........... Dong Zong - Bahasa Malaysia Adalah Bahasa KEDUA Di Sekolah Cina. JANGAN UBAH ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Dong Zong - Bahasa Malaysia Adalah Bahasa KEDUA Di Sekolah Cina. JANGAN UBAH !

Monday, June 10, 201335comments




"Kami tidak menghalang pembelajaran bahasa Malaysia di kalangan murid-murid di SJK, malah kami turut menetapkan semua murid di SJKC dan Sekolah Menengah Persendirian Cina seluruh negara wajib mengambil dan lulus mata pelajaran itu sebagai syarat mereka untuk menamatkan pengajian.

"Sudah semestinya sebagai warganegara Malaysia, kita wajib mahir menguasai bahasa kebangsaan namun kami tidak mengabaikan bahasa ibunda sebagai bahasa dan budaya yang perlu diwarisi kepada generasi akan datang.

"Negara kita unik kerana terdiri daripada masyarakat berbilang kaum dan saya percaya semua kaum juga turut mempertahankan bahasa ibunda masing-masing kerana berharap bahasa ibunda dapat ditutur dan dikuasai dengan baik.

OK jer bunyinya kan ? Itu baru Mukadimah, memang standardlah bunyinya, malah mungkin ada yang terkejut kalau dapat tahu yang ia diucap oleh Naib Pengerusi Ngo Paling RASIS di Malaysia Dong Zong, Chow Siew Hon.

"Tidak dinafikan bahasa kebangsaan menyatukan kita semua, sebab itulah murid-murid di sekolah Cina dan Tamil diwajibkan mempelajari bahasa kebangsaan tetapi sebagai bahasa kedua mereka sama seperti mempelajari Bahasa Inggeris di SK kerana sebagai rakyat Malaysia, kita wajib memahami dan bertutur dalam bahasa kebangsaan,"

Yang di atas ni kena baca pelan2 sikit  dan beri perhatian ... Wajib pelajari Bahasa Kebangsaan tapi sebagai BAHASA KEDUA ... ? Sebelum anda komen apa-apa, baca lagi kenapa ahSiew sebut perkara ini...

"Sebaliknya, jika sistem kurikulum ini dipratikkan di SJK ia mungkin akan membebankan murid-muridnya kerana pada masa yang sama mereka turut mempelajari bahasa ibunda masing-masing.

"Ini juga bermakna masa yang diperuntukkan untuk mempelajari bahasa ibunda menjadi kurang kerana tumpuan sepenuhnya diberikan untuk mempelajari bahasa kebangsaan dan bukannya bahasa ibunda,"

Nah, kalau bukan MENGHINA taraf Bahasa Kebangsaan, saya tak tahulah nak panggil apa lagi !

Dong Zong mahu mengekalkan kurikulum subjek Bahasa Malaysia yang SEDIA ADA, yang BERBEZA dengan kurikulum yang diajar di Sekolah Kebangsaan. Di Sekolah Cina rupanya subjek Bahasa Malaysia atau Bahasa Kebangsaan negara kita diajar setaraf BAHASA KEDUA !

Dan bila kerajaan mahu samakan kurikulum Bahasa Malaysia di SEMUA sekolah termasuk sekolah Cina, Dong Zong MENENTANG kerana langkah itu akan memaksa sekolah Cina memperuntukkan LEBIH MASA untuk pengajian Bahasa Malaysia.

Bermakna sekarang ini murid2 sekolah Cina belajar Bahasa Malaysia KURANG MASAnya dibandingkan dengan rakan2 mereka di Sekolah Kebangsaan....... dahla subjek2 lain diajar dalam bahasa Cina juga. Patutlah produk sekolah Cina rata-rata penguasaan Bahasa Malaysia mereka HAMPEH !


Ini lagi hujah ahSiew yang cuba menegakkan benang basah dan agak mengelirukan -

"Ini kerana apabila kami mempersoalkan tentang memartabatkan bahasa ibunda, semua kaum pun turut melakukan perkara yang sama dan ia tiada kaitan dengan aspek perpaduan.

"Takkan tindakan itu disifatkan sebagai satu penghalang perpaduan kaum kerana semua kaum juga memainkan peranan masing-masing dalam memastikan bahasa dan budaya mereka dapat diwarisi secara turun-temurun,"

Saya katakan ia 'mengelirukan' kerana kalau mengikut LOGIK apa yang diucap oleh ahSiew memanglah boleh diterima. Belajar bahasa Ibunda TIDAK SALAH dan ia memang tidak ada kaitan dengan aspek Perpaduan ......... ASALKAN murid2 sememangnya sudah FASIH dalam bahasa Malaysia !

Persoalannya - Apakah murid2 sekolah Cina FASIH dalam Bahasa Malaysia ?

- Bagaimana mahu berinteraksi dengan rakan2 dari kaum lain kalau tidak ada PENGHUBUNG antara satu sama lain ?

- Bagaimana mahu berinteraksi kalau berjumpa pun tidak ...... kerana mereka telah diasingkan mengikut sekolah yang berbeza ?

Saya pernah bertemu dengan beberapa rombongan murid2 sekolah Cina dan TERNYATA ramai dikalangan mereka yang penguasaan bahasa Malaysia nya HANCUR ! Kita tanya sesuatu kepada mereka dalam Bahasa Kebangsaan, mereka jawab pula dalam bahasa Cina ... Dan tidak kurang pula yang terlebih dahulu  menanyakan soalan kepada saya dalam Bahasa Cina .... akhirnya terpaksa gunakan bahasa isyarat ! Oya, ketika itu saya berniaga dan mereka merupakan pelanggan.

Tatkala saya sindir budak2 sekolah rendah itu - kalau tak pandai cakap Melayu, lu balik Hong Kong la, itu pun mereka terpinga2 tak faham.

Bila baca kenyataan ahSiew yang mengesahkan Bahasa Malaysia dianggap sebagai Bahasa KEDUA di sekolah Cina, saya teringat akan satu artikel minggu lepas -

Heran Apa di Singapura, Sesetengah Tempat DiMalaysia Pun Bahasa Malaysia Dah Jadi Bahasa Asing !

 

Ya, kenapa perlu kita herankan saranan Menteri Singapura itu kerana disesetengah tempat dinegara kita sendiri pun, SEPERTI DI SEKOLAH2 CINA, SEMEMANGNYA BAHASA MALAYSIA SUDAH PUN MENJADI BAHASA ASING.

Artikel SINAR 7 Jun 2013 

Share this article :

+ comments + 35 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 10, 2013 at 10:30 AM

Ini lah realiti...sebab memang wujud puak2 macam ni...ini bukan sebab bahasa ibunda ke apa. Kebanyakan orang cina diorang ni tak suka cakap melayu pun...mana yang kaya2 sikit tu semua speakig omputeh...nak cakap melayu hampeh...siap boleh tanya aku dulu do you speak english...woi kaum2 babi ini Malaysia lah sedar diri kau tu!

....................
Reply To This Comment ...................
June 10, 2013 at 10:39 AM

Bahasa ibunda boleh dipelajari semasa subjek budaya semasa sesi pembelajaran sekolah. Boleh ikuti tusyen bahasa ibunda di luar waktu sekolah dan boleh praktis di rumah, kedai dan masa bergaul sesama rakan rakan yang nyata daripada satu kaum sahaja.

Rasional tak cukup masa untuk bahasa kebangsaan yang telah dituruntarafkan sebagai bahasa kedua oleh Dong Zong merupakan rasional nafsu dan bukan akal untuk menuju kepada keinginan DAP untuk Malaysia Malaysia yang mengunjurkan kepentingan minoriti kurang daripada 30% rakyat Malaysia tanpa mengira unsur perpaduan antara kaum dengan rakyat majoriti. Kita tak perlu tanya apa lagi Dong Zong mau.





....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 10, 2013 at 10:46 AM

Saya mintak supaya gomen sediakan kapal untuk menghantar pulang warganegara Malaysia berbangsa cina yang masih berkiblatkan negara China. Tak salah nak mengekalkan adat dan budaya sendiri, tapi mestilah mengakui bahawa mereka adalah sebahagian dari Malaysia.

Orang Melayu sendiri kalau nak berbicara dengan Orang Cina, sanggup mempelatkan lidah sendiri supaya mereka faham apa yang nak diperkatakan. Kita cuba sedaya-upaya supaya mereka tidak kekok berbual dengan kita. Sejujurnya Orang Melayu sanggup mengenepikan ego sendiri dan bersedia bertolak-ansur dengan kaum-kaum lain di Malaysia kerana mereka sedar bahawa setiap warganegara berkongsi negara yang sama.

Tapi, nampaknya Orang Cina langsung tidak menghargai pengorbanan orang Melayu. Mereka nak kekalkan identiti Cina 100% dan menolak bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara. Sepatutnya setiap rakyat Malaysia wajib fasih bahasa Melayu sebagai syarat utama untuk menjadi warganegara Malaysia. Tapi syarat tersebut dikecualikan atas dasar timbang rasa dan perikemanusiaan.

Saya rasa sudah tiba masanya agar sekolah yang berasaskan kaum ini dimansuhkan. Sampai bila kita nak bersikap mementingkan diri sendiri? Adakah sehingga berulangnya tragedi 13 Mei, barulah kita nak berbuat sesuatu yang boleh dianggap sudah terlambat.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 10, 2013 at 10:53 AM

Mukanya betul betul muka Chin Peng... muka komunis.
tak nak komen panjang sebab bebulu sangat dgn cinabeng ni. Harap jgn jadi rusuhan kaum, dan aku terjumpa muka ni......

....................
Reply To This Comment ...................
June 10, 2013 at 11:35 AM

@Anonymous
Masalahnya Yeob, negara China pun tak mau bangsa Cina yang tak beradab dan tak sedar diri ni...

Yang paling afdal sekarang ni ialah hapuskan sekolah venakular yang jadi benteng pemisah keharmonian dan kesetiaan rakyat Malaysia.

Jika sejak dari kecil lagi dah terasing, masa bila pula boleh wujud perpaduan?

Adakah kaum Cina ragu untuk jadi rakyat Malaysia?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 10, 2013 at 12:26 PM

Tak baca sampai habis tapi ini saja nak habaq kat depa..

Nak pendek cerita, bawa bungkus balik saja kat Negara Ibunda Asal kamu semua, nah nak sembang hari2 dengan 1.3billion kekawan dan sanak sedara kat sana sampai berbuih2 air lioq kan senang?

Just pack off and go live in your Ibunda's country.. FULLSTOP.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 10, 2013 at 12:32 PM

Saya orang Bajau, bahasa ibunda tak sama dengan Bahasa Kebangsaan, tapi kami utamakan Bahasa Kebangsaan supaya mudah berkomunikasi dengan semua lapisan rakyat.

Kepala Otak Cina ni semua letak kat celah mana?

PAYAU

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 10, 2013 at 12:46 PM

@Anonymous

kesilapan dari pemimpin Melayu juga, terlalu mengambil hati mereka nih. macam cakap Najib, kalau orang dulu dah lakukan maka orng sekarang kenalah ikut. dia pulak tak gheti orang dulu buat ada hadnya. dia pula bagi lebih dari yang sepatutnya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 10, 2013 at 12:48 PM

Aku berpendapat kalau setakat nak belajar bahasa ibunda, tak pergi sekolah Cina pun tak mengapa. Emak bapak kat rumah pun bercakap bahasa Cina dengan keluarga. Apa halnya pulak ada kena mengena dengan bahasa Cina diajar di sekolah kalau tidak punyai agenda tersembunyi? Kalau bahasa Inggeris tidak mengapa juga sebab bahasa Inggeris sudah menjadi bahasa antarabangsa dan bahasa kedua di negara ini. Kerajaan membenarkan bahasa ibunda diajar sebagai subject tambahan dah cukup baik.

Najib@Muhyiddin kenalah bertegas sikit. Kalalu semua bahasa ibunda dibenakan sebagai bahasa penghantar disekolah, apa ceritanya kelak. Sekiranya permintaan Cina dilayan, aku sarankan supaya dibina lebih banyak lagi sekolah untuk suku kaum lainya. Sekolah saperti Dayak, Suluk, Iban, Jawa, Boyan, India, Melayu, Cina, Portugis (Melaka) dan apa apa lagi sudah sepatutnya dibina, barulah dikatakan ‘adil. Barulah dikatakan denyut nadi rakyat didengari. Janganlah pulak Najib@Muhyiddin berikan tumpuan kepada bangsa Cina saja sebab bangsa lainya juga turut menyumbang undi kepada BN. Satu undi daripada bangsa Cina (itu pun tak dapat) samalah juga satu undi dari kaum kaum lain.

SATU permintaan AKU pada Najib@Muhyiddin, iaitu PERKASAKAN TULISAN JAWI bersama BAHASA MELAYU.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 10, 2013 at 12:50 PM

@Anonymous

aku ingatkan kamu nak cakap sebab berbulu sangat panjang.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 10, 2013 at 12:51 PM

@QalamQabut

Cina kencing berdiri, Najib kencing berlari

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 10, 2013 at 12:56 PM

@Anonymous

Melayu macam tuh dinamakan Melayu bodoh. Melayu macam nih jugaklah yang berusaha mempengaruhi Melayu bodoh yang lain supaya jawatan tertinggi parti tidak dipertandingkan. Melayu bodoh yang dipengaruhi jugalah yang akan merestui dan menurut cakap Melayu Bodoh yang mempengerahui itu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 10, 2013 at 1:48 PM

Salam,

Ah jib gor sebagai pm proksi utk bangsa tersebut, akan terus menyerlahkan kekuatan vernakular. Anak aku pandai cakap bahasa kebangsaan negara china. Sangat dibanggakan. Din jgn kacau, itu hak saya sebagai pm. Kalu mau lawan, tukar nama dulu. Saya malu dgn nama najib bila bercakap dgn bangsa yg diutamakan, didahulukan.

apa pun, kita nak tengok dulu orang india. Kita nak ikut cakap mereka atau tidak. Saya nak. cari dulu nama india. Itu pun kalu geng ah jib gor tak marah. Melayu, tahap jamban curah jer. Ada ok, tak ada lagi ok.

Apa pun, tekad mr presiden umno, ah jib gor, sekolah vernakular pd waktu saya lebih baik berbanding presiden umno dahulu. Saya lebih mendshulukan mereka. Oooooo yeaaaa

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 10, 2013 at 2:13 PM

Din,

Saya ni dah hilang sabar dah ni Din. Menggelegak je darah ni setiap kali baca blog2 pro BN, Din. macam2 dah u dan bloggers lain cakap pasal hal ehwal semasa negara sejak pru13 ni kan. Pasal Red Bean Army, pasal caci maki kepada YDPA dan polis, pasal punahsihat PM, pasal menteri amaranlah, pasal KJ yg besar kepala nasib baik sekarang dah senyap sikit kan, pasal komunis bandar, pasal line up kabinet dia yang parah tu, pasal sekolah vernakular, pasal orang Melayu kita pendek kata dah macam2 kita cakap. Sekarang ni Bar Council dah keluar cakap2 khianat tak ikut Peelembgaaan Persekutuan dah. Palanivel dah mula buat taik dah. Eugene kepala bana cinabeng tu dah berani tunjuk perangai komunis dia kat Zahid diKLCC haritu. Leaps satu satu kapir lahanat haramjadah kat negara kita ni tunjuk belang diorang.

Ada Najib peduli. Tak nye dipedulikan kita orang Melayu bercakap2 ni, Din. Dia bukan Melayu macam kit asemua ni Din. Dia ngan bini dan kaum kerabat sepupu sepapat dia semuanya Melayu Elit. Elit, Din. Kita ni Melayu busuk kata diorang , Din. Yelah kita kan Melayu belacan, tempoyak, cencalok budu petai kerdas bagai kan. Najib ngan kaum kerabat dan punahsihat dia mana makan belacan petai sencalok semua tu, Din.

Buat penat je kita menaruh harapan kat Najib ni.

Moh kita pilih PM dari orang Melayu macam kita Din. Saya nak cadangkan Zahid dan Dato Johari Abdul Ghani lah. Dua2 ni garang orang nya. Dan memang asal usul Melayu macam kita.

Apa kata Din? Boleh tak?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 10, 2013 at 2:32 PM

Kat Melaka berhampiran Melaka Perdana sedang dibina sebuah institusi "Malaysian Academy Of Han Studies".

Apa kejadahnya nak kaji tentang cina kat Melaka ni? Kalau nak kaji budaya/asal usul, pergi le kat tempat asal kaum cina. Taiwan pun dah tawar untuk mengajar cina-cina Malaysia bagaimana untuk jadi lebih kurang ajar.

Padan pun DS Ali Rustam kena main dengan cina.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 10, 2013 at 3:11 PM

@Anonymous

kepala dorang letak dicelah kelengkang agaknya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 10, 2013 at 3:23 PM

@Anonymous

bab itu kena tanya Tok Ali yang kurang lebih Najib jugak. orang India diberikan "little India". orang Cina dengan "Jongker Walk" tapi orang Melayu dapat apa? lepas tu undi Cina tak dapat jugak. tapi tak apa, Melayu Melaka dah terkenal dengan baik hatinya. ada tanjung diberi pada keling, bukit dan lubok diberikan Cina, kampung diberikan pada Serani dan Jawa dan Keling pun dapat. dek kerana orang orang keling pandai bang/(azan)jer, diberikan lagi tempat yang hingga sekarang dinamakan Klebang. apa yang tinggal dengan orang Melaka masa kini? yang menjadi pesaka dan kebanggaan orang Melaka hanyalah "buah" dan "batang". pandai pun padankan Tok Ali.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 10, 2013 at 5:24 PM

Aku menyirap darah bila baca Utusan Sabtu yang menyebutkan sekitar 2010, Najib melalui dasar 1Malaysianya tubuh Unit India dan Cina (Unic) dalam AIM (Amanah Ikhtiar Malaysia) untuk beri bantuan pinjaman pada mereka. Padahal, sejak AIM ditubuh 1987, tak ada siapa kacau AIM, solid untuk Melayu & Islam. Tiba2 Najib liberalise AIM untuk puak2 kafir... semata2 nak undi.. Sekarang apa dah jadi... AIM DAH DIBUKA, TAPI UNDI TAK DAPAT...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 10, 2013 at 7:12 PM

Ah Din Turtle VS Ah Jib Gor

Jom sokong Ah Din Turtle. Kita lawan sama itu Ah Jib Gor. Lawan tetap lawan. Jom pakat ramai-ramai kita naikkan Melayu Marhean sebagai pemimpin UMNO dan kita jatuhkan golongan Melayu Elit yang sekarang ini majoritinya menguasai tampuk kepimpinan UMNO.

Kita tak mau Melayu yang lahir sahaja sudah hidup dalam keadaan selesa. Mereka adalah golongan yang tidak pernah mengharung selut lumpur serta tidak pernah meredah semak-samun. Kita mahukan pemimpin UMNO yang pernah merasai jerih-perih suasana hidup di kampung. Pemimpin yang memahami kesusahan dan bebanan hidup penduduk di luar bandar. Kita akan pastikan UMNO dikuasai oleh Melayu Marhean supaya Melayu akan tetap terbela selama-lamanya.

Kita betulkan UMNO dulu supaya UMNO tidak lari dari perjuangan asalnya. Kita hapuskan parasit dan virus yang merosakkan UMNO. UMNO tetap releven sampai bila-bila selagi pemimpinnya merasai nadi denyut rakyat. Bukan sekadar omongan kosong ketika Perhimpunan Agung UMNO. Bukan sekadar retorik. Tapi realiti yang berpaksi di bumi yang nyata. Pastikan UMNO tidak lagi dikuasai oleh Melayu Elit dan Melayu Elit demi kelangsungan bangsa Melayu dulu, kini dan selamanya.

....................
Reply To This Comment ...................
June 10, 2013 at 7:13 PM

@Anonymous

Cina kencing berdiri dan kamu tadah muka sendiri? Sanggup sampai macam tu? Aku malas nak komen panjang, anggap anon ni RBA, ignore saja.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 10, 2013 at 7:23 PM

Cina itu BABI. Selagi babi babi ini kita tidak hapuskan selagi itu kita akan dianiaya mereka.

....................
Reply To This Comment ...................
June 10, 2013 at 7:28 PM

@Anonymous

Itu yang kita mahu Payau. Tidak kira apa bangsa atau agama, kita mahu hidup di Malaysia ini dalam suasana aman damai. Jika benar rakyat Malaysia, tunjukkan kesetiaan kita kepada negara. Di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung. Tetapi puak seperti Dong Zong ni tak sedar diri. Sudah sekian lama berada di Malaysia pun tidak tahu budaya hidup dan adat resam kita, nak tutur Bahasa Kebangsaan pun lintang pukang. Bagi aku sekolah venakular lah yang menjadi bentang penghalang rakyat Malaysia hidup dalam harmoni. Dan benteng ini harus dipecahkan segera untuk masa depan anak cucu kita.

....................
Reply To This Comment ...................
June 10, 2013 at 7:40 PM

@Anonymous

Najib atau penasihatnya memang silap besar bila beri layanan yang berlebih2 kepada puak Cina terutamanya. Nampak seolah2 mengampu dan kowtow untuk mendapat undi. Harap dia sedar yang dia dah dapat pengajaran yang memalukan. Semoga dia beralih arah untuk beri layanan yang lebih sempurna kepada pengundi Melayu dan Bumiputera yang menyelamatkannya dari menerima malu yang lebih besar. Jangan yang dikejar tak dapat, yang dikendong pula berciciran.

....................
Reply To This Comment ...................
June 10, 2013 at 7:48 PM

Macamanalah saya nak jadi blogger Najib, ramai sangat batu api kat sini hahahahahaha ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 10, 2013 at 8:19 PM

Najib dah banyak membuka segala-galanya yang asalnya dibentuk untuk meningkatkan ekonomi bumiputra kepada kaum sepet yang ekonominya dah pun kukuh. Yang peliknya apa hak Najib untuk sewenang-wenangnya berbuat demikian?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 10, 2013 at 9:12 PM

Mintak tolong tuan2 sekalian. Tolong senaraikan Melayu Marhein yang layak diketengahkan sebagai pemimpin UMNO. Kita tolak pemimpin yang berfikiran terbuka dan bersikap liberal.

Berikut adalah antara senarai pemimpin2 UMNO yang patut disingkirkan.

1. Ah Jib Gor
2. Nazri Aziz
3. Hisham H2O
4. KJ
5. Pudin Abdullah

Kita laksanakan operasi pembersihan UMNO secara besar-besaran. Nak dapatkan undi cina dengan menggadaikan hak Melayu adalah satu pengkhianatan dan ianya wajib ditentang habis-habisan.

- Melayu Marhein Yang Rasis -

....................
Reply To This Comment ...................
June 10, 2013 at 10:24 PM

@Anonymous

Kena pastikan dulu semua jawatan dibuka untuk dipertandingkan. Walaupun tak ada saingan, undi patut diturunkan.

Misalnya: Jawatan Pengerusi UMNO ada nama Najib sorang saja. Undi tetap undi. Katalah 100 yang layak mengundi, tengok berapa yang Najib dapat. Dia dah tentu menang jawatan tu, tapi kalau dia dapat 10 saja maknanya dia perlu buat sesuatu untuk naikkan undinya pada PAU yang akan datang. Orang lain pula akan ada semangat untuk cabar pada PAU berikutnya.

....................
Reply To This Comment ...................
June 10, 2013 at 10:44 PM

Selagi bahasa kebangsaan tidak diperkasa peggunaannya terutama dalam urusan perniagaan, selagi itulah orang cina tidak anggap ianya sebagai bahasa penting.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 11, 2013 at 2:24 PM

dalam pru nanti, wakil umno boleh la bercakap dalam bahasa kebangsaan china kerana mr presiden, ah jib gor ada anak untuk terjemahkannya. tonjolkan bakat umno dalam membela bangsa luar daripada melayu dan bumiputra. lebihkan kera dihutan. biarlah anak kat umah mati kebuluran. ulat dalam batu pun boleh hidup. setakat nyanyi anak kecil maih api sambil berjoget girang memang kelebihan masyarakat elit.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 11, 2013 at 3:02 PM

din cuba ko kaji sikit...berkenaan bahasa mandarin...
ia bukan bahasa ibunda ia bahasa rasmi negara CINA...kebanyakan org cina dekat malaysia bukan bahasa mandarin bahasa ibunda mereka! jadi apa yang nak dipertahankan???

....................
Reply To This Comment ...................
June 11, 2013 at 5:40 PM

@Anonymous
Seingat aku bahasa Mandarin tu bahasa penjajah dari kawasan utara China. Cina haprak yang ada kat Msia ni dari selatan, bangsa Cina kelas 3 (lebih kurang macam Paria jugak kot). Bahasa atau dialek depa ni seperti hokkien, kantonis, teochew memang bahasa haprak, tulisan pun tak ada. Itu cikgu aku yang bagitau, 50 tahun dulu dia dah mampus dah. Mungkin Din yang rajin boleh buat kajian, belajar Mandarin pun lagi baik, boleh baca paper cina, tau apa depa dok maki hamun kita.

....................
Reply To This Comment ...................
July 7, 2013 at 12:06 AM

Kawan, Saya rasa kau dah conflict tetang bahasa pertama dan bahasa kedua.......Bahasa Pertama in English maknanya "first language". Maksudmnya bahasa yg kau guna selepas lahir. Bahasa yg kau cakap dngan Ibu bapa kau.......ni bukan dipilih sekolah atau NGO DZ...dipilih ibu bapa kau.
Sebabtu dalam "teaching theory", semua bahasa yg kau belajar selepas tu kita hanya boleh pangil tu ...Bahasa kedua. Dan hanya mengajar bahasa dgn cara "second language skill" boleh mengajar murid-murid kita dgn tepat dan efektif.
Saya tau ini krn saya seorang cikgu..dan istriku seorang cikgu yg mengajar orang asing bahasa Cina pada msa saya kerja kat Taiwan. It is special trained on it, pangil "Chinese teaching skill as second language for foreigner."
Kenapa BM kebanyakan pelajar dari SRJK teruk sangat...kerana kita salah guna "Theory mengajar bahasa", Kami mengguna cara mengajar "Bahasa pertama" kepada sumua rakyat. Kenapa Bahasa English teruk juga, bukan saja anak cina tapi anak Melayu?....sama juga...salah guna "first language teaching skill". kenapa semuani gagal belajar kat sekolah tapi lepas tu pergi IELST atau Cambrige atua apa-apa english class boleh belajar dgn cepat? Surelar...krn semua tu special offer untuk orang yg bukan "bahasa pertama" dgn English mar....
So......KAwan.....get what i mean? Dont blame DZ lar. They just realize the problem....tapi tak jadi selesai, krn cikgu bukan dilantih oleh mereka lar...

....................
Reply To This Comment ...................
July 7, 2013 at 3:05 AM

@阿信Konteks penggunaan bahasa Pertama atau Kedua saya adalah dalam bentuk KEUTAMAAN sebagai rakyat Malaysia. Saya bukan pakar akademik dan begitu juga majoriti pembaca saya.

Yang penting, mereka faham dan mesej saya sampai.

....................
Reply To This Comment ...................
July 7, 2013 at 8:15 AM

@dinturtle

...Sebabtu lah. Apa yg saya ingin Point out ialah...DZ ni kata "Bahasa Kedua" maksudnya mereka dah mementing kan....kerana ia dikira lebih penting daripada "Bahasa ketiga" "Keempat" dan selainnya. Bahasa Pertama di sini maksudnya sama dngan bahasa ibuda...bukan keutamaan.

Tapi apa yg saya tidak suka kpd pihak kerajaan tersebut ialah.......Mereka betul kurang meningkatkan cara mengajar BM dgn tepat. Bukanlah saja memanjangkan masa kelas atau menurunkan kesusahan kelas subjek tu. Tengoklah JEPUN dan Korea atau German....Kalau nak masuk Uni mereka, Orang asing pernah ambil 1.5 tahun klass bahasa mereka sebelumtu..tapi mengapa hanya 1.5tahun boleh dapat result yg lebih baik dari 12t kita belajar BM kat sekolah sini?....Good point, betul? krn cara mengajarnya beza.

Kerajaan kita harap BM semua kaum lain dapat sampai level bangsa Melayu selepas Sekolah rendah. Cuba fikir, kalau kebanyakan bangsa lain boleh lakukan, apakah maksudnya? Maksudnya semua bangsa lain dah berjaya mengalahkan sesiapa yg sebenarnya berbahasa petama(ibuda) dgn BM. ni logikah? Kawan, Ini betul-betul tak jadi lar. Sebab itu, kita pernah fikir....dalam satu Subjek Bahasa selain dripada bahasa ibuda, apakah yg terpenting atau kenal diutamakan oleh seorang murid berumur 7? Listening? Reading? understanding? writing? or ....... ini baru akan menyebabkan murid-murid bangsa lain dapat belajar bahasa tu dgn lebih tepak.

....................
Reply To This Comment ...................
July 7, 2013 at 9:17 AM

@阿信Seharusnya tidak ada beza antara kaum dari sudut menguasai bahasa Kebangsaan. Seharusnya pendedahan kepada bahasa kebangsaan tidak hanya terhad kepada sekolah saja.

Saya tidak mengharapkan hasil yang cepat, Saya tahu ia memakan masa mungkin berpuluh tahun yang akan datang tapi apa yang penting, kita sudah mula ambil langkah pertama itu.

Setiap 'batch' akan ada kemajuannya walaupun sedikit. Lama kelamaan, dengan Bahasa kebangsaan akan menjadi bahasa utama, bahasa pertama dan bahasa ibunda setiap rakyat Malaysia.

Ramai yang tidak faham kerana mereka melihat secara jangka pendek. Mereka harapkan hasil dalam beberapa tahun.

Kita mengubah satu sistem dan sistem ini pula bakal merubah cara hidup kita. Sewajarnya memakan puluhan tahun.

Persoalannya, apakah kita sudah mula langkah pertama itu ?

Post a Comment