........... Anwar Harus Kekal Bebas Demi Kelangsungan Politik Najib ? Satu Pandangan Luar Kotak | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Anwar Harus Kekal Bebas Demi Kelangsungan Politik Najib ? Satu Pandangan Luar Kotak

Saturday, June 29, 201316comments

Anda dah baca artikel dari blogger Outsidethebox ? Secara ringkas Tuan Syed bertanyakan soalan mudah - UMNO DAH TIDAK ADA ORANG LAIN KE ? Asyik2 muka basi yang sama jer ..... Apakah Umno sudah ketandusan pelapis ? 

Itu dari soal pemimpin, bagaimana pula dengan para penasihat KITAR SEMULA yang banyak kontroversi, yang ditolak oleh pengundi tapi diambil semula oleh Najib sebagai penasihat beliau ? 

Nanti mereka ini buat taik juga, apakah kita akan tetap juga salahkan penasihat2 itu .... dan bukannya orang yang melantik mereka ?

Dulu mungkin kita tak berapa nak kenal mereka ini jadi bolehlah kita terima alasan - Manalah Najib tahu mereka ini tak boleh pakai ......tapi sekarang bila dah kenal, malah mereka juga glamer dengan pelbagai kontroversi negatif TAPI tetap juga diambil oleh Najib untuk membantu beliau memandu negara, apakah kita akan tetap gunakan alasan yang sama ?

Najib tidak mendengar suara rakyat atau Najib punya agenda sendiri atau Najib terikat pada sesuatu yang kita tidak tahu ? Entahlah ...... tapi yang pasti, perlantikan penasihat2 yang kontroversi TETAP berlaku. Dan kita juga akan terus membebel perkara yang sama dimasa hadapan ....

Dan kita yang terus menyokong Umno BN atas dasar TIDAK PUNYA ALTERNATIF YANG LEBIH BAIK akan terus juga memilih Umno BN kerana ALTERNATIF YANG LEBIH BAIK itu masih belum muncul.

Ini persoalan UTAMA artikel ini yang memerlukan anda berfikir diluar kotak - Tidak mungkinkah ALTERNATIF YANG LEBIH BAIK itu sengaja dihalang dari muncul ? ..... dengan cara mengekalkan status quo sekarang ?

Sebagai contoh - Anwar merupakan satu2nya alternatif  yang ada dipihak pembangkang untuk sekian lamanya. PR menjadi kuat bila Dap dan Pas bergabung ( semata2 atas dasar kuasa ), dan PR pula wujud kerana adanya Anwar sebagai tali pengikat. 

PR kuat tapi tidak cukup kuat untuk menumbangkan BN. Cuma mungkin dek sebab faktor diluar dugaan ( contohnya Tsunami Cina ), PR menjadi agak terlebih kuat dalam PRU13. Ramai yang masih ragu2 dengan kemampuan PR untuk memerintah negara. Persepakatan Pas dan Dap juga sentiasa dibayangi masalah pertembungan dasar bertentangan yang tidak mungkin dapat diselaraskan. 

Perbezaan ideologi ini diketepikan BUAT SEMENTARA untuk menjatuhkan BN tapi pakatan mereka akan sentiasa tidak cukup kuat selagi BUAT SEMENTARA itu wujud. Untuk memerintah negara, keadaan BUAT SEMENTARA itu tidak harus wujud. Selagi PR tidak punya ideologi yang sama dan kekal, selama itulah cabaran dari PR akan terus kekal KUAT TAPI TIDAK CUKUP KUAT.

Dan selama itulah kita akan terus dengan keadaan TIDAK PUNYA ALTERNATIF YANG LEBIH BAIK.

Dan selama itulah juga kita dalam keadaan telan mati mak, luah mati ayah.

Makanya status quo harus dipertahankan ......... Anwar harus terus kekal ditempatnya sekarang agar tidak muncul alternatif yang lebih baik itu.

Share this article :

+ comments + 16 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 29, 2013 at 2:28 PM

Betul apa yang tuan nyatakan di atas. Saya antara yang mengundi atas dasar TIDAK PUNYA ALTERNATIF YANG LEBIH BAIK.
Apa kata kita berfikiran luar kotak, ahli ahli UMNO yang layak mengundi dan cintakan UMNO memilih barisan kepimpinan baru. Dari presiden hingga peringkat Ahli Majlis Tertinggi. Tinggalkan sedikit sahaja yang benar benar layak dan tidak mudah digertak oleh Cinabeng untuk terus berada dalam saf kepimpinan UMNO. Meriah bukan.
Sebagai contoh bila saya membaca Azlina Othman Said hendak bertanding jawatan Ketua Wanita UMNO, dalam hati kata, "matilah UMNO". Kita tahu sejarah Azlina.
Tapi saya seolah olah ternampak sinar di hujung terowong bila terbaca artikel yang mencadang Halimah Sidique, Dr. Masihatah dan lupa nama ( seorang Timbalan Menteri)dicalonkan sebagai Ketua Wanita UMNO. Mungkin ada lagi. Kenapa arah ini tidak diberi diberi perhatian serius.
Begitu juga jawatan jawatan lain hatta presiden sekali pun. Kalau kita jujur UMNO sekarang bertambah layu dan sokongan golongan muda terutamannya sangat berkurangan.
Insya Allah kalau mereka yang benar layak atas merit dipilih UMNO akan subur semula.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 29, 2013 at 3:54 PM

setuju ...
tanpa nwar berahi ... siapakah ah jib gol ...
nwar berahi mahu buka UITM kepada cinabeng ... ah jib go bina sekolah vernakular ...
nwar berahi menyembah dewa api ... ah jib go palu gendang cina ...
nwar berahi beritahu spr kena letak di bawah parlimen ... dengan akur dan taat ah jib go patuhi ...
semuanya dilakukan setelah dinasihat dengan penuh hemat dan bijak sana oleh punahsihat ...
hasilhnya punah sihat dapat bayaran 20% ...
realitinya ah jib go untung dengan adanya nwar berahi dan begitu juga punah sihat dapat cari makan dengan adanya nwar berahi ... mereka tak payah nak pecah palak mikir ... just copi paste and edit ... aku rasalah semasa belajar kat u pun inilah kaedah yang digunakan oleh punah sihat untuk membuat kertas kerja ... copi paste and edit

....................
Reply To This Comment ...................
June 29, 2013 at 4:34 PM

@Anonymous
Menganalisis situasi politik pada masa sekarang, lihat disini (klik)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 29, 2013 at 6:00 PM

Bro din, aku tak paham tulisan artikel ko ni. Boleh tak ko jelaskan lagi sekali..?

....................
Reply To This Comment ...................
June 29, 2013 at 6:35 PM

@Anonymousadeeeh ... ok, saya cuba tulis dalam bentuk lain -

1 - Ramai yang bengang dengan cara Najib tapi terpaksa pilih juga Umno/BN kerana tidak ada pilihan lain yang lebih baik

2 - Ramai berharap Najib akan berubah setelah berlakunya Tsunami Cina

3 - Ramai yang telah cuba mengalihkan beban kesalahan keatas para penasihat supaya Najib tidak dilihat sebagai bertanggungjawab

4 - Setakat ini, apakah Najib ada menunjukkan tanda2 berubah ? Tidakkah para penasihat yang sama juga tetap dilantik ?

5 - Apakah keadaan tiada alternatif lain itu sudah berubah, maksud saya apakah sudah muncul alternatif lain itu untuk kita berikan undi selain dari BN dan PR ? Tidak ada kan ...

6 - Tidakkah anda terfikir yang Najib juga tahu bahawa selagi tidak ada pilihan lain itu, selagi itulah kita tetap akan sokong Najib Umno walaupun apapun tindakan beliau ?

7 - Selagi ada PR, apakah akan muncul pilihan ketiga itu ? PR mungkin kuat tapi tidak lah sekuat hingga boleh mengalahkan BN.

8 - Tanpa Anwar, kemungkinan besar PR akan berpecah.

Kaitkanlah ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 29, 2013 at 7:45 PM

Berdiam diri adalah lebih baik dari beri sebarang komen

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 29, 2013 at 10:25 PM

“”Benar berdiam diri adalah lebih baik dari memberi sebarang komen””
‘Apakata kita terjemahkan dalam bentuk luar kotak pulak’:-
Bila ditanya setuju...jawapannya senyum..tandanya?
Mula dengan jari kemudian lain-lain anggota disentuh.......jawapannya senyum..tandanya?
Terurai satu demi satu benang hingga luruh segalanya tanpa apa apa yang terpakai......jawapanya...mata hitam hilang......tandanya?
Bila orang/lembaga sudah ada didalam...riuhlah semesta alam.....jawapannya tok Kadi dicari, iman dirayu, masjid surau tidak boleh azan.......hilang peribadi diri, hilang keluarga, hilang bangsa.

Bagaimana jika dilihat “dalam kotak” pulak:-
Tiada komen!!!!
Belum boleh Komen!!!
Tak guna Komen!!!
Nak Komen!!!...tak guna dah lambat dan jadi pun.
Biar komen tak dibaca, biar komen berlalu pergi, biar komen tak diambil kira, biar komen tak dilihat langsung............apa tidak sekelumit hati kita semua berkata-kata:-
Bagaimana revolusi Perancis 1789 berlaku!
Bagaimana Bolshevik Russia 1917 dengan petani petaninya bangun!
Bagaimana Nikolai Cucesscu Romania diheret!
Bagaimana Ghadaffi Libya diheret! (Alfatihah pada arwah)
OH yaaaa....ditanah melayu ....... Dato Maharaja Lela Pandak Lam (seorang Mufti), dan Dato 'Sagor dan Ngah Kandin, yang membunuh James Wheller Woodford Birch (J.W.W. Birch pada 21 July 1875.)

Inilah cebisan cebisan sejarah. Tetapi hari ini kita masih ada pemimpin berjiwa pahlawan, bukan pahlawan seperti Lela, Sagor dan kadin. Kita ada pahlawan yang hunus keris sarung keris macam melancap (takkan tak pernah buat kot)......jadi kita terima ajelah pemimpin pemimpin yang melancapkan bangsa kerana kita pilih. Atau mungkin di Malaysia ini orang melayu memang murah hati di azali lagi segalanya diberi malah dipanggil panggil untuk memberi.

Jadi, bagi mereka mereka yang tak dapat lihat kependekkan kesah ini, harap hantukkan kepala dikepala kote sendiri agar akan mudah fahami dan bersinar akal fikiran.

....................
Reply To This Comment ...................
tebing tinggi
June 29, 2013 at 10:39 PM

Najib tidak akan berubah melainkan diubah ,harapan terakhir adalah perhimpunan agong yang akan datang .
Kalau orang Melayu tak sayangkan UMNO dah lama UMNO dikuburkan dalam PRU 13 ,jangan tunggu sayang menjadi benchi dek kerana pimpinan . Orang Melayu yang berada dalam UMNO dan diluar UMNO harus berusha mengenepikan Najib dari pimpinan . Ini kalilah tidak akan ada lain kali lagi.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 29, 2013 at 11:00 PM

Kita sebenarnya yang mengwujudkan ketiadaan alternative ini. Macam Bush apabila memutuskan untuk menyerang IRAQ kata-kata pilihannya ialah:- “Samada anda bersama saya atau anda bersama mereka” Apakah ini dikatakan alternative. Pilih salah satu antara dua. Seharusnya alternative itu lebih daripada dua tetapi apa yang dihadapkan kepada kita ialah dua individu yang mana dua dua mencari populariti dalam berlumba untuk berkuasa. Satu dengan sumber kekuasaan yang sedia ada dan satu dengan mempromosi pertentangan kelebihan.

Andaikata, andaikata sahajalah, kita sebagai rakyat bertindak dengan menolak kedua-dua mangkok ni dengan kebangkitan rakyat – di-stadium- lah- dengan mengketengahkan individu individu yang kita percaya boleh membawa ke landasan yang hak maka segala huru-hara kesekejapan dan tidak puas hati yang dibangkitkan mungkin dapat dihapuskan sama sekali. Mungkin ada yang bertanya bagaimana kita mahu mengenal pasti dan memilih calon calon ini.....itu satu soalan kepala butoh namanya. Bagaimana kita hari ini memilih calon calon dua ekor tu...takkan tiba tiba dua ekor ini timbul. Bukankah kita yang pilih...tetapi yang sekor itu dipilih oleh mantan dan kemudian mantan juga yang usir apabila tersedar bahawa sekor ini gelumang dengan perkara aib yang tak terfikir.

Jadi kita sepatutnya membentukcipta alternative bukan pemimpin mencipta alternative :- “Pilihlah aku” Kita sepatutnya aku pilih kau bukan kau pilihan aku”

....................
Reply To This Comment ...................
June 29, 2013 at 11:00 PM

@Anonymoussaya hisap rokok.... belum nyala pun rokok tapi asap dah keluar ikut hidung ngan telinga ! :)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 29, 2013 at 11:07 PM

"itu namanya rokok hisap tuan bukan tuan hisap rokok"

....................
Reply To This Comment ...................
June 29, 2013 at 11:38 PM

@Anonymouskepala butoh tu kepala lutut kan ? kan ?

Bila ada peetandingan, calon akan cuba bodek penyokong. Tapi, kenapa kita orang Melayu ni lain sikit ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 29, 2013 at 11:53 PM

komen gue mudah,nilai diri sendiri, apa yg telah berlaku,apa yg telah anda dan kita buat dan bagaimana boleh terjadi sehingga keputusan PRU13 menunjukkan tanda2 yg amat mengusarkan utk masa depan politik melayu.Maka kena muhasabbah diri,menilai pelbagai sudut dan akur serta membuat keputusan yg betul dan baik walaupun pahit, demi masa depan anak bangsa.Tak kan lah budak2 nak mengajar orang tua,kan mereka dah besar panjang.Tak gitu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 30, 2013 at 12:26 AM

buatlah artikel bagaimana semua orang melayu suka pada umno tanpa $ .Barulah pemikiran di luar kotak tisu.Apa kehendak sebenar orang melayu?Buat kajian menyeluruh dari pelbagai sudut yg rapat dgn agama dan bangsa melayu sehingga boleh menjadi instrumen dan senjata yg tajam terhadap musuh politik dlm ertikata yg sebenar ke arah penyatuan bangsa melayu itu sendiri.

....................
Reply To This Comment ...................
isticon
June 30, 2013 at 2:09 AM

Setakat ini,saya rasa sokongan kepada umno makin hari makin menurun.Banyak nampaknya penyokong umno sendiri mula menilai kembali sokongan yang diberikan selama ini.Saya sangat setuju memandangkan pemimpin umno,khasnya Najib langsung tidak peduli peringatan yang sering dibuat oleh rakyat.

Dalam jangkamasa 4 tahun lagi,tidak ragu-ragu ,umno akan menjadi pembangkang di Malaysia.Dalam tempoh itu juga,melayu ketinggalan sangat jauh berbanding kemerosotan yang sedia ada sekarang ini.Perubahan yang diminta oleh rakyat masih tidak berlaku dalam apa keadaan pun.

Saya percaya,mereka yang dipilih menjadi pemimpin sekarang,tidak pun membaca komen kita selama ini.Jenuh kita jerit,hasil tadak.Harap tuan2 blog bersatu keluarkan tajuk serupa ,balun kerajaan sampai mereka tahu kuasa blogger dan orang ramai.Sokong 100% posting ini.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 30, 2013 at 11:39 AM

perhimpunan agong akan datang...najib WAJIB di ubah..jaangann tngguu laammaa..nanti makin menyiksaa...

Post a Comment