........... Harakah / PAS Pertikai Perlantikan Timb Menteri Pendidikan Dengan Isu Kristianisasi ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Harakah / PAS Pertikai Perlantikan Timb Menteri Pendidikan Dengan Isu Kristianisasi !

Thursday, May 16, 201312comments

Saya copy sedikit sedutan dari artikel Analisis Harakah ini - KLiK,

Semalam, Datuk Seri Najib Razak selesai membentuk kabinetnya walaupun tidak berapa lengkap. Salah seorang yang dipilih menyertai kabinet beliau adalah Datuk Mary Ya Kain Ching, Pengerusi Majlis Persekutuan Sekolah Mubaligh Kristian Malaysia. Perlantikan Mary sebagai timbalan menteri menimbulkan persoalan kerana dalam masa yang sama Pakatan yang dituduh mahu menukarkan masjid ke gereja, Kristian akan menjadi agama rasmi dan sebagainya. Sekarang boleh ke orang ramai menuduh Najib mahu mengkristiankan sekolah-sekolah di Malaysia?. Tentu tidak lojik tetapi ia satu yang wajar diperkatakan.


Angin takde, ribut takde .... tiba-tiba Harakah pula sengaja mahu menimbulkan polemik baru dengan memainkan isu Kristianisasi melalui pelantikan Mary !

Maksud saya, kalau Harakah ikhlas dan tidak pernah mahu bermain dengan isu sebegini, seharusnya perkara ini tidak ditimbulkan lansung. Ketika semua orang mahu bersangka baik dan memberi peluang kepada kabinet baru ini membuktikan kemampuan mereka dalam menerajui negara kearah tahap kemajuan dan kemakmuran yang lebih tinggi, Harakah memilih untuk mencetuskan kontroversi.

Teringat balik waktu Tokong pujaan Pas mencetuskan isu Kalimah Allah akhir bulan Disember lalu, bila berlaku polemik yang berpanjangan ..... dituduhnya semua adalah angkara Umno yang sengaja menimbulkan isu demi meraih sokongan politik.  Padahal sebelum Tokong sebut perkara itu, rakyat tidak terlintas pun mahu mempersoalkannya.

Seperti kes perlantikan Mary ini, ada tak sesiapa pernah terfikir untuk kaitkan isu Kristianisasi dengan Pendidikan bila dikaitkan jawatan Timbalan Menteri Pendidikan dengan nama Mary ? Tidak kan ..... Jadi kenapa Harakah timbulkan ? Kenapa sengaja mahu cetuskan satu lagi isu yang membabitkan agama ?


Artikel ini saya tulis sebagai peringatan, sekiranya perlantikan Mary dijadikan perdebatan, ianya bermula dengan Harakah @ Pas !


 Jangan pula kemudian dituding jari menyalahkan Umno ....

Share this article :

+ comments + 12 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 16, 2013 at 3:14 PM

Cuba check background mary.....

Daripada apa yang saya dengar, beliau tidak mewakili mana2 parti. Beliau cuma seorang bekas pengetua yang berjaya menukarkan sekolah dhaif di kawasan pedalaman sabah/sarawak kepada sekolah cemerlang. Ini bermaksud, beliau mempunyai kepakaran dalam pendidikan yang diperlukan oleh kerajaan. Soal agama anutan beliau tidak ada kaitan langsung dengan kristianisasi. Mengapa kita tidak memanfaatkan pengalaman guru terbaik hanya kerana agamanya?

....................
Reply To This Comment ...................
Din Sayur
May 16, 2013 at 3:26 PM

Harkah: "Sekarang boleh ke orang ramai menuduh Najib mahu mengkristiankan sekolah-sekolah di Malaysia?. Tentu tidak lojik tetapi ia satu yang wajar diperkatakan."

Dah ngaku tak lojik lepas tu tanya wajar ke tak diperkatakan.

Editor harakah ni ada kelulusan dari universiti mana?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 16, 2013 at 4:19 PM

bising2 pulak haprakah tu. kawan dia buat onar dulu pasal kalimah Allah dia sokong pulak. munafik giler la puak2 pas nih!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 16, 2013 at 4:32 PM

Seperti biasa... Tutup sebelah mata. Manusia bergolongan munafik tidak seharusnya disokong!!! (maaf... Ditujukn editor harakah)

....................
Reply To This Comment ...................
May 16, 2013 at 4:54 PM

he2..,pas cuma nk bgi tau pakcik2 dan pembaca tegar kitab harakah yg umno dah bawak masuk pengerusi Majlis Persekutuan Sekolah Mubaligh Kristian Malaysia.al maklumlah dia dulukan juara dlm bab haram berkerjasama dgn non muslim sampai ada yg mati demi amanat yg sampai skrg masih malu2 nak tarik balik atas sebab kepentingan dunia yg sedikit.lagipon dah lama tak top up setimen agama semenjak bertahaluf siasi dgn dapsy,gian pon mari la..

....................
Reply To This Comment ...................
May 16, 2013 at 5:00 PM

@langauEdisi ' Buang batu sembunyi tangan' lah ni ...Beberapa blog Pas pun ikut sama cuba menimbulkan provokasi. Waktu sama diorang dah draf satu lagi artikel 'Ini Semua Salah Umno', tunggu masa jer nak postkan.

....................
Reply To This Comment ...................
May 16, 2013 at 5:01 PM

@Din SayurTanam butir durian, tumbuh pokok taugeh .... tak logik tapi wajar diperkatakan :))

....................
Reply To This Comment ...................
May 16, 2013 at 8:20 PM

kalau perlantikan tersebut dilihat sebagai mempromosi kristianisasi,bagaimana dengan tindakan melantik anwar sebagai pemimpin pembangkang yang mempunyai fahaman pluralisma agama?adakah pakatan rakyat mempromosi pluralisma agama?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 16, 2013 at 11:24 PM

Mungkin sebab puak kacau-bilau anwaritas liberal dan ulamak radical wahhabi mereka PAS ini akan menentang segalanya selamanya hingga dia dapat berduduk atas kerusi berkuasa Putrajaya. Kalau dia boleh berganding bahu dengan guan eng dan ambiga, mana dia ada muka lagi untuk menuduh orang Muslim lain hendak "kristianisasi" orang Melayu. Bukankah itu tingkah laku orang munafik yang bodoh sombong?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 17, 2013 at 8:32 AM

camni la..

kalau pas munafik benar2 serius pasal isu kristianisasi ini..mengapa dalam isu murtad dulu khalid gereja oppps maaf..en. khalid sibuk membela dalam isu tersebut sehingga hassan ali pula yang dipecat tanpa membela diri? harakah munafik langsung tidak menjawab dlm isu tersebut.

dan lagi.. teresa cock makanan anjing pun amat aktif dalam isu2 kristianisasi malah kalau tak silap saya, gereja terbesar di asia pun terletak di negeri pakatan rakyat..harakah munafik mengapa jadi buta, bisu dan tuli?

....................
Reply To This Comment ...................
pemuda_surau
May 17, 2013 at 3:10 PM

Salam Din. PAS jangan jadi HIPOKRIT! Hangpa dah jadi MAKMUM masa BERSIH dulu berIMAMkan Ustazah Ambiga Srivaneesan (bekas Pengerusi Majlis Peguam yang perjuangkan hak asasi manusia yg Antio-Islam iaitu anak² org Islam hanya dibenarkan memeluk Islam apabila cecah umor 18 tahun) pastu nak menyalak dalam isu² ini pulak dah ye??? Saya kata goodbye PAS, tembelang kamu kepada ahli kamu dalam PRU-13 melalui Tahalluf Siyasi dah pecah dan hancur. Saya sokong Islam didaulatkan, tapi bukan PAS didaulatkan kerana saya berasa tertipu dengan kalian wahai PAS!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 17, 2013 at 3:14 PM

Harakah ialah SUARA LIDAH MUNAFIK. Boleh baca setakat nak tau isi hati perut mereka dan yang akan percayapun hanya kalangan yang bodoh sombong saja.

Post a Comment