........... Bila Hunus Keris Saja - RASIS ! ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Bila Hunus Keris Saja - RASIS ! !

Thursday, June 27, 201310comments


Sebagai anak Melayu yang masih punya maruah, apakah perasaan anda bila aksi menghunus keris dipolitikkan dan dilabel sebagai satu tindakan Rasis ?

MP Kluang Liew Chin Tong percaya masyarakat Cina berubah menjadi penyokong DAP sejak 2005 apabila naib presiden Umno pada waktu itu, Datuk Seri Hishammuddin Hussein menghunus keris dalam satu mesyuarat Pemuda Umno.- Mkini


APA KAITANNYA ? ? ?



Menurut ahChin, demi menjaga undi orang Cina, keris sudah tidak boleh dihunuskan atau dibawa keluar dari sarungnya lagi ........

Demi menjaga undi orang Cina, maka pahlawan pemimpin ahli politik Melayu pun tergesa2 MEMINTA MAAF kerana terkhilaf ....... mencabut keris diatas pentas.

"Dan kalau itu boleh menjejaskan sesiapa, saya kata saya minta maaf kepada bukan Melayu dan Melayu,"

"(Saya minta maaf) kepada bukan Melayu kerana mereka rasa diri mereka takut-takut dengan satu simbol tapi kepada orang Melayu saya minta maaf kerana tak dapat mempertahankan simbol warisan kita yang nilai sebenarnya tidak seperti yang digembar-gemburkan. Tapi realitinya memang begitu," 

Ramai2 kat atas tu pun akur sama ?
 "Tapi kalau politik sebegitu rupa, kita sebagai pemimpin mesti besar hati dan jiwa meletakkan kedudukan BN (parti) lebih penting daripada sesuatu," katanya.


Ditanya apakah itu bermakna keris Panca Warisan tidak lagi bermakna, Hishammuddin berkata ia amat bermakna kepadanya sebagai orang Melayu tetapi tidak ramai yang mempertahankannya.

"Keris itu takkan ke mana. Apa yang dipegang Datuk Onn Jaafar (Pengasas Umno) 46 tahun dulu itu baru disedari hari ini," tegasnya
. Mstar 26 April, 2008.




Apa maksud ahChin dan Mkini menyebut perkara diatas ?

Jika anda perasan lah, setelah berlakunya Tsunami Cina ...... apakah orang Cina ada menunjukkan tanda kesal ? Memperlahankan tuntutan2 mereka ? Berusaha mengambil hati orang Melayu demi perpaduan ? 

ATAU mereka menjadi semakin besar kepala dan bongkak ?

Siapa sebenarnya yang RASIS ? Mereka yang berbangga dengan warisan dan budaya bangsa sendiri tanpa sebarang niat Rasis ATAU mereka yang sengaja melabelkan dan membesarkan tindakan itu sebagai RASIS ?

Apakah pemimpin2 muda ( dalam gambar diatas ) sebegini yang bakal mengepalai parti yang mendabik dada sebagai PEJUANG BANGSA MELAYU ?

Jika benar maka Umno bukan lagi Parti PEJUANG Bangsa Melayu tapi cuma sekadar Parti Ahli Politik Melayu.

Share this article :

+ comments + 10 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 27, 2013 at 4:23 PM

Kenapa mesti malu mempamerkan bahan bahan yang menjadi symbol warisan, keberanian dan kebudayaan Melayu di khalayah ramai?
Hishamuddin bukan hendak mengamuk dan menghambat semua Cina. Dia sepatutnya tidak perlu menuntut maaf. Dia kecot agaknya kalau tidak mendapat undi Cina.
Buat baiklah dan berbakti kepada bangsa Melayu/Bumiputera dan kaum kaum lain. Walaupun keputusan PRU ke 13 amat pahit untuk ditelan terutama DSN yang begitu bersusah payah membela mereka kemudian ditikam dari belakang, sebenarnya tanpa undi Cina, UMNO/BN boleh menang PRU.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 27, 2013 at 4:40 PM

Cina beralih arah sokongan krn dakyah komunis DAP , sokongan padu oleh ANUwar dan sokongan memBABI BUTE oleh PAS....ke3 elemen bergabung yg mnyebabkn cina2 itu kian besar kepala n kian brani memijak kepala n yg penting sgl kebiadapan mrk bkn saja di bela oleh ke3 elemen pengkhianat tapi di sokong oleh kelemahan kjaan pimpinan Najib ......akibat trlalu sangap nak meraih populariti sehingga sanggup merendahkan martabat Melayu, ikot sgl kehendak Cina...

So..kalo kite org Melayu bersatu , ke tiga-tige elemen bersama yg ada dlm UMNO pon kite boleh kikis buang...mslhnya boleh ka org Melayu bersatu?...kelihatan pemimpin baik di sblh pakatan maupon dlm BN masing2 sebok menjaga nyawa politik saje.....

Nak tunggu cina dah menguasai Malaysia baru nak sedar kot???

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 27, 2013 at 4:50 PM

Kalau cinabeng dah fobia dengan keris, cuba keluarkan pula parang panjang. Lepas tu cium parang tu.

Mungkin juga semasa hari pertama tayangan filem Tanda Putera boleh buat gimik keluar parang panjang. Boleh senyap tak cinabeng-cinabeng tu?!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 27, 2013 at 5:15 PM

Saya syorkan setiap keris diturapkan dengan gambar naga. Mungkin tak rasis kot...?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 27, 2013 at 6:01 PM

Depa suka ka tak suka...read my lips -kami TAK KESAH .Sebab cinabeng2 ni semua 10x lagi lebeh Racist!! So you reap what you sow!! Kita pon nak mengadu bangsa Cina expansionist dan chauvinist di Msia...menimpakan, memperkecilkan dan mengancam budaya Melayu. Menuduh yg bukan2 dgn hasrat menjahanamkan dan memburukkan - keris tu ada lah budaya kami. Mula dari dengan buat tak indah dgn bahasa nasional.

....................
Reply To This Comment ...................
June 27, 2013 at 6:12 PM

@AnonymousItu apologetik namanya..

....................
Reply To This Comment ...................
June 27, 2013 at 6:14 PM

@AnonymousBendanya takde apa sebenarnya tapi disebabkan beberapa cinabeng rasis yang mempolitikkannya, ia menjadi isu besar. Dan ahli politik kita pulak ikut sama rentak

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 27, 2013 at 6:39 PM

Masalahnya berpunca dari pemimpin UMNO sendiri khususnya Najib yang terlalu menjaga hati kaum cinabeng.Najib hanya ada 2 pilihan :samaada berubah atau berundur sebelum PRU 14 kerana jika tidak UMNO akan tinggal dalam sejarah selepas PRU 14 nanti.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 27, 2013 at 10:07 PM

Kalau keris tu lambang diaorang, mesti dah bagi alasan sama macam alasan nak meneruskan kewujudan SJKC. Diaorang ada seribu satu alasan untuk memburukkan budaya kita, dan juga ada seribu satu alasan untuk mempertahankan budaya mereka. Memang tak menang kita kalau ikut rentak mainan mereka. Why not, buat dek aje. Lebih selamat dan lebih bermaruah gitu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 28, 2013 at 7:46 AM

najib takut kalah,lepas PAU dia akan tetap jadi president tapi president parti keadilan le, kaw tim dgn anuar ,anuar jadi mursidul am, najib jadi president, wan azizah duduk rumah,itu pasal apa yang nuar mintak najib ikutkan. najib memang suka parti berbagai kaum,parti 1 malaysia.semau ada melayu, cina ,india dan lain2.dia pun jiwa melayu tak de.

Post a Comment