Tsunami Cina - Najib, Sila Dengar Kata2 MatSaid ini ....

Monday, May 6, 201362comments

Saya masih dalam mood memerhati sehari selepas PRU13.... jadi malas nak tulis panjang2 .....

Satu jer saya nak komen -  menarik kenyataan Najib yang menyifatkan keputusan PRU13 sebagai Tsunami Cina ....

MAKSUD Najib apa ?

Tindakan Najib kalau dah melihatnya sebagai Tsunami Cina apa ?

Saya nak pinjam kata2 MatSaid buat renungan Najib ....



PS - MatSaid bercakap dalam konteks politik Terengganu tapi bagi saya, ia juga cukup sesuai untuk UMUM.

Share this article :

+ comments + 62 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 12:24 PM

Tsunami itu asalnya perkataan Cina - Tsu + Nam

Melayu hanya ada perkataan "menang sorak..."

....................
Reply To This Comment ...................
KA
May 6, 2013 at 12:31 PM

alhamdulillah matsaid kekal jd mb trengganu lah nanti ye

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 12:35 PM

bro baca yang ni
http://harapan-esok.blogspot.com/2013/05/panas-cara-kempen-halus-dap-dibongkar.html

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 1:01 PM

TSUNAMI bermaksud OMBAK JAHAT. Dari perkataan Jepun.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 1:04 PM

Sudahla najib. Bodek cauvinist dgn melampau sehingga mengguris hati kami semua.

Kan kami dh ckp? Ape jaminan mereka selepas diberi mcm2 oleh kamu.

Keputusan pru 13 x ubah mcm mereka pelempang kepada najib.buang saja la penasihat kamu. Senuanya melayu liberal.

Cuma.ingat kami dh beri amaran siap2 mereka akan berpaling tadah menjelang pru. Bukan suprise bukannya apa pn. Petunjuk dh ada ketika serawak hari tu. Mereka mmg tidak ada hati nk menyokong kamu. Cuma kamu yg xnak dgr

Nasib baik kami yg makan hati ni x boikot..

Tp mungkin anda patut step down.

Melayu hampa

....................
Reply To This Comment ...................
May 6, 2013 at 1:07 PM

Sdr Din Turtle, logik yg amat tepat!

Tak payah banyak2 analisa berjam-jam oleh ahli2 falsampah jalanan ....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 1:30 PM

Tsunami Golongan Majoriti Urban ini pastinya akan berulang untuk PRU yang akan datang.

Perlu ada kaedah untuk menyekat Tsunami ini dari berulang kerana ia dilihat sebagai polarisasi terancang..

DT,

Kalau tidak disekat, lambat laun, polarisasi bakal menjejaskan hubungan berlainan puak.

Alangkah baiknya kalau parti bangsa nasionalis dan parti agama dapat bersatu sementara nasi belum jadi bubur.

Kesatuan itu kalau dapat merealisasikan hudud, rasa-rasanya itulah cara berkesan menyekat Tsunami pada masa akan datang!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 1:36 PM

Nasib baik Mukmin responsif pada hukum Newton ke 2, kalau mereka dengar dan telan 'fatwa politik' Pas dan PKR, alamatnya ramai antara mukmin balik kampung tanam jagung?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 1:43 PM

Peratusan keluar mengundi etnik Cina di beberapa tempat adalah cecah 99.8%.

Kalau di negeri Cina ada PRU, rasa-rasanya peratusan keluar mengundi paling tinggi adalah 75% saja.

Kesimpulannya: Penghijrahan membuatkan manusia celik politik dan kepentinganya?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 1:44 PM

Tahniah saya ucapkan kepada melayu melayu Terengganu yang boleh melihat dengan hati dan mata islam sebenar benarnya. Meminjam kata kata Mat Said: "kita dah beri sokongan dan mana parang yang dijanjikan" takkan nak bagi parang parang kepada orang yang nak sembelih kita selanjut nya.

Bagi melayu melayu yang tidak sedar diri lagi saya harap dimasa jangka lima tahun ini kita sedia lihat ramai ramai melayu elit yang tidak lagi berpegang pada islam sebenar-benarnya.

Molek lah jika kawasan kawasan yang PKR dan PAS kekal menang, semua surau dan masjid ditukartaraf sebagai tempat berbagai ugama mengerjakan urusan tuhan yang sama rata.

Dan tukarlah ugama sesuka hati menurut citarasa apabila berkenan dengan jantan dan betina pilihan anda, ugama tolak tepi kerana dah ada iman,paderi,sami yang pluralism.

Berjaya melayu menelurkan melayu berbagai ugama.

....................
Reply To This Comment ...................
May 6, 2013 at 1:45 PM

TerimaKasih diatas pandangan tuan-puan. Saya masih dalam mood 'memerhati' :) jadi saya pinjam jer kata2 orang lain dulu ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 2:02 PM

Saya harap untuk persempadanan semula kawasan pilihanraya selepas ini, kerusi-kerusi parlimen kawasan majoriti Melayu hendaklah ditambah. Persempadanan sebelum ini banyak berhutang kepada negeri-negeri Melayu di utara kerana tidah ditambah walaupun populasi bertambah. Nilah hasilnya dengki kat Melayu, kerusi parlimen tak tambah tapi kawasan majoriti Cina yang ditambah kerusi. PAS perlu menyokong apabila persempadanan semula dibuat.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 2:12 PM

DT,

Isu menarik ketika ini tentunya siapa paling layak gadi MB Selangor kerana Pas dan PKR terikat 15-15 kerusi.

Kalau ada konsensus, siapa yg Dap akan verikan restunya dalam hal ini? Dan apakah akan ada rivut dalam cawan kopi sehari dua ini?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 2:14 PM

apa kene dengan Harakah Dly? siapa ada maklumat?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 2:17 PM

ungkapan MatSaid yang sangat logik dan berkesan. pendekata tak yah nak tengok jauh. lihatlah pada kelaziman. macamlah nasib dan badan dalam citer nujum pak belalang. satu untuk kau dan satu untuk aku. baru adil namanya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 2:17 PM

Saudara Din, apakata saudara tlg syorkan kepada MB Terangganu ni pembentukkan kerajaan Terangganu nanti dimasukkan ADUN dari PAS sama...mungkin ini satu permulaan penyatuan melayu dan islam di Malaysia...jika DSN boleh mengajak Ustaz Nasarudin Mat Isa dalam pembentukan kabinetnya lg bagus...apakah pendapat anda?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 2:20 PM

bro din.. kali ni aku pangkah sebab aku sayang agama n bangsa aku... aku gagahkan jugak pangkah.. walaupun banyak calon bn buat aku meluat.. calon dan kroni/kakitangan/assistan mereka banyak yang rasa mereka dewa kayangan...sombong... tapi demi agama dan bangsa ko pangkah jugak... lima tahun lagi mandat untuk bn(umno).... tolong presiden umno atur langkah elok elok untuk agama dan bangsa...sudah sepuluh tahun trend ambik hati ultra kiasu dilakukan... apa yang kita dapat..akhirnya allah bg peluang dan ruang untuk kita... majoriti mp dari umno...tolong jaga agama dan bangsa dengan mandat ini...kalu takmreti bahasa jugak pru14 baik aku sokong dap kalu umno menang tapi dok membatu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 2:22 PM

@Anonymous

Jarang sesuatu kaum itu dapat segala-galanya. Semuanya Tuhan tentukan.

Di AS, meskipun golongan Afrikan-Amerikana tak dapat pembahagian saksama kek ekonomi, tetapi mereka diberikan kuasa.

Dalam konteks lokal, pihak yang menguasai ekonomi harus sedar iaitu masakan pihak lain yang tidak menguasai ekonomi nak lepaskan penguasaan politik.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 2:27 PM

bro din... aku rasa ni peluang nak tutup buku pas...apa kata umno cadang hudud dalam parlimen..kalu pas tak sokong tanda tentang islam...mic,mca dan gerakan dah pegi main jauh jauh... lepas ni takda la modal kata umno tak nak hudud hehehehe amacam?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 2:38 PM

Kita selalu dgr ceramah.. org Islam hendaklah lembut dgn saudaranya yg Islam.. dan keras dgn org kafir.. jadi mohon banyak2 PM Najib agar lembutlah kan lagi utk org Islam yerutamanya Kelantan.. bagilah apa org kelantan minta.. buat baiklah sesama Islam.. bglah apa yg dijanji walaupun tidak menang..insyallah mendung akan berarak kelaur.. ambillah masa 5 tahun utk baiki hubangan sesama Islam.. sesunhguhnya hati manusia berubah2... tiada gina kita buat baik pada org yg akan tikam belakang kita lagi... sbb jika politik kita bermusuhan sesama sendiri.. bermakna 5 tahun lagi.. pru14.. hancur gugurlah kuasa org Melayu Islam dalam politik..

Aku menyokong perpaduan Melayu Islam.. jgn anak tirikan negeri Umat Melayu Islam krn politik.. baik bg byk2 kat pondok2 kelantan drp sekolah2 cina yg tidak kenang budi..

Zz

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 2:40 PM

RASANYA PERLU BAGI PELUANG KEPADA TAN SRI MUHYIDDIN PULAK. DULU PAK LAH, UNDUR SEBAB TERLALU LEMAH. KALI NI NAJIB PULAK TERLALU LEMBIK BILA BERHADAPAN DGN CINA. MUHYIDDIN MEMANG ADA TELOR SEBAB DIA KATA DIA MELAYU DAHULU, MALAYSIA KEMUDIAN. I THINK HE'S GOING TO BE MUCH BETTER THAN NAJIB.

....................
Reply To This Comment ...................
May 6, 2013 at 2:41 PM

@AnonymousAdil bukannya Samarata

....................
Reply To This Comment ...................
May 6, 2013 at 2:42 PM

@AnonymousSatu pandangan luar kotak yang menarik .....

....................
Reply To This Comment ...................
May 6, 2013 at 2:43 PM

@AnonymousSaya baru bercadang nak tulis artikel macam yang saudara komen .....

Ini kali kasi can ..... LAIN KALI TADAK CAN !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 2:49 PM

Jangan pi angkat sumpah PM la Ah Gib, keputusan PRU u lagi teruk dari Pak La. Tun M tolong ulang cakap Tun, yang kalau Ah Gib gagal dia patut letak jawatan saja. Ini orang suka sangat pelihara cina sampai nama pun tukar jadi Ah Gib, bagi saja apa2 permintaan cina, dia ingat cina kah kasi menang dia, permintaan kita yang majoriti ini tidak pula dia bagi cheh!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 3:06 PM

Melayu kat bandar dah hidup selesa. Mereka tak terlalu bergantung kepada kerajaan untuk meneruskan hidup. Mereka tidak perlukan BR1M atau apa-apa bantuan pun dari kerajaan. Cara mereka berfikir juga kebanyakannya adalah menentang arus kerana mereka tidak terikat dengan kerajaan. Mereka juga bersikap lebih terbuka dalam menerima ideologi yang lebih dinamik dan progresif pada pandangan mereka sendiri.

Najib tak perlu risau akan sokongan orang kampung kerana mereka adalah fix deposit untuk UMNO dan BN. Cuma Najib perlu memahami jiwa raga penduduk bandar dan dasar yang menguntungkan mereka. Kebanyakan mereka adalah golongan korporat, professional dan usahawan yang lebih suka berdikari daripada mengharapkan ehsan kerajaan.

Orang Cina memang pandai bermain wayang opera. Di hadapan Najib, mereka memberikan sepenuh sokongan yang tidak berbelah bagi. Tapi di belakang Najib, mereka bersekongkol dengan parti ultra kiasu, chauvanist dan rasist iaitu DAP. Orang Cina pandai memperalatkan Dong Zhong untuk meminta apa saja yang mereka mahukan daripada Najib. Najib pula memberikan bantuan yang cukup besar kepada mereka kerana terlalu percaya kononnya Cina akan memberikan undi jika mendapat peruntukan yang besar dari kerajaan pusat.

Oleh itu, Najib wajib memecat penasihat beliau yang tidak boleh diharapkan. Orang yang berada di sekeliling Najib hanya menyampaikan perkara yang baik-baik sahaja kepada Najib. Sehinggakan Najib terpedaya bahawa ianya adalah benar. Walhal ia merupakan gambaran palsu tentang perkara sebenarnya di peringkat akar umbi. Pembodek dan pengampu Najib mesti disingkirkan agar tidak merosakkan transformasi yang telah dirancang oleh Najib.

Nampaknya perancangan Najib ke arah Wawasan 2020 mungkin akan sedikit terganggu kerana terpaksa berhadapan dengan rakyat yang tidak lagi berfikiran seperti tahun 90an dahulu. Rakyat tidak lagi terlalu mudah digula-gulakan dengan duit. Mereka mahukan halatuju dan perubahan yang lebih jelas dan dinamik. Rata-ratanya adalah pengundi muda yang berumur 35 tahun ke bawah tidak melihat soal peribadi calon adalah satu isu besar tetapi mereka lebih melihat kepada apa yang dibawa oleh calon itu sendiri.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 3:13 PM

CNY JANGAN DISAMBUT LAGI,TERHEGEH BUAT MAKAN BESAR,MENARI NAGA PUKUL GENDANG LAST2 KENA TIKAM

BIAR KELANTAN LAKSANAKAN HUDUD

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 3:39 PM

YANG AKU AMAT PASTI, UMNO MEMANG KUAT. SANGAT KUAT. PR PUN TAHU HAKIKAT ITU. JADI NAJIB DAN MANA2 PEMIMPIN UMNO JANGAN GENTAR. TUNJUKKAN PEMIMPIN2 UMNO MEMANG ADA TELOR DAN SANGGUP BERSUSAH PAYAH UNTUK PENYOKONG2 SETIA UMNO. LUPAKAN SAJA PENGUNDI MATA SEPET. TAPI BERSAHABATLAH DENGAN PENGUNDI INDIA. IN SYA ALLAH, UMNO TETAP AKAN KUAT PADA PRU SETERUSNYA..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 3:40 PM

sejak 2008 ambo nampak fenomena pengundi yang bekerja di luar kelantan (negeri-negeri yang makmur di bawah pemerintahan BN-UMNO) balik undi PAS kemudian esoknya mereka beramai-ramai pergi (balik) ke Lembah Kelang, Johor, NS dll tempat merayakan kemenangan PAS Kelantan. Maka tinggallah muda mudi yang tak mampu pergi ke tempat-tempat tersebut (atas pelbagai faktor) terkulat-kulat mencari pekerjaan. Apabila tiba hari raya mereka akan berbondong-bondong pulang ke kampung’ menayangkan’ pelbagai barangan mewah (kereta, pakaian, jam dll- hasil daripada gaji yang tinggi diperolehi di negeri-negeri makmur di bawah pemerintahan BN-UMNO yang mereka dakwa sebagai zalim itu) kepada rakan-rakan mereka yang masih di kampung, dan rakan-rakan mereka melihat dengan rasa irihati. Sungguh tidak adil mereka ini.

....................
Reply To This Comment ...................
pemuda_surau
May 6, 2013 at 3:47 PM

Salam saudara Din. Cuba saudara Din bawa ke peringkat UMNO Negeri atau Pusat usul untuk persempadanan semula Parlimen dan DUN untuk menambahkan (memang hak orang Melayu Islam di Tanah Melayu) kawasan Parlimen majoriti Melayu Islam terutama di Kedah, Kelantan, dan Terengganu atau negeri² lain supaya kafir harbi ni sedar ini Tanah org Islam. Blog DT ni saya respect kerana kadang-kadang ada "orang atas" yang dengar dan bertindak walaupun usul tu datang dari pengomen, tak gitu Din?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 3:49 PM

Dari blog syedoutsidethebox. Melayu ramai TAK mendaftar. Yang mendaftar tapi TAK mengundi pun ramai. Cina pulak turun habis2an. Ada 4 tahun lagi, ajak la ahli keluarga, saudara-mara, kenalan mendaftar. Kalau daftar malas, nak pergi pangkah malas, sapa pun tak boleh tolong. Bro Din, tolong kempen la sikit.

....................
Reply To This Comment ...................
KA
May 6, 2013 at 4:15 PM

@Anonymous

setuju dgn cadangan ini. :)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 4:36 PM

Cukup letih berdebat dengan orang pas pasal hudud...diorang cukup yaki n yang pas akan laksanakan...aku cakap kenapa bergabung dengan dap berbanding dengan umno? Alasan dia cukup mudah umno yang tak nak berkerjasama untuk laksanakan hudud. Dalam kepala otak pas umno ni rasuah tak amanah tolak islam aku cukup tak paham dengan diorang ni. Hudud untuk orang islam sahaja ke? Atau tak kira siapa2...mohon sapa2 yang ada link boleh menerangkan untuk aku.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 5:47 PM

Wayang Opera Cina

Orang Cina mempergunakan MCA sebagai proksi untuk mintak macam-macam kat kerajaan pusat. MCA telah berjaya meyakinkan Najib bahawa undi orang Cina adalah 'confirm' jika BN menaburkan peruntukan besar untuk sekolah-sekolah Cina. Dong Zhong juga dipergunakan untuk memujuk Najib agar tidak meminggirkan SJKC dari arus pendidikan nasional. Sekali lagi Najib terpedaya dengan pertunjukan Wayang Opera Cina yang meyakinkan.

Rupa-rupanya, Orang Cina memang mempunyai agenda yang lebih besar kerana mereka mahukan lebih dari itu. Sebagaimana Orang Cina memakai topeng semasa persembahan Opera Cina. Begitulah juga realiti mereka dalam dunia sebenar. Mereka mahukan supaya Orang Cina juga diberi layanan sama rata. Kalau boleh, mereka mahu hak istimewa Orang Melayu ditarikbalik atas nama hak sebagai warganegara Malaysia. Untuk tujuan murni sebegitu, Orang Cina memberi 100% kepercayaan dan sokongan kepada DAP bagi merealisasikan hasrat tersebut.

Mereka target bandar-bandar besar dan paling di Malaysia. Apabila bandar-bandar berkenaan telah ditakluki, mereka akan menggerakkan aktiviti memonopoli bidang hartanah yang akan memberi pulangan lumayan. Kadar sewaan di kedai-kedai dan ruang perniagaan akan dinaikkan sehinggakan Orang Melayu tidak berkemampuan untuk membayarnya. Begitu juga dengan harga rumah yang pasti akan dinaikkan secara mendadak. Lama-kelamaan, Orang Melayu beransur-ansur akan mencari penempatan lain yang lebih murah. Ini memberi peluang kepada mereka untuk menambahkan lagi jumlah pengundi di kawasan tersebut sehinggakan BN sukar untuk menembusinya. Oleh kerana itulah, kawasan bandar besar adalah kawasan yang mustahil untuk dikuasai oleh BN.

DAP telah berjaya menakluki Penang, Selangor dan Johor yang merupakan negeri termaju di Malaysia. Keuntungan pelaburan yang tinggi di kawasan berkenaan akan menarik minat pelabur-pelabur dalam Singapore untuk menanam modal. Saya percaya suatu masa akan datang, kemungkinan Orang Johor akan terpaksa bermigrasi ke negeri lain apabila semua hartanah yang bernilai tinggi dimiliki warga Singapore berikutan Orang Melayu sendiri tidak berkemampuan untuk membeli hartanah terbabit.

Kita sudah semestinya memahami bahawa apa jua yang Orang Cina lakukan adalah kerana 'bisnes'. Mereka berpolitik pun kerana 'bisnes'. Mereka tidak berpolitik secara sia-sia. Semuanya ada tujuan atau matlamat yang ingin dicapai. Inilah Wayang Opera Cina.

....................
Reply To This Comment ...................
May 6, 2013 at 6:00 PM

@AnonymousNegara tidak punyai satu program/dasar yang benar2 membawa kearah perpaduan antara kaum. Apa yang sering dipraktikkan adalah program2 ad-hoc yang lebih berupa tempelan atau publicity stunt.

Makin dibiarkan makin bertambah besar jurang perkauman.... umpama bom jangka yang menunggu masa untuk meletup satu hari nanti

....................
Reply To This Comment ...................
May 6, 2013 at 6:01 PM

@pemuda_surauSAYA nak bawa usul keperingkat ....err DUN ? ? ? Buat jamuan makan pun nama saya takde dalam list !

....................
Reply To This Comment ...................
May 6, 2013 at 6:02 PM

@AnonymousYa, kesedaran akan KENAPA undi itu penting buat bangsa dan agama kita. Kita kena ubah carakita berpolitik

....................
Reply To This Comment ...................
May 6, 2013 at 6:04 PM

@AnonymousHudud untuk Islam saja - itu pendirian Pas. Buat carian 'Hudud' disudut kanan atas untuk baca artikel2 lama saya berkaitan Hudud dari sudut politik Pas-Umno

....................
Reply To This Comment ...................
May 6, 2013 at 6:07 PM

@AnonymousYa, mereka 'halau' orang Melayu secara halus melalui kuasa pasaran bebas.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 6:29 PM

Alhamdulillah.. Sudah wujud kesedaran kalangan org melayu. PRU13 mengesahkan dimana kedudukan kaum cina yg sebenar. Setiap yg berlaku ada hikmahnya. Selama ini bacaan politik kita ternyata berbeza. Prestasi BN agak sederhana kali ini. Samalah di Terengganu. Terfikir juga. Apakah penbangunan pesat bukan lagi keutamaan?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 6:48 PM

Agaknya kali ini najib sekali lagi terlupa. Tragedi malang yang menimpa beliau pada pru tahun 1999 kini berulang kembali. Ketika itu najib menang tipis di Pekan angkara terlalu percaya kepada laporan orang bawahannya yang kononnya kerusi beliau di Pekan masih selamat dan tidak akan terkena tempias reformasi ciptaan anwar.

Sekali lagi saya menyeru kepada najib agar memecat 'punahsihat' yang memberi gambaran tidak tepat mengenai tahap sokongan akar umbi terhadap bn. Pembodek dan pengampu yang berlegar di sekeliling najib wajar dihapuskan segera.

Kali ini najib mesti melantik ahli kabinet yang benar-benar berkaliber. Jangan letakkan hishammudin sebagai bos di kdn.Nazri Aziz juga tidak sesuai berada dalam kabinet najib. Mana-mana yb yang dah masuk dalam grup veteren juga perlu diasingkan. Kali ni kita mau saf kabinet najib yang mempunyai kredibiliti yang mampu memberi aspirasi kepada kehendak dan keperluan rakyat. Yang penting jangan terlalu selesa sehingga menyangkakan bn kekal sampai bila-bila pun. Saya teringat teguran daripada seorang penduduk kampung kepada najib ketika najib menang tipis pada tahun 1999. Penduduk kampung tu berkata, "kami tak mau yb datang melawat kampung. Kami mau yb selalu balik kampung".

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 6:58 PM

Lps ni, apabila berurusniaga pastikn kita bermuamalat semua sesama muslim kita, tingkatkn ekonomi ummah kite
. Tu sbg langkah permulaan kite

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 7:02 PM

Din baru tadi di sungai petani dekat shoping komplek ada geng2 baju hitam geng cina berkumpul ramai2 kononnya protes keputusan pru13..lihat la bangsa ku diorang nak buat hal...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 8:27 PM

Apa agaknya masaalah orang kita yea? Saya sendiri pon pelik apa masaalah org melayu ni. Yup...ignorant...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 9:08 PM

salam,

minta bro keluarkan satu posting analisa pru 13. mula-mula dapatkan respon negatif dan positif daripada pembaca blog. rasanya ramai rakyat bawahan nak bagi pendapat dan ulasan. setakat dengar ulasan cerdik pandai kat tv tak semestinya tepat dan benar. mungkin ada sesuatu yg diperolehi untuk tindakan di masa hadapan

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2013 at 11:59 PM

13 mei mungkin berulang jika tidak dipantau kerajaan dg bijak

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 12:08 AM

@Anonymous"kami tak mau yb datang melawat kampung. Kami mau yb selalu balik kampung".- I LIKE !

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 12:09 AM

@AnonymousDiorang tak sabar nak tengok orang Melayu pula turun padang memprotes sikap TIDAK KENANG BUDI kaum yang berasal dari pendatang !

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 12:10 AM

@AnonymousInsyaAllah, tengahari esok, saya pun nak dengar pandangan pembaca.... tapi rasanya lebihkurang sama jer dengan komen2 diatas :)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 12:19 AM

Buy chinese last!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 12:30 AM

Tak jalan idea ko tu. Cara terbaik bn jgn baik hati sangat nak tolong kelantan lagi...itu jer cara nak mengajor deme yang tak bersyukur dan mengigit balik tangan yang membantu..org2 kelantan ni sesetengahnya pelik...

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 2:12 AM

Saya rasa najib tetap najib.Jangan terkejut kalau selepas ini najib akan menggandakan usahanya untuk membodek cina dengan harapan cina akan kembali menyokongnya.

Saya tak tahu apakah tindakan najib 100% dari dirinya sendiri,dari penasihat2nya,dari tun m atau dari rosmah.Kalau tak salah setiausaha politiknya pun adalah adik-beradik kepada saifudin nasution pkr.

Kalau najib memekakkan telinga kepada gesaan kita supaya 'melupakan' cina,nampaknya kita tak ada pilihan lain.Salah satu cara untuk melihat kepekaan najib terhadap isyarat yg cina hantar adalah bagaimana dia membentuk menteri kabinetnya.Adakah masih terdapat menteri2 cina atau sebaliknya.

CSL sudah menyatakan pendiriannya tidak mahukan sebarang jawatan menteri untuk MCA kalau parti itu kalah teruk.KIta tengok adakah najib akan melantik juga menteri dari mca atau gerakan.Rasanya kita masih boleh terima kalau najib cuma melantik seorang wakil cina sebagai timbalan menteri.

PAP singapura pernah meminggirkan orang2 Melayu dengan tidak memberikan sebarang jawatan di dalam kabinet singapura pada pilihanraya 2001 disebabkan Melayu di sana menolak pap ketika itu.Semua bantuan juga dihentikan dengan alasan kerana tidak menyokong kerajaan.Akhirnya pada pru 2006 dan 2011 Melayu s'pura berduyun2 kembali kepada pap kerana tak tahan kepada tekanan yg diterima.

Mungkin pap mengamalkan gaya politik mat said yg bunyinya 'agak kejam' tapi berkesan.Itu jauh lebih baik daripada politik lembik najib yg seperti menyusukan kera di hutan sehinggakan anak di rumah mati tak makan.

Hati2 najib tindak-tanduk anda sedang diperhatikan oleh pengundi2 anda.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 2:39 AM

Aku ni dari Batu Pahat Johor. PRU13 ni aku nampak dengan jelas penipuan cina-cina ni kepada bangsa Melayu. Sampaikan calon BN yang memang jadi "darling" kepada orang UMNO Batu Pahat boleh kalah.

Parlimen Batu Pahat ni ada 3 DUN

1. Rengit. Majoriti Melayu dan menang majoriti 5492. Pusat mengundi majoriti cina semua kemenangan kepada PR. Pusat mengundi majoriti Melayu pula bagi BN menang.

2. Senggarang. Sama keadaan macam Rengit. Majoriti menang 2083.

3. Penggaram. Majoriti cina dan jumlah pengundi yang jauh lebih ramai. Tak heran la DAP menang besar kat sini - majoriti 10,051. Dengan sendirinya parlimen Batu Pahat jatuh ke PR.

Apa yang aku nak tekankan kat sini ialah sapa saja yang jadi PM, agenda ISLAM dan Melayu mesti jadi keutamaan. Cina dah ramai-ramai mabuk kuasa dengan DAP. Biarkan saja mereka ni. Kalau cina-cina ni nak mintak apa-apa, bagi deposit dalam 0.1% je. Balance bagi lepas PRU 14 nanti dengan syarat balik sokong BN. Tak sokong, x perlu bagi apa-apa lagi dah. Untuk orang Melayu pulak, apa yang kami mintak MESTI bagi 150%. Nak lebih-lebih takut bangkrap kerajaan pulak. Kalau tak reti-reti nak bagi pada kami ni, belajar-belajar la dari awal ni cara-cara nak membangkang dalam parlimen.

Kalau nak letak nilai undi aku ni, 1 billion RM harganya. Tapi aku tak mintak duit tu dengan kerajaan. Aku cuma mintak agenda ISLAM dan Melayu je yang diutamakan. Simple je kan........

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 9:02 AM

Bertolak dari berseh, lynas dan lahad datu - sememangnya cina buat setup rampas kuasa pada pru13.

pertama 13 May
kedua May 13 (sebut May 2013)

perancangan dibuat terlalu lama, semenjak mereka keluar dari hutan/ singapura milik mereka.

grand design rampasan kuasa ini tidak dapat dihidu oleh security/umno, pkr dan pas - hanya Rahmat ALLAAAH menaungi melayu/ Islam malaysia.

jika kita amati, dalam tempoh kempen mengundi, issue 'under-wear tutup issue lain' - kenapa yer..?

mengikut statistik spr (banding dgn pru12 - tambahan penggundi sebnyk 10%-15% telah berlaku di semua tempat popular cina ditambah dgn 25%-75% pindah sokongan dari BN ke DAP.. Dalam konteks ini, pru14 berkemungkinan... (sorry! tak mampu tulis)

satu soalan disini; macamana cina yg suka beranak sikit (especially bandar) mampu hasilkan tambahan pengundi yg besar?

jika sesiapa boleh access pej pendaftaran, cuba semak cina punya daftar beranak dan kematian.
Dari 2013 - 2017 berapa jumlah tambahan pengundi .. rasanya ???

dpd daftar kematian berumur 65 thn ke 80 thn (5/5/2013) - cabut beberapa nokp - check di daftar SPR

majlis raja melayu kena dikebalkan dan di tambah taring dan kuasa..

- salam
"bertegas dgn sikafir dan berkasih sayang dgn yg beriman"

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 3:17 PM

JANGAN LUPA BRO...DULU ADA BERITA DILAPORKAN OLEH IMIGRESEN BAHAWA BERPULUH-PULUH RIBU PELANCONG CINA YANG MENGGUNAKAN VOA YANG MASUK KE MALAYSIA TIDAK KELUAR SELEPAS TAMAT TEMPOH DAN TIDAK DAPAT DIKESAN.

JADI ANDA BOLEH BAYANGKAN..JIKA MEREKA ITU SEMUA MASIH DI MALAYSIA DAN TELAH DAPAT IC DENGAN PELBAGAI CARA. BUKAN KITA TAK TAHU RAMAI JUGAK PENYOKONG2 PR DALAM AGENSI KERAJAAN KAN??? JADI TIDAK MUSTAHIL SEMUANYA BOLEH KAWTIM KAN?? BILA DAH DAPAT IC, TERUS DAFTAR. DEPA UNDI SIAPA? DAH BOLEH AGAK KAN??? SEDANGKAN CINA BUKANNYA BANYAK ANAK PUN KAN?? HEHE

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 3:20 PM

BETUL..

DALAM 5 TAHUN INI, KAMI HENDAK LIHAT MELAYU ISLAM DAN BUMIPUTERA DIUTAMAKAN..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 4:57 PM

As Salam Bro Din...
Ah Gib Gor kena sedar sekarang... setakat tukar nama... tabur duit kat Sekolah Cina... waima cari tok mudin untuk sambung balik 'yang dah dipotong' sekalipun tak akan dapat jaminan yang puak kapiak harbi ini akan memihak pada BN! Sekarang dah tiba masa Najib ajar balik pada mereka... jangan sekali-kali ada Cina dalam kabinet!!! Alang2 menyeluk perkasam... biarkan ke pangkal lengan... Teruskan konsep 1 Malaysia... hapuskan sekolah Cina dan Tamil...persetankan dengan Dong Zhong!
Wujudkan 100% SEKOLAH 1 MALAYSIA... dengan B.Malaysia sebagai Bahasa Utama... B.Inggeris, B. Cina dan B. Tamil sebagai bahasa tambahan yang perlu dipelajari oleh semua bangsa... agar semua generasi masa depan dapat memahami antara satu sama lain tanpa mengira bangsa. Najib harus berani untuk bertindak sekarang!!!! Kita dah ada Klinik 1 Malaysia, Kedai 1 Malaysia dan bermacam-macam lagi produk 1 Malaysia... kenapa tidak dengan SEKOLAH 1 MALAYSIA???

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 8:19 PM

Salam Din,

Aku rasa org melayu dah mula kena cari dan baca buku "The Malay Dilemma' tulisan Dr Mahathir...kupasan beliau yang begitu far-sighted tentang politik malaysia yang berbilang kaum ni...buku ni dah lebih 40 tahun tapi masih lagi relevan dan practical...aku jamin Insyallah org melayu/islam akan mula bukak mata dan hati dalam menafsir sifat tersirat dan tersurat politicking org cina msia ni..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 3:20 AM

Assalam DinTurtle & Bloggers, Saya rasa cara yg terbaik utk kita menang PRU14 nanti ialah dgn mengubah dasar perjuangan Umno dgn berlandaskan agama Islam, krn di malaysia majoriti melayu adalah islam. Kita minta kerajaan memperkasakan perundangan islam yg telah sedia ada digubal. Undang2 Islam, kita jlnkan 100% keatas org Islam shj, sementara hukum civil kita kuatkuasakan keatas rakyat non-muslim shj. Apa yg saya perhati, PAS mengumpan penyokongnya dgn undang2 Islam (hudud). Kalau kita menguatkuasakan undang2 Islam yg sebenar berlandaskan AlQuran dan Sunnah, saya rasa majoriti pengikut2 Pas yg berbangsa melayu/bumiputera (& beragama Islam)akan terus meninggalkan Pas krn mereka sudah lama menunggu janji hudud Pas (tapi tak buat hudud pun). Undang2 civil tetap berjln keatas rakyat nonmuslim shj (kecuali jika mereka meminta utk dibicarakan dgn undang2 Islam). Konsep ini adalah diadaptasikan drp teknik beladiri, dimana kita tidak megerah tenaga utk berlawan tapi kita menumpang momentum tenaga serangan drp pihak lawan utk menjatuhkannya... harap sdr Dinturtle smpaikan juga pandangan ambe ni kat pemimpin kita.. wassalam.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 3:43 AM

kenapa mereka selalu timbulakan melayu yang lupa melayu?...kenapa mereka tidak timbul melayu menindas melayu?...jika tiada tindasan..maka tiada bantahan..melayu memang mahu melayu memimpin jika melayu tidak melagakan melayu....jika BN cakap mahu cakap menegakkan melayu.apakah Anwar itu bukan melayu, cuba tolong melayu seorang tu dulu. Kalau seorang itu pun tidak dapat dibela, apakah yang ramai. Saya sokong semua yang saya rasa betul dan tidak pada mana-mana parti. sekarang pertanyaan saya itu sahaja. Jika mereka mahu melayu bersatu padu mengapa mereka menganiaya melayu?..masih saya tidak faham...jika mereka mahu jimat..kenapa bagi BR1M kenapa mesti bagi kupon bagai...mintak jela no akaun bank..tak perlu buat pos, pergi jelajah..disitu sudah telah kos yang banyak....jika mereka buat kedai 1malaysia...bukan nak cakap berlagak...tapi saya beli Milo..tapi rasa macam air selut..harga beza berapa ringgit je..tapi takboleh minum..mana keadilan disitu?..tidakkah itu juga satu penindasan..semua melayu mahu melayu bersatu..jika hentikan penindasan melayu sesama melayu..kita akan bersatu...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 3:48 PM

Ada melayu pun sokong DAP,macam mana?
Melayu PKR dan PAS pulak tak suka Melayu UMNO/BN.
Melayu gaduh melayu,cina menang.
Rasanya ramai lagi melayu yg tak sedar taktik CINA RASIS ni.
Sekarang sapa yg asal dari KEDAH dok SELANGOR/KL, mesti kena tuduh sokong UMNO/BN.
Salah/dosa kah melayu sokong UMNO/BN?
Nasib melayu KEDAH sokong UMNO/BN kali ni, kalau tak mungkin terjadi INIKALILAH. . .

- xfaham dengan sifat melayu benci melayu,tapi dok tatang bangsa lain-

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 10, 2013 at 8:09 AM

Kita lihat nti..klu najib masi beri keistimewaan pd cina dia pasti x dpt undi dr melayu pd pru 14. Sy ada dgr rancangan tv arus prdana yg beri cdgn utk mltakkn calon bgsa cina dlm kabinet.itu sy x stuju.masa inila pluang kita utk beri keutamaan pd bangsa bumiputra krna mrka lbh menghargai

Post a Comment