........... Isu Fitnah Mat Spender - Umno Nak Saman Harakah - Peguam Dah Buat Homework ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Isu Fitnah Mat Spender - Umno Nak Saman Harakah - Peguam Dah Buat Homework ?

Monday, April 15, 20136comments


Umno Nak Saman Harakah ! Peeeergh ..... Gempak berita nih. Memang dah lama ditunggu2 tindakan seumpama ini. Ni asyik2 media pro Umno jer yang kena saman. Media pembangkang takde siapa pulak yang berani nak saman, sebab tu mereka bebas melemparkan pelbagai fitnah secara terang2an.

TAPI ........ haaaaa .... ada TAPI ok, betul ke pihak peguam Umno dah buat research nak saman Harakah tu atas dasar apa ? Dari SINAR - Umno nafi edar video seks, mahu saman Harakahdaily,

"Artikel yang bertajuk 'Mustafa ceramah di Dungun, dakwa Umno terlibat' yang dilaporkan, diterbitkan dan/atau dibenarkan penerbitannya oleh pihak tuan yang jelas mempunyai kata-kata fitnah ke atas anak guam kami," kata surat itu yang dipetik Harakahdailly, hari ini.

Menurut surat yang ditandatangani peguam Umno, Datuk Hafarizan Harun itu, kenyataan Mustafa bermaksud "anak guam kami merancang video lucah tersebut" dan "anak guam kami kononnya dengan sengaja mahu membuat video berkaitan dengan video lucah dan lain-lain tafsiran lagi."


Bunyinya OK jer ..... kemudian saya cek dengan Harakah - dan ada satu perenggan yang menarik perhatian saya  -

Sehingga kini tidak diketahui adakah Bernama juga menerima surat yang sama kerana sumber berita Harakahdaily yang dipertikaikan itu dipetik dari Bernama.

Ya ker artikel itu dipetik dari Bernama ? Bandingkan artikel Harakah yang dirujuk oleh peguam Umno - Harakah dengan yang dilaporkan oleh Sinar.... keduanya hampir sama dan bahagian yang dirujuk adalah SAMA. Ya, ia dipetik dari Bernama.

Mungkin saya tersilap baca kat mana2 ..... mungkin sesiapa boleh buat pencerahan. Tapi setakat ini yang saya nampak jika merujuk surat peguam Umno kepada Harakah, memang ia dicopy dari Bernama dan Sinar juga turut menyiarkannya.

Saman terhadap Mustafa yang mengucapkan kata2 fitnah terhadap Umno itu OK, pihak media cuma melaporkan saja. Dan juga jangan lupa peguam kepada Mustafa yang ada berkata Ini memang fitnah. Tidak ada orang buat kerja ini melainkan Umno.

Kalau nak saman Harakah, pastikan sumber kenyataan fitnah itu.

PS - Point saya, kalau nak saman, pastikan melekat.

Share this article :

+ comments + 6 comments

....................
Reply To This Comment ...................
April 16, 2013 at 12:30 AM

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Setakat yang kita TAHUlah Abg Din, bukan HARAKAH yang nak diSAMAN tapi PEGUAM Mustaffa Ali tuh.. Awi apa ke nama ntah..

Wallahualam..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 16, 2013 at 12:41 AM

Bagui lah tu.... biar HARAMKAH jawab pulak.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 16, 2013 at 6:50 AM

Setakat yang saya tau, stopa belum mengeluarkan apa2 kenyataan pun. Peguam stopa yang bernama awi tu yang lebey. Awi yang membuat tuduhan sebegitu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 16, 2013 at 11:28 AM

kat 'sana' nanti Pas tak boleh pakai peguam, tiada peguam boleh mewakili sesiapa jua yakni semuanya kena jawab sendiri. kat donia bolehlah guna pegum untuk jadi tukang penafi, kik kik.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 16, 2013 at 11:35 AM

Utusan pun kalah saman sbb quoting laporan media lain cuma bangangnya wartawan dan editor terbabit di tokok tambah, itu yg kalah..

kalau haramkah lapor verbatim mmg tak ke mana la saman tuh..

....................
Reply To This Comment ...................
April 16, 2013 at 12:29 PM

Tak payah la copypaste artikel panjang2, letak link saja cukup

http://suarapakatanrakyat.com/?p=9999

Post a Comment