........... Belajar Perkataan Baru - OXYMORON | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Belajar Perkataan Baru - OXYMORON

Friday, April 5, 20139comments

Membaca artikel Utusan - Siapa yang kongkong media sekarang ? menghasilkan satu tambahan ilmu, iaitu satu perkataan omputeh yang biasa dengar tapi malas nak cari maksudnya.

Tindakan menyaman media arus perdana seperti akhbar Utusan Malaysia serta televisyen swasta TV3 secara bertali arus oleh pemimpin pembangkang boleh dianggap satu bentuk diskriminasi ekstrem.

Ini kerana di satu pihak, pembangkang menguar-uarkan jaminan kebebasan media yang termaktub di dalam manifesto pilihan raya mereka, tetapi pada masa sama mengambil tindakan undang-undang sewenang-wenangnya terhadap media dilihat.

Tindakan yang bercanggah ini dipanggil 'oxymoron' atau cakap tak serupa bikin dalam konteks kebebasan media.


Biasa baca/dengar kan - OXYMORON ?

Bukan Ubat Sapu Jerawat OK ! Semakan dengan Wikipedia menghasilkan -

An oxymoron (plural oxymora or oxymorons) (from Greek ὀξύμωρον, "sharp dull") is a figure of speech that combines contradictory terms. 


Figure of speech tu macam perumpamaan la....alamak, ni nanti ada lah orang Pas yang keliru / buat2 keliru pulak ..


Lebihkurang maksudnya, ayat yang menggunakan perkataan2 yang berlawanan maksud. Contoh yang diberi Serious Joke / Lawak Serius, Controlled Chaos / Huruhara Terkawal dan yang sewaktu dengannya. 

Jadi dalam konteks kebebasan media seperti yang cuba diperkatakan oleh Utusan diatas, perkataan yang berlawanan maksud yang dimaksudkan adalah - KEBEBASAN MEDIA PR.

Nampak kan betapa LARINYA maksud perkataan2 itu bila dicantumkan .... gerenti boleh buat orang keliru !

YOU ULANG, I SAMAN YOU ! !
Di sini terletaknya paradoks dalam hujah pembangkang yang ingin menjuarai kebebasan media sekiranya mereka berkuasa, seolah-olah tidak ada langsung kebebasan media di bawah pimpinan kerajaan sekarang.

Di Dewan Keadilan di ibu pejabat Parti Keadilan Rakyat (PKR) terpampang dengan cukup jelas notis mengharamkan wartawan Utusan Malaysia dan TV3 membuat liputan sidang media Ketua Umum PKR baru-baru ini.

Contoh ini cukup untuk membuka mata rakyat perihal wajah sebenar golongan yang berpura-pura mempertahankan kebebasan bersuara tetapi sepintas lalu bertukar menjadi penindas media apabila kepentingan dan kebobrokan mereka ditelanjangkan.

Jadi kalau sorang contohnya Anwar, namanya oxymoron, kalau ramai contohnya kepimpinan PR, namanya OXYMORA. Begitulah kira-kiranya .....

Share this article :

+ comments + 9 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 5, 2013 at 4:09 PM

Ada satu lagi perkataan Din, OXYTORON.....
Dia kata dia x toron tapi sebenarnya dia toron...

....................
Reply To This Comment ...................
Harimau Kumbang
April 5, 2013 at 5:21 PM

Betul lah...kelakar...OXYTORON...teramat sesuai dengan Mat Toron.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 5, 2013 at 7:32 PM

Adalah oxytoron ni nama baru anwar menggantikan aljubb? Kalau betul tolong sebarkan, takut nanti org silapanggil, naya kena saman.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 5, 2013 at 9:47 PM

U ulang i toron.....
Kah..kah..kah..

....................
Reply To This Comment ...................
April 6, 2013 at 12:36 AM

Toron Menoron amalan mulia..... Eh! Silap... Tolong Menolong amalan mulia.
hehehe


http://mycybertrooper.net.ms/

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 6, 2013 at 12:40 AM

@Anonymous

yessss....dia juga toron depan dan belakang....hahaha

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 6, 2013 at 9:57 AM

TORON MENORON HARAM DIJADIKAN AMALAN TURUN TEMURUN.. HAHAHAHAHA

....................
Reply To This Comment ...................
April 6, 2013 at 11:07 AM

Oxytoron...meleleh air mata aku....

....................
Reply To This Comment ...................
hehee
April 15, 2013 at 11:20 AM

Oxymoron ialah orang terlebih bodoh dan tanya orang sama ada kalau kita nak mencuri kita kena niat dengan nama Allah tak .... dan samalah dengan perlakuan seharian jika tumbuk di pertuan agong kena penjara ke tak...

Post a Comment