cina, sejarah dan ilmu berbanding mereka yang belajar di sekolah Cina."

Mengenai kewujudan Pekan Cina atau China Town di bandar-bandar besar di AS atau Eropah, menurut Tai Zee Kin bertujuan mengekalkan akar budaya dan sosio-etnik Cina dalam kalangan mereka yang berhijrah ke negara berkenaan.

Tetapi beliau mempersoalkan keperluan mewujudkan China Town di Jalan Petaling Kuala Lumpur. Hujahnya, hampir semua bandar di negara ini, tidak kira besar atau kecil adalah “China Town."

“Kenapa perlu ada China Town lagi? Di Banyak jalan di Pulau Pinang atau jalan-jalan di Kuala Lumpur seperti Serdang atau Puchong mengatasi China Town di London," soal anak muda Cina ini lagi.

Hujah-hujah yang dilontarkan oleh Tai Zee Kin mewakili orang Cina yang berfikiran terbuka dan realistik terhadap keadaan sebenar di negara ini. Maka sokongan majoriti pengundi Cina kepada DAP boleh dilihat sebagai melangsungkan impian nenek moyang yang tidak mahu menyerapi sosio-budaya setempat dan negara ini hanya persinggahan. Ini bukan lagi soal politik tetapi dilema orang Cina sendiri antara pesanan nenek moyang dan realiti sosial di negara yang menadah kelahiran mereka.

                                                 ***************************

Komen saya - 

Saya bersetuju dengan hujah ahTai diatas yang menjelaskan dari segi sejarah kenapa Cina Malaysia berbeza dengan Cina negara lain dalam soal asimilasi sosio budaya masyarakat asal negera yang mereka duduki. Berbanding negara lain yang mereka memang berniat hendak menetap, diMalaysia niat asal mereka cuma hendak menumpang.

TAPI itu disatu pihak. Kalau bertepuk sebelah tangan, mana kan berbunyi. 
 
Balik kepada niat asal nenek moyang kaum cina Malaysia yang cuma mahu menumpang mencari rezeki semata-mata........
 
Jika kita terima hujah itu, maka sewajarnya kita berfikir apakah masih subur pendirian yang sama dikalangan cucu cicit PENUMPANG itu ? 
 
Jika ya, patut kita sediakan, permudahkan, bantu mereka ini supaya mereka dapat PULANG KE TEMPAT ASAL nenek moyang mereka di Tanah Besar China. Pasti mereka tidak punya masalah untuk kembali berasimilasi dengan orang kampung asal kerana budaya bahasa dan cara berfikir LAMA yang masih mereka praktikkan selama ini akan memudahkan proses balik kampung itu.
 
TAPI jika anak cucu PENUMPANG sudah menukar niat nenek moyang mereka dan kini mahu menetap di Tanah Melayu, mereka juga seharusnya UBAH cara pendekatan yang diamalkan sebelum ini.
 
Ubah kepada cara BERMASTAUTIN bukan lagi kekal dengan cara MENUMPANG ! 

Sebab selagi mereka mengamalkan cara MENUMPANG, selagi itu kita akan tanya - bila mahu balik kampong asal !

Share this article :

+ comments + 17 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 2, 2013 at 3:09 PM

Setujut!!!! Apek lim kit siang bila mahu balik kampung??

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 2, 2013 at 3:14 PM

itu bermakna cina yg dtg ke malaysia jenis low class dan pukimak. tapi sampai di sini jadik eksyen dan berlagak. sebab tu baik suruh mereka blah je. senang ceriter.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 2, 2013 at 3:28 PM

Penat aku nk komen pasal cine pmborong tisu lap bontot dipasaraya ni, apa pn jgn lupa jihad boikot buy chinese last.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 2, 2013 at 3:36 PM

jadi kesimpulannya, cina2 yang datang ke negara ini serta seluruh keturunan mereka adalah golongan kasta rendah rupanya. sama seperti kasta2 rendah seperti pariah di india yang dihantar ke malaysia..? hmmmmm..no wonder...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 2, 2013 at 3:50 PM

Tu pasal di panggil Cina Tongsang atau pon Cina Tongkan dolu2. Ini lah jenis Cina yg papa kedana, tidak berpelajaran, kasar kesat dan kebuluran. Ada yg KEK dan ada yg Xtian. Cina2 yg kata ada darah mat saleh, Eurasian - nenek AH SOH depa suka kangkang kat penjajah, senang jadi gundik dorang. Anak cucu sebuk nak banga dan megah konon, selit nama mat saleh kiri dan kanan ntah ye ntah tidak . Bukan susah sangat masa tu rekod surat beranak kucar kacir tak ada sistem. Suka hati engko la apa nak taruk sebagai bapak.Tak ada siapa cek. Tu pasal hari ni ko tengok surname Cina2 bole ada nama omputih lor....walopon muka macam Babi/chee yoke tulin.

Cina juga beranak ramai masa tu. Senang kasi kat melayu berduyun-duyun. Jadi darah kita pon dah di campur. cemar dgn darah bangsa pukimak ni.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 2, 2013 at 4:10 PM

Bro din mungkin chinese di ataa x pernah terfikir bahawa cauvinis inginkan tanah besar ini tanah besa rmereka dan mwrampas tanah tumpah darah kami utk menjadi singapure 2 mereka.

Maka mereka fikir mmg tidak perlu bercampur. Lambat laun semua akan ckp cina. Hell anak pm pn dh berbangga berbahasa cina lebih dr aku yg tau german.

Melayu hampa

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 2, 2013 at 4:19 PM

Kena buat lab kot, kaji lebih mendalam cadangan ni ...

....................
Reply To This Comment ...................
June 2, 2013 at 4:39 PM

Takde ke pengomen yang SOKONG Najib ? Serius ni, saya teringin nak tahu alasan2 kenapa kita perlu terus sokong Najib !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 2, 2013 at 5:03 PM

Din, aku sokong Najib. Betul2 sokong punye ni. Aku sokong Najib meletakkan jawatan.

....................
Reply To This Comment ...................
June 2, 2013 at 5:18 PM

Din,
Pasal DSN tu sekarang tak payah cerita. Dulu sebab percaya dengan macai hampir tumpas di Pekan. Tapi dia kembali dengan bantuan isteri dia yang teruk kena kutuk tu dan menang bergaya. Serupa juga dengan PRU13. Lepas ni kalau dia ambil tindakan jangan kata dia tak bagi peluang sebelum ini.

Hehehe

....................
Reply To This Comment ...................
June 2, 2013 at 5:55 PM

NAJIB MUST STEP DOWN

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 2, 2013 at 6:03 PM

Najib harus diberi peluang, najib adalah terbaik antara yang terbaik! Berilah peluang pada Najib untuk berfikir, berfikir sambil berehat, berehat sambil ngopi di taman mini, berilah Najib peluang berpencen.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 2, 2013 at 10:34 PM

abis tak kan nak skong lim kit cial plak....

....................
Reply To This Comment ...................
tebing tinggi
June 2, 2013 at 11:08 PM

Mengharapkan kaum China berubah atau usha mengubah mereka adalah satu perbuatan yang sia-sia seperti mencurah air didaun keladi.
Tiada langkah jangka masa pendek bolih diterapkan ,sedangkan telah berabad mereka menjejakan kaki disini, mereka tetap masih mahu dikenali sebagai orang Cina ,mengekalkan cara mereka terasing dari masyarakat tempatan dengan budaya ,pendidekan dan bahasa mereka tersendiri tampa mempedulikan ,malah menolak tepi, kepentingan perpaduan diluar batasan mereka.
Tiada usha yang berhemah yang mampu mengubah pendirian mereka (kurangkah pendekatan yang dibuat selama ini) melainkan tindakan tegas sekira kerajaan benar-benar ingin melihat perpaduan yang diharapkan yaitu dengan menutup sekolah vernacular yang menjadi puncha asas kapada pengasingan.
Mengharapkan mereka mebuat perubahan sikap, mahupon secara evolusi dimana sekolah-sekolah vernacular masih wujud, seumpama mengharapkan kuching bertandok ,yang mungkin tidak akan terjadi.

....................
Reply To This Comment ...................
June 3, 2013 at 12:20 AM

Kita tak boleh suruh cina berubah tapi kitalah yg wajib berubah.Kita disini bukan saja bermaksud orang Melayu tapi kerajaan yg dipilih oleh majoriti orang2 Melayu.Maksudnya kerajaan mesti bertindak sebagaimana yg dikehendaki oleh kita bukan sebaliknya.

Oleh kerana kerajaan dikuasai oleh najib,maka najiblah yg perlu berubah.Disebabkan najib tak mahu berubah kitalah yg perlu mengubah najib.Untuk mengubah najib,kita kena turunkan najib!

Ok,rasanya kita perlu bertindak selain daripada merungut.Sebenarnya cuma ada satu saja masalah utama mahu mengajar cina supaya menjadi pemastautin dalam ertikata sebenar bukan lagi penumpang.Satu2nya masalah yang menjadi duri dalam daging selama ini adalah sekolah2 vernakular yang ditolak oleh satu dunia kecuali Malaysia.

Kita terlalu takut untuk menghapuskan sekolah2 perkauman ini kerana tindakan kita yg sentiasa dibuat melalui kayu ukur politik dan undi, baik oleh kerajaan mahupun pembangkang.Bagaimana caranya untuk memisahkan tindakan murni(hapus sekolah vernakular) ini dari kacamata politik?Siapakah yg berani bertindak dari sudut kepentingan perpaduan negara semata2?Tolak najib ada tak sesiapa yang boleh kita harapkan?Atau bagaimanakah cara sebenarnya yg benar2 praktikal untuk menangani masalah 'bom jangka' ini?

Bagaimana kita mahu mematikan bom jangka ini sebelum ia meletup?Masa sudah semakin suntuk,selagi sekolah perkauman tidak ditutup selagi itulah masalah polarisasi kaum menjadi semakin melebar.

Yang aku nampak permasalahan ini terlalu 'rumit' kerana adanya dokongan dari Melayu2 barua sendiri iaitu pas dan pkr juga Melayu2 liberal.Cuma ada satu cara saja untuk menyelesaikan masalah bom jangka tadi iaitu dengan membiarkan bom itu meletup!Bila sudah meletup barulah semua orang akan berebut2 mahu wujudkan perpaduan nasional tulen,barulah mahu laksanakan sistem satu sekolah,barulah kerajaan mahu bertindak blablabla

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 3, 2013 at 1:27 AM

Betul bro..aku tngok pemimpin kta mmg tak berani nk usik apatah lgi nk tutup sekolah vernakular merangkap kandang babi ni..sumbu bom dah lama menyala cuma nk tnggu meletop jer..klu itu kaedah yg terbaik nk suh sema org bukak mata bgi merapatkan perpaduan kaum, maka org melayu kena siap sedia dari skang...mmg bom tu akan meletup juga dalmasa terdekat ni..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 3, 2013 at 10:57 PM

kadang2 aku terpikir jugak bila ada kaum lain yg menulis pasal kita org melayu ni. Mereka menulis macam diorang lebih kenal kita lebih dr kita kenal melayu sendiri. Kalau kita tgk china Han ni tu lah bangsa yg duk belasah org Uighur kat china. Sampai mati pun ada, menjadikan bangsa Uighur tu jd terasing kat tempat diorang sendiri. Suruh lah cina blajar kenal diri diorang pulak sebelum nak menulis ttg hakikat sejarah melayu dan tanahairnya. Kalau setakat dgr cerita nenek dia terus menulis pasal realiti Malaysia sekarang tak cukup lagi. Kalau cina ada nama Hang Li po nak cakap hang tuah tu cina pun takde benarnya.
Hakikat sebenarnya Tai cina menggunakan fahaman komunis tu utk kepentingan bangsa mereka. Mereka di bawa masuk oleh british sebagai agen meghuru-harakan tanah melayu supaya british dapat duduk lebih lama di sini utk menjajah tanah melayu. Itu yg tersirat. Bukan sekadar melombong, berniaga dll. lepas british keluar mereka nak ganti british kutip cukai. Itu yg ditentang oleh kiyai salleh di johor. Mereka mintak beli tanah melayu dr tun razak tapi ditolak. Cuba kita tanya Tai ni apsal bangsa dia percaya pada reincarnation? Kalau sepuluh kali lahir apsal perangai tak berubah? apa yg diorang janji nak cari bila lahir semula?

Post a Comment