........... Azan, jawi, JAIS, UiTM dan ba-alif-ba-ya | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Azan, jawi, JAIS, UiTM dan ba-alif-ba-ya

Thursday, June 27, 201328comments

Azan, Jawi, JAIS, UiTM dan ba-alif-ba-ya

 

JANGANLAH anggap apa yang saya tulis ini sebagai rasis atau berunsur perkauman. Dalam suasana negara yang dipenuhi dengan isu sensitif perkauman sekarang, tulisan ini hanyalah sebagai satu ingatan kepada kita semua, terutamanya umat Islam.

Saya amat tertarik untuk merujuk kepada kenyataan bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr. Khir Toyo yang membangkitkan mengenai ''ada usaha oleh pihak tertentu (di Selangor) yang cuba menasihatkan pihak masjid dan surau supaya tidak menggunakan pembesar suara semasa melaungkan azan''.

Bagi saya petikan itu pelik bunyinya. Bagi saya ia juga amat serius. Tidak pernah dalam sejarah 51 tahun merdeka, rakyat Malaysia sedang menghadapi situasi seperti itu. Selama ini kita - Melayu, Cina, India, Sikh dan lain-lain bangsa dan agama tidak pernah bercakap mengenai perkara itu. Kita hormat antara satu sama lain. Soal agama Islam terpelihara secara suci di dalam Perlembagaan negara. Justeru, petikan semacam itu tidak pernah terlintas langsung atau termimpi akan diucapkan.

Kini, ia berlaku. Ya benar, Dr. Khir bukan buat cerita mengarut. Ia benar-benar berlaku di Selangor. Orang Pas, yang kini mula menguasai jawatankuasa masjid dan surau di situ pun tercengang. Orang UMNO yang masih lagi menganggotai jawatankuasa surau dan masjid pun terkejut.

''Sampai macam itu sekali tindakan mereka," kata seorang AJK sebuah surau di Shah Alam kepada saya Jumaat lalu. Beliau ialah sahabat lama saya, yang kami bertemu selepas solat Jumaat, lalu mengajak saya bersembang.

Sembang punya sembang, tiba-tiba beliau menyentuh mengenai soal suraunya. Katanya, kira-kira tiga bulan selepas Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan Selangor, seorang Exco kerajaan negeri itu, yang juga seorang Ahli Parlimen dari parti DAP membuat kunjungan ke suraunya. Yang peliknya, YB wanita itu datang pada waktu sebelum subuh.

Tanpa rasa malu-malu atau rasa bersalah, dia menasihatkan pengurusan surau itu supaya tidak melaungkan azan dengan kuat menggunakan pembesar suara, terutama pada waktu subuh. Katanya, ''hasil tinjauannya'' pada waktu subuh itu, cuma ada imam, bilal dan dua tiga orang sahaja makmum.

''Kalau ada macam itu jangan kasi bangun oranglah (dengan azan)...'' katanya kepada imam yang ada di situ.

Semua yang ada terus 'terkedu'. Mereka berpandangan antara satu sama lain. YB yang baru tiga bulan menjadi Yang Berhormat itu tahukah apa yang dia cakap. Tidak sensitif langsungkah? Tidak sedarkah dia, kira-kira 90 peratus penduduk di kawasan itu ialah orang Melayu beragama Islam.

Jika diambil pendekatan isu yang berlaku sekarang, saya ingin bertanya, siapakah yang rasis? Siapakah yang perkauman? Dr. Khirkah, sayakah yang menulis Cuit ini? Atau, YB wanita berkaca mata itukah?

Sambil menulis kolum ini, saya menelefon seorang rakan saya, yang juga seorang YB dalam Pakatan Rakyat. Dia mengakui memang berlaku. Hasil perbualan saya, beliau berkata: ''…bukan teruk lagi, dah jadi kurang ajar''.

Persoalan saya lagi, mengapa situasi seperti ini sudah mulai berlaku. Saya tidak mahu mengulas lanjut, biarlah pembaca budiman membuat analisis dan pernilaian sendiri.

Nak dijadikan cerita, tindakan YB wanita itu tidak habis di situ saja. Dia juga, dikatakan sedang 'memaksa' Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menurunkan semua tulisan jawi di semua papan tanda jalan di Kuala Lumpur.

Sekali lagi ini cerita benar. Ia disahkan sendiri oleh rakan saya, YB dari Pakatan Rakyat itu. Sebagai ganti untuk menurunkan tulisan jawi itu, dia menuntut dinaikkan tulisan Cina dan Tamil bersama-sama tulisan rumi.

''Yang ekstremnya, YB wanita itu siap bawa 'sample' berserta spesifikasi papan tanda jalan tulisan Cina dan Tamil itu untuk ditunjukkan kepada pegawai DBKL," kata rakan saya itu lagi.

Seperti yang saya tanya di atas tadi, tidak sensitifkah YB wanita itu? Jawapan saya ialah, dia memang sengaja tidak mahu sensitif.

Melihatkan kepada senario ini, barulah kita tahu, siapa sebenarnya yang 'menyuapkan' ke mulut Menteri Besar Selangor, Khalid Ibrahim mengenai cadangan supaya diambil 30 peratus peruntukan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) untuk digunakan bagi kegunaan agama-agama lain. Sekarang kita juga tahu siapa yang 'memegang tali' untuk menyuruh Khalid membuat kenyataan supaya pintu UiTM dibuka kepada 10 peratus penuntut bukan Melayu.

Yang jelas kita semua tahu, siapakah orang itu yang 'berkobar-kobar' membangkitkan isu babi Sepang, sebaik saja dia melangkah kaki menduduki bangunan SUK Selangor, tempoh hari.

Dan, sekarang baru kita juga tahu, suasana bercelaru yang sedang berlaku - yang terbaru mengenai isu perkauman atau rasis itu memang dirancang - secara sengaja, oleh pihak-pihak tertentu yang mahu melihat suasana negara dan rakyat Malaysia tidak tenteram.

Akhir kalam, semoga Allah menyelamatkan kita semua. Amin.

Share this article :

+ comments + 28 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 27, 2013 at 6:55 PM

Melayu harus bersatu. X larat saya comment pasal bende ni.

Cara utk tangani cauvinis adalah dgn menggertak balik.

Najib x boleh harap pakatan x boleh harap jadi cuma kita org2 melayu islam yg brrsaudara x payahlah berbeza pendapat lagi dan bersatu for once.

Pas dan umno harus bergabung terutamanya sekarang agar suara kita lebih didengari.

Xkan kita nk harao sang liberal utk bela agama dan hak bangsa kita?

Atau mungkin asri nk ckp kita x perlu azan kalau mengganggu org. Bukan isu itu wahai ustaz. Ianya isu yg menjanjikan bahawa cara hidup.org melayu kita dannhak2 kita x diganggu termasuklah berazan. Mungkin ustaz nk comment pasal dosa mereka yg berjanji xkan menyentuh2 hak2 kita disaat hendak beranak pinak di tanah melayu? Ye barangkali ustaz liberal harus comment pasal ini sekali.

Atau x payah. X payah nk tunjuk pandai. Sekarang ni yg penting suara kita kene senada seirama bak kata nabi saw pegang tali perpaduan ummah hatta dgn gigi sekalipn !

Melayu hampa

....................
Reply To This Comment ...................
June 27, 2013 at 7:18 PM

Assalamualaikum..

Tolong parti Islam bergabung Demi kesejahteraam umat Islam. Kerana kami menunggu harapan agar agama Islam x d tindas d Malaysia.. jangan sampai kita disoal Allah kelak kerana x memperjuangkan agama Islam..

Sedih dengan kepimpinan..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 27, 2013 at 7:19 PM

Melayu2 islam dlm Pakatan memang P*KIMAK!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 27, 2013 at 7:37 PM

Ini la yang orang pas syg sgt dekat dap...kunun ny dap lah yg akn bantu mereka tegak kn hudud diMalaysia...pigidah.. dap ni tgu masa ja...

....................
Reply To This Comment ...................
June 27, 2013 at 7:46 PM

Kalau ini benar, ini betul-betul memalukan orang pas. Sewajarnya sebagai ahli "kongsi" dalam PR mereka sepatutnya ada kuasa. Jika mereka terus diamkan juga maka secara rasminya PAS akan dilebel sebagai lembu PR. Tak guna menang jumlah kerusi sama banyak dengan parti satu lagi tu kalau tak berani ambil tindakan mempertahankan ISLAM.

....................
Reply To This Comment ...................
June 27, 2013 at 7:49 PM

@SarahArtikel inilah yang buat ahKok saman Utusan yang tengah hangat sekarang ni

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 27, 2013 at 7:55 PM

Inilah tahap KAFIR HARBI! HALAL darahnya!!

Minta Mufti dan ahli fegah bantu utk selesaikan masalah. Minta dibawa kepada pengetqahuan Sultan! Siapa pemerintah negeri? Jawapannya ialah SULTAN SELANGOR. MB dan Exco2 dan ADUN2 hanyalah pentadbir!!! Si Munafik Khalid Ibrahim dan konco2nya mesti dibuang negeri!

Sebelum ada kepala sesiapa bercerai dari badan, tolonglah buat pengisytiharan umum oleh Sultan dan Mufti!!



Tolong ye!

Anak Sel.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 27, 2013 at 8:03 PM

Berdoa tu berdoa jugalah, tapi sesuatu tindakan WAJIB dilakukan terlebih dulu. Mereka tuduh Melayu rasis supaya tidak kelihatan bahawa mereka itu lebih rasis. Mereka sengaja mengalihkan tuduhan itu kepada Melayu supaya semua masyarakat tertumpu kepada Melayu untuk memudahkan kerja mereka. Kenapa mesti kita takut dituduh rasis untuk mempertahankan hak dan kepentingan kita daripada diceroboh. Kalau akulah jadi imam atau bilal disurau tempat betina tu buat lawatan, sudah pasti akan aku lalakkan. Apa hak dia nak haling? Aku akan suruh dia buat lapuran polis kalau tak senang mendengarkan alunan azan. Ini semua dah lebih.

Aku tidaklah tuduh semua orang Cina berpendapat begitu, sebab, disurau tempat aku baru baru ni pembesar suara rosak. Disebabkan itu tidaklah dengar alunan azan disubuh itu. Saperti biasa selepas solat subuh kami akan minum diwarung. Kami terperanjat apabila ditegur oleh seorang apek Cina kenapa pembesar suara tidak digunakan pagi itu. Dek kerana telah terbiasa mendengarkan azan diwaktu subuh, beliau telah mengadu kepada kami bahawa cucu cucunya terlambat ke sekolah pagi itu. Beliau mengatakan bahawa azan diwaktu subuh sangat baik kerana telah membantu cucu cucunya bangun pagi dan bersiap untuk ke sekolah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 27, 2013 at 8:22 PM

Din,
tlg tanya Hadi Awang,Nik Aziz,Harun Taib & Harun Din pasal isu ni,kita tgk apa kata depa,atau depa ni semua xdak perasaan apa2???Depa nk salahkan UMNO jugak kut????

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 27, 2013 at 8:23 PM

Berkata benar adalah satu perkara “HARAM” dalam PAS dari Presiden sampai ke ahli ahli yang membabikan islam. “AZAN” satu perkara wajib lebih tinggi daripada undang-undang dan peraturan bertulis mahupun tidak bertulis hari ini disoalpertikai dan mencari ruang lubang jubor dalil untuk memperkecilkan peranan “AZAN” dalam membangun dan memperingatkan umat islam akan waktu yang telah tiba bagi mereka mereka yang masih berpegang kepada ugama islam yang sebenar.

Sejak kepala PLURISMA dan rakan rakannya mempelopori kebolehgunaan mencipta “FITNAH” dan “BERBOHONG” dalam apa cara sekalipun menafikan “KEBENARAN” maka manusia-manusia melayu yang memang herbal dan kurang keimanan peribadi yang sentiasa mencari jalan singkat mengelat dan menggeliat terhadap tanggungjawab keugamaan, melihat peluang keemasan ini sebagai satu titik kemajuan dalam mengeliru, kucar kacir dan sesat menyesatkan.
Hari ini siapa yang sebenar-benarnya mempertahankan ugama islam, jauh lagi hak bangsa sendiri malah Pemimpin Pemimpin yang sedia ada sendiri turut terikut-ikut dendangan kedurjanaan malah lebih ngeri itupun jika kengerian dapat dihayati, tok tok iman masjid dan surau boleh mengizinkan wanita yang haidnya tidak disucikan menurut kaedah islam berceramah,berucap disudut ruang iman.

Jadi tok tok iman dan pemimpin pemimpin yang konon lebih islam daripada islam, sedang menunaikan umrah dan haji ke apabila perkara perkara ini diizinkan berlaku? Murtad pun boleh menigkut orang yang berugama islam sendiri.........Majlis dan Jabatan Ugama buat apa? Wirid mungkin!!!!!!! Sibuk cari pahala dunia.

Ramadhan menjelang dan Aidilfitri menyusul.................kita lihat bagaimana melayu melayu sial ini melihat kedua dua acara ini disambut berbanding Christmas dan Kong Si fat chai oleh orang orang melayu sendiri.
Diusulkan agar AZAN digantikkan dengan bunyi terompet , loceng atau whistle.....pasti Hadi Awang, Nik Aziz dan Anwar Ibrahim setuju dengan mengeluarkan berbagai fatwa bagi kemudahan islam sial PAS dan penyokong penyokong melayu PKR yang begitu maju dan juga tidak ketinggalan UMNO yang hebat dalam arena LIBERALISMA ikut-ikutan.

Wahai bangsa bangsa MElayu ku yang masih berpegang UGAMA islam seikhlas-ikhlas dan sebenar-benarnya marilah kita bersama-sama bertindak dan gadailah nyawa dijalan ALLAH s.w.t yang sebenar-benarnya. Apakah seruan ini merupakan satu hasutan.......Dimana hak kita berugama apa itu pun mahu dirampas oleh bangsa bangsa melayu sendiri????????????????

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 27, 2013 at 8:30 PM

Jika di India ---keling keeling Islam akan bangun sebagai satu umat menentang penghinaan ini begitu juga di Bangladesah, Bengali Bengali islam akan bangun sebagai satu unit umat islam dalam meneggakan hak islam. Tapi di Malaysia yang mana melayu melayunya konon lebih tinggi darjat dari keeling dan benggali islam dudok bersimpuh layu gentel kepala butoh atau ho ha ho ha macam sawan bagi. Malu yang amat sangat. Penghinaan makin hari makin menjadi tanggungjawab umat melayu islam Malaysia hanya urut dada dan kepala butoh. Amin...........................

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 27, 2013 at 8:35 PM

Hello.....ahli ahlol UMNO carilah pemimpin yang benar benar berzakar dalam memperjuangkan hak ugama dan bangsa. Berketetapan dan mandiri dalam sesuatu keputusan tengok Penang dihalau peniaga peniaga melayu dengan begitu mudah yang tu mampuih la hampa sebab nak dukung sangat Anwar Ibrahim yang dah celaka dan sesat itu. Tapi hairan dan aneh pulak di Melaka sat kata tutup Jonker Walk tapi tiba tiba keluak pulak statement kata silap tafsir oleh ketua menteri.....apalah melayu ni Ali Rustam dah dimaikan oleh cina masih lagi silap tafsir.................hahahahah

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 27, 2013 at 8:38 PM


DAH BORING DENGAN PEMERINTAH KALAU CINA SEMUA LEPAS,TAK TAU LAH MUNKIN DIA ORANG BAGI DUIT.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 27, 2013 at 9:05 PM

Kenapa cerita ini hanya keluar dalam blog aje?Kenapa tiada laporan polis dibuat dan diadakan sidang media biar umum mengetahui kes ini?Atau adakah ini sekadar taktik kotor fitnah UMNO yang tewas di Selangor? Kalau perkara ini memang berlaku,saya cabar supaya laporan polis dibuat dan diadakan sidang media.

....................
Reply To This Comment ...................
June 27, 2013 at 9:28 PM

@AnonymousBang, diatas adalah artikel Utusan, bertarikh 2008

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 27, 2013 at 10:06 PM

Dah macam macam berlaku hari ini. Peguam Syari'e dari yang beragama Kristian pun dah ada. Kes ini kalau naik mahkamah, aku yakin akan menjadi kes pertama peguam ini.

Bermula dari bahasa kita, kemudian bangsa kita, kemudian raja raja kita dan sekarang ini agama kita pula dicabar. Sampai bila semuanya ini nak berakhir? Ada kah sehingga Negara ditawan dan Putrajaya dirampas baru kerajaan hari ini nak bertindak? Pemimpin kita berbangsa Melayu, begitu juga Raja Raja dan juga SEMUA Jabatan Agama ditadbir oleh bangsa Melayu; namun bangsa Melayu sendiri hidup dalam keadaan tidak keruan. MENGAPA??????????

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 27, 2013 at 10:10 PM

Asyik asyik fitnah UMNO....Balik balik Fitnah UMNO.....perkara yang berlaku terkangkang depan dengan nyata lagi luas pandangan tak pulak nak kata fitnah PAS....apa PAS amat murni suci mulia dan segalanya benar2 belaka......apa PAS tak gadaikan Islam.....ni dikatakan kepala berbabi......jika dah makan dan lantak fitnah begitu mendalam maka fitnah itulah yang benar dan tiada yang benar melainkan fitnah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 27, 2013 at 10:14 PM

Diorg mana baca utusan. Bila ketinggalan ttg maklumat ni, mula la meracau salahkan umno. Typikal pembangkang....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 27, 2013 at 10:19 PM

Ugama ku cara ku, Tuhan ku cara ku, Nama tuhan pilihan ku, Ibadat ku sesuka aku, Tokong ku,Gereja ku, Masjid ku dan Kuil Ku semuanya dakapan bagi ku. Aku dakap dan peluk ugamaku, tuhanku, ibadatku dalam tokong,gereja,masjid dan kuil sebagai sama rata dan sama rasa depan belakang,tepi kiri kanan, atas bawah semuanya sama.

Aku hadiahkan satu nyanyian dari Indonesia ;- oleh Maria dan Mohede “Tuhan Pasti Sanggup” (Indra Fance 4 days ago ----Saya diberkati oleh lagu ini. Untuk anak Tuhan semuanya mari kita kembali untuk berinjil biarkan org mau berkata apa tentang kita yg pnting kita slalu memuji dan memuliahkan Allah kita akan diangkat wlaupun dunia menghakimi kita. Tuhan memberkati. 1 korintus 13.

Orang yang paling suka dan syukur dengan lagu ini pastinya Anwar Ibrahim dan anak papa Nurul Izzah, Hadi Awang dan Nik Aziz.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 27, 2013 at 10:37 PM

Semoga Allah s.w.t membinasakan kita semua...yang pasti mereka mereka yang menyesatkan ugama Allah s.w.t tetapi bagi kita yang hanya berkeupyaan melalak dan melolong diblog terimalah juga padahnya kerana apakan daya kita tiada tempat lagi mahu kita bersekongkol dalam menentang celaka celaka bangsa sendiri.......keampunan aku mohon hukuman tetap tidak aku terlepas dari kau Ya Allah s.w.t

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 27, 2013 at 10:45 PM

Apa ingat kot ada kelucahan melampau, tetapi ada juga kebodohan melampau atau memang dah tersumbat kepala, akal, fikiran, mata hati dan otak. Asalkan sesuatu perkara benar belaka pastinya taktik KOTOR UMNO. Apa Taktik PAS semuanya benar dan bersih belaka???Sesungguhnya Anwar Ibrahim, Hadi Awang dan Nik Aziz Berjaya membuta, memperbodohkan dengan keterlaluan orang melayu yang dah pun sengket. Pincanglah tiang bangsa makin hari hingga menghina ugam dan bangsa pun dilihat sebagai satu taktik politik................

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 27, 2013 at 10:48 PM

kita tak salah,yg salah siapa yg mansuhkan ISA.bila tak de ISA senang org buat provoke mcm2.satu lagi kita perlu pm yg datang dari golongan biasa yg ahli keluarganya orang2 biasa sahaja.baru dia rasa nak membela bangsa dan agamanya lebih pada bangsa lain.kita ada pm.kenapa pm tak pernah bersuara tentang perkara ni semua.orang2 bawah pun tak berani nak buat apa sebab pm ni tak bersuara.kita ajar sikit umno dlm prk besut.jgn bagi undi dekat umno.biar kalah supaya mereka beringat pru14 nanti tak blh buat main2 dgn org melayu.saya dah sampai tahap menyampah nak tgk muka ah jib gor.rasa terhina sgt,sampai nickname cina pun ada.betapa berbangganya ah jib gor dgn cina.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 27, 2013 at 10:58 PM

Selangor tewas psl cina harbi dgn bantuan PAS(PARTI ISLAM ASLI DAN TULIN YG TURUN DARI LANGIT,SATU2NYA PARTI YG MWAKILI ISLAM DLM DUNIA,PURE SOLID ISLAM,PMEGANG KUNCI SYURGA DN PNGAMPUN DOSA!)

....................
Reply To This Comment ...................
tebing tinggi
June 27, 2013 at 11:10 PM

Saudara din,

Kalaulah benar apa yang dikata ,satu sahaja saya nak katakan ," padan muka Melayu"
Melayu memang mudah lupa,dan selalu lupa.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 28, 2013 at 12:22 AM

Terus terang, jika utusan kalah dlm saman ini sekalipun sy tetap pembaca setia utusan. Jika kalah utusan sy anggap wira yg berkorban diri utk membolehkan rakyat kenal siapa sebenarnya pemimpin pakatan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 28, 2013 at 7:25 AM

kemanakah NGO2 melayu ,persatuan2 silat yang selalu menjerit mengatakan merekalah pembela bangsa dan ugama,hilang telor juga ke,tak kan berani demostrasi je kemudian report polis,cinabeng tak kesah le, dah beribu report ,.....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 28, 2013 at 7:32 AM

bro din, agak2 AJIB GO baca utusan ke?rasanya tak,kalau dia baca tentu dia dapat rasa perasaan orang melayu..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 28, 2013 at 12:21 PM

Betul aku setuju menang kes dimahkamah tak bererti benda tu fitnah kalau dah memang peguam dia tu memang jenis pakar putar belit memang la boleh menang tengok kes anwar sudah la kesilapan teknikal pun boleh terlepas

Post a Comment