Cerito Orang BerSALAM - Monarik Nih !

Friday, April 5, 20135comments

Gambar hiasan
Malam ni den nak cerito tontang orang BERSALAM. Adat kito kalau bersalam selalunyo kito hulorkan tangan, disambut oleh tangan orang yang kito niatkan salam tadi, kito gonggam ala kadar sambil melihat mukonyo dan kito sonyum....

Dan tangan yang kito hulor MOSTI tangan kanan, kalau tangan kiri mungkin disalah tafsir ... silap2 mampuih dibueknyo ! Sobab tangan kiri kito selalu nyo kito pakai buek cebok jubor. Walaupun dah basuh bersih dan wangi, tapi porsepsinyo totap jugo tangan yang basuh berak - kotor dan biadap kalau dihulor sebagai tando persahabatan.

Kalau dah takdok aroh, terpakso jugok pakai tangan kiri, biasonyo kito minta maaf .... hmmmmm wakperlah payah sangat den menulis malam ni .....? ?

Ni yang payahnya kalau nak copy paste artikel orang nogori ... efeknya kat atas tu lah ... maaf ya orang nogori, den cubo-cubo ajo..

Gambar diatas tu cuma CONTOH saja OK ! Saya tak jumpa gambar lain yang menunjukkan dua orang Melayu bersalaman dengan salah sorang menggunakan tangan kiri. 

Maafkanlah si Karpal tu sebab dia masih muda .... lainlah kalau dah berusia 60an dan jadi wakil rakyat, mungkin boleh juga saya hentam. Yalah, dah berpuluh tahun jadi rakyat, kemudian berpuluh tahun jadi wakil rakyat pula, takkan tak reti2 nak bersalam dengan cara yang sopan... kan ? kan ? Nasib baik Karpal masih muda lagi .... jadi kita tegur dia dengan cara yang baik.

Syaikh Salim al-Hilali berkata, "Tangan kiri tidak dipergunakan kecuali dalam perkara-perkara yang menjijikkan dan perbuatan-perbuatan yang tidak mengandungi unsur kemuliaan."


Daripada Syaidatina Aisyah Radhiyallahu’ anha, "Adalah tangan kanan Rasulullah SAW untuk bersuci dan makan. Dan tangan kirinya untuk urusan tandas dan apa-apa yang kotor." (Hadis Riwayat Abu Daud).

Nak tahu huraian selanjutnya - KOLiK

SATU LAGI... Bahasa Bersalam.

Bersalam sebegini bermaksud tangan yang menadah mengiktiraf tangan yang mengadap ke bawah kuasa untuk mengawal yang lebih dominan.

Nak tahu selanjutnya - KOLiK hok atas tu jugok

Share this article :

+ comments + 5 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 5, 2013 at 10:48 PM

La.....apa yang nak dihairankan, kedua duanya cacat akal dan sonsang sekaligus. Satu suruh langkah mayat apabila dah mampuih bila usaha menegakkan syiar islam dan satu lagi porak perandakan islam sebelum mampuih maka budi pekerti tidak terdapat dalam budaya mereka berdua yang ada hanya kesongsangan dan kemusnahan umat islam dan melayu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 6, 2013 at 12:45 AM

Hope orang tua neh selamat berundur dari dunia ni secepat mungkin agar berlaku fasa revolusi melayu islam dapat dinaikan. If orang tua ni masih tak berundur, perpaduan melayu islam di malaysia sukar dicapai selagi fatwa karut marut berlandaskan akal fikiran dia ni disokong oleh para pentaksub beliau.. tun m sudah berundur,mana janji hang..xda ka manifesto mana2 parti mengurangkan pekerja asing dalam sektor pembangunan ekonomi malaysia neh..

....................
Reply To This Comment ...................
April 6, 2013 at 1:33 AM

Salam Din,

Ekau ni boto ko oghang Ganu ni din? Cam dah masuk suku yor nih?

Hehe..

Tq bro.

....................
Reply To This Comment ...................
April 6, 2013 at 7:31 AM

@panehDen tak masuk suku2 neh... den kalau masuk, masuk penuh !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 6, 2013 at 9:59 AM

takde pulak orang2 pas nak komen pasal isu salam menyalam tu ye?

Post a Comment