........... Hujah Dangkal Nik Aziz dan Hadi Mempertahankan Sekolah Cina | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Hujah Dangkal Nik Aziz dan Hadi Mempertahankan Sekolah Cina

Sunday, May 19, 201320comments

Umpama lari berganti2, kepimpinan utama Pas yakni Nik Aziz dan Hadi bergantian bermain dengan isu Bahasa. Mula2 Nik Aziz yang keluar dalam SINAR menyarankan orang Melayu supaya belajar bahasa Mandarin atas alasan supaya mudah untuk berdakwah kepada orang Cina.



“Saya selalu sebut di Kelantan kena ada sekolah bahasa Mandarin. Ia membolehkan kita terangkan Islam kepada Cina, saya baru ada cucu untuk belajar bahasa Mandarin sekarang ini. Ramai dah anak saudara belajar bahasa itu,” 

Mungkin kerana takut disalahfaham saranan itu sebagai pro-Cina, Hadi pulak menyambut baton dan mengeluarkan kenyataan yang Pas akan perkasakan bahasa Melayu, tetapi dalam masa sama menggalakkan penggunaan bahasa ibunda masing-masing.

“Bahasa ibunda tidak boleh dimatikan tetapi kita akan terus memperkasakan bahasa Melayu menjadi bahasa rasmi negara yang boleh menyatukan rakyat berbilang kaum di negara ini,”

“Bukan sahaja bahasa Inggeris, tetapi kita perlu belajar bahasa Arab, Perancis, Jepun dan lain-lain. Ketika pembinaan tamadun Islam, orang Islam digalakkan pelajari ilmu dari bahasa lain yang kemudiannya diterjemahkan dalam bahasa Arab.

“Negara Jepun sendiri bangkit dengan bahasa ibunda mereka, tetapi dalam masa sama berusaha mempelajari bahasa lain untuk mendapatkan ilmu yang diterjemahkan menerusi bahasa mereka,” 



Kenapa saya melihat keduanya cuba menangguk diair keruh sementelah kita heboh dengan isu Sekolah Vernakular / Sekolah Cina ? - Pas cuba menonjolkan diri sebagai pro-sekolah Cina.

Mula2 saya komen kenyataan Nik Aziz ...... Ni sorang lagi Melayu ...errrr... seorang yang dilahirkan sebagai Melayu tapi menganggapnya sebagai kebetulan jer, tidak ada apa2 yang spesel nya menjadi Melayu di Tanah Melayu, yang bersikap APOLOGETIK. 

Nik Aziz menyarankan orang Melayu supaya belajar mandarin supaya dapat berdakwah kepada orang Cina ? Hmmmm ... Nik Aziz nak hantar pendakwah Pas gi berdakwah di Taiwan atau Tanah Besar China ke ? Orang nak berdakwah di Jerman, kita ajar pendakwah berbahasa Jerman, begitu juga Jepun, Zimbabwe atau Nicaragua..... bahasa yang sinonim dengan nama negara mereka. Kan ? 

Jadi secara logiknya, hendak berdakwah pada rakyat Malaysia, bahasa yang digunakan mestilah Bahasa Malaysia ..... ke saya salah ? So apa yang tak kenanya dengan kenyataan Nik Aziz ?

Tidakkah kenyataan Nik Aziz itu sendiri umpama satu pengakuan yang rakyat Malaysia berbangsa Cina tidak pandai berbahasa Melayu yang merupakan Bahasa Kebangsaan kita ? Tidakkah Nik Aziz merasa pelik dengan keadaan itu ? 

Jika ia diterima sebagai satu hakikat yang tidak mungkin boleh diubah, kenapa Nik Aziz pilih kasih , kenapa hanya bangsa Cina saja ? Kenapa dipinggirkan bangsa India, atau orang2 Pribumi yang juga punya bahasa mereka yang tersendiri. Mungkin lagi beberapa tahun, rakyat kita juga ada yang hanya fasih berbahasa Jawa, atau Hindi, atau Nepal atau Burma .... Dimana had nya ?

Bukankah lagi senang untuk SEMUA dan untuk JANGKA PANJANG sampai bila2 pun kalau disarankan supaya semua rakyat Malaysia fasih berbahasa dalam Bahasa Kebangsaan negara kita !

Itu maksud saya sebagai APOLOGETIK. Orang lain yang bersalah dan harus berubah tapi kita pula yang meminta maaf dan akur kepada kesalahan mereka. Kemudian kita pula yang mengikut cara yang salah itu demi menjaga hati mereka.

Itu tanda orang yang tidak punya maruah atau identiti sendiri, macam lalang ....... nah, bukan saja dikalangan pemimpin Melayu Umno saja yang ada Melayu APOLOGETIK / LIBERAL, dikalangan kepimpinan Pas pun sama.

Satu lagi, sebelum ni heboh diwar2kan konon Pas sudah berjaya mentarbiahkan orang Cina ? ? Seharusnya tidak timbul dah kenyataan Nik Aziz diatas ...... kecuali semuanya hanya BOHONG belaka. Sekarang Nik Aziz cuba memberi alasan kenapa Pas telah gagal dalam usaha dakwah mereka kepada Dap @ orang Cina - sebab pendakwah Pas tidak pandai berbahasa Cina !


Bila Hadi turut enter frame bagi mengimbangi kata2 Nik Aziz, tanpa disedari kenyataannya sendiri BERCANGGAH dengan bosnya.

“Bahasa ibunda tidak boleh dimatikan tetapi kita akan terus memperkasakan bahasa Melayu menjadi bahasa rasmi negara yang boleh menyatukan rakyat berbilang kaum di negara ini,” - SINAR


Nah......  Hadi menerima Bahasa Kebangsaan sebagai bahasa resmi yang boleh MENYATUKAN rakyat berbilang kaum......

Tapi Nik Aziz kata ramai orang Cina tidak fasih berbahasa Kebangsaan dan mahukan orang Melayu pula yang belajar bahasa Mandarin supaya boleh berkomunikasi dengan berkesan dengan mereka ? ? ?

Kedua mereka sebenarnya CONFUSED atau buat2 tak nampak akan kedangkalan hujah mempertahankan sekolah cina mereka itu ?

Pertama, mereka langsung tidak memperkatakan soal PERPADUAN. Bukan mereka saja, malah SEMUA pemimpin bila memperkatakan soal perlunya diteruskan sekolah Cina, mereka TIDAK MENYENTUH soal PERPADUAN. 

Mereka TIDAK MENYENTUH fakta yang menunjukkan pelajar2 sekolah Cina majoritinya lemah hingga ada yang ketahap BUTA dalam Bahasa Kebangsaan. 

Mereka juga TIDAK MENYENTUH fakta yang pelajar2 telah diajar sedari kecil supaya hidup berpuak-puak mengikut kaum, supaya mengIDENTIFY perbezaan kaum masing2 dan tidak diajar supaya berinteraksi antara kaum.

Keduanya, Nik Aziz dan Hadi CONFUSED belajar bahasa Cina dengan sekolah Cina. Untuk setakat belajar bahasa Mandarin tidak perlu diwujudkan satu sistem sekolah Cina yang berasingan. Begitu juga dengan bahasa Arab atau Tamil atau apajua bahasa. Semua itu boleh dipelajari dalam satu sistem sekolah yang SATU.

Masalahnya dengan sekolah Cina yang ada sekarang, mereka bukan saja belajar bahasa Cina tapi semua subjek pun turut diajar dalam bahasa Cina. Maknakata, Bahasa Cina dijadikan sebagai BAHASA PENGANTAR disekolah Cina. Itu belum lagi diambilkira subjek2 yang diimport dari Tanah Besar China yang diragui keberkesanannya dalam memupuk semangat Patriotisma Nasional MALAYSIA.

Untuk apa dihantar guru2 sekolah Cina berkursus di Negara China ? Atau diimport pakar2 'bahasa Cina' dari negara China untuk mengajar disini ?

Cuba tanya murid2 sekolah Cina, siapakah ikon sejarah mereka ? Cuba minta mereka namakan pemimpin2 ternama yang mereka belajar dalam subjek sejarah ? Agak2 nama siapa yang akan mereka sebut ?


Ternyata hujah2 pemimpin Pas juga LEMAH dan DANGKAL dalam mempertahankan kewujudan sekolah Cina. Mengaku sajalah yang pendirian mereka menyokong Sekolah Cina juga adalah kerana POLITIK. Tak perlu nak berbelit-belit lidah...... hanya memperbodohkan diri sendiri saja.

Begitu juga saya tujukan kepada pemimpin2 Melayu lainnya... SAMA JER , mengaku jer lah yang semuanya hanya sebab POLITIK.

Share this article :

+ comments + 20 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 19, 2013 at 6:16 PM

Sedih,....majoriti pulak yang kena beralah kepada minoriti.Ini susahnya kalau semua perkara hendak disandarkan kepada undi.....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 19, 2013 at 6:48 PM

Saya rasa penguasaan ekonomi mengikut kaum masih lagi tidak seimbang. Orang cina masih lagi menjadi pemilik terbesar dalam pembahagian kek ekonomi negara. Mereka adalah kaum yang kontrol segala-galanya aktiviti ruang lingkup perniagaan mulai dari kilang, pembekal utama sehinggalah kepada pusat-pusat membeli-belah, pasaraya dan syarikat-syarikat multinasional.

Cina adalah pemegang KUASA EKONOMI negara. Alhamdulillah, dalam pru lepas, Melayu masih lagi memegang KUASA POLITIK negara. Cuma sejak pru yang lepas, orang cina masih tidak berpuashati dengan apa yang mereka perolehi selama ini. Mereka nampaknya mempunyai hasrat untuk merampas kuasa politik yang merupakan satu-satunya harta milik orang Melayu. Orang cina tidak mahu mengakui ketuanan Melayu. Malah, mereka rasa mereka yang sepatutnya jadi tuan kerana ekonomi negara di dalam tangan mereka.

Kita pulak menunjukkan kelemahan kita dengan ikut aje kehendak mereka. Mereka nak sekolah cina, kita bagi. Mereka nak kita jadikan SJKC sebagai sekolah bantuan kerajaan, kita luluskan. Mereka mintak peruntukan, kita berikan sumbangan bernilai jutaan ringgit. Tapi apa hasil yang kita dapat? Sekolah yang dimanjakan oleh PM kita yang tersayang, kini telah menjadi 'pusat penternakan' cina-cina yang rasis, cauvanis dan ultra kiasu. SJKC melahirkan ramai cina yang biadap dan kurang ajar sehingga mengguris hati kita dengan melakukan pelbagai provokasi sehingga sanggup mempersoalkan perkara yang telah 'terkunci kemas' dalam perlembagaan persekutuan.

SJKC menyebabkan ramai cina tidak fasih Bahasa Kebangsaan. Malah, mereka nampaknya enggan bertutur dalam bahasa tersebut tetapi mereka lebih suka berkomunikasi dalam bahasa cina atau bahasa inggeris. Mengapa mereka berani memperlekehkan bahasa ibunda kita? Ini kerana, SJKC menggunakan 100% bahasa mandarin sebagai bahasa pengantar. Sehinggakan Dong Zhong pernah mintak kerajaan supaya mensyaratkan guru Bahasa Melayu pun mesti fasih dalam Bahasa Mandarin. Apa gunanya hidup di bumi melayu tapi masih berahi nak mendaulatkan bahasa asing.

Itupun pemimpin melayu kita masih lagi suka bertolak ansur. Alasannya, 1 Malaysia maaa. 1 Malaysia apa kalau masih lagi berkeras inginkan pendidikan yang masih berkiblatkan negara luar. Lebih baik wujudkan 1 Melayu, 1 Bumiputera, 1 Pribumi, 1 Orang Asli dan 1 India.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 19, 2013 at 6:51 PM

Ini nik aziz dgn hadi awang yg sarankan..cuba najib yg sarankan mesti najib kena paku dengan pencacai dan kacang nerah sebagai bodoh sebab orang islam kenalah belajar bahasa arab..

....................
Reply To This Comment ...................
May 19, 2013 at 6:58 PM

@AnonymousPenguasaan terOVER ekonomi oleh bangsa cina mungkin tak terasa sangat kalau mereka hidup BERSAMA-SAMA bukannya seperti sekarang dimana kaum Cina dilihat terasing.

Disinilah peranan INTEGRASI dan TOLAK ANSUR. Semangat KEKITAAN itu tidak ada, itu juga bersifat perkauman.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 19, 2013 at 7:07 PM

orang mcm ni y penyokong PAS nk naikkan jd pemimpin.. selalu xpaham isu.. pastu komen melalut.. sebelum ni isu kalimah Allah.

- melayu amik kebangsaan xblh.. cina amik kebangsaan ok.
- oh ye sdra din kenapa x share blog update kt facebook?

....................
Reply To This Comment ...................
May 19, 2013 at 7:33 PM

Dlu nabi berdakwah tak guna pun bahasa lain orang kafir terpikat jugak masuk islam.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 19, 2013 at 8:09 PM

salam,

pemimpin pas cakap melayu tapi mereka berbangsa lain-lain. harap para penganut pas akan tulis dalam borang mereka berbangsa lain-lain. jadi tak perlu ikut umno untuk memperjuangkan bangsa melayu. bila dah lain-lain bangsa, bolehlah merpertahankan bahasa ibunda masing-masing. jadi tak nampak rasis. kita harap jika ada melayu yg tak mau mempertahankan bangsanya, ngaku jer lain-lain bangsa. dalam borang ada tulis lain-lain.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 19, 2013 at 8:50 PM

pergh...mau jugak dua ekor ni bukak mulut bau depa..puihh....hadi bawang dengan pok nik najis...sila tutup mulut...ucapan korang berdua tidak diperlukan...usah jadi balaci cina..

....................
Reply To This Comment ...................
May 19, 2013 at 10:14 PM

Nik Aziz dah sewajarnya tutup mulut dari membicarakan sesuatu yang dia sendiri tak tahu hujung pangkal. Ini lah jadinya bila seseorang itu terlalu mengejar glamour. Mungkin beliau takut glamour beliau akan turut terkubur seperti jawatan MB beliau.

Kalau benar hendak berdakwah dalam bahasa cina maka seharusnya Nik Aziz menyarankan ahli-ahli PAS belajar juga Bahasa Kantonis, Hakka, Hokkien & Teow Chew kerana itu merupakan bahasa yang diterima pakai ramai orang Cina di Malaysia.

Malah, jika Nik Aziz bertutur menggunakan OTAK sudah pasti beliau boleh membuat sedikit kaji selidik untuk mengetahui bahawa penggunaan Mandrin dikalangan masyarakat Cina di Malaysia tidak semeluas Kantonis dan Hokkien.

Dan sesiapa saja pun yang berfikiran waras sudah tentu akan bertanya, Bahasa India tak perlu belajar ke? Atau PAS tidak berminat untuk berdakwah kepada bangsa itu? Atau Islam ajaran PAS ini memilih bulu bila ingin berdakwah? Bagaimana pula dengan Bahasa Iban, Kadazan dan lain-lain bahasa peribumi Sabah & Sarawak? Kat sana PAS tak berminat nak berdakwah ke? Dkwah PAS juga tidak merangkumi kaum Orang Asli ke? Kenapa tidak disarankan untuk ahli-ahli PAS semua belajar sekali bahasa orang asli?

Inilah yang orang katakan "Bodoh tak boleh diajar, Pandai tak boleh diikut". Dah la BODOH, SOMBONG pulak tu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 19, 2013 at 10:43 PM

X salah mahu mempertahankn bahasa ibunda. Tp dlm masa yg sama bahasa kebangsaan itu wajib dipelajari. Jika benar org cina takut bahasa ibundany hilang akibat sekolah kebangsaan , maka mereka boleh meniru sistem yg diguna pakai oleh org melayu.

Pagi bersekolah kebangsaan belajar tentang silibus kementarian, petang ke sekolah agama belajar asas jawi dan ilmu agama. Bg org cina dan india, pagi bersekolah kebangsaan, petang ke sekolah bangsa mereka belajar bahasa dan tulisan ibunda, akhlak dan ilmu agama mereka.

Dgn cara ini sekolah kebangsaan akan menyatukn kaum dan budaya kaum tidak terhapus. Dlm masa yg sama sekolah agama org melayu dan bangsa mereka dpt diperkasakan.

....................
Reply To This Comment ...................
May 19, 2013 at 10:55 PM

@AnonymousItulah konsep yang terbaik.Cuma saya nak tambah,Sekolah kebangsaan yang ada sekarang ni perlulah diperbaiki lagi mana2 yang patut.

Sebarang kelebihan pun turut dirasai bersama... baru adil.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 20, 2013 at 12:40 AM

mat indon kat tempat kerja aku pernah crite,org cina kat indon xboleh gunakn bahasa mereka jika brada tmpat awm..mereka mesti bcakap guna bahasa indonesia...kalau ade jgak mmg truklh kene hempuk...

....................
Reply To This Comment ...................
May 20, 2013 at 12:54 AM

@AnonymousI LIKE !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 20, 2013 at 2:52 AM

Dua-duanya mmg tahap bebal mutlak..smpai ke liang lahad kebebalan tu diorg bawak...klu n.ajis malu nk ngaku melayu kononnya, org melayu lgi malu nk ngaku melayu sbb tahap kebelan n.ajis yg berbavgsa haiwan gamaknya

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 20, 2013 at 8:01 AM

Kita melayu rasanya tidak perlu mengutuk cina tak habis habis. Kita pun tahu kemana tempat mereka di akhirat nanti. Itulah perangai mereka. Lebih baik kita fikirkan tentang bangsa kita. Masalah besar orang melayu ialah kegagalan mendidik anak. Kita banyak sangat melahirkan mat rempit, dadah, bohsia dsb. Mari kita tumpukan masalah ini. Lahirkan melayu berguna supaya kita dapat menguasai ekonomi. Semuanya terpaksa bergantung pada cina. Ikan bilis, tauhu, ayam, penyapu...semuanya cina buat. Setiap kali saya membeli barangan dapur, hati saya sakit kerana terpaksa membeli barang2 yang di buat cina. Pergi pasar malam, melayu jual barang punya mahal. Mari kita berjihad ekonomi. Cina tetap cina..hati perut mereka tidak boleh kita ubah. Kita yang mesti berubah.

....................
Reply To This Comment ...................
May 20, 2013 at 8:07 AM

@AnonymousTujuan semua ini supaya orang Melayu tidak mudah tertipu dengan wayang cina. Tapi tidak bermaksud bila kita duk memainkan isu ini, tumpuan kita sepenuhnyalah kepada 'mengutuk' saja.

Ia perlulah berjalan seiring - Mengutuk DAN Memperbaiki diri sendiri !

Seruan adalah supaya kita sedar dan bersatu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 20, 2013 at 8:33 AM

Nik Najis tu keturunan siam itu sebab dia benarkan patung buddah yg terbesar didirikan di Kelantan. Dia sendiri yg tak mengaku yg dia tu orang Melayu.
Hadi Awangan pulah mulut sumbing ckp selalu U turn.

....................
Reply To This Comment ...................
May 20, 2013 at 8:43 AM

Orang Jepun bukan macam Hadi cakap.
Cari kenalan Jepun, cuba tinggal di Jepun barang setahun dua, selami budaya mereka, tengok sistem pendidikan mereka. Mereka lebih Islam dan nasionalis dari kebanyakan kita, mungkin juga termasuk Hadi...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 21, 2013 at 10:57 AM

Mungkin pemimpin kte boleh ikot gaye ala2 hitler dgn hapuskan kaum yahudi dlu..
kt msia pun de kaum yahudi gak kan..
yahudi asia.. aman Msia..hehe..

....................
Reply To This Comment ...................
June 19, 2013 at 11:50 PM

Kita harus menerima realiti bahawa orang-orang Cina sememangnya memegang kunci ekonomi negara dan pembayar cukai terbanyak. Apa salahnya kita orang-orang Melayu meniru gaya pendekatan mereka dalam perekonomian di samping mengetahui budaya dan falsafah orang-orang Cina. Jika kita tidak menyelami isi hati, bahasa dan budaya mereka, selagi itulah kita kena tipu.

Dalam blog saya banyak ditulis mengenai bahasa, sosio budaya orang-orang Cina yg boleh anda baca. Salah satu yg menjadi hits sekarang ialah siri belajar bahasa Mandarin.

http://hisemudinkasim.blogspot.com

Post a Comment