........... Saya Sokong Perkasa - Dengarkanlah Luahan Dong Zhong Wahai PM Najib ... | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Saya Sokong Perkasa - Dengarkanlah Luahan Dong Zhong Wahai PM Najib ...

Thursday, May 30, 201331comments

  
"Perkasa berpendapat Datuk Seri Najib kena terima dan akur dengan apa disuarakan oleh Dong Zong itu," tegas Syed Hassan Setiausaha Agung Perkasa yang merujuk kepada bantahan Dong Zhong kepada perlantikan Menteri Cina yang talak tau ciakap Cina.

"Kaum Cina dah bantu all out BN pada PRU13 baru-baru ini sebab itu BN masih dapat pertahankan Putrajaya walaupun kerajaan tidak melayani desakan dan permintaan kaum Cina,"  - TMI

 Peeeeerrgggghhh ! Sekarang Musim Orang Menyindir ! Baaaaaikkk Punyer ....

"Sebagai menghargai sokongan padu kaum Cina kepada BN pada PRU baru-baru ini, PM kena ambik peduli kritikan Dong Zong dalam isu Menteri dari kaum Cina tidak boleh berbahasa Cina. PM kena fikirkan PRU14, jika tidak berpaling kpd Pakatan Rakyat."

Ini yang Terbaik -

"Suara NGO Melayu tidak berapa penting sebab 95 peratus orang Melayu telah mengundi Pakatan Rakyat PRU baru-baru ini. Mereka akan pasti balik bila kerajaan terus layan Dong Zong,"

Hahahahahaha .......  TMI sedar atau tidak yang Syed Hassan ni menyindir  ? Menyindir tajam macam ni pun boleh keluar TMI  hehehehe...

Ramai yang duk hentam Dong Zhong dalam isu ini. Secara peribadi, saya setuju dengan Syed Hassan. Peduli apa Menteri bangsa Cina itu boleh berbahasa Cina atau tidak.

TIDAK PENTING untuk saya komen. Biarlah itu menjadi perjuangan Dong Zhong. Tapi kalau letak Menteri bangsa Cina yang tidak fasih berbahasa Kebangsaan, itu baru saya balun. Kerana itu sudah melanggar Perlembagaan Negara yang jelas menyatakan sebarang urusan resmi MESTI dalam Bahasa Kebangsaan.

Sepatutnya yang menjadi persoalan besar adalah - Kenapa masih ada rakyat yang tidak faham, tidak fasih, BUTA dalam Bahasa Kebangsaan Negara mereka sendiri ! ?

Perkasa DAN Dong Zhong sepatutnya berganding bahu ....erk !, dan menuntut kerajaan menyiasat dan mengkuarantinkan mereka yang terbabit. 

Pertama, periksa samada mereka itu benar2 rakyat Malaysia, Kedua  periksa Mykad mereka kot2 palsu, Ketiga SPR kena siasat samada mereka ini pengundi atau tidak kerana ada kemungkinan mereka ini PENGUNDI HANTU yang dibawa masuk secara haram untuk mengundi. Sebabnya - MUSTAHIL dan TIDAK DAPAT DITERIMA AKAL jika ada rakyat Malaysia yang tidak faham Bahasa Kebangsaan.

Jika perlu - Halau mereka yang gagal ujian Bahasa Kebangsaan balik ke negara asal mereka ! TAPI jika ternyata mereka memang dilahirkan di Malaysia, terus kuarantinkan mereka sehingga mereka sudah fasih dalam Bahasa Kebangsaan kerana itu adalah kelayakan utama untuk menjadi rakyat Malaysia. Dah fasih, baru lepaskan mereka balik ke dalam masyarakat Malaysia.

Amacam Dong Zhong, setuju tak ?


PS - Balik kepada kenyataan Syed Hassan, betullah tu ..... Najib kena dengar luahan mereka ini. nanti Dong Zhong hasut suku sakat dia supaya jangan mengundi BN masa PRU14 nanti, BN juga yang susah.... kan ? kan ?

Siapa lagi tempat mengadu kalau bukan kepada Bapak Vernakular ....

Share this article :

+ comments + 31 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2013 at 1:07 AM

Hehe.. dh femes pkataan bapok dn pondan ni, tak guna kita mdengar rayuan cine ni, mmg sejak zaman lombong timah dulu mreka dh mcm ni, mreka dtg mrempat kat tanah melayu, kat johor pn dlu ada sstem kancu dn kangkar.. khas utk kaum cine..layanan istmewa, smasa zmn komunis pn kaum cine dtempatkn kat kg2 baru, juga layanan istmewa ats dasar kselamatan, tp akhirnya apa kita dapat? Kita diejek dn dhina, seolah kita btaraf rendah, kaum cina dh mlukakn hati org melayu, smpai kiamat akan diingati.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2013 at 1:29 AM

Najib telah dikhianati oleh org cina. Sekarang masa untuk kita sokong najib dengan syarat najib mahu mendengar pendapat kita supaya jangan lagi melayan permintaan org cina. Najib mesti menjadi pm kepada org yg telah memilihnya menjadi pm tetapi tidak perlu menzalimi org yg tidak memilihnya menjadi pm.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2013 at 6:17 AM



butoh ar

apa nak dilayan anjing2 ni lagi

Melayu2 belacan yg dok layan cina2 harbi ni...

...ADA AMEK DUIT KER?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2013 at 6:35 AM

Hello Dong Zhong, lu mau menteli untuk bangsa cina saja ke? Itu menteli berkhidmat kat Malaysia atau negara China?

Mana-mana rakyat yang mengaku sebagai warganegara Malaysia wajib fasih Bahasa Melayu. Memalukan sungguh kerana produk SJKC tidak melahirkan cina yang fasih berbahasa Melayu. Cina yang hanya fasih bahasa Mandarin akan terus mengasingkan dari kelompok kaum-kaum yang lain dan akan terus mengamalkan budaya kiasu.

Satu lagi kesilapan punahsihat PM ialah memberi nasihat supaya PM memberi ucapan dalam bahasa Inggeris di hadapan kaum cina. PM sendiri yang meletakkan bahasa Melayu sebagai bahasa ke-2 dalam majlis orang cina. Apa bangsat sangat ke bahasa Melayu ni sehinggakan PM mesti berucap dalam bahasa Inggeris? Adakah bahasa Melayu bukannya bahasa 1Malaysia?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2013 at 7:03 AM

lepas ni jangan lupa mintak pulak beribujuta utk kelas Mandarin speSial bagi pegawai2 Cina yang ketinggalan tren tak sempat belajar kat SJK(C) tu. Bagus lah lagi bila bole melayan kaum Apek dalam bahasa dia -best... rasa macam tak pernah tinggal Tongsang gitu. Tak payah depa susah payah belajar bercakap melayu betul2. Ah Jib mesti tak sabar2 lagi nak pakai gaun merah Apek kat dalam lemari tu. Terasa macam Sifu lah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2013 at 7:29 AM

Kalau Najib tak paham lagi tak tau nak kata lah.... Tapi rasanya macam tak paham kot...iye lah memandangkan para punahsihat si PM stylo ni semuanya elit2 belaka. Kita orang Melayu marhaen ni mana depa kenal...tak pandang pon....kan kan...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2013 at 7:31 AM

najib risau kalau-kalau puak cina pakat balik ke tanah besar cina atau taiwan atau singapork ... nanti siapa mahu pacu ekonomi negara malaysia ... yang tu dia dok layan puak haprak ni ...

....................
Reply To This Comment ...................
May 30, 2013 at 7:34 AM

Din,
Aku pun setuju dengan Dong Zhong tu. Tapi, bukan ditujukan kepada Menteri sahaja tetapi kepada semua ADUN dan MP Cina WAJIB TAHU Bahasa China. Kalau TAK TAHU macam mana NAK TAHU masaalah dan rintihan orang Cina yang TAK TAHU dan TAK NAK AMBIL TAHU bahasa Melayu/Malaysia walaupun DAH TAHU yang dia itu adalah rakyat Malaysia yang SEMUA TAHU Bahasa Melayu adalah Bahasa Kebangsaan?

ADUN/MP Cina TAK PERLU TAHU Bahasa Melayu kerana di dalam Dewan boleh guna bahasa pasar, rojak, char kue teow dan sebagainya.

Najib memang tak layak jadi PM? di Tendang Terajang

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2013 at 7:52 AM

@Anonymous

mintak maaf bro. TOLONG pastikan penulisan kita betul. saya sebagai orang Melayu pun terasa sukar hendak memahami tulisan anda dengan singkatan perkataan. kalau nak hantar SMS bolehlah tu kerana ruangnya terhad, tapi kalau dilaman blog saya kira eloklah gunakan penulisan yang betul agar mudah dibaca dan difahami. maaf sekali lagi bro.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2013 at 7:54 AM

“Kerana itu sudah melanggar Perlembagaan Negara yang jelas menyatakan sebarang urusan resmi MESTI dalam Bahasa Kebangsaan”.

Bro! kalau macam tu, kenapa ramai Menteri kita berbahasa Inggeris dalam urusan rasmi pulak?

....................
Reply To This Comment ...................
May 30, 2013 at 8:01 AM

@AnonymousSekarang jadi trend menyalahkan penasihat2 jer, kan ?

....................
Reply To This Comment ...................
May 30, 2013 at 8:02 AM

@AnonymousHahahahaha .... I LIKE ! !

Jawab Pak Menteri semua, JAWAB !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2013 at 8:03 AM

yeh ,ada sayap baru (pondan),ramai pemimpin UMNO boleh duduk dalam sayap ini , termasuk ketua pemuda KJ ,ketua sayap bolehlah lantik kerismudin ,aauuwww

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2013 at 8:17 AM

@Anonymous

aku rasa kamu buang masa dengan alasan kamu tuh. kalau Najib boleh terima "PENDAPAT KITA" keadaan tidaklah jadi begini. bukan kah perkataan perkataan VENAKULAR/SEKULAR/BODEK/BADUT telah digunakan lebih awal lagi sebelum PRU13 lagi? kenapa mesti juga diteruskan dengan memukul gendang, memberikan peruntukan yang besar kepada kaum Cina? mengapa PENDAPAT orang Melayu yang sayangkan agama dan bangsa tidak dipedulikan? buat homework sikit bang.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2013 at 8:18 AM

@Anonymous

hanya Melayu yang senang dibeli bang

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2013 at 8:23 AM

@Anonymous

sebenarnya Najib nak ambik hati orang orang Cina, kononya untuk mendapatkan undi. lagi pun Najib takut orang orang Cina tak faham apa yang dia cakap. cakap bahasa Inggeris tuh kan ker lagi glamour? cakap omputeh lah katakan. lagi dia berbangga anaknya fasih berbahasa Mandarin. (mungkin) kononya akan menjadi pewaris pemerintahan dia kelak agar orang orang Cina boleh menerimanya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2013 at 8:27 AM

@Anonymous

sebenarnya dia suka setiap kali dia muncul dikhalayak Cina tak kira dalam keadaan apa sekali pun, orang Cina akan bersorak suka. Najib tak tau pun orang orang Cina tuh ketawakan kebadotan dia. orang ketawa Najib suka dan tak perasan orang Cina ketawakan dia.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2013 at 8:29 AM

@dinturtle

.............. hingga terlupa sasaran yang sebenarnya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2013 at 8:30 AM

Aku rasa najib ni lemah lah. Dia tak guna kesempatan langsung untuk bertindak balas bila ternyata cina terang2 tolak melayu. Kalau aku jadi najib, aku tubuhkan kementerian pembangunan kampung2 melayu (memastikan tiada lagi kampung2 melayu tergadai, kerajaan akan beli tanah2 kampung yang terjual dan bangunkan untuk diduduki oleh 100% melayu asli. Bangunkan tanah2 kerajaan seperti tanah polis, tentera, kastam, pendidikan dll, buat kuarters dan subat ramai2 melayu disitu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2013 at 8:32 AM

@Anonymous

kalau orang Cina dah tak der, siapa pula yang akan sokong dia nanti di PRU14 kan? nak harapkan orang orang Melayu Pribumi mintak maaflah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2013 at 8:38 AM

@Anonymous

bila dah ada sayap barulah boleh terbang kan?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2013 at 10:18 AM

najib semakin hari semakin terbukti lemah. memang patut digantikan dengan orang lain yang lebih nilai kemelayuan dalam dirinya..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2013 at 12:00 PM

Aku rasa memang wujud cina totok yg datang kat Malaysia ni...dia datang kedai tempat aku kerja nak cakap melayu tak tau nak cakap ingeris lagi la tak tau pening melayan cina ni aku rasa dia dah duduk lama kat Malaysia. Nak kata pelajar muka macam orang tua imgresen patut pantau! Jangan sampai orang melayu jadi minoriti pulak...

....................
Reply To This Comment ...................
May 30, 2013 at 12:27 PM

Knock!! knock!! Mana DS Najib? Lama tak dengar citer...tengah dok bincang dengan consultant ke?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2013 at 12:32 PM

@dinturtle

Betul tu Din, trend menyalahkan punahsihat tu memang patutpun. Tapi sebab kepala punahsihat yang bengap tak boleh pikir pakai otak sendiri nak teliti dan kaji nasihat yg dibagi maka, kesalahan besarnye kita hampukkan kat kepala bos mereka ler...si PM Najib ler...kan .... Kepala dia Melayu Elit sama naik dengan bini dan anak beranak dia maka berlebih2an pulalah pubnahsihat dia..ye dok..? Melayu Belacan macam kita ni sebelah mata pun mereka tak tengok! Apa lagilah Melayu kerdas, petai, cencalok tempoyak dan budu kan...Ini sindrom Melayhu Elit tak cakap Mealyu dan cinta lagi kasih kepada Dong Zong dan kuncu2 mereka telah memusnahkan tahap kepercayaan kita Melayu Belacan ini kepada Melayu Elit sebagai pemimpin orang2 Melayu sekelian. Kita lihat trend memilih Melayu Elit sebagai pemimpin tertinggi didalam UMNO akan berterusan. Apa tidaknye, Din. Cuba tengok menteri KBS tu...cita2 beliau kan nak jadi PM yang termuda di Tanah Malaya ni....itu kan Melayu Elit tu.. meluat aku nengokkan gaya Melayu Elit menteri entah hape hape tu. Tak ada ke Melayu Belacan yang layak menjadi pemimpin tertinggi UMNO dalam 3 juta lebih ahli2nya tu?? Hah....?

....................
Reply To This Comment ...................
KA
May 30, 2013 at 2:00 PM

@Anonymous

setuju dgn cadangan ini

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2013 at 9:25 PM

Sbb itu wajar turun atau ubah

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2013 at 9:36 PM

Perli baik punya.
Mungkin kalau perli baru faham...


Akunpun perasan, DSN senyap je...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 31, 2013 at 4:42 PM

Rosmah juga perlu berubah. Rusmah juga menjadi faktor penyumbang kepada kegagalan Najib dalam PRU13.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 31, 2013 at 9:34 PM

salam bro din. bagi akulah, aku tak salahkan najib. target bn cuma 25-30% sokongan kaum cina pd pru13. dgn sokongan 25-30% confirm bn akan dapat 2/3. tp cina dah sepakat utk buang bn. 95% sokong pakatan. sokongan india semakin baik dgn 40-50% sokong bn. cuma cina nak nekad utk dapatkan jawatan timbalan perdana menteri yang dijanji anwar dan anwar dah janji nak buang dasar2 afirmatif secara total. najib tak ikut desakan mca & gerakan utk beri jawatan tpm pd kaum cina pun aku rasa dah cukup lega.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 1, 2013 at 1:27 AM

Sekarang keadaan di kampong saya amat mencemaskan. Terlalu ramai orang Melayu menjual Tanah pada kaum Cina. Macam ada wabak menjual Tanah pulak. Rasa benci dan kesal melihat ketamakan orang Melayu yang dengan senang hati let go Tanah yang begitu berharga hanya untuk kesenangan yang sementara. Sudah terbukti mereka yang suka menjual Tanah pusaka akan jatuh papa kedana. Sudah tiba masa kerajaan menghalang penjualan Tanah pusaka kepada kaum Cina. Din, boleh tak semua bloggers berpakat panjangkan usaha menyekat penjualan Tanah pusaka ini kepada menteri?

Post a Comment