........... Hapuskan Sekolah Vernakular - NGO Hantar Memo Kepada PM - TAHNIAH ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Hapuskan Sekolah Vernakular - NGO Hantar Memo Kepada PM - TAHNIAH !

Wednesday, June 12, 201326comments

Sememangnya satu berita yang menggembirakan saya bila membaca berita SINAR ini -


Hasil persepakatan yang dicapai bersama Gabungan NGO Melayu-Islam Malaysia yang terdiri daripada 130 NGO, satu memorandum akan dihantar kepada Perdana Menteri dalam masa terdekat sebagai usaha mendesak kerajaan menghapuskan sekolah vernakular di negara ini.

“Ia bukan soal penghapusan bahasa, kerana jika boleh kita mahu rakyat Malaysia mampu menguasai semua bahasa. Dalam hal ini, subjek bahasa Cina dan Tamil boleh dimasukkan sebagai subjek wajib dalam satu sistem pendidikan yang seragam."

Katanya, pihaknya juga mendesak agar kerajaan tidak tunduk kepada sebarang tuntutan kumpulan pendidikan ini yang ekstrem, termasuk mengadakan pertemuan dengan tujuan membincangkan mana-mana tuntutan mereka.


“Kami yakin sekiranya langkah-langkah ini dilaksanakan berlandaskan Perlembagaan, hasrat untuk mencapai penyatuan nasional dapat dilakukan dengan mudah, setelah sekian lama isu sekolah vernakular ini menjadi polemik perpecahan masyarakat di negara ini,”


Bagi Tunku Abdul Aziz, beliau melihat desakan tersebut sebagai satu isu yang perlu disokong oleh masyarakat Malaysia melihat kepada situasi yang berlaku dalam negara kini.

“Isu penghinaan terhadap Yang Dipertuan Agong, dan Rasulullah S.A.W yang jelas menyentuh sensitiviti beragama umpamanya. Mengapa ini berlaku? kerana mereka tidak ada kesedaran untuk memahami kepentingan itu disebabkan pendedahan yang berbeza,”


Tidak jauh bezanya dengan apa yang saya telah banyak kali tulis berkaitan isu ini, contohnya yang terbaru KLiK dan KLiK.

Pelbagai kajian dan bancian telah dilakukan dalam menangani masalah Polarisasi Kaum dinegara kita dan SEMUAnya menunjukkan Sekolah Vernakular sebagai salah satu punca utama, antaranya -

1 - Menghalang integrasi antara kaum kerana memisahkan murid2 mengikut kaum
2 - Tidak punya kesungguhan untuk memastikan murid2 fasih dalam Bahasa Malaysia. Satu Bahasa itu penting sebagai alat komunikasi kearah integrasi
3 - Silibus pengajian yang agak meragukan halatujunya dalam membentuk jatidiri seorang rakyat Malaysia yang hormat kepada budaya dan tatasusila setempat termasuk memupuk semangat Nasionalisma dalam diri murid2.

TAHNIAH saya ucapkan kepada NGO2 berkenaan diatas tindakan proaktif anda ! Kepada yang lain, saya harap anda berilah sokongan kepada usaha mereka ini. Jangan lihat isu dari sudut politik hanya kerana ia membabitkan PM Najib.


Yang betul kita sokong dan Yang salah kita tegur. Tak salah kan ?

PS - Tapi saya tidak setuju sebarang pengecualian diberikan walaupun kepada sekolah vernakular swasta. Kalau dah dikenalpasti sebagai KILANG RASIS dan faktor pemecah perpaduan, seharusnya kewujudan sekolah vernakular dihapuskan terus. 

Share this article :

+ comments + 26 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2013 at 10:54 AM

This post makes my day.. alhamdulillah, amin.

....................
Reply To This Comment ...................
pemuda_surau
June 12, 2013 at 11:22 AM

Ayuh NGO melayu terus ke depan!!!! Muafakat membawa berkat, ini Tanah Melayu, bukan negara lain. Masa ni lah kita tekan kerajaan lakasanakan 1Sekolah Utk Semua untuk banteras gejala rasisme, kiasusisme, & komunisme. Tunjukkan kepada kaum kiasu negara Singapura, Thailand, Indonesia boleh maju ke depan tanpa vernakular!

Sokong asimilasi dan tolak polarisasi....sekolah vernakular ibu kepada segala punca masalah polarisasi kaum!

....................
Reply To This Comment ...................
June 12, 2013 at 11:45 AM

Lega rasanya walaupun belum materialize lagi

....................
Reply To This Comment ...................
Hasnul Rahman
June 12, 2013 at 11:58 AM

Assalammualaikum wmt,
Membuat cadangan atau menggesa pihak berkuasa tidak salah...
Soalnya, mampukah ianya dilaksanakan oleh pihak berwajib?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2013 at 12:00 PM

Lepas ni hantar memo untuk GERAKAN TUTUP LADANG BABI (GTLB)...

....................
Reply To This Comment ...................
June 12, 2013 at 12:05 PM

@Hasnul RahmanBukan mampukah kerajaan tapi MAHUKAH kerajaan ?

Paling tidak pun, tubuhkanlah MAKMAL ! ATau paling baik, adakan satu REFERENDUM.

Biar rakyat bersuara !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2013 at 12:14 PM

akhirnya ngo2 melayu bersatu..nak harapkan umno bersuara memang tak mungkin...semua nak jaga karier politik masing2....kalau pm buat salah pun saya harap kan ngo2 ini tampil dan buat bantahan

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2013 at 1:24 PM

Tunku Abdl Aziz (TAA) pun termasuk "NGO" yang menyokong memorandum ini. Tetapi dalam temubual dgn China Press, TAA menyarankan semua rakyat malaysia diberi taraf bumiputera. macam mana agaknya titik persamaan kedua-dua desakannya?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2013 at 1:43 PM

Dah banyak kali saya berbahas dengan rakan cina mengenai perkara ini. Alasan yang dikemukakan oleh mereka adalah berbagai. Ini antara alasan yang dikemukakan mereka

1. Lebih senang bagi anak-anak mereka memahami sesuatu mata pelajaran dalam bahasa ibunda. Sebagai contoh jika belajar sains dalam bahasa Malaysia agak sukar bagi anak-anak mereka memahami pelajaran tersebut.

2. Sekolah kebangsaan tidak menekankan mata pelajaran bahasa cina dalam korikulum mereka

3. Sekolah kebangsaan tidak menekankan budaya cina dalam kokurikulum mereka

4. Sekolah kebangsaan menggalakkan anak perempuan memakai baju kurung atau tutup aurat

5. Sekolah kebangsaan terlalu menekankan kepentingan Agama Islam dan kaum cina takut anak mereka terpengaruh dengan ajaran islam.

6. Kantin sekolah kebangsaan tidak menjual masakan cina atau ala cina.

7. Guru sekolah kebangsaan tidak rajin macam cikgu sekolah cina

8. Sistem pengajaran sekolah cina lebih baik daripada sistem pengajaran sekolah kebangsaan (sbg contoh : Tiada kelas tambahan dan sedikit kerja rumah di sekolah kebangsaan).

Jawapan saya adalah

1. Bahasa Kebangsaan adalah bahasa rasmi yang mana seluruh rakyat perlu fasih. Susah belajar dalam bahasa ibunda hanya diperinkat awal. Setelah melalui setahun dua, maka akan dapat diatasi masalah tersebut. Buktinya, dulu semasa orang cina masih menghantar anak-anak ke sekolah kebangsaan, anak-anak cina tetap memonopoli tempat teratas dalam kelas. Ini menunjukkan mereka amat memahami dan mengatasi pelajar-pelajar melayu

2. Sistem boleh diubah untuk memberi keutamaan dalam bahasa cina

3. Budaya melayu juga tidak ditekan dalam pembelajaran sekolah. Contoh makan menggunakan tangan, siapa yang mengajar? Ibu bapa , bukannya guru. Sekolah tidak pernah melarang budaya mana-mana kaum selagi tidak melanggar peraturan sekolah.

4. Penekanan memakai baju kurung adalah kepada pelajar islam sahaja. Ada anak-anak perempuan cina terikut-ikut dengan kawan-kawan islamnya. Bukankah ini lebih baik, kerana ianya mengajar budaya berlainan kaum.

5. Penekanan dalam Agama Islam dilakukan kerana majoriti pelajar adalah beragama islam. Jika sekolah vernakular dihapuskan dan semua pelajar cina masuk belajar bersama-sama di sekolah kebangsaan, orang cina tentunya dibolehkan mengamalkan ajaran masing-masing dengan syarat tidak mengganggu agama islam kerana Islam adalah agama Rasmi Perssekutuan.

6. Orang cina amat mementingkan makanan. Disekolah Vernakular sekarang pun kebanyakkan ibu bapa memberi bekal kepada anak-nak mereka dan dikantin sebenarnya menjual makanan yang hampir sama dengan kantin disekolah kebangsaan. Tak menjadi masalah dan kalau perlu disekolah yang mempunyai bilangan pelajar cina yang banyak 2 kantin perlu diadakan.

7 dan 8. Sesuatu perlu dilakukan oleh kementerian pelajaran. Kementerian pelajaran perlu membuat kajian kenapa sekolah cina lebih berjaya sepertimana yang diwar-warkan. Benarkah perkara ini? Benarkah Cikgu Melayu Malas? Benarkah Sistem Sekolah Cina lebih baik? Yang baik tetap baik dan perlu kita considerkan untuk digunakan

Saya nyatakan kepada mereka yang paling penting adalah sikap bertolak ansur antara kaum. Macamana tolak ansur dapat berlaku jika tiadanya integrasi antara kaum tidak dilakukan diperingkat awal. Masalah sekarang ini timbul disebabkan produk sekolah Vernakular telah mula layak mengundi dan mereka ini tidak memikirkan nasib kaum lain kerana mereka hanya memikirkan nasib kaum mereka sahaja.

Saya nyatakan kepada kaum cina, jika orang melayu (majoriti) miskin dan pada masa tersebut terjadi perkara-parkara yang tidak diingini berlaku. Orang miskin dan lapar sanggup melakukan apa sahaja termasuk mengorbankan diri untuk mendapatkan makanan. Pada masa itu, yang paling rugi adalah orang cina kerana cina terdiri daripada orang-orang kaya ..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2013 at 1:46 PM

Salam Bro Din... Alhamdulillah... akhirnya ada juga pihak yang berani memulakan langkah yang harus disokong 100% oleh orang2 Melayu demi memastikan generasi masadepan tidak terus dikotak katikkan oleh kaum pendatang! Jadikan sistem pendidikan yang membuka ruang kepada semua bangsa untuk sekurang-kurangnya memahami bahasa2 vernakular di samping B. Melayu sebagai bahasa utama.

....................
Reply To This Comment ...................
June 12, 2013 at 2:11 PM

@AnonymousTerimaKasih diatas Soal-Jawab saudara. Saya setuju semuanya dan mungkin akan jadikan artikel nanti.

Persepsi negatif yang paling besar oleh pro sekolah cina adalah 1Sekolah merujuk kepada Sek Kebangsaan yang ada sekarang. Mereka jadikan kelemahan2 yang ada pada SK untuk memberi justifikasi kewujudan Sek Vernakular.

Padahal apa yang kita perjuangkan adalah KONSEP semua murid belajar dalam SATU Sekolah. Dan SATU Sekolah itu bukan bermaksud SK seperti yang ada sekarang.

Ia adalah SK yang sudah dioverhaul supaya sesuai untuk semua kaum dengan mengambilkira apajua kesensitiviti dan keperluan semua kaum.

Yang ini Najib perlu MAKMALKAN dulu, bukannya tubuh makmal untuk kaji 1BN !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2013 at 2:43 PM

salam, terkeluar topik sikit...tapi bacalah...anak menteri senang2 je bukak tadika pintar, maklum kroni dgn Rosmah...kahwin dgn celebrity, rakyat biasa...blogger biasa dpt apa?
http://my.entertainment.yahoo.com/news/nina-jovian-mandagie-pilih-tarikh-perkahwinan-pada-11-12-13--044400548.html

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2013 at 3:43 PM

Saya sokong langkah yang diambil itu. Kalau dah nyata Sekolah tersebut lebih menjarakkan perhubungan kaum, elok sangatlah dihapuskan. Najib saya yakin ingin melihat perpaduan diantara kaum serta merealisasikan 1Malaysia. Apa pun kita tunggu dan lihat respon yang akan Najib berikan. Penghapusan tersebut hendaklah dilakukan tanpa sebarang syarat dan rundingan lagi.

“Katanya, pihaknya juga mendesak agar kerajaan tidak tunduk kepada sebarang tuntutan kumpulan pendidikan ini yang ekstrem, termasuk mengadakan pertemuan dengan tujuan membincangkan mana-mana tuntutan mereka”. – saya suka.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2013 at 3:50 PM

This Connection is Untrusted

You have asked Firefox to connect
securely to www.blogger.com, but we can't confirm that your connection is secure.
Normally, when you try to connect securely,
sites will present trusted identification to prove that you are
going to the right place. However, this site's identity can't be verified.

What Should I Do?

If you usually connect to
this site without problems, this error could mean that someone is
trying to impersonate the site, and you shouldn't continue.
____________________________________________

kenapa bang message tu keluar diruang balas?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2013 at 4:02 PM

Saya berbangga dengan saudara DT. setelah sekian lama secara konsisten memainkan isu Sekolah Vernakular, akhirnya tempil NGO untuk memulakan perjuangan. hilang rasanya letih dan penat seketika. rupa rupanya ada rakan rakan diluar sana yang berkongsi rasa dengan DT dan rakan pengkomen.

pada pendapat saya, kalau nak dihapuskan, sebaik baiknya adalah SEKARANG. jangan ditunggu dan disimpan lama lama sehingga hampir PRU14. takut takut dijadikan isu politik pulak daaaaahh!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2013 at 4:48 PM

lepas ni buat Himpunan Hijau seperti cina buat untuk Lynas...

Kita buat Himpunan Hijau.. Tutup Ladang Babi kerana pencemaran yang teruk...

....................
Reply To This Comment ...................
June 12, 2013 at 8:19 PM

@AnonymousJujur cakap - saya tak tahu !

Mungkin ada masalah dengan HTML template blog ini, menurut kata designer nya.

Tapi bukan sebab virus

....................
Reply To This Comment ...................
June 12, 2013 at 8:21 PM

@AnonymousSaya harap NGO2 terbabit dapat memanafaatkan khidmat media sosial spt bloggers untuk turut sama memperjuangkan isu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2013 at 9:35 PM


salam
saya stuju 1000%. wujudkanlah sekolah aliran satu 1Malaysia sepenuhnya. Biar anak-anak malaysia dapat belajar dalam satu bumbung. di mana semua ada disediakan untuk melayu, cina, india, dan lain2.
terima kasih NGO yang memulakan langkah paling bijak dan bersejarah ini.
orang atasan perlu ambil iktibar jika mahu PRU 14 memihak kpd kerajaan kini.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 13, 2013 at 8:52 PM

HSBC.. HAPUSKAN SEKOLAH BABI CINA

HSBC.. HAPUSKAN SEKOLAH BABI CINA

HSBC.. HAPUSKAN SEKOLAH BABI CINA

BSN.. BERUNDURLAH SEKARANG NAJIB

....................
Reply To This Comment ...................
June 14, 2013 at 4:46 PM

Isteri saya yang berbangsa Cina dan 100% berpendidikan aliran Cina pun sendiri mengaku dan bersetuju bahawa sekolah vernakular adalah punca utama kepada polarisasi kaum diMalaysia. Tanya hati kecil kaum Cina yang berpendidikan sekolah Cina - 95% bencikan orang orang Melayu (termasuk lah isteri saya dan seluruh kaum keluarga) sebelum mengenali saya). Sebab itu boleh berlaku diPulau Pinang sebuah sekolah Cina (yang diketahui) gurunya tidak membenarkan anak murid menyanyikan lagu Negara Ku kerana lagu negara ku dikatakan lagi UMNO dan BN tapi menyanyi lagu P .Pinang okay.
Demi masa depan anak anak kita - semua sekolah vernakular WAJIB di hapuskan demi memastikan masa depan Malaysia yang lebih bersatu disamping menghormati serta memahami diantara satu kaum dengan yang lain.

....................
Reply To This Comment ...................
July 11, 2013 at 12:21 AM

Ini artikel yg saya tulis dulu untuk reply masalah yg serupa dgn sini. Post kat sini harap kita semua boleh bincang dan memiikir isu semasa dgn lebih open mind. We care so we talk...betul? Tapi artikel ni panjang, harap kawan boleh habis baca..

Saya ingat saya dah interview Guru besar dulu saya tentang isu sekolah Cina kini di Malaysia, selepas saya balik dari luar negara. (Guru besar saya ni juga ajk DZ suatu masa.)
Topic pertama saya ialah bincang tentang "Bagaimanakah kami dpt integrasi antara kuam jika semua sekolah diasaingkan macam kini?"

blablabla.....banyak skip...hehe. Tapi beberapa point yg setuja dan harap kawan boleh fikir bahawanya.

1. Sebelum kami bincang integrasi....Keadilan & Kebebasan yg pertama pernah diamalankan. Kalau bkan, integrasi ini pun takkan harmoni. kenapa?
Cuba fikir, jika bila semua kita belajar dalam 1 kelas. Seorang budak Tmil yg top dlam klas tak dpt nak masuk U atau tak dpt subjek Doctor yg dia sepatutnya ingin ambil selepas form 5 atau 6. Ini bukan masalah, isunya ialah...tapi budak yg kedua best dlm klas tu dpt.....ini bukan lagi masalah...masalahnya ketiga keempat dan ke lima juga dpt. Apa maksudnya......maksudnya dia masih seorang Tamil, dia beza.
Okay, tadi contoh Top student, apakah kejadian middle level student cina dlm klas tu. Okey, takpa mereka yg kaya tu pergi negara asaing.....yg tak ada duit....jadi kuli dulu...tapi how abt Melay middle level student? ok....mereka ada Matrikasi(dulu)...MARA..UiTM....dan jalan sebagainya, tapi Cina hanya ada pilihan STPM atau keluar negara...kecuali dia kaya masuk private College.

Mungkin kita dah sesuai dgn sistem Kuota....tpi bolehkah semua ahli msyarakat puas dgn sistem kuata ini? Mungkin ramai akan balas soal dgn: "Sini tanah Melayu, bangsa lain pernah sesuai dgn apa dalam rukun negaran".
Okey, sebab tu kita semua dah sesuai spanjang masa selepas kemerdekaan.
Malaysia.....tapi tanyalah hati kawan sendiri....blehkah rasa puas hati dgn sepenuhnya?

Inilah kedatangan benci antara kaum masa kini dan apa yg ramai Melayu rasa nampak macam sekolah Vernakular yg menyebabkan benci ini....tapi sebenarnya dari rasa "dah sesuai tapi tak puas hati" yg kutip dalam hati lah sepatutnya meyebar benci ini.
Walaupun bangsa Melayu akan balas dgn:"Ramai bangsa xxxx pun sudah dpt apa yg mereka dpt? Apa lagi mau?" Sorry, jangan lupa...Top ppl alway MINORITY of all amount. Dia dpt apa yg dia dpt kerana top, tak payah terima kasih kpd sesiapa kecuali Tuhan, ibu bapa dan cikgu. Tapi ramai kat middle level takan dpt apa yg mereka layak atas sistem kuota. Kita tak boleh guna aspek mereka = masyarakat Cina, krn semua mereka individual. Perasaan "Tak puas hati" ini akan sebar sekelilingnya.
Dan sebar dari 1 individual ke individual...dan generasi ke generasi. Inilah sepatutnya-----sistem kuota yg ikut warna kulit.

....................
Reply To This Comment ...................
July 11, 2013 at 12:21 AM

Sebab itu.....tak ada keadilan ......kata apa integrasi?...hanya "benci dalam, integrasi luar...." No good huh.

Hanya semua operasi dgn adil tanpa mengira warna kulit boleh menyelesaikan isu ini. krn yg dptnya layak, yg tak dpt tu puas hati....try best next time.

Semasa fikiran "Ini tanah kami, kamu semua dari asing" ini masih ada dalam hati masyarakat Melayu, semasa idea kongsi kelas dlm sekolah ni tak kan jadi. Krn idea "You and I is difference" is too strong. Apabila ada konflik antara budaya atau agama antara, "Ini tanah Melayu" adalah jawapan terakhir, kamu pernah sesuai dgn nya.
"No matter how hard you try, you cant change DNA inside ur blood. We cant be Malay and cant be bumiputra," Right?'
Inilah masalah kita, inilah tak kan menjadi Integrasi yg harmoni selama-lama.


2. Did Malaysian Malay really ready to accept the real integration?
Yg sama dg apa yg saye reply dalam topic lain kawan. "Bahasa Malayu have to face few currently most powerful languages at the same time----English and coming up Chinese." ("Powerful" dikira sebagai jumlah informasi yg pengguna boleh dpt melalui bahasa itu. )
Cuba fikir pula.....
Apabila semua Sekolah dah jadi macam konsept 1 sekolah, semua bahasa akan dpt belajar dlm sekolah tu. Semua bangsa dpt belajar apa bahasa yg mereka ingin belajar. Sampai masatu, bukan saja Cina boleh cakap 3 bahasa(mungkin 1 lagi tamil atau kadazan atau lain-lain), kebanyakan anak Melayu pun mesti boleh guna bahasa Cina dgn fasih. Sampai masatulah masatu kawan akan nampak Bahasa yg budak2 guna masa bual2 atau bual dgn cikgu selepas kelas, mungkin bukan bahasa BM, mungkin bahasa lain. Tengok bangsa apa yg mijority dlm sekolah tu.
Jangan sampai masatu baru "alamak!"...1 sekolah kat KL dan Klang semua jadi-----rupanya macam sekolah cina pula, bukan saja Cina cina, tapi Melayu Cina pula(melayu yg cakap cina), inilar reality yg boleh anggarkan

Dulu ada 1 bahasa, Sekarang jadi 2 bahasa yg berkuasa didunia. Like what i said: "bahasa berkuasa maksudnya berapa faedah dan maklumat yg dia boleh dpt melalui bahasa itu."
Tengoklah kalau anak kita masuk kedai buku, berapa peratus buku atau majalah B.E & B.C berbanding dgn B.M? Tengoklah muka surat buku2, yg mana tu lagi menarik anak kita? (Memang English). Masalah yg sama, bila perpustakaan beli buku, berapa buku B.M yg mereka boleh dpt banding dgn B.E & B.C tentang teknologi yg terbaru?
Pergi search kat Internet, cuba rasa berapa contoh latihan dan maklumat rujukan sekolah menengah yg kita boleh dapat dlm B.C? Negara Cina mempunyai 2000++ universiti dan Taiwan mempunyai 150, dan kebanyakan maklumatnya dah ONLINE. Siapa pun boleh download sesuka hati FREE, Saya bimbang ini akan menyebabkan murid2 sendiri yg menurunkan bahasa ibuda mereka menjadi "bahasa Rumah saja". Krn apa yg murid bawa ke sekolah setiap hari tak kira buku rujukan, latihan, majalah asing2 atau Korean/Jepun/Taiwan TV seria dgn subtitle BC pun. (Negara cina dah boleh upload apa yg menarik seluruh dunia dgn begitu cepat dan tepat, mungkin hanya beberapa jam saja selepas Episido yg terbaru tu baru casting kat Korean TV, pasti saya dah boleh dpt versi subtitle BCina malam tu lalui internet.....gilakah.) .....Mesaj saya jelas, bukanlah krn English atau Cina lebih baik daripada BM, But the amount is too "MUCH", and the population of China is "GILA BANYAK!!!!"

So.....I just think, if our friend here havent clean up the idea as "Ini tanah Melayu, So I'm bumiputra, you dari asing."
I think what we can expect might happen....."Kegunaan B.C akan diharamkan atau dikurangkan di sekeliling sekolah dgn polisi dari pihak kuasa. Krn dia dah membahayakan kepentingan BM disekolah." Jangan pikir ini takan laku, apa yg laku kat Singapura Malay bukankah dah dibimbang oleh ramai di sini?

....................
Reply To This Comment ...................
July 11, 2013 at 12:22 AM

Lagi banyak yg akan laku selepas tu (specially di sekolah bandar like Pinang, KL....). Memang betul2 lebih daripada apa yg kawan2 saya disini boleh bayangkan.
Contohnya, Dulu Bible versi BM pun dah jadi isu semasa. Apakah satu hari nanti anak muslim balik rumah dgn buku cina beragama budha atau hindu atau christian? Apakah mereka bincang topik "SENSITIVE" macam agama yg mana hebat yg mana betul atau salah? dan membawan bagai2 soalan balik rumah macam"kawan ah meng kata Jesus tu ......" "Aseng kata Budha ialah seorang" "Saya prey dgn Christine hari ini....dia ajar saya."
Jangan lupa Dulu kami biasanya hanya campur dalam Sekolh Menengah, dah selepas pendidikan agama basic. Tapi sekarang mula campur kat Rendah sebelumtu. Ini mungkin akan jadi isu pula.
Sampai masatu saya juga boleh agak apa yg akan laku, "krn agama Islam ialah agama rasmi Malaysia", bincangan dan activiti agama lain akan diharamkan di sekeliling sekolah" betulkah?....orz.

Kalau haram ni haram tu, kenapa pula campur?

Ramai orang ingat bangsa Cina takut bahasa isu agama selepas 1 sekolah.....Apa Yg saya ingin cakap ialah:"jgnlah takut", krn "this is what we ar and why we here.." we mixed well to survive..

Tengoklah negara nenek moyang kita, Cina. Diseluruh negara Cina ada bagai bangsa yg beragama Budha,Kristian,Islam,Hindu,Komunis,ateis,Katolik,Mohist,konfusian dan sebagainya. Semuatu ada supporter sendiri.dgn jumlah yg tidak kurang daripada Malaysia. 250 tahun lepas, Cina sampai Malaysia pun boleh jadi BABA & NYONYA. Krn bangsani betul boleh mix, nama"Bangsa Cina" ni sepatutnya mix of all araoun the mainland. Tapi kita bagi kebebasan, sesiapa yg mau mix.....mix, sesiapa yg tak mau mix....just keep what u ar. Biarlah dia berlaku secara semulajadi......

Kenapa selepas merdeka 50th spirit ini dah hilang? Krn ideology "You and I" dah meningkat sebelum dan selapas Merdeka. Mula dari polisi British, "分而制之: Membahagi dan memerintah antara kaum. Easier to rule & control".

Betulkah pada masatulah, Ideology "Bangsa Melayu" baru ditingkatkan, sebagai "Bangsa Cina"ni juga ideology semasa Perang dunia pertama selepas Dynasti Qing dihapuskan. Dulu semua asingkan diri dgn tempat, negeri atau bangsa macam Man, Yuan, Han, Mengu, Yue,....bagai2.
Dan sama dgn Malaysia, masatulah baru ideology mengasingkan diri dari bangsa2 lain dgn begitu jelas. Selepas definisi "Bumiputra" ditulis dlm Perlembangan Negara yg baru nama "Malaysia" ini.....At the same time, meanwhile we will never ever able to go back to 150years before anymore.

"Because You and I, we ar difference....forever...at least on this land, Namanya Malaysia."

....................
Reply To This Comment ...................
July 11, 2013 at 12:22 AM


Tengoklah Negara Cina, Walaupun mereka komunis, tapi tak kira sesiapa dari mana dan apa agama atau rupanya dan warna kulitnya.....walaupun ramai yg kat Yunan tu rupanya pun macam Melayu, kat Xinjiang sana mungkin rupanya sedikit bangsa Arab. Walaupun budaya "Han" dah mendahului seluruh tanah tu. Tapi yg paling penting ialah, semuani melakukan secara semulajadi dlm 5000thn lepas jauh sebelum kominis. Sekarang, negara Cina yg baru ini hanya lebih tua dari Malaysia 50tahun. Tapi sesiapa yg lahir di sana selepas merdeka dikira anak Cina dan bangsa Cina. Bukan "Han" saja atau sesiapa yg berwarna kulit kuning saja atau beragama mana saja boleh dikira "bumiputra Cina". Sama dgn negaran lain, Kalau anak seorang Tamil atau Malayu lahir kat sana dan dpt Citizenship, dia dikira anak negara tu. Dia boleh kata"我是中国人,saya Cina". "I'm American". Yg terpenting ialah walaupun dijelas "我是中国马来人.Saya Cina Melayu"....dia boleh 100% terima apa yg sama dgn Cina atau American. Inilah beza dgn kita.

Bolehkah kita menerima apa yg akan laku semula jadi dgn lega hati? Walaupun mungkin banyak isu Murtab dilakukan di sekolah, mungkin hak Bumiputra dipersoalkan di sekolah, mungkin kegunaan bahasa Melayu diturunkan di sekolah. Bolehkah hati dgn lega? Kalau hanya "Krn Sini tanah Melayu, sebab tu......." yg menjadi alasan dan polisi untuk haramkan apa yg mungkin berlaku semula jadi ini. Saya ingat ini masih belum sampai masa yg kita ada level membincang bahawa 1 sekolah...

Sama bangsa lain, kalau semua polisi dah adil, mereka pun pernah puas hati tentang apa yg akan laku dgn semulajadi, contohnya jika bahasa ibuda dikurang guna oleh anak2 sendiri, bukan diharam oleh polisi yg tidak adil.

Finally, kalau nampak bagai ISU susah diselesaikan, apakah kita boleh lakukan sekarang untuk bertujuan meningkatkan integrasi antara kaum?
Aspek Guru besar saya ialah:"
Bagilah mereka atau kami meneruskan apa dgn bebas, krn ini semua bukan suatu kelakuan yg salah. Bagi semua anak2 atau ibu bapa pilih sendiri manakah sekolah yg mereka suka...Kebangsaan, Cina, Tamil, English, Kadazan dan sebagainya. Melayu boleh cakap Cina, Cina boleh cakap Tamil. Sumua anak kami boleh belajar dgn semua kaum dlm sekolah mana2 yg mereka suka. Tak salah betul guna apa2 bahasa untuk belajar (tapi sebagai saya ucapkan dulu, yg terefektif....bahasa ibuda).

Biarlah mereka tengok saja kualiti sekolah manakah yg mereka suka dan semangat. Hanya inilah sekolah2 kita boleh operasi dgn lebih kualiti bila bertanding dgn lain. Keadaan ini hanya akan meningkatkan potensi negara, menghebatkan dan memajukan negara kita.
Tak beza betul belajar English atau Cina....dua dua ni sudah jadi International language seluruh dunia.

....................
Reply To This Comment ...................
July 12, 2013 at 12:08 AM

Kepada saudara 阿信, komen2 saudara ada saya terima tapi saya hold dulu sebab tidak dapat memberikan tumpuan sepenuhnya dalam menjawab isu2 yang dibangkitkan.

Nantilah saya akan jadikan satu artikel bila keadaan sesuai. Lagipun tika ini isu pendidikan tidak mendapat perhatian ramai.

Bila kena masanya, saya akan keluarkan...ok.

Post a Comment