........... Graduan Melayu Di DISKRIMINASI Kerana Tidak Tahu Bahasa Cina. Malaysia Ke Hong Kong Kita Ni ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Graduan Melayu Di DISKRIMINASI Kerana Tidak Tahu Bahasa Cina. Malaysia Ke Hong Kong Kita Ni ?

Wednesday, June 5, 201328comments

Pastinya artikel Utusan ini bakal meletop seperti juga artikel Apa Lagi Cina Mahu ? Tajuknya saja dah buat mereka yang sespesis dengan Lim Kit Siang berguling2....

Walaupun tajuknya tak sebut perkataan Cina tapi siapa lagi di Malaysia RASIS kalau bukan cina, kan ?  


Graduan Melayu didiskriminasi

KUALA LUMPUR 4 Jun - Satu kajian yang dilakukan seorang penyelidik sebuah universiti awam mengesahkan wujud diskriminasi terhadap graduan Melayu yang memohon pekerjaan di syarikat swasta yang majoriti dimiliki kaum Cina dan asing.

Menurut kajian itu, faktor kaum lebih diutamakan berbanding kualiti pendidikan dengan graduan kaum Cina menjadi pilihan untuk dipanggil temu duga berbanding kaum Melayu yang merupakan penduduk teramai di negara ini.

Kajian selama enam bulan itu mendapati, syarikat yang dimiliki oleh kaum Cina dan pihak asing lebih mengutamakan graduan kaum Cina untuk bekerja dengan mereka.

"Daripada lebih 3,000 resume yang dihantar kepada syarikat terbabit, kaum Melayu hanya mempunyai 4.2 peratus peluang untuk dipanggil menghadiri temu duga.

"Kaum Cina pula mempunyai sebanyak 22.1 peratus peluang walaupun mereka mempunyai kelulusan setara dan lepasan universiti sama dengan kaum Melayu," menurut kajian itu.

Kajian tersebut hanya melibatkan graduan yang baru menamatkan pengajian daripada institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan swasta (IPTS) tempatan yang memohon bekerja dalam bidang kejuruteraan, perakaunan dan kewangan.

Menurut kajian itu, graduan daripada IPTA yang dikenali dan diiktiraf iaitu Universiti Malaya (UM), Universiti Putra Malaysia (UPM), Universiti Sains Malaysia (USM) dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) lebih diutamakan majikan.

"Sambutan majikan terhadap graduan IPTS adalah rendah dan hanya graduan Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) termasuk kaum Melayu yang belajar di situ menjadi pilihan terutama dalam bidang perakaunan.

"Graduan kaum Melayu yang boleh menulis, bertutur dan membaca dalam bahasa Cina juga lebih berkemungkinan dipanggil menghadiri temu duga berbanding yang tidak mempunyai kebolehan itu," mengikut kajian itu.

Kajian itu merumuskan supaya kerajaan memandang serius isu berkenaan bagi memastikan diskriminasi terhadap graduan Melayu tidak berterusan.

"Sudah sampai masa kerajaan menerusi Kementerian Sumber Manusia menggubal Akta Peluang Saksama dan menubuhkan sebuah suruhanjaya bagi memantau pelaksanaan akta ini supaya tiada sebarang diskriminasi berlaku di negara ini," menurut kajian itu.

                                         ********************************

Ramailah yang buat2 muka TERKEJUT ..... macamlah sebelum ini tak tahu pun diskriminasi sebegini berlaku.

Saya dah boleh bayangkan respon orang Melayu APOLOGETIK -

Makanya kita kenalah belajar bahasa Cina .......... !  Tengok, anak saya pandai cakap cina ...


Mohon pandangan pembaca terhadap artikel diatas ...

PS 8:17pm - Hanya di Malaysia ! Kenapa negara lain takde pun masalah ini, ek ? Tidak lain dan tidak bukan - SEKOLAH CINA ! 

Kerana tidak hormatnya rakyat Malaysia terhadap Bahasa Kebangsaannya sendiri dan sikap ULTRA KIASU  yang dididik oleh sekolah2 Cina.

Atau anda ada teori lain ?

Share this article :

+ comments + 28 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Zaki
June 5, 2013 at 8:13 PM

Hahaha... Anak sapa yg pndai ckp cina tu? Tajam sindir tu.. Tp mmg btul pun diskriminasi tu. Saya pensyarah kat ipta mmg nmpk sgt benda ni. Kalau pelajar melayu tu dapat keje pun keje biasa je. Kalau pelajar cina dapat keje bagus2 kat swasta. Kalau jawatan yg sama pun, gaji berbeza untuk melayu dengan cina.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 5, 2013 at 8:36 PM

Mmg betul. Terjadi pd sy ketika mula2 bekerja dulu lpas graduat. Jawatan engineer di sykt kontraktor oil&gas milik bangsa tersebut. Graduan yg sama bangsa dgn pemilik bila disiasat mmg bergaji lebih mahal.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 5, 2013 at 9:01 PM

Saya pernah mengambil ijazah Master ICT di sebuah IPTA. 90% daripada pelajar yang mengikuti kursus ini adalah kaum cina. Apabila pensyarah memberikan ujian atau kuiz sebagai coursework, pelajar2 cina ini akan curi2 berbincang dan membuka buku rujukan atau nota, walaupun pensyarah berada di depan. Anihnya, pensyarah tak kisah apa yang berlaku. Mungkin baginya itu adalah perkara biasa. Ini menyebabkan berlaku ketidakadilan kepada pelajar2 lain yang study dengan bersungguh2. Sbb itu saya tak hairan apabila pelajar2 cina ini merupakan top students...ramai daripada mereka berjaya kerana menipu...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 5, 2013 at 9:05 PM

ah jib gor telah memberi bantuan "makanan" tambahan kelas A kepada pusat ternakan rasis sekolah jenis. maka membiak lagilah golongan rasis di negara ni.

ah jib gor bapa penternak rasis!

....................
Reply To This Comment ...................
June 5, 2013 at 9:18 PM

Salam Din,
Apa yang boleh saya katakan bahawa kajian yang dilakukan adalah tidak menyeluruh ataupun laporan kajian telah ditapis untuk mengelakkan bau perkauman.

Pada hakikatnya usahkan graduan Melayu & Cina yang bertaraf sama yang di diskriminasikan malahan sekiranya Melayu yang mempunyai taraf yang lebih tinggi dari sebarang pemohon Cina pun tetap akan diketepikan dan jawatan tersebut akan diberikan kepada pemohon berbangsa Cina.

Ini merupakan pengalaman saya sendiri, menghadiri temuduga disyarikat Cina. Dengan ijazah & pengalaman yang saya miliki, saya masih juga kalah dengan seorang lagi pemohon berbangsa Cina yang (ketika berbual sementara menunggu giliran untuk ditemuduga) hanya memiliki SPM.

Tetapi kita tidak seharusnya menunding jari sepenuhnya kepada syarikat-syarikat Cina sahaja. Melalui pengalaman saya juga, terdapat ramai bangsa Melayu sendiri yang lebih memberi keutamaan kepada bangsa Cina. Lihat saja di Bank-Bank Melayu: RHB, CIMB dsb, buatlah tinjauan sendiri. Berapa ramaikah Melayu yang memegang jawatan penting dibank-bank tersebut berbanding Cina?

P/s: ketika saya menulis komentar saya ini, di TV3 sedang menayangkan rancangan Bersama Mu. Ianya mengisahkan kesusahan seorang Cina di Perak. Pada hemat saya, apakah tujuan bagi rancangan ini memaparkan kesusahan orang Cina?

Bila diamati lagi rancangan ini, kesusahan Cina ini, masih lagi mampu untuk mempunyai sebuah kereta. Masih mampu menduduki rumah batu. Adakah TV3 merasakan Melayu wajib membantu mereka ini?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 5, 2013 at 9:40 PM

dah lama dah berlaku. masa interview dia org tanya direct je, "awak pandai cakap cina" tanpa cover. aku start keje tahun 90. dah tukar 6 keje dah. dari masa tu sampai sekarang la ni memang itu la ceritanya bila di interview. kene gak keje kay syarikat melayu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 5, 2013 at 9:54 PM

Sampai bila kita perlu bersikap defensif. Dah tiba masanya kita bersikap agresif.

Puluhan ribu (mungkin ratusan ribu) graduan melayu yang keluar setiap tahun dari ipta terpaksa bersaing untuk mendapatkan pekerjaan. Namun, amat mengecewakan sekali kerana majoritinya masih lagi tanam anggur.

Kita sedar bahawa syarikat-syarikat gergasi yang menawarkan gaji lumayan dimiliki oleh kaum C. Malah, GLC berprestij tinggi seperti Petronas juga didominasi oleh kaum C. Tolong jangan perlekehkan siswazah kita kerana penguasaan bahasa inggeris dan skills mereka juga mantap.

Untuk mengurangkan bilangan siswazah melayu daripada terus menjadi penanam anggur terhormat, saya mencadangkan agar skim usahawan siswazah diwujudkan. Cadangan ini adalah bertujuan untuk menjadikan siswazah kita supaya menjadi usahawan berjaya. Kita letakkan mereka di kedudukan yang strategik seperti sebagai pembekal, pengedar dan pemborong agar penguasaan orang tengah yang majoritinya dari kaum C dapat dikekang.

Ekonomi melayu pasti akan melonjak apabila lebih ramai siswazah melibatkan diri dalam perniagaan. Zaman siswazah yang mengharapkan keja makan gaji telah lama berlalu. Dah tiba masanya siswazah mencipta kerja dan bukannya sekadar mencari kerja.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 5, 2013 at 10:03 PM

Graduan melayu seharusnya tidak memilih keja. Mungkin keja itu jauh berbeza daripada kelulusan atau minat kita. Tapi sekurang-kurangnya ianya adalah lebih baik daripada menganggur. Jangan terlalu mendambakan sangat kerjaya yang menjadi idaman kita.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 5, 2013 at 10:10 PM

Din,
terkenang2 & terfikir aku apakah nasib masa depan mahasewel2 Melayu yg terkinja2 mcm beruk kena belacan semasa menyokong perhimpunan ber'shit' & blackout 505??????????depa ni & mak bapak depa sedar diri ke tak??????

....................
Reply To This Comment ...................
June 5, 2013 at 10:25 PM

@Malaysian Cybertrooperkalau orang cina yang kena diskriminasi sebab tak pandai cakap Bahasa Kebangsaan sendiri, rasanya melalak dah Dap. Tapi ngo dan parti orang Melayu ? Kita tunggu dan tengok apakah ada sesiapa yang nak perjuangkan isu ini....

....................
Reply To This Comment ...................
June 5, 2013 at 10:26 PM

@AnonymousLari topik tuh....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 5, 2013 at 10:32 PM

kita mesti melihat perkara ini secara positif...belajarlah bahasa tersebut ...atau bahasa asing yg lain.walaupun x berapa fasih..setiap satu adalah ilmu.......

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 5, 2013 at 10:36 PM

Ramai graduan melayu yang lulus sekadar cukup makan jer sebab mereka lebih banyak terlibat dengan 'aktiviti luar' daripada menumpukan lebih perhatian kepada pengajian. Aktiviti luar yang dimaksudkan ialah menjadi penagih politik yang tegar. Terlalu banyak masa dihabiskan untuk politik yang sia-sia dan tidak mendatangkan sebarang faedah. Akhirnya, mereka menjadi graduan yang hanya sekadar mendapat ijazah kelas ke-3 sahaja.

....................
Reply To This Comment ...................
tebing tinggi
June 5, 2013 at 10:46 PM

Diskriminasi olih puak ni dah belaku sejak mereka mendarat keTanah Melayu lagi ,dah jaadi sebahgian dari amalan biasa. Gagi kerani lulusan SM(C) lebih besar dari graduan Melayu yang diberi tugas lebih berat, apa nak buat kuasa ekonomi ditangan mereka,hanya kuasa politik yang mereka belum ada.

....................
Reply To This Comment ...................
June 5, 2013 at 10:50 PM

@AnonymousSaudara lari topik..

....................
Reply To This Comment ...................
June 5, 2013 at 10:51 PM

@Anonymoussaudara faham atau tidak maksud artikel ini ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 6, 2013 at 12:43 AM

Melayu kita yg complicated.. kkdag tpikir betul ke portugis bertempur hebat dgn pahlawan melayu melaka dulu? Betul ke melayu ada mpertahankn tanah melayu bjuang mghalau british dn jepun? Klu dikaji sikap melayu skarag yg hanya diam bila ada ssuatu yg mggugat bangsa dn agama aku rasa mcm xbetul je sejarah2 tanah melayu dulu2.. ni klu ada bkaitan hal Islam pn masih bkokok atas pagar..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 6, 2013 at 12:45 AM

Kita hanya perlukn ssuatu sbagai pencetus kebangkitan.. Allahualam, mungkin bencana atau mungkin sorag pmimpin yg hebat(bukan najib ya)..yg mampu mmbuat melayu bdiri 1 saf.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 6, 2013 at 12:47 AM

Wahai melayu.. Cukup2 le bkokok, keluarkan le taji.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 6, 2013 at 12:56 AM

perkara sebegini smmgnye blaku dlm negara kite..graduan kite tpakse plak bsaing utk keje dlm kjaan..akhirnye salah diletakkn ke bahu graduan kite..xbdaya sainglah kurang pglmnlah krg bpgthuanla..kluar skim lat 1 m'sia..tp bkn sume yg diserap skadar melepas batuk ditangga tetap salahkan graduan kite..skim usahawan graduan pula dimonopoli org politik pun skdr mgaburi mata org ramai..realitinye org kite yg melemahkan bangsenye sndiri..takut dgn bayang2 sendiri..org kite ni klo cari mangse blame mmg handal..xsedar yg punca salahnye ad kt org2 atas nuuu..tinggi sangat kat atas nk jolok pun xsmpai

....................
Reply To This Comment ...................
Pe'ah
June 6, 2013 at 1:20 AM

Ingat tahun enam puluhan? Penuntut melayu kat UM esp dalam kejuruteraan ditindas habis-habisan. Dapat masuk dlam 5 orang at par or better results HSC dgn bangsa lain, keluar sorang dua je...itu pun setakat dapat GD, (macam BABI yg GD malay studies). Bukan sebab bodoh, tapi sebab diskriminasi para pensyarah ultrakiasu yg melampau. Sejarah berulang lagi atau memang macam tu di mana-mana mereka berkuasa?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 6, 2013 at 1:53 AM

Kalau kerajaan sendiri pun tidak bersungguh untuk meolong kita, bangsa sendiri pun tak mahu tolong kita, bangsa lain jangan haraplah lagi tidak pedulikan kita.

Nampak gaya terpaksalah kita belajar berdikari tanpa bantuan dan pertolongan sesiapa pun bermodalkan diri sendiri sahaja.

Kita perlu membebaskan diri kita sendiri daripada menjadi hamba abdi kepada sesiapa pun dengan menceburi bidang perniagaan.

Tidak payah meminjam dan tidak payah berhutang. Tidak payah beli rumah dan tidak payah pakai kereta buat permulaannya.

Insyallah kalau kita berusaha bersungguh-sungguh, sabar, tabah, berserah diri dan sentiasa tawakal kepada Allah nescaya kita pasti akan berjaya juga kelak.

Walaupun ia mengambil masa yang agak panjang dan terpaksa menghadapi berbagai rintangan dan cabaran, percayalah ianya sangat berbaloi. Kalau tidak percaya cuba tanya kepada usahawan yang sudah berjaya.

Percayalah bahawa 9/10 daripada rezki itu ada didalam perniagaan dan bukannya didalam pekerjaan makan gaji menjadi hamba orang.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 6, 2013 at 4:15 AM

Pemikiran ini kuno dan tidak bole di guna lagi. Dah nampak hasil nya.Tidak salah budak2 muda melayu ambik tau hal politik. Apek dah ajar anak2 depa dari bangku sekolah lagi.Awak nak anak kita kenal politik bila dah telengkup bangsa ke? Ada ke di kata sia2. Di negeri barat anak muda tarap graduan kuat berdebat dari bangku sekolah rendah lagi. Ke anak melayu sukar belajar buat beberapa bende sekali gus (resilient) politik penting, belajar pon penting.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 6, 2013 at 7:37 AM

Sudah tiba masa kerajaan mengkaji semula pemberian PTPTN percuma kepada pemnjam yang mendapat keputusan cemerlang. Majoriti yang mendapat adalah pelajar Cina yang diragui kejujuran cara mereka mendapat keputusan tersebut. Dah banyak dengar cerita mereka menipu. PTPTN akan di abuse oleh pihak tidak bertanggung jawab disebabkan hendak menolong kaum sendiri tak payah bayar balik hutang.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 7, 2013 at 1:27 AM

Din, memang betul. Iklan kerja dari tahu n 90an lagi dah letak syarat b. mandarin . Kita mas azaman tu tak berapa perasan sangat masa nak minta kerja, kita tak pilih syarikat ni cina ke melayu ke india ker. tapi lama kelamaan terasa jugak.

Pengkomen diatas yang cakap syarikat melayu diskriminasi pemohon melayu pun betul fakta tu. Malah, dalam syarikat melayu boleh tengok cina pegang jawatan besar gaji pun besar2 belaka. kat syarikat cina tunggu kucing bertanduklah. Dulu diawal tahun 90an saya pegi interview difirma kepunyaan seorang lelaki singh. dia sound saya bagitau bahawa yang akan hancurkan orang melayu ialah melayu sendiri. Camne tu. Bisu saya mendengar kata dia. Tapi, ada betulnya. syarikat melayu ambik staf perempuan yg tak pakai tudung dan pakai baju tak cukup kain. Jenis melayu yg liberal dan free hair free eyes semua ni. Susah jadi melayu beradab dan bersopan santun di Malaysia ni!

....................
Reply To This Comment ...................
June 9, 2013 at 1:43 PM

melayu tak kisah sebab melayu tak racist walaupun org kutuk melayu racist

....................
Reply To This Comment ...................
July 28, 2013 at 3:24 PM

Bagi anda yang ingin belajar bahasa Mandarin bolehlah ke blog saya

http ://hisemudinkasim.blogspot.com

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 21, 2013 at 4:20 AM

Mahasewel-mahaewel melayu yang bersongkok tinggi tapi standard 6 pun pass tiap 2 tahun meraung di PWTC tu mcm? Kau ni nak sokong umno agak2 lah macam lah adik berdik aku umno taja 8 ekor semua hantar belajar USA.

Post a Comment