........... Komen Abdullah Saamah Mengenai Takrif Assobiyah | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Komen Abdullah Saamah Mengenai Takrif Assobiyah

Wednesday, April 24, 201316comments

Tengah malam tadi saya berkesempatan berbual bersama Tok Guru Haji Abdullah Saamah di sebuah restoran di Kuala Terengganu. Dibawah adalah sedikit rakaman komen Haji Lah mengenai takrif Assobiyah sepertimana yang dijaja oleh Nik Aziz dan orang Pas selama ini.





Seperti biasalah, semuanya bergantung kepada TERJEMAHAN kita. Pastinya selepas mendengar komen Haji Lah, point utama yang akan diperdebatkan adalah - maksud ZALIM. 

InsyaAllah, saya akan cuba dapatkan lagi penjelasan dari Haji Lah esok....


PS - Anda ada topik semasa yang ingin saya tanyakan Tok Guru Abdullah Saamah ?

Share this article :

+ comments + 16 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 24, 2013 at 4:37 AM

ya, ada soalan untuk Hj Lah

Maso dio buak bangune tu, dio ado tunjuk pele ko pado pegawai MBKB sebelum keluluse?

Musykil, napo keno sita?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 24, 2013 at 6:47 AM

Din, tolong tanyakan apakah yang sepatutnya dilakukan oleh pas jika muncul video seks yang pelakonnya menyerupai wajah seorang pemimpin pas. Adalah wajar pas menolak bulat2 bukti video tanpa melakukan sebarang siasatan terlebih dahulu. Soalan ke-2, apakah wajar seorang pemimpin yang bersikap talam dua muka. Depan pengikut cakap hudud dan negara islam akan dilaksanakan sebaik sahaja putrajaya ditakluki. Tapi apabila di hadapan pemimpin dap, konar baring pulak dan menyatakan bahawa hudud dan negara islam tiada dalam agenda pas. Yang ada cuma negara berkebajikan seperti yang terkandung dalam buku jingga. Soalan ke-3, jika amanat hadi masih releven, apakah status terkini para syuhada memali apabila hadi buat u-turn dari negara islam kepada negara berkebajikan seperti yang telah terkandung dalam perjanjian sulit dan ditandatangani bersama2 pemimpin pakatan rakyat. Soalan ke-4, apakah hukumnya apabila mengatakan orang pas lebih islam dari orang umno. Persaudaraan sesama islam diketepikan tetapi apabila dengan dap dipeluk dengan begitu mesra sekali. Adakah dap adalah saudara pas dan umno ialah musuh no.1 pas yang wajib diperangi. Angkara dendam kesumat sesetengah pemimpin pas terhadap umno yang tidak berkesudahan. Soalan ke-5, soalan terakhir, apakah nik aziz layak mengeluarkan fatwa yang kebanyakan fatwa tersebut adalah fatwa yang karut dan merapu. Tidakkah sepatutnya fatwa ini dikeluarkan oleh majlis fatwa kebangsaan atau ulama yang neutral yang tidak cenderung kepada politik kepartian.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 24, 2013 at 6:51 AM

Assalamualaikum bro din..
Ada 1 soalan utk diajukan...

Nak tau dalil apa.. kitab rujukan mana.. setengah2 org dok qias pilihanraya ini serupa perang dan dalam perang diharuskan tipu helah.. tipu daya.. strategi utk menang... ( Bila perang mana doh ada keadilannya... takde org perang nak bagi sama byk peluru..sama byk anggota lpstu kita perang... hahaha.. )

Setahu ambo pilihanraya ni sistem demokrasi puak barat... diguna pakai pun kerana darurat...( rujuk hujah ustaz Rasul Dahri )

Itu yg ambo dok pelik jika penuh dlm blog berita2 kurang tepat... pasal para blogger nie pegang kot hujah nie kot... fakta pakat hearsay je... (yg paroknye pengikut taksud telan bulat2... dok kunyah doh)

Apa2 pun... tulisan..tindakan kita dalm alam siber dinilai oleh Allah dan bersedialah menerima balasan baik atau buruk atas propaganda yg ditulis...

Zz

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 24, 2013 at 6:54 AM

Din, boleh tak tulis jawapan Haji Lah dalam bentuk point2 sebab jawapan beliau kurang jelas kerana audio dalam video tersebut dicemari dengan 'noise' atau bunyi bising sebab berada di tempat awam. Seelok-eloknya, lain kali din carilah lokasi intebiu yang tiada gangguan bunyi bising supaya audio menjadi lebih clear.

....................
Reply To This Comment ...................
April 24, 2013 at 7:18 AM

TerimaKasih ..... Ada lagi Soalan ? Saya akan minta Haji Lah sendiri baca komen saudara .... jawab atau tidak, terpulanglah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 24, 2013 at 7:20 AM

Parok ngat hj loh bagi ke Pas malam tadi.. byk point nak psiko geng atas pagar ( puak taksub dokleh nak wak apo doh ).. tapi apa strategi BN buat.. mana banner2.. yg counter attacknye... setakat bendera byk.. xjalan mana... tu utk pengikut2 yg suka ibarat bendera panji perang je... perlulah banner2 counter attack FITNAH VS FAKTA... mana fitnah mana fakta... Fakta.. sapa sokong Lgbt.. sapa sokong keselamatan Israel.. sapa sokong agama samarat...pluralisma... sapa sokong Kalimah Allah digunapakai dlm pcetakan kristian..
Fakta lg.. kapal sink tu terima Islam ke tolak Islam...

Mana tinktank nok wak counter attack nie.. buat banner elok2 ltk tepi banner manipistol Pas... baru ngan...

Se lagi tinggal... sapa asobiyah skrg nie.. bela ketua mrk.. tak nak buat siasiatan ( dlm surah alhujurat... apabila ada berita org pasik kena siasat ( bukan toloak terus cakap fitnah ) lps tu ada hadis nabi kata jika anak dia siti Fatimah mencuri akan aku potong tangan anakku ... so sapa asobiyah siapa zalim skrg nie.... bela puak sendiri xnak siasat... mana slogan Pas utk semua sdgkan ayat surah alhujurat tak nak ikut...

Zz

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 24, 2013 at 10:45 AM

sebenarnya dalam pas banyak berlaku manupulasi pentafsiran demi kepentingan politik ...
1. asobiyah - ditafsirkan secara lateral iaitu kebangsaan, sedangkan makna sebenarnya ialah mempertahankan puak-puak sendiri dengan cara yang zalim atau salah. contohnya sekiranya puak-puak sendiri melakukan kesalahan dipertahankan dengan segala hujah dan kadang-kadang melampaui batas walaupun terdapat bukti dan keterangan yang nyata bahawa puak sendiri melakukan kesalahan. contoh vidio lucah mat spender ... walaupun nyata suara/audio dan gambar yang terang tetapi ianya dipertahankan dengan pelbagai hujah. sepatutnya ianya disiasat tetapi tiada siasatan dilakukan. bahkan orang yang hampir sama raut wajah dan suaranya dalam vidio itu bangun mempertahankan sehingga ke peringkat sumpah muhabalah ... tetapi tidak berlaku sebaliknya, hanya penapian semata-mata. contoh 2 ada seorang adun ditangkap dengan bini orang dalam keretapi berdua-duaan dengan bini orang dipertahankan dengan berkata Allah telah ampunkan dosa sifulan-sifulan bahkan dikekalkan sebagai pemimpin.
2. fasik - di sini ialah pelaku dosa besar ... tetapi apabila dikatakan si fasik maka digambarkan secara tersirat dalam diri orang pas bahawa orang umno adalah fasik. sedangkan makna fasik ialah pelaku dosa besar seperti berzina, menyembah berhala dan lain-lain lagi ... sekiranya kita katakan penyembah berhala ... salah seorang pimpinan puak asobiyah tadi telah menyembah dewa api walaupun dia seorang islam ... makanya dia adalah termasuk sifasik ... dan berita yang disampaikan olehnya sepatutnya disiasat dengan teliti dan terperinci sebelum diterima ... tetapi ini tidak dilakukan oleh puak asobiyah tadi ... mereka menerima saja berita dari sifasik tersebut ...
3. ulamak su ... sering ditafsirkan ulamak su sebagai ulamak yang menyokong kerajaan ... sedangkan ulamak su ialah ulamak yang jahat ... tidak kira ianya adalah ulamak kerajaan ataupun tidak ... kejahatan ulamak boleh berlaku dengan pelbagai sebab, contohnya membuat tafsiran yang salah dalam makna hadis yang disampaikan oleh nabi ... maka semua tafsiran dan huraian yang dibuat tidak akan menepati kehendak hadis. Mereka-reka hadis adalah amalan ulamak syiah ... ini juga adalah ulamak su dan takiyah adalah anutan puak syiah ... tetapi di dalam agama pas dan fahaman pkr pemimpin mereka ada yang berfahaman syiah ... tetapi kepimpinan mereka mendiamkan sahaja permasalahan ini.
melalui manupulasi definisi ini maka puak-puak yang pandai agama dalam pas telah melakukan tafsiran yang menyeleweng dari maksud sebenar hadis. isu ini jika diulas dan dihurai dengan sempurna oleh ulamak yang benar seperti haji lah, Ustaz Fatul Bahri, Ustaz Kazim Elias, Mufti Harusani ... maka rakyat akan difahamkan dengan agama dan huraian yang sebenar tentang Islam dan dengan itu dapat mengelakan pemahaman bahawa Pas adalah Islam.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 24, 2013 at 11:35 AM

soalan:

1. pas ckp umno sekular. org umno kafir masuk neraka sebab umno amal sekular. apa pula pendapat dia tentang pkr yang sekular. apakah masuk neraka? lagi satu apakah orang islam masuk dap pun masuk neraka sebab dap lagilah ultra sekular?

2. pas cakap umno tolak islam sebab tak laksana hudud. yg sebetulnya umno tak laksana bukan sebab tolak hudud. cuma tangguhkannya macam penerangan hj khazan dalam dewan negeri terengganu. sekarang pas bersekongkol dengan dap dan pkr dan isytihar tak akan laksana hudud apa pula hukumnya?

....................
Reply To This Comment ...................
April 24, 2013 at 1:45 PM

@Anonymoussudah dirakam jawapan beliau

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 24, 2013 at 4:20 PM

@AnonymousCerdik mu zz, sebenarnya (komen pertama) mu, memang daripada tindak tanduk pas selama ini, mereka menafsirkan pilihanraya ni adalah satu perjuangan jihad menegakkan islam. Cuma hanya mereka tidak isytiharkan kpd umum, hanya kalangan pemimpin saja yang tahu. Jadi segala tipu muslihat dalam peperangan telah mereka haruskan termasuklah tipu muslihat, fitnah, kejian cacian dan pelbagai serangan, cuma tiada serangan fizikal saja. Itu adalah taklid dan hukum yang pas rumuskan.
Tapi mereka lupa bahawa peperangan jihad ada adabnya, antaranya ialah perjuangan tersebut mestilah dgn kafir harbi, perlu diistiharkan dan ketiga yang paling penting ialah kafir yang kita nak berperang perlu kita beri dakwah atau minta mereka beriman dulu kalau tidak maka peperangan kita hanyalah menjadi satu pembunuhan biasa, bukan perang jihad. Jadi dlm konteks ini, tiada perang jihad kerana bersalahan dgn adab dan asas untuk berperang, lagipun orang yang mereka hadapi adalah orang islam, saudara seagama...... Jadi pas telah menipu lawan dan diri sendiri serta memutarbelitkan hukum..... (kalau saya tersilap fakta tolong betulkan).
Nonbal

....................
Reply To This Comment ...................
April 24, 2013 at 4:46 PM

@AnonymousTerimaKasih nonbal dan anon 10:45 diatas komen yang baik :)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 5, 2013 at 11:39 AM

Fatwa yang soheh adalah:

Haram memberi undi ke arah membolehkan DAP berkuasa.

Haram mengundi PAS, DAP dan PKR di Penang, Selangor, Perak.

Wajib mengundi PAS di Perlis, Kedah, Kelantan, Terengganu.

Wajib memastikan Anwar Ibrahim hilang kuasa pada PRU13.

Anwarlah yang bertanggung jawab memesongkan Aqidah PAS. PAS bukannya anjing KARPAL, GUAN ENG dan DApig.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 5, 2013 at 11:40 AM

Jika ditakdirkan BN menang lagi untuk kali yg ke 13 ini bermakna orang2 Melayu sedar apa itu keberkatan dan nikmat. Bermula dari zaman Anwar, PAS telah rosak, hanyut dan menyimpang dari perjuangan asal.

AES, Anwar Ibrahim dan DAP sepatutnya dinyahkan dari peta muka bumi. Rata-rata pemimpin DAP bersifat perkauman dan kronisme.

Insyaalah, jika Anwar ditakdirkan menang juga pada kali ini bolehlah kita sama2 lihat bagaimana orang2 Melayu akan menjadi mangsa awal yang akan menerima tekanan kerana ekonomi orang2 Melayu masih dibawah 15% berbanding dengan bangsa2 lain di Malaysia.

Masalah sosial, kadar jenayah, gejala rasuah, pengangguran akan meningkat akibat tekanan hidup yang melampau.

SELAMAT MEMANGKAH YANG TERBAIK. PANGKAH LAH PAS di PERLIS, KELANTAN, TERENGGANU, KEDAH. JANGAN SESEKALI MEMANGKAH PAS, DAP, PKR di PENANG, SELANGOR, PERAK.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 5, 2013 at 11:40 AM

MENGUNDI PR PENANG BERMAKNA MENGUNDI UNTUK MENGANGKAT HEMOGINI DAP YANG PERKAUMAN MEMBUTA TULI

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 5, 2013 at 11:40 AM

UNTUK PADAMKAN BONGKAK LIM GUAN ENG, JANGAN PANGKAH PR DI PENANG. JANGAN TOLONG DAP TERUS DENGAN KUKU BESINYA DI PENANG.

TAKBIRRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 5, 2013 at 11:40 AM

Kalau ya pun nak membinggai, pada pada lah. Sampai agama dipertaruhkan ape ke hal???? JANGAN UNDI DAP demi MAJORITI KERUSI PAS !!!!



TAKBIRRRRRRR !!!!!!

Post a Comment