........... Harmonikan Isu Perkauman ? Najib Jangan HIPOKRIT ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Harmonikan Isu Perkauman ? Najib Jangan HIPOKRIT !

Thursday, May 9, 201332comments

"Tugas saya seterusnya ialah mengharmonikan isu-isu perkauman. Kami perlu mendekati lain-lainnya dalam penyatuan nasional dan kesederhanaan," itu reaksi awal Najib selepas mengangkat sumpah sebagai PM.

Ya saya setuju itu merupakan satu perkara utama yang harus menjadi prioriti Najib sekarang. Tapi saya tertanya2 bagaimana rupabentuknya cara pergHARMONIAN yang mahu Najib buat.

Kenapa sekali lalu baca kenyataan najib diatas membawa maksud yang Najib akan terus bodek Cina ? 

Kenapa kita pula yang perlu mendekati mereka ? Kenapa tidak mereka yang mendekati kita ?

Harmoni = Integrasi = Bercampurgaul = Saling Memahami

Sooooo .....agak2 apa yang ada dalam kepala Najib bila beliau kata mahu mengharmonikan isu-isu perkauman ? Buat pelbagai program one-off atau ad-hoc dimana kita kumpulkan rakyat pelbagai kaum dan kemudian ramai2 tunjuk jari telunjuk ke udara dan jerit  Satuuuuuuuu .... Malaysia.... Nah, rakyat pelbagai kaum sudah bersatu padu. Takde lagi dah isu perkauman, semuanya dah harmoni .... begitu ?

Saya malas nak ulangsebut perkara ini, cukup sekadar dengan ayat ini - HAPUSKAN SEKOLAH CINA / VERNAKULAR dan wujudkan hanya SATU JENIS SEKOLAH UNTUK SEMUA.. 

Ya, itu bukan satu2nya jalan penyelesaian, ada banyak lagi yang perlu diperbetulkan tapi ia adalah antara yang PALING UTAMA.  Kecil2 kita dah asingkan mereka..... bila dah besar baru kita sibuk nak rapatkan balik ? Kenapa tidak dirapatkan saja dari awal ?


Bukankah secara logiknya itu merupakan langkah yang paling efektif ? Ni duk sibuk dengan RANTING tapi ASASnya kita tak berani nak perbetulkan.

Kalau dah bangga sangat dengan sekolah cina, kenapa tidak di SEKOLAH CINAKAN SEMUA SEKOLAH ? Yang penting SATU SEKOLAH. Kenapa nak dibeza2kan ? 

Saya fikir, inilah masa terbaik untuk kita timbulkan kembali isu SATU SEKOLAH dengan usul mengHAPUSkan kilang yang mengeluarkan cina-cina kiasu yang tidak mahu /tidak pandai mahu menghormati kaum lain, iaitu Sekolah Cina.

Kemudian pastikan SEMUA RAKYAT fasih terlebih dahulu dalam Bahasa Kebangsaan sebelum digalakkan mereka belajar bahasa lain.

Kalau setakat come-up dengan acara2 1Malaysia yang dipenuhi dengan lakonan HIPOKRASI kononnya kita sudah harmoni dalam isu perkauman, tak kan kemana nya negara .... SEMUA NYA HIPOKRIT !

PS - Ada tak sesiapa buat kajian apakah ada kaitan pendidikan sekolah cina dengan tsunami cina PRU13 ?

Share this article :

+ comments + 32 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 9, 2013 at 9:58 PM

Takut cina tak undi dia ,dia tak ingat kalau melayu tak undi dia apa akan jadi kepadanya ,sedarlah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 9, 2013 at 10:03 PM

Sebelum PRU aku dah ramal dah, dap akan menang di semua kawasan majoriti cina. Cuma tak sangka pulah dapat majoriti yang besar.
Mohon PM beri pulak tumpuan kat kami yang selama ini tak pernah berubah hati mengundi BN walau HATI MENDIDIH BILA DENGAR PM BAGI MACAM MACAM BANTUAN KAT CINA.
-rakyat biasa kerdil-

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 9, 2013 at 10:22 PM

Sila baca post ini sama

http://lifeofaannie.blogspot.com/2013/05/kit-siang-pissed-me-off-again.html

TK.

....................
Reply To This Comment ...................
Antihipokrit
May 9, 2013 at 10:27 PM

Nampaknya dah ada bunga2 membodek semula mat bunga ni. Kalau buat juga, tunggu je PAU bulan Dec ni.Dia ni spesis yg tak reti bersyukur. Penasihat di sekeliling dah sewel.. Memang mau kasi jatuh mat bunga

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 9, 2013 at 10:46 PM

Sangat setuju. Satu sekolah kebangsaan saja untuk semua pelajar.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 9, 2013 at 10:56 PM

udah udah la tu...najib,nuar, hadi,mus, kit siang, guan eng dan yang lain..
please shut up.....
and concentrate your role as mps...
polling days are over..
raayat have chosen..
now do your job...
anything discuss in the parliment.....
and not as parliments of owls...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 9, 2013 at 11:04 PM

aNAK SAYA YG SEKOLAH cINA BAGI TYAU KAWAN-KAWAN cINANYA KATA PM TIPU pILIHAN RAYA BARU -BARU INI. kECIK-KECIK MAK BAPAK AJAR TAK HORMAT PRU13

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 9, 2013 at 11:10 PM

Saya pasti sekolah integrasi kaum pasti akan mendapat tentangan hebat terutamanya dari cina rasis.

Opsyen kedua yang boleh kita lakukan ialah stop bantuan untuk sjkc. Lepas tu jadikan bahasa mandarin sebagai bahasa tambahan di sekolah kebangsaan. Anak-anak melayu kita latih sampai fasih bahasa mandarin. Apabila mereka dah besar nanti dan jadi seorang guru, kita hantar mereka ke sjkc. Lama-kelamaan guru-guru melayu akan menguasai sjkc.

Selagi ada guru cina yang mengajar di sjkc, selagi itulah murid-murid cina akan dipengaruhi dengan fahaman cauvanis dan kiasu. Mungkin ada eloknya kementerian pelajaran kuarantin guru-guru cina ni agar sedar di mana bumi dipijak.

Satu lagi, kita boleh upgrade sekolah kebangsaan supaya menjadi lebih baik dari sjkc. Itulah masalahnya najib, di kala banyak sekolah di luar bandar yang masih daif dan memerlukan pembelaan, najib masih lagi tehegeh-hegeh nak membantu sekolah cina yang memang dah lengkap dengan segala kemudahannya. Kesian saya tengok anak-anak orang kampung belajar di sekolah yang serba-serbi kekurangan, meskipun orang kampung adalah antara penyumbang terbesar kemenangan bn.

Formula mudah ialah perkasakan sekolah kebangsaan dan pinggirkan sekolah jenis kebangsaan. Barulah penyatuan 3 kaum utama di Malaysia dapat dicapai.

....................
Reply To This Comment ...................
Anak Bentan
May 9, 2013 at 11:17 PM

Aku respek MatSaid MB baru lantik di Trengganu kerana berkata : `Tiada tempat untuk jawatan exco dari kaum Cina sebab mengundi PR`. Inilah anak jantan Melayu dan bukannya lembik macam Najib.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 9, 2013 at 11:43 PM

Memang itu kilang cina dap.Tanya cikgu2 yang pernah mengajar di smjkc dan srkc. Pengetua dia pulak pengurus kilang tu. Pangkat saya boleh sangkut 7 tahun sebab markah merudum semasa kat situ. Elok lepas pindah, lompatan gred, 2 years in a row. Apa maknanye. Mungkin kah saya sabo dia orang kat situ. Lebihnya, dia orang yang sabotaj saya. TSMY, please listen to our plight. Kalau dapat sekolah tu, rasa dumping ground je.

....................
Reply To This Comment ...................
May 9, 2013 at 11:47 PM

SETUJU X100000000000000000000000000000000000000

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 9, 2013 at 11:47 PM

najib memang merepek bila bercakap tentang reconciliation. lagi satu silembik! mungkin muhyidin patut ambil jawatan PM.

....................
Reply To This Comment ...................
May 9, 2013 at 11:52 PM

nak hormoni mcm mana pak najib...mereka nk ckp bahasa Msia pon segan tapi bab nk mintak itu ini depa yg paling hadapan.

....................
Reply To This Comment ...................
May 10, 2013 at 12:04 AM

1 dilaungkan sebagai lambang Perpaduan , maka terhasillah 1Malaysia.

Tapi dalam bab Sekolah dan bahasa, kita pakai 3 ? ?

KENAPA ADA PENGECUALIAN ? Tidak lain hanya kerana nak bodek Cina !

....................
Reply To This Comment ...................
Otak geliga
May 10, 2013 at 12:08 AM

MALAS nak ckp byk....DSN, jika tindakan kamu lepas ni lebih JIJIK dgn memBODEK Cina.....aku cuma harap jika kamu tak ditukar....SATU UNDI DARI AKU ADALAH HARAM BUAT KAMU/UMNO/BN/pembangkang pd PRU-14

yup....undi aku SATU je..kecil...tapi sebab AKU JUGA SALAH SEORANG YG MENYOKONG UMNO masa PRU-13 & kamu buat dono memanjang....tak habis2 dgn SAYANG CINA, suka Cina, tolong Cina, peluk Cina, cium Cina, sembah Cina.....dah kena tikam belakangpun JIKA MASIH BUTA.....i said to my self....ENOUGH!...baik kamu tukar 1 Malaysia....jd SAAAATUUUU CINA....kemudian sengihhh memanjang dgn sepupu kamu & anak beranak kamu

Ingat....5 tahun org Melayu/Pribumi lain biar kamu peluk, cium, bersenggama dgn Cina semahu kamu.....kami tahan,...yup, x pa, utk beri peluang kamu raih undi sbyk mungkin....tapi lepas apa yg terjadi, kalau kamu masih BUTA mcm KJ, mcm Saipudin Abdullah, mcm prof2 perasan BAGUS...ingat....aku tak rasa, aku sahaja yg akan menentang pemimpin LEMAH dlm UMNO....tapi berjuta lagi org Melayu akan bangkit sama menyahkan kamu & golongan kamu dr kerusi pemerintahan

alamak.....feeling terlebih pulak...kihkihkih....kata nak ckp skit, ni terTAIP byk pulak.....Najib...oooo Najib, hang baca tak apa rakyat tulis ni....ke hang cuma baca tulisan CINA jaaa?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 10, 2013 at 12:27 AM

bro din... aku dah meluat dengan basa basi najib gor... sekali lagi dia ikut telunjuk cina... confirm pru 14 baik aku sokong dap terus...alang alang nak jahanam melayu biar bagi dap yang bagi jahanamkan...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 10, 2013 at 12:32 AM

bro din.. aku ada cerita kenapa sekolah vernakular tak boleh dihapuskan... sebab maktab ada kursus bahasa cina...siap ada program khas tahun 2012.. boleh tanya ka siong...ni dia punya program.. boleh kata 90% yang masuk kursus tu haram tak fasih bahasa melayu... lebih menyakitkan hati maktab/ipg yang jadi kilang guru kiasu ni...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 10, 2013 at 12:37 AM

Penubuhan Sekolah Satu Aliran
http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/component/content/5114.html?task=view

Cadangan penubuhan sekolah satu aliran telah dicetuskan oleh Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Khoo. Kay Kim selaras unyuk merealisasikan matlamat 1Malaysia. Walau bagaimanapun kerajaan tidak akan menghalang dasar sekolah pelbagai aliran sekarang diubah kepada satu aliran jika itu yang rakyat mahukan dan mendapat sokongan rakyat pelbagai kaum.

Rakyat terutamanya kaum India dan Cina tidak harus bimbang dengan cadangan ini kerana kerajaan akan mendengar suara rakyat sebelum memutuskan sesuatu. Jika sistem satu lairan dilaksanakan, kerajaan akan memastikan hak dan kebudayan setiap kaum terjaga dan terpelihara melalui sistem satu aliran.

Cadangan ini perlu diperjelaskan kepada rakyat berkenaan situasi yang dihadapi oleh ke kerajaan untuk membantu rakyat memahami punca situasi yang melanda dan kesan-kesannya melalui aktiviti bersemuka dan blog-blog jabatan.

Sumber Maklumat:
Jabatan Penerangan Malaysia
November200

....................
Reply To This Comment ...................
May 10, 2013 at 12:46 AM

@AnonymousBila masanya yang Najib buat pungutan suara / referendum bagi mendengar pandangan rakyat ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 10, 2013 at 12:51 AM

kita pantau... kalau najib x berubah jgk

tukar je PAU nnt naikkan muhidin. kita minta tolong para bloggers boikot najib x payah peduli kalau cina x suka muhidin.

ape susah derang dh pakat boikot kerajaan pn kita still menang boleh bentuk kerajaan.

chinese support is nothing. x payah layan pn xpe.

BN perlu focus jgn hilang undi india. saya syak lepas ni dap akan tarik kuasa undi india pula. bantu la mereka mengikut lunas perlembagaan dan bersederhana dan jgn melampau serta xde bodek. just bantu mengikut tanggungjwb yg diberi.

melayu hampa.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 10, 2013 at 8:19 AM

rakyat bagi 1 tahun je..jika melayu bumiputera makin meluat dan amarah makin meluap..sejarah pak lah akan berulang kepada najib..tak nak sedar2 lagi ke?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 10, 2013 at 9:34 AM

Tanah melayu milik org melayu.kaum cina pendatang.mcm mn plk kita yg kena tunduk dan menyembah mereka.pru 13 bn menang sbb undi melayu.jgn sampai nak kan undi cina pd pru 14 nnt melayu dipinggirkan plk.klu itu terjadi maka jgn salahkan melayu klu x sokong umno/bn sbb puncanya adlh keghairahan nsjib nak pancing undi cina

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 10, 2013 at 10:52 AM

Ubah najib.ini kali lah!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 10, 2013 at 11:25 AM

Jom pakat2 promosi satu sekolah untuk semua dilaman sosial hapuskan sekolah2 berasaskan kaum!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 10, 2013 at 11:35 AM

Najib kena kurangkan juga lawatan ke stesen radio cina tu...kecuali kalau nak nyanyi lagu Melayu asli.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 10, 2013 at 12:48 PM

din ... engkau pernah buat cerita skeptikal bagaimana meroyannya nik aziz dengan dap ... seperti meroyannya orang gila talak ...

apa kata buat cerita meroyannya najib dengan sokongan cina sebagaimana meroyannya nik aziz dengan sokongan dap ...
tentu seronok ...

aku tidak tahu bagaimana nak menyedarkan najib dalam hal isu mendapat sokongan cina nih ... najib kena diubah pemikirannya ...

bagiku dia umpama orang yang sedang terkena sihir ... masih lagi melalut dan mengharapkan sokongan cina ...
ada sesiapa ada penawarnya ... tolong sembuhkan najib ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 10, 2013 at 1:05 PM

translate surat khabar cina mesti ada translation bahasa melayu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 10, 2013 at 1:08 PM

langkah langkah pencegahan khas: i. suratkhabar cina mesti dikawal dengan cara mereka mesti sediakan terjemahan ke bahasa melayu kalau gagal gantung atau tarik lesen ii. rahim noor patut jadi menteri KDN iii. hanya sekolah kebangasaan saja wujud lain -lain bahasa penghantar dimansuhkan iii. sukatan pelajaran subjek bahasa malaysia tukar balik jadi bahasa melayu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 10, 2013 at 2:34 PM

BRO OTAK GELIGA, BUKAN SATU JE..

TAMBAH 7ORANG DARI AKU DAN KELUARGA AKU. SO DAH JADI 8 UNDI TERHADAP UMNO BN HILANG..MASIH KECIK JE TU BAGI NAJIB..TAKPE...RELAX...YE TAK PM NAJIB??

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 12, 2013 at 11:33 AM

@AnonymousSangat setujuuuuuu!!!

Kat kampung, kami guru mengajar dalam keadaan panas. Bila hujan, atap bocor.

Kat sekolah agama rakyat lagilaa daifnya. Saya pernah pergi satu SAR di Kubang Kerian, K'tan. Saya tengok lembu2 dok melepak kat bawah satu bangsal. Saya sangka itu bangsal lembu, rupa-rupanya itu adalah kantin! Hari tu hari cuti sekolah. Dan bila tengok asrama budak lelaki, rasa sedih sangat sebab sebahagian dindingnya adalah kepingan2 zink yg dah berkarat.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 12, 2013 at 4:46 PM

SAYA MENYOKONG SEPENUHNYA SARANAN DIATAS.CUMA PERLU DITOKOK TAMBAH UNTUK MEMPERKASAKAN EKONOMI KAUM MELAYU,INDIA DAN MASYARAKAT SABAH SARAWAK YANG MEMBERI SOKONGAN PENUH KPD BN.WUJUDKAN SYARIKAT2 SUPLIER BUMIPUTERA YANG MAMPU MEMBEKALKAN BARANG2 RUNCIT,ELEKTRIK,ELEKTRONIK,KOMPONEN2 KOMPUTER,KERETA MOTOSIKAL DAN SEGALA MACAM UNTUK PERUNCIT2 MELAYU/BUMIPUTERA SABAH SARAWAK DAN KAUM INDIAN.INI UNTUK MENJADI SUMBER ALTERNATIF UNTUK MENIDAKKAN PEMBEKAL2 CINA.BERTOLAK DARI SITU,BOLEH KEMBANGKAN PERUNCIT2 KAUM2 INI.KEMUDIAN WUJUDKAN PASARAYA2 BESAR BUMIPUTERA UNTUK DOMESTIK,INI AKAN MENJADI ALTERNATIF BUAT MASYARAKAT BUMIPUTRA MEMBELI BARANGAN KEPERLUAN HARIAN DAN UNTUK TIDAK MEMBIARKAN PASARAYA2 YG NYATA DIKUASAI KAUM CINA.UTAMAKAN TENDER2 KERAJAAN UNTUK DIBERIKAN KPD KAUM BUMIPUTRA DAN INDIA UNTUK MEMAJUKAN KAUM2 INI.HARUS DIINGAT JIKA KERAJAAN BN MASIH LAGI MEMINTA SEDEKAH UNTUK MENAGIH UNDI KAUM CINA,SAYA SALAH SEORANG YG PASTI DAN PASTI AKAN BERPALING KE PIHAK LAIN PD PRU AKAN DATANG.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 12, 2013 at 6:51 PM

blogger2 melayu islam sila mempergiatkan kempen BUY MALAY FIRST, BUY CHINESE LAST secara bersepadu dan konsisten di alam cyber. teach them. mrk menguasai ekonomi tetapi kita memegang kuasa pembelian. tiada kuasa pembelian runtuh ekonomi.

Post a Comment