........... WARNING ! Kabinet Najib 2013-2018 | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

WARNING ! Kabinet Najib 2013-2018

Wednesday, May 15, 201313comments




BERIKUT adalah senarai menteri bagi Kabinet baharu penggal 2013-2018 yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak:

Perdana Menteri & Menteri Kewangan I


Datuk Seri Najib Tun Razak


Timb. Perdana Menteri


Tan Sri Muhyiddin Yassin


JABATAN PERDANA MENTERI:


MENTERI:

(1) YB DATO’ SERI JAMIL KHIR BIN BAHAROM (UMNO)
(2) YB DATO’ SRI ABDUL WAHID BIN OMAR (SENATOR -BERKUATKUASA 5 JUN 2013)
(3) YB SENATOR DATO’ SRI IDRIS JALA (SENATOR)
(4) YB TAN SRI DATUK SERI PANGLIMA JOSEPH KURUP (PBRS)
(5) YB DATO’ SERI SHAHIDAN BIN KASSIM (UMNO)
(6) YB PUAN HAJAH NANCY BINTI SHUKRI (PBB)
(7) YB DATUK JOSEPH ENTULU ANAK BELAUN (PRS)
(8) DATUK PAUL LOW SENG KWAN (SENATOR)

TIMBALAN MENTERI:

(1) YB DATUK RAZALI BIN IBRAHIM (UMNO)
(3) WAYTHA MOORTHY PONNUSAMY (SENATOR)

MENTERI KEWANGAN:
(1) MENTERI KEWANGAN I: YAB DATO’ SRI HAJI MOHD. NAJIB BIN TUN HAJI ABDUL RAZAK (UMNO)

(2) MENTERI KEWANGAN II: YB DATO’ SERI HAJI AHMAD HUSNI BIN MOHAMAD HANADZLAH (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:

(3) YB DATUK AHMAD BIN MASLAN (UMNO)


MENTERI PELAJARAN DAN PENGAJIAN TINGGI:
(1) MENTERI I: YAB TAN SRI DATO’ HAJI MUHYIDDIN BIN YASSIN (UMNO)

(2) MENTERI II: YB DATO’ SERI IDRIS BIN JUSOH (UMNO)


TIMBALAN MENTERI:

(3) TIMBALAN MENTERI I: YB DATUK MARY YAP KAIN CHING (PBS)
(4) TIMBALAN MENTERI II: YB TUAN P. KAMALANATHAN A/L P.PANCHANATHAN (MIC)

MENTERI PERTAHANAN:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI HISHAMUDDIN BIN TUN HUSSEIN (UMNO)



TIMBALAN MENTERI:

(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ ABDUL RAHIM BAKRI (UMNO)

MENTERI PENGANGKUTAN:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI HISHAMUDDIN BIN TUN HUSSEIN (UMNO) (MEMANGKU)


TIMBALAN MENTERI:

(2) TIMBALAN MENTERI : YB. DATUK AB. AZIZ KAPRAWI (UMNO)

MENTERI DALAM NEGERI:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI DR. AHMAD ZAHID BIN HAMIDI (UMNO)


TIMBALAN MENTERI:

(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK DR. WAN JUNAIDI BIN TUANKU JAAFAR (PBB)

MENTERI KERJA RAYA:
(1) MENTERI : YB DATO’ FADILLLAH YUSOF (PBB)


TIMBALAN MENTERI:

(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK ROSNAH BINTI ABDUL RASHID SHIRLIN (UMNO)

MENTERI PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI MUSTAPA BIN MOHAMED (UMNO)


TIMBALAN MENTERI:

(2) TIMBALAN MENTERI : YB. HAMIM BIN SAMURI (UMNO)

MENTERI LUAR NEGERI:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI ANIFAH BIN HAJI AMAN (UMNO)


TIMBALAN MENTERI:

(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ HAMZAH BIN ZAINUDDIN (UMNO)


MENTERI PERDAGANGAN DALAM NEGERI, KOPERASI DAN KEPENGGUNAAN:
(1) MENTERI : YB DATO’ HASAN BIN MALEK (UMNO)


TIMBALAN MENTERI:

(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ PADUKA AHMAD BASHAH BIN MD. HANIPAH (SENATOR) (UMNO)

MENTERI KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA:

(1) MENTERI : YB DATO’ SERI AHMAD SHABERY BIN CHEEK (UMNO)


TIMBALAN MENTERI:

(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ JAILANI BIN JOHARI (UMNO)

MENTERI SUMBER MANUSIA:
(1) MENTERI : YB DATUK RICHARD RIOT ANAK JAEM (SUPP)


TIMBALAN MENTERI:

(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ ISMAIL BIN ABD. MUTTALIB (UMNO)

MENTERI KEMAJUAN LUAR BANDAR DAN WILAYAH:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI SHAFIE BIN HAJI APDAL (UMNO)


TIMBALAN MENTERI:

(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK ALEXANDER NANTA LINGGI (PBB)

MENTERI KESEJAHTERAAN BANDAR, PERUMAHAN DAN KERAJAAN TEMPATAN:
(1) MENTERI : YB DATO’ HAJI ABDUL RAHMAN BIN DAHLAN (UMNO)


TIMBALAN MENTERI:

(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ HALIMAH BINTI MOHD SADDIQUE (UMNO)

MENTERI BELIA DAN SUKAN:
(1) MENTERI : YB TUAN KHAIRY JAMALUDDIN BIN ABU BAKAR (UMNO)

 
TIMBALAN MENTERI:

(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ SARAVANAN A/L MURUGAN (MIC)

MENTERI KESIHATAN:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI SUBRAMANIAM (MIC)


TIMBALAN MENTERI:

(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ SERI HILMI BIN YAHAYA (UMNO)

MENTERI WILAYAH PERSEKUTUAN:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI TENGKU ADNAN BIN TENGKU MANSOR (UMNO)


TIMBALAN MENTERI:

(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ DR. LOGA BALA MOHAN A/L JAGANATHAN (SENATOR)

MENTERI PERUSAHAAN PERLADANGAN DAN KOMODITI:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI DOUGLAS UGGAH EMBAS (PBB)


TIMBALAN MENTERI:

(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ NORIAH BINTI KASNON (UMNO)


MENTERI TENAGA, TEKNOLOGI HIJAU DAN AIR:
(1) MENTERI : YB DATUK DR. MAXIMUS JOHNITY ONGKILI (PBS)


TIMBALAN MENTERI:

(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ SRI MAHDZIR BIN KHALID (UMNO)


MENTERI PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI:

(1) MENTERI : YB DATO’ SRI ISMAIL SABRI BIN YAAKOB (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:

(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ TAJUDDIN BIN ABDUL RAHMAN (UMNO)

MENTERI PELANCONGAN DAN KEBUDAYAAN:
(1) MENTERI : YB DATO’ SERI MOHAMED NAZRI BIN ABDUL AZIZ (UMNO)


TIMBALAN MENTERI:

(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ JOSEPH SALANG ANAK GANDUM (PRS)

MENTERI SAINS, TEKNOLOGI DAN INOVASI:
(1) MENTERI : YB DATUK DR. EWON EBIN (UPKO)


TIMBALAN MENTERI:

(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ DR. ABU BAKAR BIN MOHAMAD DIAH (UMNO)

MENTERI SUMBER ASLI DAN ALAM SEKITAR:
(1) MENTERI : YB DATUK SERI G. PALANIVEL (MIC)


TIMBALAN MENTERI:

(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO’ DR. JAMES DAWOS MAMIT (PBB)

MENTERI PEMBANGUNAN WANITA, KELUARGA DAN MASYARAKAT:
(1) MENTERI : YB DATUK ROHANI BINTI ABDUL KARIM (PBB)


TIMBALAN MENTERI:

(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK AZIZAH BINTI MOHD. DUN (UMNO)


RINGKASAN:


PERDANA MENTERI: 1 JAWATAN
TIMBALAN PERDANA MENTERI: 1 JAWATAN
MENTERI: 30 JAWATAN (TERMASUK TIMBALAN PERDANA MENTERI)
TIMBALAN MENTERI: 27 JAWATAN
JUMLAH 57 JAWATAN
JUMLAH KEMENTERIAN 24
JUMLAH SENATOR SEDIA ADA 1 ORANG
JUMLAH SENATOR AKAN DILANTIK 5 ORANG (2 MENTERI DAN 3 TIMBALAN MENTERI)
JUMLAH BACKBENCHERS 82 ORANG


Share this article :

+ comments + 13 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2013 at 6:48 PM

kat uni, kalau sape2 duduk BACKBENCHERS kena kutip sampah lepas abis kelas.

kat kabinet mcm mana abg din?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2013 at 6:55 PM

Lah dari kdn ke kpm bolehke,nanti tak pasal2 musuh ceroboh pun dia amaran je.

Datuk Seri Noh Omar tak dapatke

....................
Reply To This Comment ...................
May 15, 2013 at 7:02 PM

@AnonymousDiorang tak kutip, diorang pakai penyapu

....................
Reply To This Comment ...................
mat
May 15, 2013 at 7:10 PM

ok la jugak. tp bab isham tu still tak puas hati

....................
Reply To This Comment ...................
May 15, 2013 at 7:36 PM

Ya ALLAH .... aku mohon kepadaMu... agar askar-askar kita KEKAL keras, tegas dan berani !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2013 at 7:44 PM

Failed! aku prefer Hamidi lagi dari Hishamuddin..!!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2013 at 8:35 PM

Ari tu helikopter da tebalik..petunjuk la tu DSN ooii..lepas ni aku cadangkan semua askar pakai keris je la

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2013 at 9:08 PM

harap2la si ckmm (cium keris mintak maaf)ni tak buat sejarah baru cak47ma (cium ak47 mintak ampun)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2013 at 9:12 PM

KPM dan KDN byk rahsia.agaknya DSNajib sgt percaya dgn 2 menteri yg rapat dgn beliau.guna keris pun keris la.sblm serang askar akan bg amaran dulu lps tu amaran lg dan lg.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2013 at 10:31 PM

bro din.. terim kasih kerna selama ni siarkan komen aku...aku kuciwa la dengan kabinet..terutama belia sukan tu..inilah komen aku yg terakhir dalm blog bro..maaf kerana selalu jadikan dinturtle tempat lepas perasaan... bn perlu bersih dan nampak bersih untuk pru14..tapi kabinet ni tak nampakpun..lepas ni aku baca je la blog ni...pru14 mungkin aku sokong dap...

....................
Reply To This Comment ...................
May 15, 2013 at 11:32 PM

Yang tak berkenan bab hisham ckmm tu aje kot.Mungkin najib pun tak ada pilihan lain.Takkan nak buang macam tu aje.Lagipun sepupu dia kan.Harap2 mindef janganlah lembik walaupun menterinya lembik.Mungkin PAT boleh train hisham kasi keras sikit.

Saya rasa prioriti kita pada KDN.Banyak sangat masalah dalam negara yg ditimbulkan oleh anuwar.Kalau kita berjaya selesaikan masalah yg satu ini insyaAllah aman sentosa Malaysia.Gabungan zahid,kpn dan tkpn harap2 dapat menghancurkan gerakan subversif anuwar nad the gang kali ini.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 16, 2013 at 10:08 AM

antara masalahnya dgn isamudin ni akan membawa penasihat2nya yg berjumlah puloh2 din, kau tau ke kat kdn, dia paksa JPA bayar2 gaji sbg kakitangan awam pd penasihat menteri seramai lebihkurang 40 org. Apa yg kau perasan kat KDN yg dia buat, perasan tak? Kempen menanam pokok, itu jer penasihat dia boleh buat. KDN dan mindef banyak rahsia keselamatan din wooi, bukan sembarangan mamat boleh main2, tapi sampi puluh2 penasihat ni apa kejadahnya seorg menteri, makan tidor makan tidur jek lepas tu buat statement AMARAN2, lepas tu pi spore yamseng dgn geng tiongkok dia, kerja diserah pd punahsihat.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 16, 2013 at 3:22 PM

ds hisyamudin tu perlu ditukarkan dengan nazri aziz.barulah kena

Post a Comment