........... Ah Jib Gor ! Ah Jib Gor ! - JUBOR LAH ! ! / BERUBAHLAH NAJIB ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Ah Jib Gor ! Ah Jib Gor ! - JUBOR LAH ! ! / BERUBAHLAH NAJIB !

Sunday, May 26, 201367comments




PEKAN - Barisan Nasional (BN) perlu melakukan perubahan daripada segi strategi, pendekatan, pembaharuan program dan lebih pragmatik untuk terus kekal relevan pada pilihan raya umum ke-14 nanti, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. ....... BLA BLA BLA - SINAR

Bodeeeeek lagi ! Kenapa bila saya baca ayat diatas membawa makna seolah Najib akan TERUS LEBIH LIBERAL ?

Apa itu pendekatan PRAKMATIK ?  Prakmatik - Pendekatan REALISTIK.

Apakah REALITInya sosio politik kita ? Mengambil REALITI keadaan semasa, apakah pendekatan PRAKMATIK yang sebenar ?

Mengambilkira sentimen perkauman yang semakin terasa ketika ini, apakah pendekatan PRAKMATIK yang sebenar ?  Terus mengLIBERALkan segalanya supaya orang Cina akan kembali sokong Umno BN ?

Masalah sebenarnya adalah MINDA orang Cina sekarang ini yang terlalu memikirkan KECINAAN. Apa yang perlu adalah langkah yang mampu UBAH minda dan cara orang Cina berfikir. 

Buatlah apajua perubahan kearah BODEK kaum Cina tapi kalau kita terus biarkan orang Cina hidup berasingan dalam kelompok mereka tanpa ada keperluan untuk mereka berintegrasi, selagi itulah keadaan tidak akan berubah.

Perlu satu POLITICAL WILL yang kuat untuk melaksanakan proses Perpaduan yang sebenar. Kerana ia pastinya menerima tentangan yang kuat diperingkat permulaan.

Sekarang inilah MASA YANG TERBAIK untuk melaksanakan segala program BASUH MINDA cina ini. Dalam keadaan lebih 90% orang cina telah MENOLAK Ah Jib Gor dan Umno BN, apalagi yang perlu ditakutkan ?

Tidakkah sokongan orang Melayu Pribumi lah yang telah memenangkan UMNO BN ?

TIDAKKAH SOKONGAN ORANG MELAYU PRIBUMI LAH YANG TELAH MEMENANGKAN UMNO BN ?

Saya ulang lagi - TIDAKKAH SOKONGAN ORANG MELAYU PRIBUMI LAH YANG TELAH MEMENANGKAN UMNO BN ?

Graf sokongan Cina kepada Umno BN adalah yang paling RENDAH dalam sejarah dan ia tidak boleh jatuh lebih rendah lagi ..... hanya naik ke atas saja. Dan kalau pun cina masih tidak sokong Umno BN pada PRU14, percayalah Umno BN masih mampu menang dengan SOKONGAN MELAYU PRIBUMI !

Itupun kalau AH JIB GOR mahu bersikap PRAKMATIK yang sebenar ...... bukan Prakmatik mengikut tafsiran LIBERAL beliau.

Graf sokongan orang cina tidak boleh turun lebih rendah lagi sebab ia dah sehabis rendah. Hanya yang ada adalah graf itu NAIK. 

Dan GRAF itu akan NAIK atas kesedaran mereka atau kita akan buat mereka sedar.


"Dalam demokrasi terbuka, mustahil bagi kita untuk dapatkan sokongan 100 peratus tetapi kalau ada kesungguhan, ikhlas, berdiri atas kebenaran, rakyat akan sokong kita akhirnya,"

Nah ....sekali lagi, kenapa saya tidak terasa KEINSAFAN pada kenyataan Najib diatas....... Tidak ada KESEDARAN pada Najib yang Umno BN menang sebab orang Melayu Pribumi lah yang sokong. Dan orang Melayu Pribumi sokong bukan sebab Najib atau pemimpin2 Umno yang ada TAPI sebab orang Melayu Pribumi TIDAK PUNYA PILIHAN LAIN YANG LEBIH BAIK.

NAJIB JANGAN PERASAN ! - KLiK


Umno BN menang BUKAN kerana undi mereka yang memanggil Najib dengan panggilan Ah Jib Gor !

HAPUSKAN SEKOLAH VERNAKULAR, Mulakan proses PERPADUAN rakyat MALAYSIA dari SEKARANG. 

Ia akan memakan masa tapi percayalah, orang Melayu Pribumi akan tetap beri sokongan kepada Umno BN untuk terus berkuasa hinggalah tiba masanya GENERASI BARU Cina pula ikut sama beri sokongan.

Jika generasi Cina sekarang tidak mahu sokong - PEDULIKAN MEREKA. 

Kita perlu berubah dari sekarang .... demi masa depan MALAYSIA yang harmoni, tanpa polarisasi kaum.... Masanya untuk bertindak adalah SEKARANG.... apakah Najib BERANI BERTINDAK ?

Share this article :

+ comments + 67 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2013 at 5:54 PM

Bro bukan AH Jib Gor, pada aku Ah Jib Ngok....I am giving my last threads of confidence in Ah Jib Ngok. Mungkin dia cerdik, mungkin dia bijak tapi itu adalah satu persepsi terbina dari latar belakang dan keturunan. Jiwa Melayunya?? Ada atau tidak? kental atau Lembik?

Dimana so-called pemimpin UMNO yang sepatutnya lantang bersuara dengan hujah hujah yang bernas? Jangan tahu mahukan jawatan atau kedudukan sahaja dan tidak pandai bersuara. Mengapa dibiarkan bangsa Melayu lunyai dibaham oleh pembankang, DAP khususnya?.

Dimana KJ? Dimana pahlawan UMNO Melayu? Adakah ini melambangkan Melayu zaman ini?

Apa guna ada pusat latihan UMNO diJanda Baik? Dimana para pakar motivasi UMNO yang hebat hebat atau hanya sanggup buat kerja bila dibayar atau dapat projek dangan kelauar air liur.

Mengapa tidak disokong para blogger proBN dan membiarkan para blogger terkapar kapar?

Najib kena jawab semua persoalan diatas demi mencetuskan kembali semangat kental diri ahli UMNO dan Melayu amnya...kalau Najib baca posting ni atau para pegawai beliau tang ,elambak tapi buat kerja tidak. Lebih hampas dari hampas kelapa....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2013 at 6:04 PM

Bro,
Kena pakat2 macamana nak jadi kumpulan pendesak yang kuat. Harap2 kempen BCL ni ada impak. Kita kena tunjuk kita tak bergantung sangat pada 1 pemimpin. Kalau tak jadi cam sekarang, bila Tun (Tun Mahathir bukan Pak Lah) tak jadi PM, dah macam anak ayam hilang ibu semuanya ...

....................
Reply To This Comment ...................
May 26, 2013 at 6:13 PM

kenapa masih tidor lagi ka PM presiden umno kita tu, sedarlah sikit, cina 97% anti melayu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2013 at 6:17 PM

Betul tu...Lakukanlah sesuatu yg terbaik untuk Melayu Peribumi dululah.Perah otak kerana anda meminta untuk diberi peluang untuk memerintah,jgn banyak klu-klek2.Tak sedar lagikah ,apa yg sudah tersurat!!!!,SAya mula bosan dgn kepimpinan Najib dan pasukannya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2013 at 6:21 PM

Salam bro Din,
Saya ada kemusykilan,kenapa bila PR merujuk kepada kerajaan BN,pastinya mereka akan menyebut UMNO BN..setiap tuduhan dan fitnah pasti ditujukan dan disebut UMNO BN lebih2 lg dari parti DAP..walhal BN terdiri daripada gabungan parti2 komponen lain sperti MCA dan GERAKAN..apakah teori bahawa memang wujud konspirasi parti2 tersebut bersama DAP utk menjatuhkan kuasa politik org melayu di Malaysia adalah benar?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2013 at 6:29 PM

aku dah kata dah..

jika najib masih dengan sikap terhegeh2 menjilat cina, PAU dia akan jadi seperti tun abdullah..tunggu je..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2013 at 6:30 PM

Najib jangan silap langkah,takut terkubur nanti

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2013 at 6:30 PM

Kalau saya order nasik lemak kat satu restoren, bole tak saya order nasik lemak tapi tak mau sambal ikan bilis, tak mau timun, tak mau kacang goreng, tak mau timun dan tak mau telor. Saya rasa tokei restoren pon boleh naik marah. Nak order nasik lemak, tapi tak mau terima pakej nasik lemak. Kalau tak mau terima pakej nasik lemak yang complete ngn sambal, telor dan lain-lain, bole tak kita masih panggil dia sebagai nasik lemak?

Macam itulah jugak dengan perpaduan kaum. Kita mintak perpaduan kaum di peringkat parti-parti komponen dalam BN. Tapi kita lupa bahawa perpaduan kaum itu mesti datang dalam bentuk pakej. Jika tidak, ia tak layak dipanggil perpaduan kaum.

Perpaduan kaum yang saya maksudkan dalam bentuk satu pakej ialah perpaduan kaum di peringkat sekolah rendah dan menengah, perpaduan kaum di peringkat universiti, perpaduan kaum di peringkat organisasi syarikat dan perpaduan kaum di kalangan parti-parti politik. Perpaduan kaum mesti dilaksanakan dalam satu pakej supaya matlamat 1 Malaysia, 1 Bahasa dan 1 Sekolah dapat dicapai.

....................
Reply To This Comment ...................
May 26, 2013 at 6:40 PM

....sudah hilang undi Cina 90% tapi BN masih berdiri tegak....so kini kita tidak perlu lagi takut hilang sokongan Cina kerana mereka telah buktikan yg mereka tidak lagi sokong BN...Najid perlu buat apa saja supaya ajenda perpaduan mengikut acuan kita digerakan segera tanpa kita mengharapkan sokongan dari mereka...

....................
Reply To This Comment ...................
Harimau Kumbang
May 26, 2013 at 6:51 PM

Kalau tak nak berubah...kesian kat UMNO yang mendapat seorang Presiden yang tak sayangkan bangsa nya yang menjadi ahli...
Kalau tak nak berubah...mari kita sama2 perkasakan PERKASA...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2013 at 6:52 PM

najib masih bermimpi bahawa dia bercaka[ bahasa cina dalam mimpinya ... aku undi bn kerana aku yakin bahawa biarpun pas mempunyai perjuangan yang suci dan murni serta jentera parti pas adalah terkuat dan terhebat selepas dap tetapi kebijaksanaan dap berjuang dalam politik di mana jentera mereka tidak kelihatan bergerak ... tetapi keberkesanan tindakan mereka jelas ... sehingga 90% cina menyokong dap. berbanding dengan pas yang menggarak bendera dap, pkr dan pas keliling malaysia ... tetapi keberkesanan jentera mereka masih tidak menyerlah ... pun begitu jika pkr menang ... percayalah dap akan menjadi tuan besar melalui proksi anwar ibrahim sebagai pm (p.....k) dan pas kekal menjadi balaci kepada anwar ibrahim dan dap ... dan kekal menggarak bendera dap, pkr dan pas serta mereka akan terlupa asas perjuangan mereka yang kononnya mahu menegakan negara islam ... apatah lagi keberanian mursidol am dap menjerkah mursidol am pas sehinnga terkencing dan tercirit maka kekallah pas menjadi balaci yang setiap ... disebabkan kesedaran inilah aku undi bn ... walaupun calun bn adalah yang hampeh ... aku dengar calun bn di dun ajil itu sombong dan bininya 10 kali lebih sombong ... sekiranya undi itu adalah atas dasar calun aku yakin bn akan bungkus di dun ajil ... fikir-fikirkanlah aj jib jubor ... er din engkau pun mencarut memanggil ah jib sebagai ah jib gor juborlah ... tak salah kan kalau aku pun mencarut ... hah hah hah ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2013 at 7:00 PM

alahai suka sgt ko ni mencarut dan bahasa kesat mcm pembangkang jugak

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2013 at 7:07 PM

aiiii...geramnyer....!!!!!!! Apalah malangnya nasib bangsa melayu di Malaysia skrg ni...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2013 at 7:08 PM

Din aku titipkan kembali cerpen yang pernah aku tulis dan dengan sedikit penambahan ... aku berharap engaku siarkan ... dan aku amat berharap ada orang umno membacanya dan mengolah dengan cara yang lebih lunak dan bijak kemudian dibentang serta dibincangkan di dalam perhimpunan agung umno (PAU) ... tempat yang sesuai untuk menyedarkan najib ...
suatu hari ah jib jumpa dong zhuang. maka berlakulah perbualan.
dong zhuang : si u ah jib (dalam hati mampu u ah jib).
ah jib : see you to. you are so marvelous ... I like you. I love you. You are so kind.
dan dengan penuh teruja dan kasih sayang yang amat dipeluknya dong zhuang. sambil berulang-ulang berkata : "I love you ..."
sambil tersenyum gembira ah jib memandang muka dong zhuang. dan dong zhuang memandang ah jib dan membalas dengan senyum sinis dan mencebik dengan sekilas.
melihat senyuman dong zhuang itu ah jib merasa cukup gembira dan bangga. merasa seakan dunia dia yang punya. tidak ternampak pun cebikan dari dong zhuang. betapa gembiranya dia. dan dengan penuh ceria dia mengambil wang sejumlah RM 10,000.00 yang dibawanya dari rumah dan dengan penuh gembira diberinya ke pada dong zhuang. Duit itulah satu-satunya yang dia ada dan tiada berbaki lagi.
Ah jib bertanyanya kepada dong zhuang, "cukup tak ... er I yakin you tak cukup ... tak apa ..."
Ah Jib memandang kepada mamat disebelahnya dan berkata, "Mat RM berapa you ada".
Sahut Mamat, "kejap saya cuba tengok dalam dompet saya"
Mamat pun mengeluarkan dompet dari poket seluarnya. Setelah mengeluarkan semua wang dalam dompetnya termasuk duit syiling, duit lama zaman maharaja melaka ... dan mengira-ngira maka dapatlah jumlah semuanya RM 1,000.00. Mamat pun memberitahu Ah Jib jumlah wang yang dia ada.
Dengan pantas Ah Jib berkata, "Er ... itu tak cukup Mat ... apa lagi yang kita ada ..."
Ah Jib memandang keliling, dan dia ternampak sebuah kereta wak segan buruk yang dinaikinya tadi bersama Mamat.
"Hah itu pun dia ...", kata Ah Jib.
Dengan tersenyum gembira Ah Jib berkata kepada Dong Zuang, "Hem ... nih saya tambah RM 1,000.00 dan kereta ini hadiah persahabatan saya kepada kamu Dong Zuang.
Dong Zuang hanya tersenyum sinis memandang Ah Jib. Gembira tak terkata Ah Jib melihat senyuman Dong Zuang hatinya berdetuk-detap.
Ah Jib kemudiannya berpaling kepada Mamat, dan berkata, "Mat perjalanan kita masih jauh ... jom kita pergi ... "
Kemudiannya Ah Jib memandang mesra kepada Dong Zuang dan berkata, "Terima kasih kerana sudi menerima pemberian saya"
Ah Jib kemudiannya berkata kepada Mamat, "Hah Mat apa kita tunggu lagi jomlah"
Mamat pun berkata, "Kita mahu meneruskan perjalanan ini dengan apa, semua wang kita dah beri kepada dong zuang, kereta kita pun dah kita beri kepada dong zuang, yang kita tinggal hanya kudrat empat kerat dan kaki yang dah tak larat dan kita perlu wang untuk isi minyak dan untuk isi perut."
Ah Jib pun berkata kepada Mamat, "Ah ... itu small matter sahaja ... dong zuang kang ada kita buleh minta tolong dia"
Ah Jib pun memandang kepada dong zuang dan berkata, "tentu kamu buleh tolong saya ... kerana kamu saya kenal sebagai orang yang amat baik."
Dong zuang pun berkata, "Saya buleh tolong kamu ... tetapi jika wang yang kamu minta ... kamu kenalah bayar balik dan bunga untuk pinjaman tu saya tetapkan sebanyak 10% ... kereta yang saya ada tu saya buleh bagi sewa ... murah sahaja ... RM 100.00 sehari."
sambil menunjukkan kepada kereta Wak Segan yang baru diberi oleh Ah Jib tadi dan sambil mengambil wang yang baru dihulur oleh Ah Jib sebentar tadi.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2013 at 7:08 PM

sambungan ....
Mat terkesima memandang Dong Zuang ....
Tetapi ah jib gor terus menerpa Dong Zuang dan memeluknya dengan penuh kasih-sayang dan berpaling kepada mat sambil berkata, "Mat inilah manusia yang bijaksana ... dia telah menggunakan modal yang kita berikan dengan penuh berkesan ... walaupun seinci kita tidak bergerak dari tempat perbincangan dan pertemuan ini dia telah membuat untung sebanyak 10% dan keuntungan harian ialah RM 100.00 terima kasih Dong Zuang ... terima kasih ... tuan telah memberi ilmu yang amat bernilai kepada hamba ... sekiranya ada lagi harta benda milik hamba ... akan hamba serahkan kepada tuan ... kerana tuan amat bijaksana orangnya ..."



...... faham maksud hamba .....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2013 at 7:12 PM

DT,

Umnu sama seperti Demokrat (di AS) dalam aspek mengekalkan kelangsungan sekolah berasrama khusus untuk kaum Hitam AS, iaitu Umnu terus mengekalkan sekolah asrama khusus untuk anak bangsa seperti MCKK tetapi produk yg terhasil bukan saja tidak menghargai Umnu sebaliknya kini jadi musuh nombor wahid Umnu -- ketua pembangkang dan anak didiknya.

MCa dan Mic banyak menabur jasa dari sudut pengekalan, perjalanan dan pengembangan sekolah jenis kebangsaan tetapi produk yang lahir menerusi sistem berkenaan tidak nampak akan memberikan secukup undi kepada MCa/MiC agar kekal relevan dan dengan itu mampu menambah jasa..

Umnu sensitif terhadap permintaan dan seterusnya reaktif dalam menghantar anak bangsa ke luar negara termasuklah ke timur tengah untuk menimba ilmu duniawi dan ukhrawi. Mereka inilah yang membantu dalam membina 'serambi mekah' tetapi ibarat 'lembu punya susu tapi sapi dapat nama': warga serambi mekah seolah-olah nampak Dap lebih terkait dan relevan dengan serambi mekah berbanding Umnu?

Bukanlah pelik apabila Bn tidak terfikir hendak menamatkan riwayat sekolah mubaligh bila TM capai kemerdekaan sebaliknya Bn terus memberikan sokongan padu agar keujudannya mampu menyediakan pilihan pendidikan terluas mungkin. Apa yg pelik ialah apabila produk yang dihasilkan dari situ menganggap Bn tidak majmuk dan disuruh pula untuk berubah.

....................
Reply To This Comment ...................
May 26, 2013 at 7:43 PM

@AnonymousSaya menJUBORkan panggilan ah Jib Gor bukan Najib :))

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2013 at 8:03 PM

Sukarnya menjadi pemimpin di segenap peringkat. Lebih2 lagi yang begitu ramai pecahan kaum, etnik, kepercayaan politik dan agama. Memang sangat memeningkan. Yang indah jika rakyat jelata yang lahir berjiwa kental dan punya jati diri serta kesedaran tinggi untuk hidup cara bermuhibbah, harmoni, damai jiwa dan raga. Kalau tidak entahlah, masa depan Negara tidak menentu. Kepada Allah yang Maha Esa kita berserah moga dapat rahmat kedamaian dariNya. Amin.

....................
Reply To This Comment ...................
May 26, 2013 at 8:12 PM

@AnonymousNasi lemak ya ..... Nasi kerabu boleh ?

....................
Reply To This Comment ...................
May 26, 2013 at 8:13 PM

@Harimau KumbangSaya ternanti2 dimana suara Perkasa ...... apakah Perkasa juga sudah tidak lagi relevan sekarang ?

Tulaaaah, sepatutnya Perkasa jangan masuk politik. Bos kalah bertanding jer, terus senyap. Agenda Melayu entah kemana !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2013 at 8:15 PM

Aku sayangkan umno dan kaum bumiputra yg lain tapi aku rasa tindakan najib lani...memang tindakan benggong lagi bongok untuk jadi parti tunggal.habis sapa nak bela nasib orang melayu.bodoh lah ko najib. Melayu sedang kuat sekarang ni.ko buta najib.kita kena tentang parti chauvanis bukan dg cara jadi parti tunggal tetapi kukuhkan penyatuan kaum melayu dan bumiputra.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2013 at 8:15 PM

Din Turtle, saya Anonymous May 26, 2013 at 5:54 PM, saya sangat sangat bersetuju dengan cadanagan kita Melayu ni untuk memperkasakan Melayu melalui PERKASA. Kita mahu ramai Ibrahim Ali dan Zul Nordin.

Kita mahu hak hak kita dikembalikan dan dipulihkan. Najib mendekati semua kumpula Cina TETAPI dia MENJAUHKAN DIRI dari PERKASA. Saya hairan....

Sampai masanya seorang Melayu jati muncul dikalangan kita. Kita tidak mahu menjadi apolgetic kepada mana mana bangsa sekali pun. Kita mahu hak kita dibumi kita. Kita mahu seseorang seperti Dr Mahathir yang berani dan tegas. Perpaduan tidak ada didalama kamus kita melainkan perpaduan dikalangan Islam/Muslim/Melayu dan pribumi sahaja.

Kepada anak anak Melayu yang lupa asal usul kita boleh biarkan mereka dialam khayal mereka sehingga satu ketika mereka sedar diri sendiri. Tidak guna merayu pada yang tak sudi.

Namun anak anank Melayu yang menyokong MESTI diberi suntikan dan harapan baru....

Wahai pemimpin berkiwa Melayu..dimana kah kamu?????

....................
Reply To This Comment ...................
May 26, 2013 at 8:30 PM

@AnonymousPencarian seorang pejuang bangsa merangkap pemimpin Melayu masih berterusan.... yang ramai sekrang cuma POLITIKUS merangkap pemimpin Melayu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2013 at 8:33 PM

Tak tau nak cakap apa dapat ketua pemimpin macam ni..tak boleh nak baca yang tersirat dan tersurat. Ekonomi entah kemana..kuasa yg ada sedikit ni nampaknya makin terhakis..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2013 at 8:43 PM

Najib masih tak serik lagi rupa-rupanya. Dia masih mengharapkan kaum Cina berpihak kepadanya selepas dimalukan secara terang-terang oleh mereka pada PRU 13 yang lalu. Nampaknya tak lamalah Najib ditampuk kepimpinan kalau masih cenderung memberi "muka" kepada kaum yang tak tahu dek untung.

Laksa Johor

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2013 at 9:24 PM

@dinturtleklu tak masuk politik ...nanti jadi macam Belia ...GPMS...dll...
Di manakah suara mereka ?

....................
Reply To This Comment ...................
tebing tinggi
May 26, 2013 at 9:35 PM


Najib tidak akan berubah melainkan diubah,itulah ketentuanya.

Sebenarnya kemampuan UMNO dengan presitasi yang bolih diangap baik pada PRU 13 adalah atas kesederan dan jangkaan Umat Melayu akan belaku pengkhianatan kapada BN olih pengundi China ,dan orang Melayu telah bertindak dengan betul bagi menyelamatkan UMNO dan BN demi kesahjteran Negara bukan kerana pimpinan ,terutama Najib.

Baru-baru ini Naib President Gerakan mengusulkan BN menjadi satu pati bebilang kaum ,ini sebenarnya langkah halus bagi Membunoh UMNO kerana selagi UMNO kukoh, apa yang Cina hajatkan tidak akan berjaya ,(lihat sahaja keputusan PRU 13),UMNO adalah penyelamat ,kalau tidak DAP sudah pasti menerajuai pimpinan kerajaan yang baru.(Saya pernah utarakan scenario ini diblog ini satu ketika dulu)

Sebenarnya tidak banyak lagi yang Najib mampu beri kapada pengundi Cina ,setelah apa yang telah diberikan dan dijanjikan sebelaum PRU13 gagal. Bagi menarik kembali polar pengundian kaum Cina kapada BN dalam menghadapi PRU 14,hanya satu sahaja yang Najib belum lakukan yang mampu memuaskan seketika, yaitu dengan menghapuskan Sekolah Kebangsan dengan menjadikan SRJK(C)sebagai sekolah kebangsaan ,dan bahasa Mandrin sebagai bahasa penyatuan 1 Malaysia.
Kalau ini Najib bolih lakukan ia akan berjaya.
Sama-samalah kita tengok nanti,UMNO akan dikuborkan secara terhormat(membuka keahlian kapada semua kaum)maka hilanglah halangan UMNO selama ini bagi menjayakan cita-cita besar mereka .

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2013 at 9:39 PM

@dinturtle

PERKASA pun dah tak mau digelar racist. justeru membuat pendekatan baru untuk memberikan bantuan kepada semua kaum pulak dah.

....................
Reply To This Comment ...................
May 26, 2013 at 9:51 PM

@tebing tinggiYa 1 SEKOLAH juga boleh dalam bentuk SEKOLAH CINA SEMUANYA ! Janji SATU.

Mungkin itu yang paling sesuai buat Najib .... Bangganya ...

....................
Reply To This Comment ...................
Pe'ah
May 26, 2013 at 9:58 PM

Mana dia suleiman palestin? Mana dia harun idris? Mana dia syed jaafar albar? Takkan lah takde langsung melayu seperti mereka lagi yg berani bersuara lantang dan keras sampai anwar dan DAP (mungkin najib dan beberapa pemimpin UMNO juga) terkencing dalam seluar....takde lagi ke?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2013 at 10:13 PM

Ada orang pernah cakap bahawa parti yang berasaskan perkauman sudah ketinggalan zaman dan tidak lagi releven pada masa sekarang. Berdasarkan fakta mengarut tersebut, maka timbullah idea supaya diwujudkan cuma satu bangsa sahaja iaitu Bangsa Malaysia.

Idea kesamarataan sebegini juga menarik minat golongan Melayu Liberal yang menganggap UMNO sudah lapuk. Mereka semakin menerima dasar keterbukaan sehingga melabelkan UMNO sebagai parti rasis. Mereka memang tidak memerlukan UMNO sebagai dahan untuk berpaut kerana mereka adalah terdiri daripada Melayu Elit yang majoritinya tinggal di bandar -bandar besar. Tapi mereka lupa, di kawasan luar bandar, Melayu Marhein masih memerlukan UMNO demi membela nasib mereka.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2013 at 10:24 PM

Aku rasakan bukanya salah parti yang mahu dihukum. Parti UMNO tak salah sedikit pun, tapi yang salah dan sepatutnya menerima hukuman ialah pemimpin pemimpinya. Pemimpin pemimpin UMNOlah yang telah mencorakkan parti sedemikian rupa sehingga UMNO itu sendiri terpaksa menerima pelbagai tentangan dan tanggapan. Pemimpin UMNO sanggup menenggelamkan kapal yang telah sekian lama membawa mereka ke tahap yang mereka berada sekarang. MELAYU MUDAH LUPA adalah BENAR saperti yang diungkapkan oleh Yang Berbahgia TUN DR MAHATHIR. Perbuatan menenggelamkan untuk menyelamatkan diri adalah perbuatan yang tidak amanah. Kapal yang telah dibina sekian lama dan yang telah banyak jasanya tidak sepatutnya ditenggelamkan. UMNO yang telah banyak melahirkan pemimpin dan yang telah mengukuhkan KUASA MELAYU seharusnya dijaga. NAJIB sememangnya bukanlah seorang pemimpin MELAYU yang tulin jika berhasrat untuk mengikut kehendak kaum lain. NAJIB tidak punyai perinsip perjuangan melainkan berkepentingan diri untuk memegang tampuk kuasa. NAJIB sanggup lakukan apa saja untuk mengekalkan KUASAnya.

Disini aku SOKONG YB Khairi yang akan menyerahkan kepada ahli untuk membuat pilihan. Satu pandangan yang aku sangat kagumi. (walau pun beliau bukanlah favourite aku).

Orang Melayu SUDAH pun memegang tampuk kuasa tetapi KENAPA orang Cina pula yang akan mencorakkan Negara? Pada PRU13 kerusi yang dimenangi UMNO bertambah, apa MASAALAHnya? Aku tidak melihat kenapa kaum Cina masih lagi menjadi keutamaan kepada NAJIB. Pemimpin terdahulu telah banyak mengorbankan KEPUNYAAN MELAYU untuk menjaga hati kaum bukan MELAYU. Persekutuan Tanah Melayu telah mula mula dikorbankan dengan menjadikan Malaysia. Bahasa dan sekolah Melayu telah dikebangsaankan, tanah tanah kepunyaan Melayu juga telah dibuat pengambilan untuk pembangunan yang memberikan keuntungan kepada kaum Cina. Bandar Bandar yang dahulunya kecil diperbesarkan dengan pembangunan yang juga memberikan keuntungan kepada kaum Cina.

Sekarang dalam mengejar dan merealisasikan PERPADUAN (konon), sekolah sekolah Cina terus menerus dibina dan diberikan bantuan serta diberikan pengiktirafan. Sefer apa NAJIB gunakan untuk mengaitkanya dengan PERPADUAN sekiranya sekolah yang menjadi asas dan permulaan PERPADUAN dipisahkan? Kenapa tidak dibina SEKOLAH SATU ALIRAN yang pastinya akan menguntumkan PERPADUAN?

Usahlah disalahkan UMNO sedangkan NAJIB sendiri tidak berubah. Jadilah seorang MELAYU yang tulin dan berjuang dilandasan bangsa sendiri. Telah nyata kaum Cina tidak dapat menerima NAJIB, oleh itu berikanlah perhatian dan tumpuan kepada mereka yang memberikan kemenangan kepada parti yang membolehkan NAJIB menerajui Negara.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2013 at 10:42 PM

Dulu ada sekolah aliran Inggeris org Melayu tak nak. Sek. Kebangsaan dah macam madrasah tak mahu lah Cina hantar anak dia.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2013 at 10:49 PM

sedih sedih sangat, kita yg sokong tak di endahkan maupun diucapkan terima kasih sepenuhnya dgn semangat cintakan kita, sayangkan kita.

orang yg serang, hina, perlekehkan, fitnah kita pula di kejar bagai gila bayang dan angau.

apakan daya kasih yg ku beri dibalas dgn tuba,
apakan daya org tak hingin,

sekurang2nya wahai pemimpin dlm umno bagilah semangat kpd kami bahawa awak semua terhutang budi dgn org melayu, ucapan sedemikian sgt mahal utk didengar, ucapan dgn semangat bahawa kitalah yg paling rasional. paling sderhana, paling tenang tanpa fanatik sedia utk meneruskan kesederhanaan di tanah tumpah sendiri.

Hal bangsa lain plak dipedulikan. Mcmlah tak da maknanya lagi sokongan kita ni.
Kemana nak ku tumpahkan airmata lg, ibu dan bapa melayu islam sejati dah hilang ditelan zaman, yg ada hanya fikirkan tembolok sendiri tanpa mengenang budi melayu bodoh dihujung kampung terbiar, yg setiap masa setianya tanpa diungkit hanya sekadar diucapkan terima kasih bersalut syukur kehadrat Ilahi.

Sedih nya aku dgn nasib kita ni.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2013 at 11:07 PM

Setuju sgt2 bro...mmg ramai dah cadangkan PAU nanti Najib di WAJIBKAN TURUN...tak berlebihan klu kita kata dia lah Punca segala kebodohan melayu...najib WAJIB turun!!!!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2013 at 11:17 PM

Mgkin rajtik mca takmau jawatan dlm kabinet ada agenda twrsembunyi...nk tngok kemampuan org nelayu bawak hala tuju politik bgsa/negara dlmasa 5 tahun ni..andai kompom lembek lgi bodoh maka PRU 14 nti lebih mudah nk atur strategi yg lebih mantap lgi..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2013 at 11:20 PM

Masih berbulu tentang menyatukan parti bn
Maksudnya kelak umno tidak akan ada lagi.

Kita org2 melayu berkorban mengundi bn pru lepas tp balasan najib adalah mengikut cadangan mca utk satukan bn dan menghapuskan umno.

Saya rasa sudah masa kita suruh najib step down. Ada ura2 mwngatakan dia tau dia akan dipulau PAU kelak maka idea penyatuan ini adalah utk menyelamatkan tengkuk dia sendiri.

Sedangkan tun m sendiri sudah hint pencapaian najib adalah lebih teruk dr paklah. Maksudnya steps down saja lah.

Saya pn dh meluat dgn najib.

Mudahan2 Allah selamatkan bangsa kita. Nampaknyabsetelah tun m melayu seperti disumpah ketandusan pemimpin berwibawa. Semuanya x boleh diharap penjahanam bangsa sendiri.

Mwlayu hampa

....................
Reply To This Comment ...................
May 26, 2013 at 11:25 PM

@dinturtleYang konon berani sebut tu, janganlah pakai nama anon :))

....................
Reply To This Comment ...................
May 26, 2013 at 11:28 PM

@Anonymouskomen yang saya rasa mewakili ramai dari pembaca DT :)

....................
Reply To This Comment ...................
May 26, 2013 at 11:29 PM

@AnonymousJangan sempitkan 1Sekolah kepada SK yang ada sekarang.

Yang diperjuangkan adalah KONSEP 1 Sekolah. macamana rupa 1 Sekolah itu perlulah dikaji/diperbaiki mana2 yang patut

....................
Reply To This Comment ...................
May 26, 2013 at 11:30 PM

@AnonymousYa tak ya juga ek..... belum lagi saya dengar ucapan TERIMAKASIH dari Najib atau mana2 pemimpin Umno kepada Melayu Pribumi yang telah menangkan BN

....................
Reply To This Comment ...................
May 26, 2013 at 11:36 PM

@AnonymousNajib dan Muhyiddin belum pun kata setuju dengan cadangan BN parti Tunggal ....... tapi saya tak nampak juga mereka menentang :)

Pernah 2-3 tahun lepas Najib timbulkan usul mahu BN buka keahlian terus .... lebih kurang langkah kearah parti tunggal jugalah tu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2013 at 11:59 PM

UMNO tak perlu berubah.
Parti komponen lain nak jadi satu, suka hati dia.
DAP tak berubah Cina sokong 100% takde hal pun.

Cakap pasal gabungan BN ini akan memerangkapkan UMNO dengan panggilan racist.
Just develope the pribumi's and indians and move on with it.
Kalau MCA, MIC, PPP, Grakan nak bersatu no hal.
Lets face it, they will still be called Cina anjing Melayu dalam BN even kalau dah tak berkomponen pun.
NAJIB,
JUST GET ON WITH IT
FOR THE GIVE CHINESE, DON't GIVE A SHIT

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 27, 2013 at 12:23 AM

@Anonymous

ATAU PUN NAJIB YANG BERUNDUR UNTUK MEMBERIKAN NAFAS LEGA KEPADA UMNO. MUNGKIN MALAPETAKA YANG MELANDA BUKAN SALAH UMNO TAPI PEMIMPINYA.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 27, 2013 at 12:28 AM

@Anonymous

kurang pahamlah bang. maklumlah sekolah pun tak tinggi. tolong lebih jelaskan boleh tak?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 27, 2013 at 12:31 AM

@United 1 Brothers

tu pasal najib nak bergabong. takut kalau kalau kalah pru14 tak dpt jadi pm. ini yang katakan sentiasa dengar denyutan nadi rakyat.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 27, 2013 at 12:33 AM

@Anonymous

aku dah lama give up ngan dia tuh. sumer benda nak dijadikan satu. parti komponen sumer nak dijadikan satu, bayangkan ler.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 27, 2013 at 12:35 AM

@Anonymous

tak mana der. kaki bodek ramai dan kaki kipas pun ramai juga.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 27, 2013 at 12:37 AM

@Lebai Malang

jadik kaum cina tak relevan lagi ker? aduh!!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 27, 2013 at 12:42 AM

@Anonymous

nasib bangsa Melayu telah dicemar dan dinodai dek orang yang mabukkan kuasa.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 27, 2013 at 12:54 AM

aku tidak heran sekiranya cina mca dan gerakan mengundi pembankang ... seperti aku ceritakan dalam komen aku sebelum ini ... bahawa cina di kampung yang wakil rakyat dari bangsa melayu samada pembankang atau kerajaan, cina ini sanggup mendaftar nama mereka di pulau pinang ... tetapi setiap kali bn mengadakan majlis ... mereka berduyun-duyun datang meraikannya ... dan itulah yang cina mca dan gerakan lakukan ... mereka datang dengan penuh semangat dan berkobar-kobar kononnya menyokong kerajaan ... tetapi apabila mengundi ... hampeh ... sepatutnya kita memeriksa jumlah keahlian mca dan gerakan ... kemudian buatlah perkiraan undi yang sepatutnya diperolehi di kawasan itu sekiranya cina mca dan gerakan mengundi bn dan campurkan dengan undi melayu ... selepas itu ... bandingkan dengan undi yang sebenarnya yang telah diperolehi ... inilah baru sebenarnya bedah siasat mencari kebenaran hakikat sokongan cina keseluruhannya kepada bn ... dan dengan statistik ini ... humbankan ke muka ah jib gor agar dia sedar dari mimpi dia bercakap bahasa cina itu ... aku harap ada perwakilan umno yang sanggup membuat analisa seperti ini dan bentangkan semasa mesyuarat perhimpunan agung umno ... ada berani ke ....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 27, 2013 at 12:56 AM

PM saperti orang syok sendiri. Kemana beliau pergi majlis kaum Cina, akan kelihatan sepandok I Love PM. Setiap kali berucap beliau akan melaungkan satu Malaysia dengan menunjukkan isyaratnya sekali. Sudah banyak kerajaan berhabis dengan kaum Cina. Kesudahanya undi kaum Cina lagsung tak dapat. Tidak kah PM perasan dan berasa serik?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 27, 2013 at 1:12 AM

Aku dah 5 pilihan raya dok pangkah umno. Kalau pemimpin umno pukimak ni dok berlembut juga dengan DAP, dok cakap strategi dan pendekatan bodoh, aku tak akan mengundi sesiapa pun pada pru 14. Oi umno sedarlah, awak tu kami pilih bukan kerana baik sangat , tetapi kami tiada pilihan lain yang lebih elok. pKR main bontot dan dap main kalimah Allah. Dengan orang umno ni dah tak boleh cakap berlapik sebab mereka dah jadi bengap dan siok sendiri bila dipilih jadi MP atau Adun.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 27, 2013 at 1:15 AM

Kuatkan umno, tolong pribumi dan melayu. Kita tak perlu cina untuk memerintah malaysia.

....................
Reply To This Comment ...................
May 27, 2013 at 1:19 AM

ah jib gor ye....he2..juborlah ah jib gor atau dlm bahasa cinanya... lancau satu kalila...he2..
gerakan ni bnyk bunyi plak.. nk kekal releven ker..he2.. lan...satu kalilaa... satu parti? baiklah xpayah bnyk bunyik..menanah tinga aku ni rasanya. kita nk cari cina yg menyokong satu skolah,ada?

....................
Reply To This Comment ...................
May 27, 2013 at 1:30 AM

kalau ada cina yg sokong satu skolah itu dh kira kredit klu takde pon tak pe... kah3.... lan... satu kali la..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 27, 2013 at 1:37 AM

Biar bangunan bursa saham roboh jadi abu namun untuk melihat umno hilang dari bumi Malaysia tidak sama sekali.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 27, 2013 at 10:35 AM

kalau dok layan terus kaki bodek dan kaki kipas..biar dorang tersungkur pru14. aku peduli apa. aku rakyat biasa je. kehidupan seharian tetap berjalan mcm biasa. yang tersungkur tu tetap pemimpin dan kaki2 kipas dia jugak..hehehe

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 27, 2013 at 1:34 PM

AKU CADANG....KALAU UMNO DALAM BN NAK JADI PARTI TUNGGAL AKU NAK KELUAR UMNO DAN TUBUHKAN PARTI BARU KHAS UNTUK ORANG MELAYU BUMIPUTRA SAJA. AKU DAH BOSAN..DGN UMNO...SEBAB MASIH LAGI BUAT BENDA BENGONG.UMNO SEPATUTNYA BERFIKIR MACAM MANA NAK SATUKAN ORANG MELAYU BUKANYA NAK CERAIKAN ORANG MELAYU.UMNO SEPATUTNYA SUDAH MULAKAN KERJA MCAM MANA NAK TINGKATKAN SOKONGAN ORANG MELAYU SENDIRI BUKAN MENINGKATKAN SOKONGAN ORANG CINA YANG JAUH KETINGGALAN SEBANYAK 90 PERATUS YANG PASTI TAK AKAN SOKONG KERAJAAN MELAYU BUMIPUTRA....AKU CABAR UMNO...BUATLAH PARTI TUNGGAL...NESCAYA AKU PUN BUAT PARTI UNTUK MELAYU.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 27, 2013 at 2:29 PM

Ternyata ah jib gor masih dgn keyakinannya dan tindakannya sebelum pru13. Sebab dia presiden umno maka juga presiden bn langsung jadi pm, maka itu kesilapannya dalam memahami denyut nadi (pinjam frasa ah jib gor) pengundi umno/bn tak siapa mampu betulkan (jaga lane).

Aku sangat kecewa... gerakkan satu perhimpunan besar di negeri-negeri. Perkasa (kalau masih perkasa) atau mana-mana ngo wajib gerakan. Nyatakan kehendak kita dengan jelas. Katakan apa yg pm nak buat itu tak kena dan terpisah jauh daripada aspirasi pengundi umno bn.

Apa kualiti apa gaya kepimpinan ini yang kita mahu? Tidak.... lembik! terlalu luhur dan murni. Tidak salah tetapi tidak kena pada masa dan tempatnya.

Umno nampak longlai & lembik. Tak nampak lagi hero atau pejuangnya dalam megatur serangan. Banyaknya serangan tak berbalas. Dok harap utusan, tv3 & blogger yg lindungi mereka. Apa ni?

Transformasi apa ni?
Pegawai-pegawai khas atau media pm ada tinjau ke pandangan kita ni? Atau wat dek je..



Ayuh

....................
Reply To This Comment ...................
May 27, 2013 at 3:42 PM

Najib nak jilat sangat cina,ambil dap jadi parti komponenlah.Dah sah2 cina semua duduk dlm dap,tak payah susah2 tarik diorang,tarik parti terus.Bagi dap jawatan tpm,tendang muhyiddin.Lantik tony phua jadi menteri pertahanan...menteri kewangan,menteri pendidikan pun bagi cina dap.Confirm cina setuju dan sokong najib tak berbelah bagi.Lepas tu najib boleh ambil kontrak berlakon iklan raya cina tiap2 tahun,main gendang cina atau main tarian singa.

Najib boleh jadi ah jib gor 100%,senang kita orang Melayu nak reject najib pun 100%.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 27, 2013 at 7:59 PM

Sukarnya nk mencari pemimpin harapan bangsa seperti Tun Skarang ni...Tun Mahathir RESPECT!!!!
-amir Taiping,Perak.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 27, 2013 at 10:04 PM

Kemana hilangnya tunas baru dari sayap pemuda? Sayap putra? Sayap putri? Dan entah apa-apa lagi.... apa sistem umno pakai hingga nampak kosong dan tak ada pelapis. Kuat sangat kongkongan kalahkan dap ke hingga bakat muda pupus. Umno lihatlah parti lawan... berderet pejuang berani mati mereka. Mungkin umno dah terlampau elit dan jaga skima, maka jadilah begini.

....................
Reply To This Comment ...................
Antihipokrit
May 27, 2013 at 10:42 PM

Najib says "Be brave and change". I wonder to whom he's directing his comments.

Lagi sekali dia nak Melayu yg berubah dan bagi segalanya utk PUASkan HATI CINA.

Gampang betul Najib ni. Elok lah PAU nanti dia diturunkan. Sementelah prestasi dia pun bukan bagus sgt.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 27, 2013 at 10:49 PM

penting sgt ker undi cina nie ... dah terbukti dalam pru13 kan walaupun lebih 90 peratus cina sokong pembangkang bn masih lagi menang .... hargailah undi yg diberi org melayu & bumiputera yg menyokong jgn la terhegeh-hegeh dengan cina.... jgn pulak sampai satu tahap bila org melayu hilang sabar , umno akan hilang sokongan melayu pulak,tolong jgn ingat org melayu boleh terima je apa yg korang buat,tolong jgan perbodoh-bodoh kn org melayu .... sokong klau ada parti yg betul2 berani merpejuangkan agama dan bangsa ,setakat nie aku tengok ,umno nie parti yg pengecut,x de telor .... klau la pas x bergabung dgn 2 parti sial tue,jaga akhlak & betul2 merperjuang kn agama dh lama aku sokong nie dua2 x boleh pakai...terpaksa la undi umno .... klau x berubah jugak, aku x tau nk cakap apa dah ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 28, 2013 at 11:15 PM

Telah terbukti tanpa Cina BN masih mampu berdiri. Lebihkan lagi usaha menarik kaum Melayu yang pro pakatan, maka akan lebih teguh lagi BN. Ia adalah lebih mudah dan murah dari menawan hati Cina. Najib....najib... bila la ko nak lupakan kekasih yang telah reject ko masa pru dulu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 29, 2013 at 12:11 AM

Sedihnya...apa nak jadi dgn kaum Melayu kita yang islam ni? Najib..open your eyes!

Post a Comment