........... Pakatan Rakyat - Contoh TERBAIK Buat Wikipedia Bagi Maksud Nepotisma | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Pakatan Rakyat - Contoh TERBAIK Buat Wikipedia Bagi Maksud Nepotisma

Friday, March 29, 20135comments

Antara point utama tuduhan Pas terhadap Umno adalah isu KRONISMA. Banyak kain rentang dan poster yang mengaitkan Umno dengan isu kronisma ini.


Apakebenda Kronisma ni ? Dari Wikipedia -

Cronyism is partiality to long-standing friends, especially by appointing them to positions of authority, regardless of their qualifications. Hence, cronyism is contrary in practice and principle to meritocracy.

Melantik kekawan lama kepada jawatan2 penting tanpa mengambilkira kelayakan dan ini berlawanan dengan prinsip Meritokrasi.

Haaaa......mana ada KRONISMA muka2 yang ada dalam gambar diatas. Diorang lantik anak bini.. anak bini bukan kawan2 lama hahahahahahaa......  agaknya begitulah kata orang Pas yang sibuk mempertahankan kekawan mereka dalam PR.

Yalah... sebenarnya ada sedikit kesilapan mereka yang merekacipta imej kat atas tu. Jika melibatkan kawan2 dinamakan KRONISMA tapi kalau melibatkan kaum keluarga ada nama lain pula - NEPOTISMA.

Dari Wikipedia -

Nepotisme bermaksud melebihkan saudara-mara serta rakan-rakan yang ada hubungan dan bukannya penilaian objektif bagi keupayaan, meritokrasi atau kekesuaian terhadap sesuatu jawatan

Dan contoh yang diberi -

Nepotisme adalah satu tuduhan yang lazim dalam bidang politik apabila kaum kerabat seseorang yang berkuasa mewarisi kuasanya tanpa kelayakan yang sepatutnya.

Lebihkurang SAMA jer Kronisma atau Nepotisma, dua2 pun tidak mengikut prinsip Meritokrasi. Kalau Kronisma berkait dengan kekawan, Nepotisma pula berkait dengan kaum keluarga.


Hahahahaha ..... tapi gambar pemimpin Pas takde pun ? mungkin begitulah gelak orang Pas yang sama ...


Habis tu, mamat kat atas ni apa cer ? - Anak Nik Aziz sedia jadi calon, lawan Umno

Mungkin belum lagi ketahap menjadi calon parti / wakil rakyat, tapi bunga2nya dah ada .... paling tidak pun diperingkat parti dah confirm.

Ni sorang lagi -


'Ustaz' Khalil Abdul Hadi, anak kepada Presiden Pas yang juga menjadi Ketua Dewan Pemuda Pas MANALAGI KALAU BUKAN MARANG.

Beliau juga diura-ura bakal menggantikan tempat BAPAKnya menjadi calon Pas di DUN Rhu Rendang.


Haaa...... Helo ? Helo ?  Mana orang Pas yang duk gelak tadi ? Apa dia tadi ........KRONISMA ? NEPOTISMA ?


Terbaru dengar citer sorang lagi anak dara Anwar , Nurul Nuha juga akan diperkenalkan dalam PRU13 untuk bertanding kerusi Parlimen Permatang Pauh .....

Senang citer -  Pakatan Rakyat ni milik MAK BAPAK ANAK Pemimpin jer ..... patutnya dijadikan contoh terbaik dalam definasi NEPOTISMA oleh Wikipedia !

Baca juga Utusan.

Share this article :

+ comments + 5 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 30, 2013 at 1:38 AM

salam bro dt,

nepostisma katanya berasal dari perkataan latin nepos bermaksud cucu. so, org pakatan kata ianya tak ada kena mengena dgn mereka. mereka cuma bawa anak beranak je. cucu tak de pun bro. lu jgn fitnah.

kp

....................
Reply To This Comment ...................
March 30, 2013 at 2:04 AM

@Anonymouseh ya ker ? Kucing ngan anjing masuk sama tak ? :)

....................
Reply To This Comment ...................
March 30, 2013 at 11:24 PM

Klw baca jlog pr,diorg ubah jd ayat yg lebih positif.seperti,si anak amat btuah kerana mdapat tunjuk ajar dr mantor yg bkalibel. Apatah lagi si anak dberi tnjk ajar dan tauladan setiap masa utk mjadi pemimpin yg lebih baik. Sperti sunah rasullah yg mewariskan tampuk pemerintahan kpd sahabat rapat kepada baginda stelah kewafatan baginda.
Ayat lebih kurang mcm tu la positifnya,nk tambah lebih positif akan kaitkan sunnah. Xsalah isu menantu nik aziz kot,dgn anak dpt jwtn dlm pas

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 31, 2013 at 1:17 AM

@dinturtle

Aku tak tahu mamat tu serius atau buat lawak, disebabkan orang Pakatan memang suka sangat hujah bodoh cam ni.

....................
Reply To This Comment ...................
April 1, 2013 at 12:57 PM

Naik geli la bro Din bila saya baca link Sinar Harian yg din letak 2..Kemain lagi nk lepas tengkuk bila dikaitkan dgn alamaln NEPOTISME,dia siap ckp pasal keturunan sekular la,40 tahun dididk lwn umno dll..Dasyat sungguh percakapan org yg dh ditutup pintu hatinya oleh Allah

Post a Comment