........... Apek, Betul Ke Perlembagaan Melindungi Sekolah Cina ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Apek, Betul Ke Perlembagaan Melindungi Sekolah Cina ?

Wednesday, May 15, 201327comments




Menarik bila isu penghapusan Sekolah Vernakular / Sekolah Cina mula mendapat perhatian langsung dari pemimpin2 Dap. Saya ingin merujuk kepada artikel TMI - DAP: Pakatan akan pertahankan sekolah vernakular ....

Nak hairan apanya ..... Parti Rasis sudah pasti akan mempertahankan KILANG RASIS ! Tanpa kilang Rasis, maknanya tidak adalah ahli baru ...lama-lama bungkus.

Banyak point2 yang diberikan oleh Lim Guan Eng dalam mempertahankan Sekolah Cina. Semuanya pernah dijawab oleh pengendali laman Satu Sekolah Untuk Semua, tapi nak kena cari tu yang kurang sikit masa sekarang ni. Nantilah ....

Sekarang saya cuma nak jawab bagian yang paling gempak dari kenyataan Tokong iaitu bila beliau dakwa Perlembagaan melindungi sekolah vernakular / cina - 

Beliau kemudiaan menegaskan Perlembagaan Persekutuan melindungi sekolah vernakular dan pendidikan dalam bahasa ibunda, memetik Perkara 152 (1) (a) dan (b) dalam undang-undang tertinggi negara.

“Atas sebab ini, DAP dan PR sudah bersedia untuk melawan undang-undang ini di mahkamah dan mendapatkan sokongan dari semua rakyat Malaysia — Melayu, Cina, India, Iban dan Kadazan — untuk melindungi sekolah vernakular Cina dan Tamil daripada dihapuskan oleh penyokong Umno seperti Tan Sri Abdul Rahman Arshad,”

Benarkah sekolah cina dilindungi Perlembagaan ? Jom baca apa Perlembagaan kata -

Perkara 152. Bahasa kebangsaan.

(1) Bahasa kebangsaan ialah bahasa Melayu dan hendaklah dalam tulisan yang diperuntukkan melalui undang-undang oleh Parlimen: 

Dengan syarat bahawa—

(a) tiada seorang pun boleh dilarang atau dihalang daripada menggunakan (selain bagi maksud rasmi), atau daripada mengajarkan atau belajar, apa-apa bahasa lain; dan

(b) tiada apa-apa jua dalam Fasal ini boleh menjejaskan hak Kerajaan Persekutuan atau hak mana-mana Kerajaan Negeri untuk memelihara dan meneruskan penggunaan dan pengajian bahasa mana-mana kaum lain di dalam Persekutuan.

Halo apek ! Lia ciakap ah.... MENGAJAR ATAU BELAJAR BAHASA LAIN dan juga PENGGUNAAN DAN PENGAJIAN BAHASA LAIN selain Bahasa Kebangsaan.

Itu TIDAK SAMA dengan belajar subjek dalam bahasa cina ! Contoh - Belajar bahasa Cina atau Tamil atau Jepun atau Korea atau Thai SEMUA PUN -  OK.  Tapi belajar Matematik atau Sains atau Sejarah atau apasaja subjek bukan linguistik DALAM BAHASA CINA - TIDAK OK !

Anda semua faham tak apa yang saya tulis diatas ?

Perlembagaan diatas hanya menyentuh tentang pembelajaran subjek bahasa cina dan tamil. Ia TIDAK SEBUT pun boleh belajar Matematik dalam Bahasa Cina atau Tamil.

OK, kalau dah faham ....cuba teka,di sekolah cina diorang pakai bahasa apa sebagai medium pembelajaran ?

Hanya subjek Bahasa Malaysia saja diajar dalam Bahasa Melayu.... itupun Dong Zhong meroyan melalak mahukan cikgu Bahasa Malaysia juga mesti pandai berbahasa Cina.


SATU LAGI point penting - ada disebut dalam Perlembagaan diatas perkataan - selain bagi maksud rasmi - Maknanya, bagi tujuan RASMI, MESTI MENGGUNAKAN BAHASA KEBANGSAAN. 

Nah.... bukankah medium pembelajaran TERMASUK dalam kategori RASMI ?

Mungkin saya silap ..... jadi boleh tak sesiapa tunjukkan kat mana yang  Perkara 152 (1) (a) dan (b) dalam undang-undang tertinggi negara  ada melindungi sekolah vernakular dan pendidikan dalam bahasa ibunda  ?

Malah kalau hujah saya diterimapakai, ia secara tidak langsung menjadi BUKTI yang menunjukkan Sekolah Vernakular / Sekolah Cina adalah HARAM disisi Perlembagaan !


PS - Saya harap admin laman Satu Sekolah Untuk Semua dapat keluar dari pertapaan dan AKTIF semula kerana isu Satu Sekolah sudah hangat semula. Tidak perlu cari bahan baru, hanya kitar semula bahan2 yang ada mengikut kesesuaian keadaan semasa.

PS2 - Saya tulis semula maksud artikel ini dalam bentuk lain pula -
Perlembagaan yang disebut oleh apek merujuk kepada pembelajaran bahasa cina dll, BUKAN  kepada bahasa cina dll sebagai bahasa pengantar, seperti yang dipraktiskan di sekolah cina sekarang.

Share this article :

+ comments + 27 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 14, 2013 at 8:14 PM

Hak keistimewaan Cina dan India jangan dihapuskan,tapi hak keistimewaan Melayu perlu dihapuskan sebab benda tu rasis.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 14, 2013 at 8:24 PM

tahu pula si biawak ni pasal perlembagaan,ek..
tapi hak istimewa melayu yg termaktub dlm perlembagaan boleh buat2 lupa pula... cabang... cabang...

....................
Reply To This Comment ...................
May 14, 2013 at 8:28 PM

Yes or no

Umno mana berani...mahathir yg tak takut bini pun gagal

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 14, 2013 at 8:33 PM

din berhati-hati engkau dalam mempersoalkan bangsa lahanat ini kerana aku dapati banyak blog pro bn kini disumbat dengan walware menyebabkan ianya tidak boleh dimasuk ... contoh minda intelek melayu, budak sri kinta, semut hitam dan beberapa blog lain ... cuba cek tengok ... semua bolg tersebut dilihat mengutuk dapig ,,, mereka kini dah menyekat kebebasan bersuara ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 14, 2013 at 8:58 PM

Apa yang pasti, demokrezi tidak dibenarkan untuk berkuasa yakni tidak ikut perlembagaan. noktah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 14, 2013 at 8:59 PM

Kilang rasis, cauvanis dan ultra kiasu wajib ditutup. Contoh produk kilang rasis ialah Namewee, Geng Hijau Lynas dan cina yang bergambar dengan bendera Malaysia yang diterbalikkan. Makin lama mereka ni menjadi semakin berani. Kita takut tragedi 13 Mei berulang angkara kaum yang terlebih kiasu ni.

Jom perjuangkan 1Malaysia, 1Bahasa, 1Sekolah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 14, 2013 at 9:01 PM

Mereka akan pertahan semua termasuklah bisnes Cindoll, tak caya tunggu! Pas ada saham...takkan nak tolak kot?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 14, 2013 at 9:51 PM

harap adalah peguam Melayu berkaliber take up kes ini seperti cadangan bekas hakim berkenaan dan cabar kerajaan persekutuan dan hapuskan terus sekolah rasis ini!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2013 at 12:20 AM

salam en din..Dlm kes ni saya sokong sekiranya pakar2 undang2 dapat memberikan hujah2 bagi persediaan kes. Perlembagaan kita ni masih terdapat byk ruang yg bole diperdebatkan. Sbb tu biawak tokong tu berani untuk mempertahankan kilang mereka ni walaupun agak jelas dgn perkara 152. Cuma saya mencadangkan agar sek wawasan dapat direalisasikan dgn bantuan sepenuhnya dari kerajaan seperti bantuan RM 100 (dengar kata RM 150) bg tahun 2014 hanya akan diberikan kepada ibubapa yg menghantar anak2 ke sekolah tersebut. Saya pasti ada yg berpendapat yg masyarakat cina tidak kisah dgn wang tersebut, bkn semua mereka yg sebegitu berwang. Dgn peruntukkan setiap tahun mungkin dapat mengubah pendirian totok agar semua anak2 dapat berinteraksi bersama. Byk lg peruntukkan seperti bantuan buku, yuran, makanan dan susu, kemudahan kelas yg beraircond, laptop dan byk lg yg bole dipertimbangkan supaya secara tidak langsung dapat membantu anak melayu mendapat kemudahan seperti di asrama penuh. Dgn cara ini pembelajaran anak melayu akan meningkat dan mereka yg totok tak mahu menyertai sek wawasan akan merasakan kerugian kerana tidak bersama2 didalam sekolah ini. Biarkan mereka terjun dgn labu2nya kerana perkara ini akan mengambil masa untuk direalisasikan. At least kilang2 tersebut dapat dikurangkan dan mungkin satu hari nnt mereka sendiri yg akan mengubahnya.....SOKONG SEPENUHNYA SISTEM SATU SEKOLAH..untuk kepentingan dan perpaduan negara...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2013 at 1:16 AM

Apa kes Dap nak pertahan sekolah vernakular ikut saluran perlembagaan? lawok, lawok

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2013 at 1:27 AM

Dengan Cina biawak tu sekali perlu dihapuskan..... senang tak sakit kepala....

....................
Reply To This Comment ...................
May 15, 2013 at 1:53 AM

Salam Din

Check out my latest http://bit.ly/18Im4Dx shud answer apek berak calit ni

....................
Reply To This Comment ...................
May 15, 2013 at 7:26 AM

@satDI did read he ori post from SSS site yesterday but found it too sufferable to translate !

Can u rewrite it in SIMPLE OMPUTEH ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2013 at 10:47 AM

1. We don't need to close down the vernacular schools, just don't fund it anymore. Our PM used the some of the monies that supposedly for Sekolah Kebangsaan but instead gave it to Jenis Kebangsaan in returns for some votes but he received none. It just proved that the other minorities don't want the help, so why continue doing so?
2. Make Sekolah Kebangsaan on par or better the Jenis Kebangsaan; Mandarin is mandatory subject same as English. Heck in few years time, China will be our biggest trade partner. This will make Sekolah Jenis Kebangsaan less competitive.
3. Have you ever been to our national schools science lab? or the so call bengkel? Our standard are worse then Indonesia even Vietnam. Our teachers are so Exam based they don't care about little things call 'gaining knowledge'. It's a very sad story indeed.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2013 at 11:37 AM

Salam Bro,kepada melayu-melayu yang masih mengagongkan DAP dan PAS,sila muhasabah diri.DAP dah tentu memusuhi UMNO dan Melayu PAS pulak membenci UMNO.Melayu PKR jangan haraplah,sibuk sangat nak kuasa.Nampak gaya UMNO keseorangan untuk mempertahankan melayu di Malaysia ini.Kesian UMNO !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2013 at 12:03 PM

memang depa tu jenis tak reti mematuhi undang2 pun. apatah lagi nak mematuhi Perlembagaan..
camne nak ikut undang2? dah kalah pilihanraya dok meroyan sini sana. tak puas hati. menang di negeri2, tiba2 puas hati pulak.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2013 at 12:12 PM

fasal 12 perlembagaan : menjamin tiap agama boleh mendirikan sekolah utk agama masing2. bukan sekolah vernakular. yg dimaksudkan adalah sekolah agama... bukan mcm sekolah cina babi hari ini...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2013 at 12:28 PM

Article 12 – Rights in respect of education

In respect of education, Article 12 provides that there shall be no discrimination against any citizen on the grounds only of religion, race, descent or place of birth (i) in the administration of any educational institution maintained by a public authority, and, in particular, the admission of pupils or students or the payment of fees and (ii) in providing out of the funds of a public authority financial aid for the maintenance or education of pupils or students in any educational institution (whether or not maintained by a public authority and whether within or outside Malaysia). Note however that notwithstanding this Article, the Government is required, under Article 153, to implement affirmative action programs such as the reservation of places in tertiary educational institutions for the benefit of Malays and natives of Sabah and Sarawak.
In respect of religion, Article 12 provides that (i) every religious group has the right to establish and maintain institutions for the education of children in its own religion, and (ii) no person shall be required to receive instruction in or take part in any ceremony or act of worship of a religion other than his own and that for this purpose the religion of a person under the age of eighteen years shall be decided by his parent or guardian.

ADA SENTUH PASAL SEKOLAH MENGENAI BANGSA KE??? MORON PUNYA CINA LUBANG TAIK !!!

....................
Reply To This Comment ...................
May 15, 2013 at 1:09 PM

Macam mana kita nak desak kerajaan untuk hapuskan sekolah vernakular ini? Kerajaan ni pun satu takut sangat dengan puak2 ni kenapa? Bro Din tak ada ke cara nak desak kerajaan supaya dengar suara kita? Ke nak kena buat demonstrasi jugak? Atau petisyrn?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2013 at 1:27 PM

din ...
aku tengok tak ada pun blog membincangkan satu kejadian ajaib atau anih telah berlaku baru-baru ini ... iaitu cara pemegang tombak diraja al-khalid gagap mengangkat sumpah ... kejadian ini tidak berlaku kepada menteri2 besar yang lain ... sungguh anih ... lepas tu pemegang tombak diraja al-khalid gagap kena baca 10 ikrar pulak ... ianya menarik untuk dibincangkan ... so apa pendapat engkau ...

....................
Reply To This Comment ...................
May 15, 2013 at 2:06 PM

@AnonymousBear in mind, our motive is purely PERPADUAN. Bukan nak cari pasal dengan siapapun. Bukan atas dasar bangsa Melayu tapi atas nama Malaysia.

Tidak ada siapapun yang berhujah mempertahankan sek vernakular atas nama Perpaduan ! ...termasuk Najib.

....................
Reply To This Comment ...................
May 15, 2013 at 2:07 PM

@muhamad DanialKita geletek Najib sampai dia setuju ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2013 at 2:24 PM

Jadikan bahasa mandarin dan bahasa tamil sebagai bahasa tambahan di sekolah kebangsaan. Juga ajarkan adat dan budaya kaum cina dan kaum india dalam silibus kenegaraan. Sehinggakan apa saja yang ada di sekolah vernakular juga ada di sk. Orang melayu tak perlu lagi hantar anak ke sjkc untuk fasih bahasa cina kerana ia juga diajar di sk.

....................
Reply To This Comment ...................
May 15, 2013 at 4:04 PM

laksanakan hudud di kelantan shj dan sbg timbal balik perbaiki balik kilang yg menjadi pusat pemprosesan rasism,jadikan bahasa mandrin mata pelajaran disekolah kebangsaan.

....................
Reply To This Comment ...................
May 15, 2013 at 5:46 PM

Hampa dah voteanilnetto.com/malaysian-politics/malaysian-elections/poll-should-anwar-continue-to-lead-pakatan/ vote YES

....................
Reply To This Comment ...................
May 15, 2013 at 5:53 PM

@Anonymous

Sy dah lama tulis berkenaan ini, utk tidak double standard lihat disini (klik).

....................
Reply To This Comment ...................
May 15, 2013 at 8:47 PM

"Dua, tiga kucing berlari,
Manakan sama si kucing belang;
Memang perpaduan yang kita cari,
Tapi jangan sampai maruah sendiri hilang."

"Kiri jalan, kanan pun jalan,
Jalan yang mana ke rumah siti;
Asyik cerita pasal Perpaduan,
Bangsa sendiri dibiar mati."

Post a Comment