........... Surat Terbuka Dinturtle Buat PM Najib - Kenang Budi Orang Melayu | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Surat Terbuka Dinturtle Buat PM Najib - Kenang Budi Orang Melayu

Tuesday, May 7, 2013139comments

Assalamualaikum wrt,

Kehadapan yang saya hormati Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak , semoga Datuk Seri berada didalam keadaan sihat walafiat sentiasa... amiiiinnnn ...

Terlebih dahulu saya minta maaf sekiranya cara penulisan saya ini tidak mengikut tatacara protokol bagaimana seharusnya sepucuk surat Resmi kepada PM berbunyi sebab saya memang tidak pandai tulis surat resmi.

Tapi hati saya meronta-ronta ingin tulis juga, ingin meluahkan pandangan saya sebagai seorang rakyat Malaysia berbangsa Melayu, sebagai seorang pengundi yang telah memangkah lambang dacing semasa PRU13 semalam. Apa yang penting Datuk Seri dapat faham mesej yang cuba saya sampaikan... kan ? 

OK, mula-mula saya nak beritahu Datuk Seri yang saya dari awal Datuk Seri menjadi PM lagi saya dah tak suka kepada cara pendekatan Datuk Seri memerintah negara kita ini. Ingat lagi waktu Datuk Seri memperkenalkan MBE bagi menggantikan DEB, mahu perkenalkan Meritokrasi, waktu Datuk Seri melepaskan dana biasiswa yang direzabkan kepada pelajar2 Melayu supaya dapat diberikan kepada pelajar cina yang sememangnya ibubapa mampu membiayai pengajian anak2 mereka, slogan 1Malaysia yang entah apa-apa, waktu bla bla bla ....

Saya juga tak suka dengan cara Datuk Seri berucap yang bunyi macam 'menyenyeh', macam berlakon , dibuat2 .... menyampah bila Datuk Seri meninggikan suara sebab nadanya macam mengada-ngada.

Saya mengaku saya banyak mengkritik Datuk Seri dulu dan juga Datin Seri  .... TAPI perlu saya tegaskan disini yang saya tetap menyokong Umno dan BN !

Oya, cara kritikan saya tidaklah macam cara pembangkang. Saya hanya kritik kenyataan2 Datuk Seri dan saya jelaskan kenapa-kenapa ... maksud saya bukanlah kritik bodoh jer. 

Prioriti saya adalah bangsa Melayu. Tak perlu saya jelaskan panjang lebar sebab Datuk Seri lebih tahu maksud saya.

Jadi saya tidak boleh terima sebarang dasar2 yang Datuk Seri perkenalkan jika saya lihat ia memberi kesan negatif kepada Hak orang Melayu atau mengambil hak orang Melayu untuk diberikan kepada bangsa lain. Bukanlah nak bersikap assobiyah tapi hak yang ada pun cuma berbaki tidak sampai 30%, jadi apalah salahnya jika kita pertahankan ? kan ?

Malah saya melihat tindakan mereka yang cuba melepaskan baki2 keIstimewaan yang dimiliki oleh orang Melayu itulah yang sebenarnya kejam atau bersikap Assobiyah. Kerana niat dan tindakan mereka itu akhirnya akan membangsatkan bangsa Melayu ... tidakkah itu kejam namanya ?

Bla bla bla ... pendek kata, saya memang tak sokong cara Datuk Seri selaku PM yang terlalu banyak berlembut dan beransur dengan kaum cina. Saya tidak pernah lihat Datuk Seri bertolak dengan orang cina, Datuk Seri hanya beransur saja. Jadi ungkapan bertolak ansur itu tidak sesuai untuk Datuk Seri.

Saya juga terima hujah yang mengatakan Datuk Seri tertekan dengan permainan kotor Anwar yang sanggup menjual bangsanya sendiri demi mendapatkan kuasa, makanya Datuk Seri terpaksa turut sama beransur dengan orang cina bagi mengimbangi janji2 Anwar. 

Makanya semakin hampir tarikh PRU13, saya pun akur dan berhenti dari mengkritik Datuk Seri demi memberi sokongan dan membantu Umno BN berdepan dengan pilihanraya. Oklah, sekali dua tu ada jugak saya kritik tapi benda yang saya kritik tu memang patut dikritik pun. Lagipun ia bukanlah seolah saya membuka rahsia Datuk Seri, cuma saya mengkritik kenyataan terbuka Datuk Seri yang jelas2 menghina pemikiran rakyat ketahap jika saya sokong juga bermakna saya hanya memperbodohkan diri sendiri. 

Satu lagi, perkara yang saya kritik itu juga merupakan luahan kritikan yang sama saya dengar dari orang sekeliling saya, jadi kira bagus jugalah kalau Datuk Seri ada mendengarnya ...anggaplah sebagai luahan rakyat. 

Jadi saya pun sokong dan turut membantu kempen BN dalam PRU13 sekadar kudrat yang saya mampu. Sebab saya nak Umno BN menang. Saya tetap tak suka Datuk Seri tapi saya lebih sayangkan Umno.

Alhamdulillah Umno BN dah menang PRU13, TAHNIAH ! Dan Datuk Seri juga sudah angkat sumpah sebagai PM bagi penggal yang baru.

Datuk Seri sekarang punya 5 tahun lagi sebagai PM. Panjang masa tuh.... Jadi saya tidak boleh lagi terima alasan ' Nak bodek demi undi'.

Saya sokong juga Umno BN sebab saya nak Umno BN menjaga orang Melayu ! Saya bukan sokong Umno BN supaya Datuk Seri boleh menjual hak orang Melayu kepada kaum lain. Saya mahu Datuk Seri tambah memperkukuhkan bangsa Melayu. 

Saya sokong Umno BN BUKAN kerana saya sokong cara Datuk Seri menjaga Sekolah Cina macam menatang minyak yang penuh.

Tolong jangan salah faham undi saya tu ! Jangan anggap undi orang macam saya itu umpama mandat supaya Datuk Seri terus melayan sekolah cina seperti sebelumnya. TIDAK ! 

Datuk Seri mungkin BANGGA dengan status Malaysia sebagai satu2nya negara didunia yang punya sekolah cina walaupun bahasa cina bukan bahasa resmi negara. Itu Datuk Seri.... BUKAN saya ! Saya sikit pun tak bangga malah saya MELUAT !

Jadi saya harap Datuk Seri jangan salah anggap kemenangan Umno BN baru ni seperti majoriti rakyat menyokong cara Datuk Seri itu. Saya dan saya percaya ramai lagi hanya menyokong Umno BN bukannya cara Datuk Seri.

Semasa berkempen baru ni pun Datuk Seri tidak ada menyatakan - ' Jika anda sokong cara saya, maka undilah saya @ BN, Jika anda tidak sokong cara saya, undilah PR ',  kan ? Sebab jika Datuk Seri cakap begitu, saya akan buat undi rosak sebagai protes sebab untuk undi PR jauh sekali. Datuk Seri cuma jadikan isu survival bangsa Melayu sebagai salah satu modal kempen, dan atas dasar itulah saya sokong BN.

Jadi saya harap Datuk Seri tidak perasan kemenangan BN baru ni sebagai sokongan kepada cara Datuk Seri sebelum ni. TAK SAMA tau .....

Hehehe, maaflah saya duk ulang2 ayat yang sama.Nak buat macamana, memang itu point utama surat saya ini iaitu supaya Datuk Seri tidak salah anggap atau perasan dengan kemenangan Umno BN.

Sekarang ni saya sebagai rakyat akan beri peluang untuk Datuk Seri buktikan ketokohan Datuk Seri sebagai seorang pemimpin yang berjiwa bangsa. Saya buka buku baru untuk Datuk Seri. 

Orang cina tak sokong Umno BN baru ni, Umno BN menang sebab sokongan orang Melayu. Jadi saya harap Datuk Seri agak-agaklah sebelum buat apa-apa yang boleh mengguris perasaan orang Melayu yang telah berikan sokongan sehingga kerajaan Umno BN masih berdiri megah.

Jika Datuk Seri masih ingin terus melebihkan perhatian kepada orang cina yang berniat menjatuhkan Umno BN semasa pilihanraya baru ni ..... well ..... bagi saya, Datuk Seri TIDAK LAYAK sebagai pemimpin tertinggi Melayu, tidak layak sebagai PM. 

Untuk memperingatkan Datuk Seri kepada kata-kata yang banyak pemimpin2 Umno laung2kan sejak akhir ini iaitu supaya rakyat KENANG BUDI, sayugia saya tujukan ayat yang sama kepada Datuk Seri - KENANG BUDI ORANG MELAYU YANG TERUS MEMENANGKAN UMNO BN SEBAGAI KERAJAAN.

Jangan hanya pandai tujukan pada orang lain, sesekali tujukan pada diri sendiri juga.

Jika Datuk Seri rasa tidak mampu laksanakan tanggungjawab kepada bangsa sendiri, kerana diri sendiri tidak percaya kepada perjuangan bangsa, maka saya harap Datuk Seri lepaskanlah jawatan yang ada tu, berikanlah kepada orang yang lebih layak.

Sebenarnya banyak lagi yang saya mahu luahkan tapi saya kira cukuplah untuk Datuk Seri memahami mesej yang cuba saya sampaikan.  Nothing personal ok, cuma demi agama, bangsa dan negara....itu saja. 

Maaf sekali lagi jika saya terkasar bahasa. Saya rasa saya berhak menyuarakan ini cuma saya tidak tahu cara mana lagi untuk sampaikan kepada Datuk Seri selain dari melalui blog saya ini. harap2 Datuk Seri baca lah .........

Semoga mendapat perhatian sewajarnya dari pihak Datuk Seri dan saya dahului dengan ucapan ribuan terimakasih diatas pertimbangan yang Datuk Seri berikan.

Sekian, TerimaKasih.

Yang benar,

Dinturtle.  

Share this article :

+ comments + 139 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 1:47 AM

Wow... hebat dan tepat sekali. Tahniah En. Din, luahan yang bernas untuk sama2 kita nilaikan. Kapas.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 1:50 AM

ANDA SOKONG SAYA BAGI

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 1:52 AM

Benarkah ini rumah kita,
Jika benar dek oi,
Jika benar duduk di kerusi,
Jangan di lantai,
Jangan duduk di lantai saja.

Benarkah ini rumah kita,
Jika benar dek oi,
Jika benar makan la isi,
Jangan menghirup,
Jangan hanya hirup kuahnya,
Jangan hanya hirup kuahnya.

Baru tentu hala tujunya,
Anak cucu terpelihara,
Berbaik berpada-pada,
Jangan cacing naik ke mata.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 1:55 AM

Rakyat tolak politik perkauman Najib & UMNO BN apabila calon dari PERKASA tewas TETAPI menerima perkauman di bawa DAP Veteran Ibrahim Ali tewas di tangan muka baru Nik Abduh Nik Aziz di Pasir Mas dan Zulkifli Nordin kalah teruk di tangan Khalid Samad di Shah Alam.

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 2:00 AM

@AnonymousBenarkah Ibrahimmtewas kerana rakyat tolak perkauman ?Atau kerana pengundi yang TAKSUB pada Pas ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 2:09 AM

Tepat sekali.Jangan dalam masa perpechanan bangsa Melayu sekarang, orang Cina yang untung kerana diberi berbagai perkara dan tuntutan kerana takut dan bimbang tidak dapat sokongan mereka. Sebenarnya,sama ada dilayan tuntutan atau tidak, orang Cina tetap tidak menyokong BN kerana mereka nampak MELAYU di situ.......
Pemimpin-pemimpin Melayu terutama PM ,TPM dan menteri-menteri Melayu kena sedar perkara ini....segala tindakan yang hendak diambil,rujuklah PERLEMBAGAAN

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 2:38 AM

Lucu juga bila orang Melayu kata Tolak politik Perkauman hahaha kamonlah, sesiapa yang pegang Politik n Ekonomi pada sesuatu kaum itu, misalnya CINA maka kaum itulah yg kontrol negara. Bila tak sokong kaum sendiri lak, mulalah cakap tak tolong kaum sendiri. Gua cakap senang jer "MANUSIA jenis LALANG". Dah ada TANAH AIR sendiri, nak diludah lagi pemimpim Melayu Islam. Good One. Last Time gua check, ada ramai lagi kaum lain yg menyokong UMNO/BN. Jangan dok asyik tekankan soal politik jer, tekankanlah soal pendidikan, ekonomi dan sosial. Soal politik perlu difikirkan Integriti Pemimpin. Ramai yg tutup mata soal ni, walaupun terang2 pemimpin tu ada masalah moral, kewibawaan dan macam2 lagi still nak SOKONG. Piiirahhhh TOLAK Politik Perkauman konon, boleh blahhhh.... Gua bagi lu hints " Kita boleh ke BACA HATI seseorang itu?"

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 3:11 AM

tangkap pengkhianat dan petualang lahad datu ... for a start ...

tangkap pengeluar fatwa2 sesat yg selama ini menyesatkan anak2 bangsa....jgn kasi muka dah.

tangkap penghasut perkauman demi kesejahteraan negara....jgn lembik sgt kalo dah salah tunggu apa lagi...rakyat nak tengok ketegasan

ini kali lah... kasi jadi lahhh

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 4:43 AM

asmkm
semoga dato baca dan ingat. sokongan vote tak bererti setuju dgn misi beliau.
tapi hanya loyal pada imno tanahair bangsaku dan bn.
so pls..
dnr pls make sure take note.
and also adik beliau nazir tu boleh bungkus jauh jauh tak? elok elok bcb ok ok merged dgn cimb..tapi badly managed dgn cimb.
cimb takde pengalaman run big bank.habis chayanoon alif lanyak..
hr lady head puppet just bcoz laki chayanoo aaaaalip
so unneutral.
what nazir wants nazir gets. regardless...
of course award sana sini sbb dia frontg utk xhaaaayaaaanooonalip
so pr meati bagus.
lets be honest yr fagot bro isnt that nice..think of hidup. style melayu is so kolot...and kampung.
like kj yr brother is aliability..
to msian and gov and bangsa of course..

traitor in the blanket...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 5:44 AM

Saya baru ter sedar cina ni racist...Di kuching sarawak, tmpat saya Dap menang. Kesian calon bn yg ke sana sini bkempen, tapi tak menang. Spt yg abg tahu, saya bdarah campuran. So, saya mpunyai banyak kawan berbangsa cina. Sebelum ni , bila tanya 'agak agak anda undi siapa nanti?', mereka jawab undi Bn. "Sebab najib nak kasih naik duit brim". Hmm,ok la tu kalau pandai appreciate. Bila semalam saya tanya lagi, mereka cakap macam ni," mesti lah undi dap, saya cina ma. Saya memang support cina ma". Terkedu saya di buat nya. Sedih..dasar tak mengenang jasa. *!*
PCP84

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 6:13 AM

@Anonymous

perhatikan ungkapanya yang tersangat sayu. PM kita sepatutnya menghayatinya. Juga pemimpin Melayu yang lain.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 6:15 AM

@dinturtle

......... dan juga pesanan TPM supaya masyarakat tidak mengundi calun BEBAS

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 6:15 AM

Org Melayu masih sayangkan UMNO saperti yang diterjemahkan di PRU 13 dimana sebahagian besar kerusi yang dimenangi datang dari orang Melayu. Orang Melayu masih sayangkan kapal yang telah membawa mereka sebegini jauh, tetapi nakhodanya ditakuti akan menenggelamkannya.

Survival Melayu hanya menjadi modal untuk menarik dekat orang orang Melayu, tetapi hasilnya yang sangat sangat ingin dilihat. Semasa kempen PRU 13, janji yang berterusan diberikan adalah untuk kaum bangsa Cina dengan sekolah, university, pengiktirafan bahasa, bantuan dll. Ada kah semua itu akan menyumbang kepada gagasan saperti PM promosikan, IMalaysia. Bagaimana pula dengan 1Bangsa, 1Bahasa dan 1Negara? PM sendiri berceramah dalam bahasa Inggeris kepada bangsa Malaysia sendiri, kenapa? Tidak kah PM terfikir mesej yang disampaikan itu tidak langsung difahami oleh kebanyakan masyarakat Melayu. Kenapa tidak dibanggakan dengan bahasa Melayu?

Janganlah HAK KEISTIMEWAAN orang orang MELAYU disimpan kemas dipeti yang berkunci sahaja. Apalah gunanya kalau tidak diperkenalkan kepada generasi muda dan digunapakai dimana perlu.

Org Melayu masih memberikan sokongan, tetapi kenapa tidak ldiupakan yang telah pergi dan berikan tumpuan kepada yang masih ada? Janganloah nanti saperti kata pepatah, yang dikejar tak dapat tapi dikendong berciciran. PM berbangsa Melayu dan sepatutnya faham akan orang Melayu. Orang orang Melayu masih mengenang budi dan masih berada dikapal yang telah sekian lama ditumpangi, walaupun ditimpa ombak besar dan gelora; TETAPI setiap kesabaran itu ada hadnya.

Bemuhasabahlah, dan kiranya tidak dapat deliver, berikanlah laluan kepada mereka yang mampu demi agama, bangsa, negara dan raja raja tercinta. PM dilihat saperti individu yang bangga diri. Usahlah mengetengahkan jasa ayahanda PM secara keterlaluan. SEMUA PM punyai jasa tersendiri dan apa kurangnya Tun Mahathir yang telah mengemudi bahtera yang PM berada sekarang sekian lama sehinggakan Malaysia mampu berdiri gah bersaing dengan Negara Negara luar.

Dirasakan, kiranya PM bercakap berkenaan orang Melayu, ada lebih baiknya gunakan gantinama SAYA dari KITA. Dalam perkara tertentu, saya berasa amat malu sekali bila gantinama KITA digunapakai untuk mewakili orang orang Melayu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 6:32 AM

Diharapkan selepas ini najib tak segan silu memberi bantuan kepada orang melayu. Jangan digelar sebagai racist jika membela orang melayu. dap dari dulu lagi tak senang hati dengan agensi2 kerajaan yang banyak membantu orang melayu seperti mara dan tekun. dap ni kalo menolong orang melayu akan dipanggil sebagai racist, tapi bila diaorang menolong kaum sendiri dianggap sebagai hak kesamarataan sebagai warganegara malaysia.

Sekali lagi saya menyeru najib. Jangan takut untuk membantu melayu secara terang-terangan. Jangan takut dilabel sebagai racist jika tolong orang melayu. Apa salahnya orang melayu dapat lebih banyak bantuan kerana merekalah yang menjadi penyumbang terbesar kepada bn. Najib juga jangan lupakan masyarakat orang asli di semenanjung dan golongan bumiputera di sabah dan sarawak. Mulai.sekarang kita patut ajar orang cina supaya pandai berterima kasih dan mengenang budi.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 6:38 AM

@Anonymous

http://www.youtube.com/watch?v=zJmDHmPKsDg

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 6:44 AM

Ibrahim Ali tewas bukan kerana PERKASA. Tapi kerana Nik Abduh adalah anak kepada Mursyidul Am PAS. Satu-satunya legasi untuk Nik Aziz Junior andai Nik Aziz sudah tiada nanti. Kita faham apa saja yang berkaitan secara langsung dengan Nik Aziz pasti akan menang. Inikan pula anak Nik Aziz sendiri.

Bagi parlimen Shah Alam pula. Kedapatan ramai Melayu Urban yang lebih terbuka fikirannya. Mereka cenderung kepada pemikiran yang menentang arus dan tidak terikat kepada mana-mana parti politik khususnya umno. Pada masa yang sama juga, orang cina juga banyak membantu kemenangan untuk khalid samad.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 6:46 AM

Kepada Datuk Seri Najib. Ingat ni......

JANGAN TAKUT DILABEL RACIST KERANA TOLONG ORANG MELAYU.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 7:06 AM

Saya tinggal di bentong. Saya nak bagitau kenapa liow tiong lai menang tipis 300++ sahaja. Di kawasan bandar bentong yang dimonopoli oleh orang cina, telah memberikan kemenangan 100% kepada calon dap iaitu wong tack. Siapakah yang telah menyelamatkan bekas menteri kesihatan itu daripada kekalahan yang mengaibkan ? Yang menyelamatkan beliau ialah penduduk2 kampung dan kawasan felda yang majoritinya adalah orang melayu. Mereka tak kisah pangkah dacing walaupun calonnya adalah seorang cina. Sekarang, saya nak tanya siapa yang lebih racist, melayu atau cina ?

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 7:17 AM

boleh kah kita kumpul semua surat ini termasuk surat en din. cetak dan sampai kan terus kepada Najib? kalau boleh en din email kat saya. saya cuba dlm masa terdekat jumpa dgn geng dia dan saya nak sampai kan terus ke tangan dia. biar dia sedar.

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 7:36 AM

@Anonymousoooooh ... patutlah macam prnah dengar jer..

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 7:38 AM

@Anonymous"Saya baru ter sedar cina ni racist..." - I LIKE ...

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 7:41 AM

@AnonymousGantinama KITA bukannya SAYA - maksudnya Najib jangan perasan dia bercakap bagi pihak orang Melayu sebab tidak semua menyokong tindakannya walaupun ramai yang menyokong Umno.

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 7:41 AM

@AnonymousKeadilan adalah meletakkan sesuatu ditempatnya yang hak

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 7:42 AM

@Unknownencik ni bukan yang bernama Namewee ..... kan ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 7:48 AM

Komen yang dilontarkan amat bermakna. DSN wajib ambil ikhtibar.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 8:03 AM

Dato' Seri....nasihatkanlah juga isteri Dato' Seri agar lebih menunjukkan keikhlasan dan kemesraan pada rakyat. Alangkah moleknya kalau isteri Perdana Menteri dapat menutup auratnya macam Permaisuri Agung barulah sesuai negara ini dipanggil negara Islam. Perkara ini mungkin remeh pada Dato' Seri tapi amat-amat menjadi perhatian rakyat jelata....Selamat mentadbir negara.

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 8:11 AM

1st time comments from me.Ingatlah Melayu kita.Terima kasih En.Din.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 8:32 AM

Sekolah cina sudah tak relevan lagi dalam arus dunia sekarang. Mansuhkan ajer...bahasa mandarin boleh dibuat sebagai pelajaran elektif di sekolah-sekolah kebangsaan. Membazir duit labur kat sekolah cina nih...Kelebihan org melayu yang hantar anak ke sekolah cina adalah anak boleh berbahasa mandarin....kalo jadi matapeljaran elektif lagi bagus...satu malaysia semua sekolah dapat belajar...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 8:37 AM

jangan lupak dengan orang Sabah & Sarawak

....................
Reply To This Comment ...................
PENGUNDI BN
May 7, 2013 at 8:43 AM

ya..memang amat tepat. begitu juga isi hati saya. kami bukannya nak ambil hak orang lain..cuma kami mahu PEMIMPIN YANG KAMI PILIH BERANI MENJAGA HAK KAMI. itu saja.

ingat, kami beri peluang untuk kali ini sahaja. jika tidak, protes besar2an umat Melayu Islam dan Bumiputera akan terjadi pada PRU14 jika isi hati dan kepentingan MAJORITI seperti kami tidak dihargai. sekian

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 8:45 AM

SAYA CABAR PEMIMPIN UMNO SEKARANG INI UNTUK MELETAKKAN HANYA CALON UMNO DI SEMUA KERUSI MAJORITI MELAYU PADA PRU14.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 8:48 AM

HAA...TAU TAKPE..

PENCURI TUDUH ORANG LAIN MENCURI UNTUK SELAMATKAN DIRI..

CINA DAP PULA TUDUH ORANG LAIN RACIST SEBAB NAK SEMBUNYIKAN IDENTITI DORANG YANG AMAT RACIST DAN CHAUVINIST

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 8:53 AM

@Anonymous? ? ? huh ?

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 8:55 AM

@Anonymouskata tak mahu dah bangsa2 ni .... tapi kewujudan sekolah cina itu sendiri secara terang2 memisahkan bangsa yang ada

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 9:05 AM

Salam encik din,

Buat pertama kali saya komen di blog encik din. Kali ini menitis air mata saya melihatkan nasib orang melayu yang meyokong umno/bn. Kita digelar racist hanya kerana nak memajukan bangsa kita. Saya sangat berharap PM kita akan sedar. Saya baru berusia 34 tahun. Perjalanan kita masih panjang.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 9:22 AM

Harap Najib sedar prestrasi dia lagi buruk dari Pak Lah.kami orang umno lebih berjaya buat transformasi kepimpinan negara berbanding orang pakatan.kami dah mengantikan Pak Lah sedangkan mereka masih dengan dinasor! Kurang2kan lah konsert tu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 9:23 AM

@dinturtle
itu lebih baik, jgn bagi peluang bangsa lain memperlekehkan bangsa kita bangsa nusantara

yann

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 9:24 AM

Diskusi yang cukup membakar semangat dan keinsafan, tahniah semua rakan. Cuma satu permintaan saya, boleh tak digunakan istilah MASYARAKAT MELAYU DAN BUMIPUTERA. Sebab sebagai rakyat di sebelah Malaysia Timur, penggunaan istilah MELAYU sahaja agak sedikit kurang menyelesakan sebab mejoriti adalah msyarakat Pribumi yang bukan Melayu yang sama2 mendokong perjuangan anak bumi Malaysia bertuah ini. Dan kami disini mengakui keutuhan UMNO adalah tunjang kepada survival kami di sebelah sini. Yang merisaukan adalah perkara seperti ini sedikit sebanyak digunakan oleh pihak PADI (Pendatang Asing Dengan Izin) untuk meracum dan memecahbelahkan perpaduan kaum Bumiputera di sebelah sini. Sebab sejujurnya memang kami bertunjangkan kepada kekuatan UMNO tapi kami masyarakat pribumi di sini turut banyak menyumbang kepada itu juga. Terimakasih.

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 9:30 AM

@AnonymousYa, maaf diatas kekhilafan. Tidak bermaksud menyisihkan saudara2 pribumi yang lain cuma saya dan kebanyakan yang lain diSemenanjung dah terbiasa dengan ungkapan 'Melayu' berbanding Bumiputera.

macam ungkapan 'Cina', ia tidak merujuk kepada semua orang berbangsa cina tapi lebih kepada cina2 totok ultra kiasu yang tidak mahu hidup bermasyarakat bersama2 orang Melayu...oppps, bumiputera.

Ya, pribumi Sabah Sarawak turut menyumbang banyak kepada survival bangsa Melayu/Bumiputera baik secara direct maupun indirect.

TerimaKasih !

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 9:35 AM

Kami hanya menyokong Umno BN bukannya cara Datuk Seri.....jom ubah!

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 9:38 AM

Rasanya kita tidak boleh juga membelakangkan langsung bangsa lain dan menitik beratkan bangsa melayu sahaja. Sebagai negara yang berbilang bangsa, kita harus cuba menyatukan semua bangsa dan menghilangkan sikap prejudis sedaya yang boleh agar negara aman dan tenteram sentiasa. Yang menikam BN sebenarnya bangsa melayu juga yang membuka jalan dan mengiayakan sentimen penidasan kaum yang tidak wujud dilaksanakan. Mereka ini sebenarnya yang paling bahaya. Menjual maruah agama, bangsa dan negara untuk kepentingan peribadi. Walallahualam...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 9:42 AM

Enough is enough!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 9:43 AM

Cina keturunan pribumi jauh lebih mulia dan berbeza dari cina totoks!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 9:44 AM

Berlembutlah sesama Islam... Sesama Melayu... mulakan diplomasi dgn Melayu Islam Kelantan... ( maaf.. sbb guna ayat Melayu Islam.. passl bg setengah pihak dia tak suka sebut Melayu.. dia sebut Islam....) apa kata kita guna sesama Muslim..

P.s jika Cina beragama Islam.. kita panggil cina muslim... jika india... india muslim... jika melayu... adakah Melayu Muslim... ini bukan Bali.. ini Malaysia lah....

P.s suka nak tanya... adakah anda setuju atau tak... Melayu itu Islam.. Islam itu Melayu... jika tak setuju.. tanya balik.. Pas itu Islam..Islam itu Pas... jika tak setuju juga.. so apa masalah anda tolak Pas... adakah anda tolak Islam...

P.s Apa yg penting... lembutlah sesama muslim... bglah apa yg kelantan nak... jgnlah hukum sesama muslim lg.. fikirkan survival utk 5 tahun lg...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 9:45 AM

pada PRU13 baru2 ini, kami pengundi BN mengatakan LAIN KALI LAH kepada puak2 pr.

ingat tu wahai pemimpin2 umno bn..

jika anda semua mengabaikan kami yang setia, tunggulah protes besar-besaran dari kami semua.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 9:52 AM

itu undi taksub namanya....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 9:59 AM

Kami masyarakat pribumi, melayu, orang asli dan bumiputera sabah sarawak adalah penyumbang terbesar kemenangan bn. Kami sanggup mengorbankan ego kami dengan memangkah orang cina asalkan mereka adalah calon bn. Tapi, adakah orang cina akan mengambil tindakan yang sama dengan mengundi calon melayu ? Memang amat mengecewakan kami.

Oleh itu, kali ini najib tak payah bagi muka langsung pada mereka. Hulurkan segala bantuan kepada kami kerana kami lebih berhak menerimanya. Kami tahu berterima kasih dan mengenang budi.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 10:08 AM

@AnonymousMelayu/BumiPutra/Pribumi = Penduduk asal gagasan Melayu, kalau silap sikit tu mungkin perbezaan bahasa/maksud, harap maaf le.

Yg di Sarawak patut digabungkan dengan UMNO macam di Sabah, kalau bergabung mempunyai peluang besar menjadi PM, sebab UMNO dengan secara automatik menjadi lebih kuat.

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 10:24 AM

@Ismail NBila saya tuntut Najib pertahankan Melayu, bunyinya macam Rasis, macam tidak pedulikan langsung bangsa lain. Ramai yang tidak nampak apa yang kita minta pertahankan cuma 30% jer !

70% dah lepas, 30% ni pun dah banyak bocor ... kita cuma nak kebocoran itu ditampung dan seterusnya dipertahankan.

Mengenai sekolah cina pula, gesaan supaya dihapuskan sekolah cina supaya diutamakan Satu Sekolah adalah untuk 1Malaysia juga ! Bukan atas dasar perkauman Melayu tapi kerana kita tidak mahu lihat pelajar2 berbilang kaum dipisahkan dari bercampur gaul ....apakah itu Rasis ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 10:31 AM

@dinturtleTak perlu hapuskan tapi buat sekolah kebangsaan lain yang berhampiran yg mempunyai kelengkapan yg hebat

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 10:33 AM

Harap pemimpin UMNO sedar bahawa Cina itu racist dan tak mengenang budi. Cukuplah melayan mereka seperti anak yang 'mengada-ada'. Tak ke mana. Semangat perkauman mereka memang tebal. Anything goes as long as kepentingan mereka kaum mereka dijaga.

Mansuhkan sekolah kebangsaan (CINA). Inilah 'tools' untuk memastikan mereka mengeluarkan/produce masyarakat racist dan tetap racist. - Seperti yang ditulis oleh seseorang di atas - jadikannya subject elektif yang boleh dipilih oleh semua.

Perkasakan lagi semangat jati diri serta ugama islam di dalam modul pelajaran. Tak payah nak takut apa orang lain terasa. They have made their decision and remind them of it.

Jangan pula nak malu alah. Pastikan pelajaran sejarah sentiasa diwajibkan dan modul pelajaran sejarah itu dimasukkan data-data tentang empayar-empayar melayu lama sebelum Parameswara lagi atau seangkatan dengannya. Make a point to menyebarkan informasi bahawa alam melayu ini sebenarnya besar. Jangan nak malu alah, jangan nak malu angkat bakul sendiri. Kalau kita tak angat, ingat diorang nak angkat untuk kita? Jangan takut dianggap racist. Peduli apa. They can say what they want. As long as kepentingan kita diperkasakan.

Cukup lah setakat ini. Dalam bualbicara di RTM1 semalam, Encik Wong seperti cacing kepanasan yang cuba untuk 'meneutralise'kan keadaan dengan memberi alasan bahawa keputusan undi yang tidak didapati oleh BN bukanlah 'penolakan kaum CINA kapada BN - Chinese Tsunami' tetapi 'Urban Tsunami'. Sudah lah - we are not stupid.

Dia juga menyebut beberapa kali 'janganlah kaum Cina di punish' kerana dia tau, jika Kaum Cina yang memerintah, dia tau apa yang akan terjadi kepada kaum primabumi serta `layanan' yang akan diberi. - Maybe they should get a taste of their medicine.

Cukuplah Datuk Seri, no more. enough is enough.

Pastikan kepentingan, ekonomi, sosial, etc kaum primabumi dijaga, diperkasa dan ditambah.

Saya sokong UMNO kerana itulah cara untuk memastikan kelangungan masyarakat primabumi serta kepentingan-kepentingan mereka. Jadi tolonglah, jangan gadaikan kepentingan kami- ini bukan Y.B. Datuk Seri punya seorang ya. Tapi juga kami serta keturunan kami. (Maaf jika terkasar bahasa)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 10:58 AM

@AnonymousBangsa yang sesekali tidak boleh dipercayai..satu tujuan jatuhkan melayu...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 11:23 AM

Cik Din, Saya juga sangat mengharapkan pemimpin2 UMNO hentikanlah sifat munafik mereka. depan kita yang menyokong mereka kata "ayuh bangkit hapuskan penguasaan ekonomi China". Belakang kita semua tender diberi kepada Taukeh China. Berebut2 nak jawatan dlm UMNO untuk mudah dapat tender (Ali Bab*) lepas tu bagi dekat China. Cik Din habaq mai dah bertahun merdeka ni sapa biliona negara kita yang dok jadi taukeh2 besaq dok kontrol harga barangan harian yg kita guna...semua tu pemimpin kita yg dok bela depa..ada nama Melayu...Vincent tan, Robert Kuok, Ananda Krishnan, YTL...

....................
Reply To This Comment ...................
Yg Sangat Mengharap
May 7, 2013 at 11:27 AM

Kalau dikaji balik, apa yg dikata dan difitnah oleh pembangkang kpd BN, itulah sebenarnya yg mrk sedang dan akan lakukan. Sebabnya - nak tutup perbuatan mrk sendiri.

Cina DAP kata UMNO rasis - sebab nak tutup sifat rasis mrk sendiri.

PRU13 menampakkan sifat mrk yg sebenar. Kerana apa mrk berani menunjukkannya terang2an? - Krn mrk percaya mrk akan dapat merampas kuasa politik memerintah negara dari tangan org Melayu, dgn bantuan PAS dan PKR ...

Wahai DS Najib, bantulah dan makmurkanlah hidup dan kehidupan org2 Melayu/Pribumi dinegara ini termasuk di Sabah dan Sarawak dgn program2 yg membantu dan menambah-baik kehidupan mrk, krn MASIH RAMAI org2 Melayu/Pribumi yg sayang pada UMNO/BN dan memandang UMNO/BN sbg wadah perjuangan utk survival bangsa Melayu/Pribumi ditahun2 mendatang.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 11:30 AM

Assalamualaikum tuan rumoh,

Sekang ni duk kecoh kat FB kate Sultan Mizan dok setuju dgn keputusan PRU13 di Terengganu. Kemungkinan pengundian akan dibuat semula. Ade abg din dgr pasal ni? Share sket kalu ade.

Terima kasih.

*Perak pun sama.

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 11:36 AM

@dinturtle

Salam En Din,

Saya tak cakap 'rasis' pun. Malah saya support 'Satu Sekolah Untuk Semua' dan apa-apa polisi yang boleh membantu mengurangkan sikap prejudis antara bangsa2 dalam negara ini.

Saya cuma mahu tekankan betapa pentingnya kita menghadapi masaalah dalam masy melayu sendiri iaitu wujudnya golongan yang support dan lend credibility terhadap apa-apa yang golongan extremist dan rasis buat. Mereka buat golongan ini lebih popular dipercayai ramai. Ada saya sebut di sini (dengan izin) : http://dululainsekaranglain.com/articles/post-ge13-assessment-the-chinese-tsunami

Mereka kemudiannya menjadi agen-agen golongan tersebut dengan memanjatkan pautan-puatan dan bahan lain bagi tatapan rakan-rakan mereka di media sosial dsb. Ia bagai virus dan memberikan kesan yang buruk yang boleh dilihat dalam PRU13. Bukan kawasan cina sahaja BN kalah ya, ada kawasan melayu pun turut BN tumbang. Malah undi popular, BN cuma dapat 46% sahaja. Ini agak membimbangkan.

Golongan cina pula ada yang membantu walaupun mungkin hanya 10% sahaja. 10% itu represent hope bahawa golongan rasis dan extremist boleh di lawan dan kecilkan. BN perlu punyai think tank baru bagi soal ini. Strategi yg ada sekarang nampaknya tidak membuahkan hasil!

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 11:43 AM

@Ismail NPoint taken :)

Apa yang kerajaan perlu lakukan adalah BRAIN WASH balik cara pemikiran orang cina supaya tidak berkiblatkan negara asing !

Tapi ini mustahil dilakukan selagi KILANG MEMPROSES CINA KIASU yakni sekolah2 cina , masih dibiarkan berkembang.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 11:46 AM

bro din... nampak komen ramai yang salahkan bangsa cina sebab swing undi ke dap... walau pahit tapi itulah demokrasi.. setiap orang berhak memilih... saya tak akan salahkan cina.... ini salah pemimpin kita yang berketurunan melayu, dah ada jawatan sibuk nak jadi pemimpin glamour utk semua kaum..opss glamour untk kaum you know who... hehehe...totally ini salah pemimpin umno yang dah lupa tujuan umno tapi sebuk dok ingatkan melayu jasa umno dulu-dulu... dulu-dulu memang umno berjasa untuk melayu tapi semenjak 2004 jasa umno lebih kepada kaum kerabat dan bangsa you know who hehehe

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 11:50 AM

@AnonymousMereka tahu tuh ...cuma mungkin masih berat hendak hentam pemimpin sendiri.

Inilah hasil DASAR pemerintahan. Untuk ubah, DASAR itu perlu diubah terlebih dahulu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 12:01 PM

SETUJU BENAR.semuga PM menjaga bangsanya juga. bangsa satu lagi tu memang tak boleh ditolong, tak tahu kenang budi, macam melepaskan anjing tersepit.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 12:02 PM

SAYA SETUJU SANGAT ISI SURAT TERBUKA INI. KALAU ORANG TAK SUDI (CINA), KENAPA PIPI TERSORONG-SORONG. LUPAKAN MEREKA.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 12:03 PM

Salam semua,

Bagi saya cadangan di atas bernas sekali, kita kumpul semua memorandum untuk diserahkan kepada Ah Jib Gor. Pandanglah, kasihilah, sayangilah orang melayu yang tetap memangkah BN. Semua dasar sebelum ini 1Malaysia Ah Jib Gor yg byk menguntungkan cina yang tak tahu diuntung. Jika tak, kita tubuh parti baru UMNO 'terBARU' untuk melayu islam dan bumi putra sabah sarawak.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 12:03 PM

Harap DSN akan lebih berhati-hati dengan kaum gunting dalam selimut kerana mereka hanya menunggu masa untuk berkuasa sepenuhnya keatas Malaysia. Saya adalah bumiputera sabah, walaupun tidak berapa suka ( tapi x benci ) dengan pendekatan DSN tapi saya tak rela Malaysia diperintah oleh pembangkang yang belum tau boleh menjamin masa depan rakyat sabah dan sarawak.
Oleh itu saya mensarankan kepada DSN akan tuntutan rakyat sabah seperti royalti minyak, tanah adat, harga barang dan lain2 perlu la diambil berat dan cari penyelesaian yang sesuai. Kerana perkara2 seperti ini la yang menyebabkan kerusi DUN sabah hilang sebanyak 12 kerusi kepada pembangkang. Saya khuatir lama-kelamaan rakyat di pendalaman akan terpengaruh dengan pujuk rayu pihak pembangkang dan mula menyokong pembangkang.

Saya mencadangkan kerajaan wujudkan lebih banyak rumah kos rendah dikawasan bandar dan majoriti kaum cina agar peratus undi dapat diseimbangkan. Kaum cina telah menunjukkan kepada kita betapa mereka menolak BN kalau ada yang menyokong pun cuma sedikit. Saya ada beberapa orang kawan berbangsa cina. Walaupun DAP adalah parti cina tetapi mereka tidak suka dengan parti DAP kerana mereka adalah parti cina semenanjung tetapi walaubagaimanapun mereka tidak akan mengundi untuk BN walaupun diwakili oleh parti kaum cina tempatan dan oleh sebab itu la kenapa kawasan seperti LUYANG, LIKAS, INANAM, KAPAYAN, API-API boleh terlepas kepada pembangkang dengan majoriti yang sangat besar dan ini amat membimbangkan.

Harap pucuk pimpinan tertinggi BN dan menyedari perkara ini lebih awal dan mengambil pendekatan yang sesuai untuk mengelakkan perkara yang lebih buruk pada PRU 14 nanti.

SABAHAN

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 12:16 PM

Mulakan inisiatif sekolah wawasan yang telah lama tertangguh.dasar pre -empative ni sangat sesuai untuk mengekang sifat lembik kaum melayu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 12:18 PM

Dato' Seri Najib, pertama2 sy mengucapkan tahniah atas kejayaan mengekalkan BN/UMNO sbg tampuk pemerintahan negara. Alhamdulillah, lafaz pertama yg saya ucapkan bilamana TS Aziz SPR umumkan yg BN dh boleh bentuk krjaan. Cabaran yg lbh besar akan dihadapi oleh DS, bilamana suara pembangkang dlm parlimen dan DUN lebih kuat pasca GE13 ini. Sbg insan yg tiada siapa2 serupa sy ini, ingin sy cadangkan pndekatan berikut:

1. DS, serangan ke atas DS & keluarga akan lbh hebat slpa ini trutama di medan maya. Kami para bloggers dan pelayar internet yg setia kpd BN akan cuba utk pertahan dan jwb balik segala mcm tuduhan fitnah ke atas DS dan keluarga, ttp setakat mana upaya kami. Oleh itu, pohom DS jg imej DS, jgn dedahkan diri dgn.risiko fitnah.. Trutama Datin seri Rosmah. Harap bimbingla beliau ke arah setidak2nya menutup kepala dgn selendang.Sesungguhnya imej seorang pemimpin dan keluarga adalah saham yg besar utk kekal sbg pemimpin.

2. Pohon pilih dan bentuk pasukan pentadbiran yg tegas dan tetap dlm pendirian. Tak perlu kpd glamour. Pilih kabinet yg tak mudah goyang. Portfolio menteri
dalam negeri, menteri prdgangan dlm negeri perlu ditukar. Jgn dipersiakan bakat yg ada, sy percaya DS lebij bijak menilai. juga wujudkan Kementerian agama islam, wakaf dan haji diperingkat persekutuan.

3. Peruntukam pembangunan seharusnya disalurkan.dgn lebih lg ke negeri2 spt kelantan, trangganu, pahang, kedah, perlis, dan sabah sarawak. Bagi negeri2 spt johor, negeri sembilan, dan pahang, tumpukan kpd pembangunan luar bandar. Kawasan2 ini adalah berpotensi besar. Tiada ruginya klai dibangunkan. Pastilan penyertaan bumiputera yg besar.dan.efisyen. Efisyen dlm.ertikata penyertaan sbg pelaksana, bukan kuli semata2.

3. Tingkatkan pmbangunan pendidikan nerteraskan islam, bykkan maahad tahfiz, sekolah agama yg berteraskan kesepaduan agama dan dunia, dln prinsip wasatiah. Agama adalah benteng utk umat islam. Wasatiah mampu menghapuslan ektrismisme, dan menunjukkan wajah islam yg suci kpd penganut2nya.

4. DS tidal boleh tinggalkan mana2 kaum dlm pentadbiran yg akan dijalankan. Mandat yg diberi adalah dr rakyat Malaysia. Benar penolakan kaum cina adalah suati yg sgy pedih, ttp otu bukanlah sbb utk kota tidak berlaki adil kpd mereka. Namum, perlu ada had dan limit dlm menunaikan tuntutan supaya selari dlm rangka perlembanggan dan prinsip keadilan - meletakkan suati ditempatnya.

5. Mohon tingkatkan penglinatan gol2 spt org muda, agamawan, ulama dan teknokrat supaya penyadiran negara todak dilihat sbg pentdbiran yg sempit fikiran dan tidak kreatif. Mereka mungkin bukan politician ttp nasihay merwka tidak blh diabaikan.

iti shj DS, berkenaan structurimg BN/UMNO sy prcaya kpd kebijaksaan DS. Sy tak pndai nak siarakan pndangan dlm hal parti. :),,,

akhirulkalam... Selamat maju jaya buat DS.

Din,mung tulung sampai deh.heheh

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 12:45 PM

Orang melayu dah bagi undi kat najib. So, najib kenalah kasi 'ang pow' kat orang melayu jer. Kaum yang satu lagi tu jangan dikasi ang pow langsung sebab mereka tak pandai nak berterima kasih. Mereka langsung tak mengenang budi walaupun dah berjutaan ringgit ditaburkan oleh najib kepada sjkc. Cakap apa saja yang najib belum buat untuk mereka. Semuanya telah dipenuhi najib termasuklah konsert psy sempena CNY. Tapi hasilnya satu undi pun tak diberi kepada bn. Kat depan najib konon tunjukkan sokongan tak berbelahbagi. Sehinggakan najib teepedaya dengan lakonan hebat ala opera cina. Sudah tiba masanya mereka ni diajar supaya kenal siapa tuan sebenar di Malaysia.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 12:56 PM


Berilah penghargaan kepada mereka yang telah menyokong BN khususnya orang melayu kepada umno selama ini. Majukan Sabah Sarawak yang sejak dahulu memang setia dengan BN. Saya terbaca komen dalam satu blog, org ni duduk sarawak wakilnya BN hampir 20tahun tapi tak dapat nak buat jambatan walaupun sungainya tidak sebesarnya mana. Manakala satu negeri kepulauan yang telah dikuasai pembangkang bakal mendapat jambatan yang kedua. Sedih mendengarnya.

Peruntukan yang lebih banyak haruslah disalurkan kepada pembinaan sekolah2 kebangsaan, sekolah2 agama (yang duduk bawah Majlis Agama Islam Negeri), sekolah2 pondok. Penyokong2 BN kebanyakannya memerlukan kemudahan ini.

Gaji kakitangan kerajaan boleh la dikaji lagi sebagai membalas jasa mereka menyokong kerajaan selama ini. Saya bukan nak menidakkan undi pekerja swasta tapi buat permulaan, staf awam boleh diberi imbuhan sebagai ganjaran. Bonus pun boleh la bagi lebih, tak perlu la Dato Omar Osman datang jumpa PM bagai mintak sedekah. Alasan penolakan yang sering kita dengar adalah " bergantung kepada kemampuan kerajaan ". Bukan nak kata kerajaan tak bagi tapi bila tengok sikap kerajaan yang boleh berbelanja pada sekolah vernakular melampaui apa yang mereka minta, kenapa pula kerajaan berkira kira untuk beri sokongan pada pegawai kerajaan yang memang menjadi tunjang pada kerajaan Barisan Nasional?

Perkasakan Bangsa Melayu itu sendiri. Sekiranya Umno melihat rakan mereka seperti MCA sudah tidak bermaya, apakah yang UMNO boleh lakukan? Kalau bangsa Melayu sendiri lemah, bagaimana nak bantu bangsa lain?


....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 1:00 PM

cina sokong dap ... itu pasti ...
kerana melalui dap hasrat agar pm daripada bangsa bukan melayu dan bukan islam akan tercapai (ingat dalam perlembagaan tidak mencatatkan pm mesti bangsa melayu dan islam, pm dari bangsa melayu dan islam hanya melalui consesus bersama antara parti ... ingat dap telah cuba melantik mb di perak dari parti mereka ... tetapi perlembagaan negeri mencatatnya dengan jelas dan nyata bahawa mb mesti dari bangsa melayu dan islam ... ingat dap sedang berusaha menarik bangsa melayu dan islam menyertai mereka agar orang ini boleh dikudakayukan apabila dilantik menjadi mb atau pm)...
tetapi perjuangan yang lebih penting ialah perjuangan menyedarkan najib dan muhyideen bahawa kekuatan bn sekarang hanyalah sokongan dari bangsa melayu dan sedikit dari kaum india yang kembali memberi sokongan kepada bn.
so usaha berterusan perlu dibuat agar najib dan muhyideen menyedari, memahami, menghayati dan apa-apa nisbah kata yang membawa maksud benar-benar faham dan sedar dengan fikiran yang tajam bahawa bangsa cina tidak memerlukan bn. jadi tidak perlulah dibantu atau diberi sebarang jawatan menteri kabinet kepada mereka. sekadar mengambil hati ... berilah sekadar jawatan timbalan menteri ... itupun kepada yang menang. begitu juga jawatan exco dan sekiranya perlu sehingga kepada ahli majlis. dan begitu juga dengan projek-projek kerajaan. dan mintalah najib dan muhyideen berterusan membantu melayu ... usahakan agar mesej ini sampai kepada najib dan muhyideen ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 1:18 PM

@Unknown


Unknown May 7, 2013 at 7:17 AM

ada lebih baiknya dirujukkan websitenya dari panjangkan citer.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 1:21 PM

@Anonymous

ada lebih baiknya DS Rosmah bertanding dikawasan parlimen mana2 daripada sebok dengan program2 kerajaan. selalu nak interframe dan habis kerja Kak Jat disapunya utk mencari publisiti jadi glamour.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 1:23 PM

@dinturtle

1Sekolah untuk semua kan lebih baik?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 1:27 PM

@PENGUNDI BN

undi protes tak elok bang, kesian UMNO yang begitu relevan bagi orang orang Melayu. pakat ramai ramai buat piket atau tunjuk perasaan mintak Najib undur. ada berani???

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 1:28 PM

@Anonymous

jangan bang. kalau letakkan semua calon UMNO dikawasan majoriti MELAYU takper jugak.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 1:29 PM

Terima kasih orang2 cina keranamu najib akan beri lebih lagi kepada orang Melayu/Bumiputra. Bye bye cina.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 1:30 PM

@Anonymous

oleh itu, jangan takut untuk bersuara untuk kepentingan MELAYU dan sanggup menerima gelaran racist.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 1:34 PM

@Anonymous

sudah pun berusia 34th dan dah bersunat saya kira. bukanya masa untuk menitiskan air mata, tanamkan keyakinan diri dari keluar dari kepompong rendah diri. usah takut digelar racist dan bersuaralah untuk hak keistimewaan Melayu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 1:40 PM

Ahli politik yang paling bijaksana ialah Dr Mahathir sebab tak perlu bodek cina langsung tapi cina respect gila sama dia. Najib kena ikut style Dr M. yang penting otak bisnes, kasi naik pasaran saham. kasi tarik pelabur asing tulin. Be smart your way. Orang melayu yang susah jangan dilupa. insya Allah doa umat melayu bersamamu. Lastly ingat Allah setiap waktu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 1:41 PM

@Anonymous

amat bersetuju kalau Melayu/Pribumi digunapakai. Bumiputra rasanya tak tepat sbb kalau tak silap org org Portugis di Melaka juga diberikan tarap Bumiputra. wallahu'alam

maaf dari sdr yang memberikan teguran.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 1:45 PM

@Anonymous

betul, betul, betul!!! martabatkan tulisan jawi sekali.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 1:47 PM

@Anonymous

it is not enough but just started.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 1:48 PM

@Anonymous

mana ada cina pribumi bang. atau ada maksud yang lain ker?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 1:51 PM

@Anonymous

cuba pula direnungkan kembali :

"SIPUT BABI"

ada kah siput itu babi dan babi itu siput. inilah jawapanya kepada MASAALAH anda dengan taqliq itu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 1:53 PM

@Anonymous

anda tak benci UMNO kan? ramai lagi yang memberikan komen SAYANGkan UMNO walaupun bahasa dan cara penyampaianya menunjukkan anti.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 1:54 PM

Anon 11:30,

Zambery dah angkat sumpah di Perak depan Pemangku Sultan Perak raja Nazrin. Cukup2 spin maklumat2 x sahih.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 1:56 PM

Din Penyu,

Najib kena betulkan barisan kabinet. Klu tak PRU 14 tenggelam.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 1:56 PM

@Anonymous

sememangnya terlalu banyak persamaan diantara kita. kita sama sama tuntutkan "HAK" yang mana telah banyak diagihkan kepada cina yang tidak menerima syukur.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 1:57 PM

Minta PM salurkan bantuan kewangan yang lebih besar untuk pembangunan di sabah dan serawak terutama kemudahan asas dan pendidikkan.

Negeri lain di semenanjung terutama kawasan bandar tak payah dibangunkan lagi, lebih besar tumpuan kekawasan luar bandar. Pertahankan kawasan yang dimenangi dengan sebaiknya. Biarpun PRU 14 nanti masih dapat kerusi yang sama tak bertambah pun tak mengapa untuk 3-4 PRU lagi. Biar puak2 lahanat ni sedar sikit.

yang penting PM jangan lupa orang melayu dan bumiputra.

Tukar BN kepada Bumiputra nasional.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 1:59 PM

Lepas DrM letak jawatan maka bermulalah projek mensingaporkkan malaysia oleh DAP ditambah pula zaman pemerintahan Paklah/KJ yang lemah dan pro singapork. Penang dah berjaya disingaporkkan selangor semi-singapork.

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 2:04 PM

Betul, kalau tidak masakan Dr Riduan Tee boleh label bangsa dia seniri sbg racist & chauvinist. Sbb mmg itu pun sikap mereka. Hanya melayu yg x sedar diri jer x nampak, kalau nampak pun masih nak nafikan sikap perkauman cina yg menebal tu.

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 2:16 PM

Setuju!!! No more srjk cina or tamil. Kalau betul x racist derang pasti setuju satu sekolah utk semua kaum. Xde lg sekolah asing2

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 2:30 PM

Betul tu, agenda mereka bukan baru sekang. Sejak dulu lg. Masa 90an, saya disekolah menengah sorang kawan terjumpa sekeping kertas yg ditulis dlm bahasa cina yg kami mmg pasti ianya bukan kerja sekolah. Bila ditanya pd kawan melayu yg belajar di sekolah cina katanya kertas itu bertulis ' KITA TGU MAHATHIR MAMPUS, LEPAS TU KITA AKAN KUASAI MALAYSIA'. Ini bukan provokasi, tp hakikatnya. Kami desak kawan kami tu cakap yg benar, jgn tipu2 or nak tiup api perkauman. Katanya itu mmg benar sbb dia seniri penah terdengar perbualan anak2 cina antara mereka juga bercakap perkara yg sama. Mereka x tau kawan saya tu faham bahasa mereka.

Anak melayu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 2:37 PM

buang nama ah jib gor..
tak payah nak pukul gendang cina masa Chinese New Year..
Janji nak wat sekolah cina? takyah buat di negeri2 yg mereka undi pembangkang..they dont want you to do it for them..
tell the chinese people that they need us more than we want them..PRU13 proof that without chinese support, BN can still form a government..tell them we can accept them, but if they cant accept us, just go and get lost..we are not at lost, they are..
strengthen the malay, sarawakian and sabahan..empower Kedah and Perak..teach Malay in Johor ask them to wake up..
Lebuhraya kelantan - delay them..no point..they wanted nik aziz to do this..what the derma for?
No point to focus on Selangor..get the investors to invest in other states..they are a lot of potential in Kedah, Pahang and Johor..
Penang MRT? no need, their objection to you, Najib is a very strong sign of non-acceptance of your leadership..KitSiang and LGE can take care of them..Najib, pls take care of Melayus, Sarawakian and Sabahan..next GE will be yours again..Penang and Selangor will feel the pain, and their votes might return to you if you do what i said..Do it your way, u cant satisfy them when what they need is actually a Power..


....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 2:38 PM

Sekarang sy dah pun mendapat sijil Warga Emas... jangan marah tapi benar. CINA tetap CINA, Melayu Islam tetap Melayu Islam..... itulah kesimpulannya...percaya lah. Selagi PAS masih lagi lupa dg diri mereka mengejar politik.... mereka juga akan hancur bersama bak umpama MELAYU MEREMPAT DIBUMI SENDIRI. Kapas

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 2:44 PM

Maaf tuan rumah. UMNO dan BN, dua perkara yang berbeza. Penolakan ini ada ceritanya. Penolakan hanya bermula pada 2008. Pada tahun 1999 undi cinalah yg jadi penyelamat BN bila melayu memilih PR manakala gabungan undi cina dan melayu pada tahun 2004 menjadikan ia keputusan PRU yang terbaik. Jadi kalau dibuat analisa sememangnya potensi undi kaum cina mengundi BN semula tetap ada. Jadi sudah pasti ada usaha menarik balik sokongan. Dalam hal ini, Dong Zhonglah yang paling lantang menyuarakan tentang isu pendidikan kaum cina. Jadi isu ini yang ditumpukan khas untuk masyarakat cina pada PRU13. Masalahnya, adakah ini mencukupi? Jawapannya tidak. Berbeza dengan kaum india. Tahun 2008 juga berlaku penolakan kaum india yang diketuai HINDRAF tetapi terbukti mereka akhirnya kembali menyokong BN, berikutan kerajaan 'berjaya' menyelesaikan masalah kaum india seperti kad pengenalan, bantuan perniagaan. Apa yang jelas BN parti yg memperjuangkan semangat nasional pelbagai kaum sedang berusaha menjaga komponennya.

Bro persoalan dalam surat cinta saudara ni patut dalam skop yg lebih luas iaitu BN, 'bukannya sekadar sudut UMNO' seperti cerita anda. Ingat bro Presiden UMNO juga Pengerusi BN. Timbalan Presiden UMNO juga Menteri Pendidikan. Ini baru kaum cina buat hal, kalau lepas ini suku di Sarawak Sabah pula? Kalah besar BN hahaha. Aku tahu kau frust, semua frust isu undi cina ni..tapi.

Lebih baik kita bincang soal...
Adakah BN patut beri peluang lagi pada MCA lagi atau tidak?

Atau...
Apakah kaedah terbaik menarik sokongan pengundi cina?

Kalau nak buat topik pasal BN lah. Ini kira surat emo bhai... Apadaaa.

Abang Jambu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 2:53 PM

Bro Din, aku sokong hang, aku juga sayang Melayu & Bumiputra2 yg lain, cukup2 lah Bangsa kita dipermainkan, kalau Najib, masih terhegeh-hegeh, menatang minyak yg penuh kpd China, dia memang pengecut x ada telor.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 3:11 PM

cina sebenarnya silap langkah..depa fikir depa dapat bentuk kerajaan pr pada pru13 lalu. sebab tu semua all out nak tumbangkan bn.

tapi tanpa diduga, melayu bumiputera terutama yang protes pada pru12 dahulu semua swing balik ke bn serta majoriti pengundi india.

hasilnya, yang kalah teruk adalah cina jugak. umno? daripada 79 kerusi jadi 109 kerusi. ini bermakna melayu bumiputera berdiri teguh di belakang umno. dan hikmahnya ialah, orang2 melayu bumiputera dah nampak dgn jelas belang sebenar masyarakat cina.

in sya Allah, 5 tahun ini melayu bumiputera akan lebih waspada. mana2 yang belum daftar mengundi, segera daftar. kita mulakan kempen tsunami melayubumi pula..tapi dengan syarat, pemimpin2 umno mesti jadi JANTAN!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 3:16 PM

Salam Din,

Terus terang, bergenang air mata saya membaca tulisan saudara,bukan apa sedih mengenangkan nasib bangsa kita. Harapan agar DS Najib berubahlah..

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 3:21 PM

Salam Bro..aku arap PM dapat menimbangkan segala luahan hati ko dan rayuan ko ini, aku sokong ko din. Teruskan perjuangan ko supaya melayu akan terus berkuasa di bumi Allah ini. Apapun din, cuba dengan penulisan ko ini, ko selitkan semangat supaya melayu ini dapat bersatu, kita cuba buka satu lebaran baru yang mana akan mengoncangkan kedudukan cina bangsat yg taktau diuntung dan tak sedar diri ini. Blogger kena mainkan peranan ini. Camna Din?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 3:42 PM

bangkit kan Islam, hapuskan judi rumah urut kedai arak kilang arak no sympatise for kafir go forward for Islam

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 3:48 PM

bagi saya

org2 cina yg sudah kena tipu oleh org2 melayu..org cina swing vote hampir 95% dgn jangkaan org melayu dan india juga swing vote lebih byk...tapi malangnya... org melayu secara general mengubah keputusan

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 4:06 PM

Yeah, i like this. Kamek sokong 100 peratus.*!*
PCP84

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 4:34 PM

Pak din .. sila komen yg ni.. type dlm fb...nama Vinodh Elamkovam

Ditahan dan dicegah drp mengundi di dun ladang... kalu buat petition nie.. uleh indi balik noe...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 4:37 PM

@Anonymous melayu yang lupa daratan, terasa diri pandai, terasa diri hebat, tak perlu sebarang pertolongan, terlalu percayakan bangsa lain dari bangsa sendiri, melayu yang telah hilang jatidiri.... melayu haprak.
Melayu begini adalah terdiri dari mereka yang amat bodoh, tapi terasa diri amat pandai. tahu tak, orang cina yang pandai dan cerdik dikalangan mereka sememangnya sangat rasis dan cahuvinist... itu kenyataannya....
untuk sibodoh... anon 1:55 am

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 4:43 PM

@AnonymousDengan pertolongan melayu itulah, maka najib akan tolong lagi tiong lai dgn menjadikannya menteri kesihatan.....
melayu ni asyik dgn tolong, walaupun sentiasa dikhianati.... oleh bangsa pas, pkr dan cina.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 4:45 PM

@AnonymousBagus DT... teringin nak tengok DT masuk politik dan jadi pembela melatu seperti TDM.... mesti hensem kan!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 4:45 PM

Orang melayu cuma ada kuasa politik semata-mata. Dah tiba masanya untuk orang melayu mempunyai kuasa ekonomi pula.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 4:47 PM

@AnonymousSatu keyword yang boleh membuatkan Najib mendapat sokongan dari beribu rakyat.... simple tapi amat berkesan. Yang ni najib tak pandai belajar dari Anwar. Mungkin najib ikhlas.... tapi kalau ikhlas dlm membuat maksiat, maka tiada sebarang kebajikan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 4:48 PM

Aku tolak politik perkauman. Andaikata jiran berbangsa Cina yg kau kenal lama, Acong, menjumpai petunjuk dari Allah dan kemudian memeluk Islam. Lantas melalui dedikasinya pada agama, dia berubah menjadi seorang yg suka menolong dan sentiasa berdakwah. Suatu hari, atas dasar peribadi mulia dan sifat ringan tulangnya itu, kamu angkat dia jadi wakil rakyat mewakili penduduk setempat berjuang dilandas politik. Setelah beberapa tahun, Acong dinaikkan terus menjadi Perdana Menteri.

Di mana relevannya United Malay National Organisation (UMNO)? Atau adakah kalian semua akan menafikan hak dia atas dasar warna kulit dia? Walaupun dia sudah saudara Islam kamu, pandai nyanyi lagu Negaruku dan fasih berbahasa Melayu? Atau pun kalian menolak 100% kebarangkalian "andaian" ini berlaku jadi tak perlu utk menimbang sama sekali .... dalam erti kata lain, TAK MUNGKIN ada org Cina yg mampu menjadi Muslim yg baik sebaik Melayu?????

UMNO masih relevan .... tapi ia harus berubah .... jangan khuatir, Melayu dah bertapak di bumi ini beribu tahun. Perjuangan berlandaskan Islam itulah ultimatenya, bukan pada Melayu. Bukan bermakna UMNO harus masuk dlm PAS atau PAS masuk dlm UMNO .... jgn sempitkan pemikiran sendiri ya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 4:50 PM

@PENGUNDI BNMaka dgn ini diisytiharkan .... saya bersetuju dgn pandangan tuan....
saya akan sokong PR jika tiada dua tiga org ni... Anwar, LKS, LGE dan Nik Aziz.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 4:51 PM

https://m.facebook.com/elamkovam?__user=100000459605417

Mangsa pengundi hantu...

Zz

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 4:59 PM

Org Melayu dahulukala pernah menganut agama Hindu, Buddha dan finally sekrg Islam. Kalau sebut Melayu di Msia, pasti Islam, tapi kalau ke Bali, org Melayu masih menganut agama Hindu kontemporari :) Kalau ke Sulawesi dan Filipina, ada Melayu yg menganut Kristian.

Kalau Melayu yg kawin dgn bangsa lain pulak ... anak2 dia masih dipanggil Melayu sekalipun bermata biru. Kalau anak dia pulak kawin campur lagi, cucu dia pun masih dipanggil Melayu jugak hahahaha. Tak percaya, org Tganu kenal dgn Raja Petra Kamaruddin ... dia sendiri kacukan omputih. Pas tu dia kawin Cina plak .... anak2 dia masih Melayu kan? kan? siap ada nama Raja lagi kat depan.

MELAYU MANA YG KORANG PERJUANGKAN?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 5:24 PM

Bibit-bibit awal ke arah 13 Mei II nampaknya telah dimulakan oleh cina rasis. Kita sebagai orang melayu mesti bersatupadu dan bersiap-sedia. Anwar Ibrahim seorang melayu liberal yang telah mencurahkan api perkauman di kalangan masyarakat cina dengan menjanjikan hak kesamarataan antara kaum. Mana boleh sama rata. Jom tengok perbezaan orang cina dan orang melayu dari segi pemakanan. Dari kecik lagi orang cina minum susu berformula, food suppliment, herba-herba dan makanan organik yang sudah tentu mahal harganya. Bagi orang melayu pula, mereka hanya mampu makan makanan yang murah-murah jer seperti sardin, telor, megi dan ikan bilis. Macamana kita nakkan persaingan yang adil jika soal pemakanan pun dah jauh berbeza.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 5:47 PM

En Din..ape komen anda jika diwujudkan sekolah wawasan seperti cadangan Tun M dulu..biar la mereka bantah..saya rs ini perlu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 6:58 PM

CNY JANGAN DISAMBUT LAGI,TERHEGEH BUAT MAKAN BESAR,MENARI NAGA PUKUL GENDANG LAST2 KENA TIKAM

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 7:04 PM

@AnonymousYa, sudah tiba masanya Umno berbaik2 dengan kaum pribumi. Bukan sebelumni tak baik cuma OVER BAIK macam baiknya Najib dengan cina !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 7:06 PM

Trima Kasih Bro din..menyampaikan rasa luahan hati saya..

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 7:07 PM

@AnonymousKita kena fikirkan cara untuk sampaikan mesej ini kepada Najib. Biar Najib tahu yang orang Melayu kali ini sudah FED UP ! Sudah tiba masanya Najib pula BODEK orang Melayu dan Pribumi sepertimana Najib bodek Cina.

Jangan take us for granted !

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 7:09 PM

@AnonymousYa, perlu digerakkan inisiatif kearah SATU SEKOLAH atau sekolah Wawasan ...apasaja nama asalkan cuma SATU jenis sekolah saja yang wujud.

PERLU demi masadepan negara kita

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 7:13 PM

@AnonymousMereka itu sekarang sudah berkeluarga dan jika mentaliti KIASU itu masih ada dalam hati mereka ..... pastinya anak2 mereka juga akan dididik dengan sifat KIASU itu.

Akhirnya ?

Hampir2 negara hancur PRU13 !

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 7:14 PM

@AnonymousJangan lah sebut Najib pukul gendang cina dulu tu ...... nak muntah bila ingat.

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 7:15 PM

@Anonymoussaya pula nak menangis nengok respon pembaca ! TERIMAKASIH !

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 7:16 PM

@AnonymousTaip SATU SEKOLAH dalam ruangan carian diatas penjuru kanan.

Topik favoret saya tuh :)

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 7:19 PM

sokong 100% surat terbuka dinturtle. ....kami akan memerhati & meneliti setiap tindak tanduk Datuk seri PM selepas ini......ingat tanpa melayu bumiputra sabah serawak kaum asli BN dah lama KO

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 8:44 PM

@Anonymous

kamu ni malalut. usah ditunjukkan jagoh bahasa. orang lain tak der masaalah pun dan mereka faham yang dimaksudkan. aku sarankan kamu makan ubat penenang dulu dan mungkin kamu akan faham.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 2:42 AM

DINTURTLE, TAKKU SANGKA MASIH ADA LAGI PEJUANG MELAYU YG BERANI SPT KAMU.. SURAT TERBUKA MU ITU TIDAK SEPATUTNYA DISIA-SIAKAN.. SEGALA HARAPAN RAKYAT TERKANDUNG DIDLMNYA... (SEMOGA ADA SESIAPA YG BERKEMAMPUAN MENOLONG SDR DIN KITA MENYAMPAIKAN SURAT TERBUKA INI KPD DS NAJIB!). SYABAS DINTURLE...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 12:08 PM

Saya hanya sokong UMNO untuk kelansungan agama, bangsa dan negara bukan sebab PMnya. Ketahuilah bangsa Melayu itulah pendokong Islam di bumi bertuah ini. Bukannya PAS yang gemar berbohong atas nama Islam.
Ada 4 tahun lagi untuk DS Najib tunjukkan kecintaannya pada bangsa Melayu dan peribumi lain kalau betul mengaku berketurunan Bugis. Kalau tidak, Udahlah Najib. Saya akan bertukar alamat ke Pekan dan pasti bukan anda yang saya pilih.

Djo

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 1:21 PM

@Anonymous

bg saya pola pengundi cina pada 1999 & 2004 adalah mereka sgt marah bila DAP berkawan dgn PAS (bkn mereka tidak sokong DAP) dan mereka melihat ianya bahaya pada kaum cina itu sendiri. dengan sendiri mereka swing undi ramai2pada BN/MCA..Tetapi sekarang mereka melihat DAP & PKR dapat mengawal PAS dari semua sudut dgn kata lain menperkudakn..jadi sebab itu "all out" mengundi DAP & PKR dan juga melihat inila peluang untuk menguasai politik Malaysia (yang telah lama mereka idam2kn).. saya menkajinya selepas melihat keputusan2 pada PRU 13 baru2 ini.jika dilhat satu kawasan di Johor PAS meletakkan calon cina melawan calon MCA/BN..tetapi hasilnya tetap MCA yg memenangi kerusi tersebut..mereka tetap menolak PAS..kita boleh menilai bagaimana hati mereka kepada melayu/bumiputera...apa pandangan En. DIN

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 3:04 PM

@Anonymous
ya kami para pengundi amat bersetuju

....................
Reply To This Comment ...................
May 8, 2013 at 3:34 PM

Jadi saya harap Datuk Seri tidak perasan kemenangan BN baru ni sebagai sokongan kepada cara Datuk Seri sebelum ni. TAK SAMA tau
.
.
..
tepat tu bang din.......jangan najib perasan org sokong BN,pasal org sokong dia....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 7:47 PM

kalau di malaysia bangsa melayu yg dimalaysia lah diperjuangkan.

org melayu terdiri dr byk rumpun, termasuk filiphina dan indonesia serta thailand pelbagai cabang rumpun dan agama.

jadi apa masalahnya?

kalau melihat sejarah bangsa melayu yg memulakan tamadun di tanah melayu lah yg diperjuangkan, bangsa yg turun berperang ketika diserang eropah, ketika dijajah, ketika meminta kemerdekaan dahulu.

xtau atau buat2 xtau?

kalau nk puas lagi check la definisi melayu dekat dewan bahasa utk bangsa melayu dimalaysia sebagaimana termaktub dalam perlembagaan.

kalau kahwin campur mata biru pn, kalau beragama islam mengamalkan adat melayu maka dia melayu lah unless dia xnak mengaku melayu boleh la ditukar pada kad pengenalan.

simple je

sbb org melayu x sedar mcm ni la kita hari ni dihina.

melayu hampa

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 7:54 PM

politik perkauman?!!

adalah bersikap perkauman kalau sejarah bangsa dan negara sengaja dibuat xtau dengan alasan dia satu agama. kerana dlm kes ni bangsa asal akan dizalimi dengan layanan tidak adil berdasarkan kedudukan mereka. islam meletakkan keadilan pada tptnya bukan sama iman, sama rasa sama kuasa.

malah kalangan keluarga pn pembahagian harta mengikut tptnya bukan mengikut keimanan dan lain2 yg tidak relevant. tgk sesuatu pada tptnya. kalau tidak keadilan pasti tidak akan berlaku

hak bangsa dan tanah asal juga ada dlm islam.

seandainya ah chong masuk islam DAN mengamalkan budaya org melayu seperti yg termaktub dlm perlembagaan maka baru dia boleh jadi pemimpin.

sekiranya tidak jgn mimpi. adakah sesuatu bangsa mahu mempertahankan keistimewaan bangsa mereka pada tanah asal mereka juga salah dlm islam?!

tiba2 digelar perkauman kenapa?

melayu hampa.

....................
Reply To This Comment ...................
Antihipokrit
May 8, 2013 at 9:49 PM

Din, dulu aku buat blog Antihipokrit yg mengkritik Najib. Nampak gayanya aku kena bukak semual blog tu sebagai peringatan. Kalau dia buat hal dgn melayan cina lagi. GE 14, dia akan dapati UMNO dan BN masuk ke muzium. Hatta undi cina full swing pun takkan dpt selamatkan dia lagi masa tu. Aku dah predict sejak dia ambil alih lagi yg dia akan kena teruk dgn Cina GE 13. Ia jadi kenyataan. Sebab, dia seorang yg apologetik. Sama2 kita nantikan

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 10, 2013 at 11:43 AM

Tak fham dgn DSN ni....ikhlas ke perjuangkn bangsa sendiri? Bakal besan/ menantu lelaki pun pilih kaum dari tanah besar ....agenda trsembunyi atau DSN tlh dbeli...?? Bnyak mnyisihkn kaum sendiri!!!


....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 10, 2013 at 11:45 AM

Tak fham dgn DSN ni....ikhlas ke perjuangkn bangsa sendiri? Bakal besan/ menantu lelaki pun pilih kaum dari tanah besar ....agenda trsembunyi atau DSN tlh dbeli...?? Bnyak mnyisihkn kaum sendiri!!!


....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 28, 2013 at 12:28 AM

Sebenarnya saya pangkah BN sebab BN dah banyak buat untuk rakyat Malaysia.

Kalau tak berterima kasih juga tak tahu lah saya. Pandanga yang saudara lontarkan banyak kandungan yang menarik perhatian wakil-wakil rakyat BN tak kira daripada parti mana....

Jangan hanya jaga kaum mereka sahaja. Sebaik-baiknya seimbangkan peranan mereka untuk semua kaum supaya BN akan terus kekal releven untuk masa akan datang.


Lagi 1 kita tak pasti siapa yang pangkah PR dalam PRU 13 yang lalu..... Andaian untuk mengatakan orang Melayu menolak BN juga perlu diselidiki sebab undi adalah rahsia.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 20, 2013 at 1:50 PM

Saya setuju artikal anda. Najib perlu sedar x de guna mebelai cina yang jelas x sokong Anda. Sikap cina ini memang sudah lama diketahui umum tapi kenapa Najib sebagai pemimpin x sedar atau pura2 x sedar? Sekarang ini adalah peluang keemasan untuk Najib memperbaiki kesilapan lalu yang terlalu banyak mengecewakan hati orang Melayu/Bumiputra yang sebenarnya penduduk majoriti. Nah realitinya hanya Melayu/Bumiputra yang sokong Anda. Najib perlu berubah kali ini, jika ingin survive dalam pru14 nanti dan selanjutnya survival untuk orang Melayu juga. Pun begitu x bermakna kaum lain dipinggirkan. He he he.... meluahkan perasaan beb......

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 20, 2013 at 2:36 PM

Rosmah mana boleh bertanding habis nanti dikata kroni. Jangan buat pasal.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 6, 2013 at 11:12 PM

Apabila segelintir orang Melayu melaungkan "Orang Cina balik China" atau "Orang Cina tidak kenang budi", sudahkah mereka lupa... bagaimana Dinasti Ming Cina menyelamatkan Tanah Melayu daripada serangan Siam? Jika tidak, maka tiada lagilah Tanah Melayu, tetapi Tanah Siam.

Atau sebaliknya jika Dinasti Ming Cina pula yang menyerang dan menjajah Tanah Melayu, kerana mereka memang berkemampuan pada masa itu. Sebaliknya mereka memilih untuk membantu.

Memang tidak dinafikan yang segelintir orang Cina tidak kenang budi orang Melayu, tetapi kenapa perkauman? Kerana ada juga Melayu yang mudah lupa.

....................
Reply To This Comment ...................
May 19, 2015 at 8:25 PM

tepat, bernas...fikiran kita sama la cek din

Post a Comment