........... Kita Menentang Mereka Bukan Kerana Kaum Mereka Namanya Cina ....... | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Kita Menentang Mereka Bukan Kerana Kaum Mereka Namanya Cina .......

Tuesday, May 7, 201344comments

TERIMAKASIH diatas sokongan yang anda semua berikan kepada artikel terdahulu saya. Tak sangka ramai yang berminat untuk menyatakan pandangan mengenai pasca PRU13 terutama selepas menerima kejutan dari kaum cina ....

Saya outstation 2 hari ni jadi tak berkesempatan untuk menulis dengan panjang lebar. Untuk meneruskan momentum, saya ingin meminta pandangan anda sekali lagi kepada 2 perkara yang mungkin saja berkaitan dengan pasca PRU13.

1 - "Dengan penuh rendah hati, saya memohon sokongan anda untuk membolehkan kami membina sebuah negara yang lebih sejahtera. Saya amat berbesar hati kerana berpeluang berkhidmat kepada anda semua sekali lagi," kata Najib dalam mesej melalui laman Twitternya.

Mohon SOKONGAN jer ? Pandangan kami tak mahu dengar ? Ya saya tahu ayat saya tu agak nakal bunyinya tapi mesej saya jelas - SUDAH TIBA MASANYA KITA SAMPAIKAN MESEJ YANG JELAS KEPADA NAJIB TENTANG APA YANG KITA MAHU. 

Selama ini kita cuma IKUT SAJA apa karenah Najib, masing2 telan ego dan jenuh memujuk hati bila Najib kerap buat kejutan dengan dasar2 liberalnya dan dasar mesra sekolah cinanya.

Penggal Najib masih baru ..... jadi ini masanya yang sesuai untuk kita sampaikan mesej kita. 

BODEKLAH PULA KAMI ORANG MELAYU PRIBUMI, wahai Najib .... sebagaimana kamu bodek kaum cina sebelum ini !


2 - Ramai yang hentam orang cina kerana pilihan yang mereka buat semasa PRU13. HENTAM cuma satu manifestasi geram yang kita rasa, kerana kita rasa TERTIPU ! Tapi kita kena sedar HENTAM tidak akan menyelesaikan masalah. Masalahnya apa ?

Orang cina pun rakyat negara Malaysia kan ? Mereka juga punya hak sebagaimana kita orang Melayu Pribumi. SO APA MASALAHNYA kalau pun orang cina berkuasa penuh baik secara direct ataupun proksi ? Bukankah mereka juga rakyat Malaysia ?

Masalahnya TIDAK ADA TRUST antara orang Cina dengan kaum2 lain di Malaysia terutamanya dengan Melayu !

Kenapa tidak ada TRUST ?

Inilah masalah sebenarnya yang perlu ditangani oleh kerajaan jika benar kerajaan mahu wujudkan satu masyarakat berbilang kaum yang mampu hidup aman tanpa terlalu dibelenggu masalah perkauman - TRUST.

Kepada orang Cina yang hairan kenapa kita marah2 ..... cuba CERMIN DIRI SENDIRI dan tanyakan soalan ini - APA SALAH SAYA SEHINGGA SUSAH ORANG MELAYU HENDAK TERIMA SAYA ?

Kita bukan saja2 nak hentam tanpa sebab. Kita hentam orang Cina bukan kerana kaum mereka semata2. Kita juga sedar orang Cina juga rakyat Malaysia. TAPI yang buat kita panas adalah - Adakah orang Cina benar2 mahu menjadi rakyat Malaysia bersama-sama dengan kaum Bumiputera ! ?


Fahamkah mereka kenapa perkataan KIASU, ULTRA KIASU sering dilabelkan kepada mereka ?

Saya akan jelaskan lagi nanti tapi saya percaya ada pembaca yang faham dan mampu menjelaskannya dengan lebih baik.



Ingat, saya BUKAN hendak mengapi-apikan sentimen perkauman tapi hendak kita semua sedar akan masalah besar yang kita sedang hadapi sekarang ini dan bakal meletup satu hari nanti sekiranya ia tidak ditangani dan terus menerus disapu bawah karpet.

Inilah UBAH yang sebenarnya yang kita semua sebagai rakyat Malaysia harus sama2 usahakan.

Umpama api dalam sekam .... umpama bom jangka yang menunggu masa untuk meletup ....... 


PS - BUKAN maksud saya melabel SEMUA orang cina sebagai Kiasu, cuma mereka yang KIASU saja :) Terdapat ramai juga orang cina yang mampu hidup aman damai bersama2 orang Melayu ..... Kenapa ? Apa bezanya mereka dengan cina KIASU yang banyak terdapat dalam DAP ?

Share this article :

+ comments + 44 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 8:29 PM

Soalan...... macam mana nak sampaikan kat najib?

....................
Reply To This Comment ...................
INVINCIBLE ASIA
May 7, 2013 at 8:52 PM

I couldn't agree more.

Terpanggil saya untuk memberi komentari di ruangan anda. Banyak yang ingin saya sentuh di sini, sehubungan dengan itu, cukuplah sedikit ini. Saya sebagai mana Malaysian yang lain, masih lagi memantau keadaan semasa, masih hot you! Hahahahaha


Kita doakan agar Papa Goma tidak dikenakan tindakan berat akibat keunggulan satiranya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 8:57 PM

salam, harap dipanjangkan artikel ini.
vote for Unity Government UMNO & PAS
http://afterdarkwrites.blogspot.com/2013/05/petisyen-rayuan-kepada-umno.html

terima kasih

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 7, 2013 at 9:21 PM

Islam, hak istimewa orang melayu dan kedudukan raja2 melayu telah terkunci kemas dalam persekutuan Malaysia. Ianya merupakan tiang seri utama yang memberi kestabilan kepada negara ini. Jika ada sesiapa yang cuba mengusiknya sudah pasti negara akan menjadi kacau-bilau dan tidak aman.

Mempertahankan Melayu bukannya rasis. Mengkritik pengundian berteraskan politik perkauman bukannya rasis. Mengkritik kaum yang mementingkan diri sendiri bukannya rasis. Mengkritik kaum yang tak reti nak mengenang budi atau berterima kasih bukannya rasis. Mengkritik kaum yang berpura-pura memberikan sokongan bukannya rasis.

Din, orang cina cakap bila kita tunjukkan perasaan ketidakpuashatian kita, mereka gelar kita rasis. Jika kita usik kaum mereka mereka kata perkauman, tapi bila mereka usik kita mereka kata itu bukan rasis tetapi hak kesamarataan.

....................
Reply To This Comment ...................
May 7, 2013 at 10:25 PM

Salam bro Din,

Sudah tiba masanya DS Najib menunjukkan ke-Bugis-annya yang terkenal dengan darah pahlawan. Kita bukan menentang atau mahu meminggirkan Cina, tetapi ideologi bintang 3 nya yg masih melekat kuat tidak pernah luntur. Lebih kuat dan lebih kekal dari dakwat kekal! Siapa yg meniup api perkauman..siapa? Bukankah mereka? Kita melayu leka dengan media perdana dan media sosial Melayu, kita terlepas pandang media sosial dan media perdana Cina. Merekalah yg tabur minyak ron 95 di media mereka. Tapi aku sedih juga, kepada yg jadi selipar, tisu tandas dan sapu tangan.....tidakkah mereka berfikir? Ingin aku memberi nasihat kepada selipar, tisu tandas dan sapu tangan ini......: "Jika ingin mendengar tutuplah mata, jika ingin melihat tulikanlah telinga dan jika mahu memahami dengan mata hati tutuplah mata dan telinga" Anda tentu faham maksud aku ini.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 12:00 AM

Ada sebuah cerita mengenai lelaki A yg kaya dan memiliki sebuah empayar business yg maju. Dia ada isteri yg agak kurang cerdik dan kurang cantik, tetapi tetap setia walaupun mengetahui suami mempunyai girlfren yg cantik seksi dan intelligent juga. Girfren berjanji nak kahwin dgn lelaki A, lalu apa yg diminta semua diberikan. Kemewahan yg diberikan kepada girlfren lebih dari isteri sendiri. Lelaki A tidak tahu girlfren mempunyai seorang pakwe lelaki B yg sebenarnya dia cintai. GF dan lelaki B mempunyai rancangan membolot semua harta A dan menghalau A dan isteri dari rumah mereka. Segala rancangan telah tersusun rapi dan mereka yakin akan berjaya. Pada hari perkahwinan GF dan A, dgn konfiden GF berkata dia sebenarnya nak kahwin dengan B dan mahu mengambil alih semua harta kekayaan A. Tiba-tiba lelaki B mati, dan GF sudah termalu dan takut. Dia merayu pada A agar mengambil dia semula kerana B selama ini telah menipu dia. Adakah A akan menerima GF semula atau buat bo layan saja padanya? Suspen juga nak tau ending. Hint: lelaki A = PM, isteri = org melayu, GF = C, lelaki B = DAP.

....................
Reply To This Comment ...................
aku melayu
May 8, 2013 at 12:06 AM

salam din
saya pembaca senyap blog anda...
saya setuju desak najib agar mendengar suara kita juga..


....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 12:41 AM

Saga tunggu artkel seterusnya.

....................
Reply To This Comment ...................
Abangpi
May 8, 2013 at 12:54 AM

salam Abang Din,

pahit, tapi saya sependapat dengan Abang Din.
maknanya: saya sayang DSN tapi saya lebih sayang Negara, Bangsa dan Agama saya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 1:08 AM

Mohon najib jangan bagi lagi visa voa pada orang dari tanah cina,nanti dap bagi IC jadi pengundi cna bertambah,kita mana boleh cam mereka ni muka dahlah sama

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 1:17 AM

Lim kit Siang, LGE dan lain2 pemimpin perlulah henti serta merta daripada kenyataan yang berbau perkauman. Kalau ada mancis tu.. cucur lah pada sebatang rokok saja untuk dihisap dan jangan dicucur pada lilin pulak..... Kapas

....................
Reply To This Comment ...................
May 8, 2013 at 2:05 AM

@Anonymouserrr .... melalui Namewee ? hehehe

Kita terus luahkan pandangan dimerata blog dan media. Percayalah,ada pegawai khas yang memantau semua ini :)

Itu sajalah level saya .... selain itu kita gunakan suara Ngo seperti Perkasa.

....................
Reply To This Comment ...................
May 8, 2013 at 2:08 AM

@AnonymousDah lama saya suarakan pertanyaan ini - Apa maksudnya dengan 'terkunci kemas ' ? Apakah Hak itu ?

Kalau semuanya diLiberalkan hingga habis dalam keadaan hak itu terkunci kemas .... apa gunanya ?

Hak yang dijaga dalam bentuk abstrak tapi hak didunia nyata dirobek2 ...

....................
Reply To This Comment ...................
May 8, 2013 at 2:09 AM

@DINBRASCONajib Pahlawan Bugis ?

Peeeeergh ! Tunjuklah ! Tunjuklah !

....................
Reply To This Comment ...................
May 8, 2013 at 2:11 AM

@Anonymouserrrr .... kena tanya Mat Spender nih !

....................
Reply To This Comment ...................
May 8, 2013 at 2:12 AM

@AnonymousTapi kalau hisap rokok daun, kena cucur berulangkali ! :)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 2:22 AM

batalkan VOA kepada orang luat terutama CINA,nanti depa ramai2 boleh jadi pengundi hantu wooo.Muka cina kan sama.Lagi satu takkan mat bangla nak hulur leher pergi mengundi(pengundi hantu),rasanya tokeh2 cina ni yang sewa bas,bagi duit bagi pegang ic palsu lepas tu suruh lalu tempang mengundi(macam contoh di n47pandamaran)Yang pukul bangla ni sampai berdarah cina lahanat,yang menonton orang seagama (melayu pkr lahanat)

....................
Reply To This Comment ...................
Separa Cina separa Melayu
May 8, 2013 at 2:43 AM

Kompromi baru, ajak DAP dan PAS masuk BN. Makmurkan negara bersama, toksak gaduh gaduh, hidup berharmoni., amacam OK tak ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 3:15 AM

Bini saman GF sebab kacau rumah tangga orang pas tu make life a living hell utk GF selagi dia bersama suami dia. Bini juga tetap setia dgn Suami tapi satu sen pon tak bole keluar dari poket sendiri- semua mesti datang dari sang suami -kalo konek dah gatal tangung lah beb. Bini senyap2 main kat luar suami pikir dia yg hebat takpa....last2 suami sakit jantung sebab stress nak layan dua bini. Bini yg betul bole hantar hero ke rumah GF/bini no2.utk dia jaga baru demi keadilan. Kalo dua2 rasa *tak adik* campakkan aje kat tgah jalan ke atau dekat2 dgn *rumah org tua* ..kkkkkkkkkkk.Ending yg terbest sekali!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 6:27 AM

Selepas mendapat KUASA POLITIK, tugas no. 1 najib ialah memastikan orang melayu mendapat KUASA EKONOMI pula. Pastikan juga pembahagian kek ekonomi untuk orang melayu ditambah supaya agihan kekayaan negara tidak dibolot oleh satu kaum jer. CEO GLCs mesti diterajui oleh Orang Melayu. Kementerian Pelajaran, Kementerian Pengajian Tinggi, Kementerian Kewangan, Kementerian Dalam Negeri, Kementerian Pertahanan dan Kementerian Luar Bandar mesti diterajui oleh Menteri dan Timbalan Menteri yang berbangsa Melayu. Agensi kerajaan seperti MARA dan TEKUN mesti dinaiktaraf dan diperkukuhkan. Semua anak-anak Melayu mulai dari sekolah rendah lagi mesti diserapkan dengan ilmu keusahawanan. Siswazah melayu yang mestilah diberi ruang dan peluang untuk menjadi usahawan. Dengan itu kita dapat mengurangkan bilangan siswazah yang menganggur yang cuma mengharapkan kerja makan gaji semata-mata. Ruang perniagaan di tempat prestij seperti KLCC mesti memberi kouta khusus untuk orang melayu. Kadar sewaan premis perniagaan dan kedai-kedai juga dikawal agar tidak membebankan. Dalam sektor hartanah pula, pastikan kerajaan membina rumah mampu milik terutamanya di bandar-bandar besar. Kita mahu mewujudkan komuniti terbesar orang melayu di bandar dan tidak hanya menjadi majoriti di kampung semata-mata.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 9:37 AM

kawan aku seorang doktor klinik swasta. perkhidmatan memang tip top. harga pun berpatutan. so far dia kata memang almost 99% adalah pesakit dia melayu bumiputera.

so? korang tak nampak2 lagi ke? skrg carilah klinik yang doktornya Muslim..lebih berkat sebab dia bayar zakat malah jenis tak kedekut untuk sedekah pada rumah anak yatim dan pusat2 tahfiz.

lihatlah wahai saudara2ku umat Islam..itu berkatnya jika membantu saudara kita sendiri..

....................
Reply To This Comment ...................
KA
May 8, 2013 at 9:49 AM

@dinturtle

erkkkk nawamee pulak.

kita ada matluthfi yang punya byk follower.cer cuba dia pulak :)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 9:49 AM

@INVINCIBLE ASIA

kalau nak kira hasutan, ramai lagi pemimpin pembangkang yang membawa isunya. mereka menggunakan pelbagai tomahan dan fitnah. bukan kah itu juga merupakan hasutan?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 9:51 AM

@Anonymous

kita mengharapkan yg terbaik. UMNO bersikap terbuka, bagaimana pulak PAS. cuba sarankan kepada blog mereka dan lihat reaksi pencacainya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 10:01 AM

@DINBRASCO

Najib bangga dengan anaknya yang pandai berbahasa Mandarin tapi tidak membaca berita diakhbar Cina. siap bersajak dlm bahasa Mandari tapi masuk angin keluar asap. bagaimana pun bangsa Cina telah perolehi lebih dari yang sepatutnya. bangsa Melayu masih ditakuk lama.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 10:04 AM

@aku melayu

sekarang ni jangan senyap lagi dah. orang senyap kita tak tau apa kehendaknya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 10:08 AM

@Abangpi

Najib? maaf, bagi "aku" (bukan "kita") lebih sayangkan UMNO, sebuah parti yang relevan bagi orang orang Melayu (sekurang kurangnya sekarang nih). Najib dari mula lagi bukan menjadi favourite aku (bukan "kita"). aku yakin orang Melayu yang mengundi BN lebih sayangkan parti. hanya orang orang Cina jer lah yang sayangkan Najib dan bukan UMNO.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 10:09 AM

@Anonymous

bab itu kena tanya Hishamuddin pulak

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 10:10 AM

@Anonymous

kalau hisap paip lagilah teruk. satu kotak mancis pun boleh habis.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 10:14 AM

Satu yang nak diutara kan kali ini (yg lain next time)

Relationship yang dijalin oleh YB Dato' Seri dengan orang-orang CINA lain experiencenya dari yang dirasai oleh orang kebanyakan, especially yang tak berharta, kurang ilmu, tak berpangkat dan tak ada direct line to orang-orang berkepentingan di dalam kerajaan.

Bila masa YB Dato' Seri di kow tow oleh orang-orang CINA, kami yang rezeki Allah beri berkerja dengan orang CINA ditindas halus-halus, munkin tak dikata secara terang-terangan tapi not much option is given to us, terima sajalah. (Sampai sakit-sakit oooo - preasure manyak)

Dapatkah YB Dato' Seri menyelami hati dan perasaan kami. Bila masa, kami yang cuba untuk menjaga jati diri kami dan mencari rezeki yang halal dan insyaallah diberkati Allah, dipinggir, dicerca, di tohmah free-free saja oleh mereka-mereka ini, YB Dato' Seri bagi senang-senang saja apa yang mereka minta. Adakah kami ini anak tiri. Munkin kami bukan jenis meminta dan kami faham bahawa harta negara untuk dikongsi bersama dan juga disimpan untuk generasi hadapan, tapi apalah salahnya untuk menyalurkan bantuan yang lebih kepada kami, apalah salahnya untuk terang-terangan memperkasakan keadaan, ekonomi, sosial, kedaulatan ugama kami tanpa YB Dato' Seri merasa bersalah pada mereka. Enough is enough YB Dato' Seri.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 10:18 AM

@dinturtle

melalui satira dan parodi.
Takyah susah-susah, aku rasa Zunar dah buat banyak kot.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 10:24 AM

Saya telah pun menjalankan tanggungjawab memberikan sokongan untuk membolehkan BN memerintah semula. Walaupun secara peribadi saya mengatakan sememangnya PM bukanlah menjadi favourite saya. Namun untuk menyelamatkan UMNO yang sangat sangat saya sayangkan, terpaksa saya menerima hakikat hanya Presiden parti sahaja yang layak menjadi PM. Pendapat saya hanya UMNOlah sahaja parti yang paling relevan memperjuangkan nasib dan masa hadapan orang orang Melayu.

Dah sampai masa PM berikan tumpuan yang lebih kepada MELAYU/PRIBUMI yang telah menghadiahkan kemenangan kepada BN.

Sudah sampai masanya Najib mendaulatkan kaum MELAYU/PRIBUMI dengan melaksanakan SEGALA hak keistimewaan yang ada. Kami MELAYU/PRIBUMI telah menterjemahkan sokongan kami kepada UMNO. Najib telah pun diberikan peluang untuk berkhidmat sekali lagi TETAPI kali ini PASTIKAN hak keistimewaan orang MELAYU/PRIBIMI dilaksanakan. Kalau ada pengkomen yang mengatakan Najib pejuang Bugis, buktikan yang Najib punyai telor untuk memartabatkan BANGSA, BAHASA dan TULISAN MELAYU serta merta.

Adakah orang Cina benar2 mahu menjadi rakyat Malaysia bersama-sama dengan kaum Bumiputera! ?

Sudah tentu mereka bukan sahaja ingin menjadi rakyat Malaysia tetapi juga mendapat kuasa untuk mentadbir Negara Malaysia. Bersama dengan kaum Bumiputra? Jauh panggang dari api. Jurang perbezaan akan tetap terjadi malah lebih jarak lagi.

....................
Reply To This Comment ...................
May 8, 2013 at 12:53 PM

@Separa Cina separa MelayuPerebutan akan sentiasa ada. Kalau semua pihak bersatu sekarang, akan muncul musuh baru lain pulak.

....................
Reply To This Comment ...................
May 8, 2013 at 12:54 PM

@AnonymousTak mau campur ! dah lain dah ni .... :)

....................
Reply To This Comment ...................
May 8, 2013 at 12:57 PM

@Anonymous" Jurang perbezaan akan tetap terjadi malah lebih jarak lagi. "

Sebabnya ? Adakah Allah jadikan mereka sebegitu sepertimana bangsa Yahudi ?

Apakah bangsa cina Malaysia SAMA dengan bangsa cina di negara lain ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 1:04 PM

Walaupn x setuju dgn cara najb membodek melampau sebenarnya org cina xde alasan utk x support kerajaan.

Najib basically merayu pada derang. Mana ada dlm sejarah menteri berbangsa melayu mengambil nama cina bermain drum cina time perayaan. Berbangga dgn anak yg berckp cna.

Sebagai org melayu melihat pm kita yg berbangsa melayu merayu hanya org melayu saja yg boleh faham. Mmg dia pm utk semua tp semua org harus faham kenapa hanya org melauu boleh menjadi pm dlm msia. Kadi sebagai pm pn dia juga symbol org melayu. Utk melihat da buat mcm2 pada bangsa yg membalas akhirnya dgn pelempang.

Mereka kata mereka mahu kerajaan ubah bukan mereka racist. Ok kita tanya jadi kerajaan mana mereka mahu ?kerajaan dap? Itu maksudnya mereka bukan saja mahu tukar kerajaan mereka mahu kerajaan yg ultra cauvinis pegang. Maka rumusannya mereka mahu segalanya dlm msia tanpa mengira hak kaum lain. Pendek kata mwreka mahu singapore.

Mungkin mereka hanya kata nk tukar kerajaan tp kalau kita mendalami di mana hala tuju mereka maka in the end mereka mmg racist. Utk melayu yg buta2 mengiyakan mereka kononnya hanya nk tukar kerajaan saya pn dh hilang kata utk fellow sebangsa yg bodoh mcm ni.

Najib pendekatan bodek rayu x menjadi.

Its time to play hard ball.

Kalau rayu dan bodek masih menjadi strategy kali ni pelempang jga akan dtg dr org melayu bukan org cina saja.

Pengalaman saya sebagai rakyat msia mereka akan gertak tp kita jgn undur dan gertak balik. Hanya itu cara nk ajar mereka langit tinggi rendah.

Saya x tahu ape fikiran datuk seri ape pemahaman dan pedekatan datuk seri sampai to point merayu tp saya kagum kesungguhan datuk seri walaupn kadang3 meluat. Tp mcm mana pn saya x pernah tgk lim guan eng dan lim kit siang buat sampai mcm tu utk meraih undi org melayu. Mereka hanya bergantung pada support bangsa eacist mereka. Makanya dr segi maruah pn cina sebenarnya tidak ada alasan utk menolak mca.

Cuba bayangkan kesungguhan datuk seri yg sama tp kali ni utk bertegas dgn mereka pula.

Jgn hampakan kami lagi. Kami sudah mainkan peranan kami bila tetap mengundi kerajaan walaupn terpaksa brrsabar dgn dasar melayu liberal datuk seri.

Tiba masa datuk seri mainkan peranan sebagai seorang yg berbangsa melayu dan islam. Jgn lupa hak kita org melayu dr sisi islam adalah adil pada tptnya dan sejarahnya.

Melayu hampa

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 2:06 PM

ini semua salah umno...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 2:31 PM

Pada pendapat saya kita tidak boleh menyalahkan saja pengundi cina saya rasa pengundi melayu juga memainkan perananya dengan menyokong opposition kerana di tempat saya ini yang dikira urbanite kebanyakkan melayunya menyokong opposition. Kalau dahulunya melayu memangkah roket ianya dikira abnormal tetapi sekarang sudah normal.Kita mesti melihat apakah sebenarnya yang pengundi Melayu urbanite ini tidak puashati. SALAH SATU sebabnya pada pandangan mereka ialah kerajaan sekarang ini korupsi YB2nya berumah besar2 keretanya banyak amah dua tiga dan anak2nya sombong2 belaka maklumlah YB. Dan para pegawainya pulak perangai seperti bos2nya juga kereta besar rumah besar sombong dll. Jadi pada pendapat saya orang2 yang beginilah yang amat dibenci oleh pengundi melayu urbanite, Tak bolehkah mereka bersederhana dan itulah yang dituntut oleh islam pun.Kalau kita dapat menunjukkan contoh dan teladan yang baik saya pasti satu hari nanti (next PRU) mereka akan kembali kepada memangkah KATI.

Pengamatan seorang surirumah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 2:37 PM

pendapat org umno ketepikan org cina
pendapat org cina kesamarataan
pendapat dap aku mahu kuasa
pendapat pkr ubah inikalilah
pendapat pas tegakkan Islam
pendapat melayu atas pagar tuuu...leee....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 8, 2013 at 5:43 PM

Salam, satu perkara yg aku nak tegur sgt kat PM Najib dah lama terbuku ni. Terus terang aku cakap aku ni peg. kerajaan kump.P&P yg bengang bila PM naikkan umur persaraan smp 60thn. Apa produktifnya keja smp umur 60thn, abis tu budak muda nak keja apa dan ia makin bururkkan keadaan dgn lambakan penganggur terhormat yg dah grad x boleh nak keja. pastu paling menyakitkan bila PM Najib jwp diaorg bole keja swasta. senang je lepas tgn, buat universiti besar-besar amik pelajar ramai-ramai pastu biarkan mereka terkontang kanting cari kehidupan. Ingat senang-senang ke diaorg bole keja swasta, sapa yg control swasta (melayu ker?). Itu la psl golongan muda esp graduan ni byk yg x support krajaan so kaji la smula umur persaraan k/tgn awam ni. Lebihkan skit pencen dpt lah oldtimer tu berehat dgn kewangan yg cukup dan budak muda plak bole keja utk memulakan kehidupan. Satu lg kenapa bandar-bandar melayu mcm putrajaya, shah alam, bangi living cost dia tinggi. sewa kedai mahal giler, harga rumah toksah citer la, kemudahan lain boleh kata semuanya berbyr. Nak bunuh melayu ker? Kalau nak bunuh pun tunggu le cina memerintah.........

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 13, 2013 at 8:47 PM

@Anonymouskenapa cina juga yang dikaitkan?semua ini salah cina kah ?bukan kerajaan yang menguruskan negara?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 13, 2013 at 8:52 PM

@Anonymouswow ....tabik...penglihatan dari segala aspek yang clear dari sunnah nabi...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 13, 2013 at 9:06 PM

@dinturtletentulah tidak sama...pernah tak awak memahami orang cina?setahu saya orang cina tak ada masalah dengan orang melayu sebaliknya melayu yang menjarakkan diri dengan orang cina malah mengelarnya kafir...so apa masalah orang melayu ya?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 27, 2013 at 2:40 AM

selamat kepada semua,saya ingin memberikan sedikit sekata kepada semua yang dihormati.orang cina tidak mahu kerajaan yang rasuah,tidak amanah,salah guna kuasa,merompak harta rakyat,dan racist.orang cina tidak berhasrat untuk menguasai negara malaysia kerana negara malaysia ialah hak semua rakyat malaysia bukan sahaja cina tapi juga orang melayu orang india dan kaum kaum lain.

Post a Comment