........... Ada Ke Nik Aziz Suruh Tanam Getah ? ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Ada Ke Nik Aziz Suruh Tanam Getah ? ?

Sunday, March 3, 201313comments



Saya percaya ramai yang FAHAM apa yang cuba diperkatakan oleh Nik Aziz. Beliau berkias, ok. Tapi bukankah ramai orang Pas yang tidak faham kias-kias ni ? Ingat kiasan Syaitan yang dikenali ....

Jadi agak2nyalah, apa pemahaman orang2 Pas yang tidak pandai dengan kiasan Nik Aziz diatas ?

Siapa kata tanam sayur2an seperti terung, kobis, cili, timun dan lain-lain itu tidak menguntungkan berbanding tanam pokok getah ?  Ini dah kira menghina orang cina ni .... RASIS ! Yalah, kan petani2 cina ramai yang memilih bertani sayur2an dari getah. Sebab apa ?

SEBAB LAGI UNTUNG MAAAA.......... Haiya Ajis aaa, wa punya latuk punya amak dali atas kapal lagi sulah tanam sayur, wa pun telus tanam sayur sebab untung maaa. Kalau geltah untung aaa, wa punya latuk punya amak sulah tanam geltah atas kapal loh...

Supply and Demand la, Nik Aziz ..... takkan itu pun tak tahu. Lagipun lagi cepat dapat hasil lagi cepat ditanam semula, dapat hasil lagi, tanam lagi, hasil lagi ...... nak menunggu pokok getah mula keluarkan getah, entah berapa kali diulang proses tanam-kutip hasil sayur2an.

Satu lagi, permintaan untuk sayur2an lebih tinggi dan sentiasa ada sebab semua orang pun makan sayur. Korang pernah makan getah tak ? Mana ada .... susu getah nak diproses dulu, itu pun tak boleh dimakan juga ! Proses pengilangan juga pelbagai level dan pelbagai produk dihasilkan. Maknanya getah cuma bahan mentahnya saja, maka harga jualannya pasti rendah.

Kenapa orang cina tak tanam pokok getah jer ?

Harga pasaran getah juga tidak menentu. Sekejap naik, sekejap turun. Berbanding dengan sayur2an, permintaan tinggi memastikan harga yang sentiasa tinggi juga.

Ada ke Nik Aziz suruh tanam pokok getah ..........

" .... lepas mati baru mendapat hasil "  hehehehe .... ni lagi best kalau orang tak faham kiasan dan main ambil setengah2 jer macam yang biasa orang Pas buat.

Adakah Nik Aziz tidak yakin PR akan menang Putrajaya dalam hayatnya ? Nik Aziz tak yakin PR boleh menang PRU13 ! Frust la orang Pas yang tafsir begitu ..... Sabar je lah.

Tak pun, adakah ia bermaksud Nik Aziz mahu memonopoli jawatan MB Kelantan sampai mati ?  Yalah, pahala sebagai MB yang adil dan terbaik ...... patutlah liat sangat nak bersara !

ITU CONTOH jer kalau orang tak faham kiasan. Jadi kepada orang Pas, tolong jangan berfahaman seperti yang saya tulis. Yang faham kiasan tu, baguslah ..... tak perlulah saya tulis.

Share this article :

+ comments + 13 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 3, 2013 at 12:09 PM

Bila kita tanam sayur siput BABI mai makan sayur. Ini najis berat din. Nak terus buang atau mau samak dulu. Rugi2!!!. Susah!!!!.
Baik tanam getah. Eh melalut pula.
Mcm tu la. Idea ekonomi setakat getah dan sayur. Macam mana umat nak maju.

akulamat

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 3, 2013 at 1:03 PM

Nik Aziz bukan gulongan org bijak. Idea di beri useless. Dah too old to to be MB. Step down lah orang dh menyampah. Taut muka ena ludah je nanti.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 3, 2013 at 6:27 PM

cuma baghal mcm ko je yg rasa diri tu bijak!Berkebun sayur berskala kecil.Mana ldg sayur yg luas ny beribu hektar?Sama juga org2 Melayu Pulau Pinang yg menjual tanah2 mereka kpd pihak hotel.Mengejar fast-cash yg di tawar kn,tp klau mereka berfikiran jauh,mereka akan tawar kn tanah mereka utk mendiri kn hotel dn mereka memegang saham dlm hotel itu.Nescaya tujuh keturunan mereka akn merasai hasil ny.

....................
Reply To This Comment ...................
March 3, 2013 at 6:41 PM

@Anonymoushaaaa... dengar tu Nik Aziz !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 3, 2013 at 7:30 PM

Beliau sebenarnya cuba memujuk penyokong-penyokong beliau supaya bersabar. Maksudnya hari ni kita tanam benih hudud, benih negara Islam makan masa yang agak lama untuk direalusasikan. Hudud dan Negara Islam ambik masa yang lama macam tanam getah. Tapi geng2 DAP ni tak minat tanam getah. Diaorang minat tanam sayur jer. Jadi terpaksalah ditunda tanam getah dan PAS pun kena tanam sayur jugak. Cuma masalahnya petak sayur yang diberi untuk pas tak sampai pun 1/2 ekar. Sedangkan rakan mereka mempunyai berpuluh-puluh hektar tanah. Eh, apasal jauh sangat aku melalut ni. Sori din, terlebih imaginasi.

....................
Reply To This Comment ...................
March 3, 2013 at 7:33 PM

@Anonymoussaya menunggu part - on the way, diorang jumpa pula benih kelapa sawit yang selepas dibuat kajian, ternyata lebih menguntungkan dari segi jangka panjang bla bla bla ....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 3, 2013 at 10:59 PM

sebenarnya maksud nik aziz ialah ... bagi menanam sayur-sayuran hutan di kelantan tidak perlu ditebang dan projek tanam sayur-sayuran ini kurang menguntungkan ... lagi baik tanam getah ... hutan di kelantan boleh dibersihkan ... dan dalam tempoh tujuh ka lapan tahun lagi kita akan dapat hasil ... tetapi itu semua untuk dunia dan tidak membawa apa-apa makna di akhirat nanti ... kita orang islam tidak perlulah tamakan dunia ini ... bagi orang kafir surga mereka di dunia ... mereka memang perlukan harta dunia bagi menikmati surga tersebut ... untuk itu kerajaan kelantan telah memberikan berpuluh hektar tanah balak kepada orang kafir yang dekat dengan pas ... iaitu dap ... biarlah mereka berusaha untuk kemajuan dunia mereka ... kita tunggu habuan di akhirat ... apabila tanah hutan itu bersih kita akan tanam pokok getah ... kita namakan ladang itu sebagai ladang rakyat ... er ... ambo dan kaum keluarga ambo pun rakyat jugak ... jadi hamba bahagikan persen itu macam ni untuk ambo 50%, isteri ambo 30% dan anak ambo 20% ... untuk tuan-tuan ... tuan-tuan ambillah saham diakhirat di sana tuan-tuan akan mendapat pahala berganda ... takbir ...

....................
Reply To This Comment ...................
March 4, 2013 at 12:35 AM

@AnonymousTak baik ko ......

kepada orang Pas - saya tak kenal anon ni siapa ya !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 4, 2013 at 7:44 AM

@dinturtle
pemimpin di dalam pas ... menjanjikan surga kepada penganut agamanya ... membenarkan parti atau agama mereka dipimpin oleh manusia yang fasik ... dari golongan syiah dan penzina (mat sabu)bahkan menghalalkan perbuatan zina mat sabu dengan normah ... pemimpin mereka mengaut harta kekayaan didunia samada melalui ceramah politik bertopengkan agama dengan mengambil imbuhan dari kutipan derma atau mengagihkan harta kekayaan sesama sendiri ... bahkan mereka sanggup memberi beratus hektar tanah yang dipenuhi balak kepada bangsa cina dari negeri lain dan merupakan golongan kafir yang menentang perjuangan mereka sendiri tetapi bersahabat dengan mereka ... tetapi rakyat dari bangsa mereka sendiri dibiarkan melata mencari rezeki di negeri lain tanpa sebarang usaha dalam pembangunan modal insan ... mereka ini menjual agama demi sebuah undi kepartian ... mereka berilmu tetapi buta akal ... dalam hal BR1M ... mereka kata nabi tidak memberikan harta kepada umatnya tetapi ilmu ... mereka tidak melihat kerajaan bn membina pelbagai universiti dan institusi pengajian untuk mencurahkan kepada rakyatnya ... mereka tahu saidina umar semasa pemerentahannya pada malam hari telah memikul sendiri guni berisi gandum untuk diberi kepada rakyatnya yang miskin itu makan ... bagaimana saidina umar semeasa memberi zakat dari baitul mal memberi dua ekor lembu kepada rakyatnya dan menasihatkan rakyatnya itu agar memelihara lembu tersebut supaya dapat keluar dari belenggu kemiskinan ... nik aziz dan semua ilmuan islam lain tahu tentang dua kisah saidina umar yang mashur ini ... tetapi kenapa mereka tidak melihat wujudnya persamaan apa yang kerajaan lakukan dengan apa yang diperbuat oleh saidina umar ... adakah nik aziz berjalan malam mengintip rakyatnya yang miskin dan lapar kemudiannya memikul beras untuk memberi makan agar sama dengan apa yang dibuat oleh saidina umar ... tentu tidak kerana dia akan berhelah ... dengan menggunakan sabda nabi ... "adalah lebih baik bagi kamu pergi ke hutan dan mencari kayu kemudiannya memikul kayu tersebut dan dijual dari meminta-minta" ... tetapi apabila mereka meminta-minta derma dari rakyatnya semasa berceramah mereka tidak pula membaca hadis tersebut ... pada zaman moden ini ... apa yang diperbuat oleh saidina umar dengan memberi dua ekor lembu sebagai sumber rakyatnya mendapat pekerjaan yang membolehkan dia keluar dari belenggu kemiskinan ... tentu boleh diolah oleh kerajaan moden dengan menyediakan peluang pekerjaan kepada rakyatnya maka rakyatnya dapatlah keluar dari belenggu kemiskinan adakah ini dilaksanakan oleh pimpinan pas di kelantan ... yang kononnya islamik itu ...

....................
Reply To This Comment ...................
March 4, 2013 at 9:48 AM

@Anonymousterimakasih kerana sudi meluangkan masa menulis komen yang panjang tapi bernas.

Kalau ada kesempatan yang sesuai saya akan copy pandangan saudara dijadikan sebahagian artikel :-)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 7, 2013 at 4:23 PM

pemimpin didalam umno lebih kurang dngan mca n mic.......tolak hudud...hina n persendakan hukum dalam quran....kata islam...kt mana islam?????lebh kurang je...baik plak dap....sebb tu la yg duk dalam umno bukn ilmuan agama....tp ilmuan saikuler n kebangsaan...

....................
Reply To This Comment ...................
March 7, 2013 at 5:14 PM

@AnonymousPemimpin Pas pun sama jer .... nampak macam sokong tapi sebenarnya menolak.

Last2 habuk pun tadak.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 7, 2013 at 8:03 PM

sokong dap memang baik ... sebab itu kapal sing bersumpah langkah mayat dia dulu baru tubuh negara islam ... dap memang baik ... sebab itu cina dap dapa beratus ekar balak di kelantan ... er kamu dapat apa ... ops lupa buleh undi kapal sing dan maat sabu sipasik penzina buleh bagi derma kat dia lagi ... agar dia dapat sewa bilik di hotel perdana ... banyak pahala tu ...

Post a Comment