........... Tun Mahathir - Hudud Pas dan Pas Sendiri TIDAK ADIL ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Tun Mahathir - Hudud Pas dan Pas Sendiri TIDAK ADIL !

Tuesday, February 19, 201313comments


Sekali lagi Tun Mahathir menempelak Pas dan Hududnya -

"Secara terbuka dia (PAS) buat kenyataan kata orang Islam sahaja yang akan kena (hukum hudud), orang bukan Islam tak kena...kerana takut orang bukan Islam marah dan tak undi mereka."

Supaya kenyataan beliau tidak disalahtafsir oleh puak Pas yang konon kenyataan itu sebagai satu lagi bukti yang Tun menolak Hudud - 

"Bila hukum, hukumlah dengan adil. Yang ditekankan dalam Al-Quran berkali-kali, adalah jangan kita zalim. Jadi bila hukum disebabkan kepentingan politik, duniawi, itu bukan Islam. Sebab itu kita tolak hukum mereka, kita pegang hukum Allah,"

Sebelum ini pun telah berkali-kali Tun mencabar kepimpinan Pas perjelaskan konsep keadilan Hudud yang dibawa oleh Pas namun tidak disambut malah diperlekehkan kelayakan Tun untuk mempersoalkan isu Agama. - KLiK

Cuba bayangkan bentuk keadilan yang dibawa Pas melalui kenyataan Hadi ini -

“Bahkan kita kemukakan Undang-Undang Jenayah Syariah di Kelantan dan Terengganu di mana kita buat kelonggaran yang diizinkan Islam, dengan orang bukan Islam boleh pilih mana undang-undang yang dia mahu,” KLiK


.
ADILkah begitu ? Tun Mahathir berkata lagi -

"Kita pegang kepada hukum hudud Islam tetapi laksanakan secara adil supaya sesiapa saja yang buat jenayah yang sama, kita kena hukum yang sama. Tak boleh lain,"

Mahathir berkata atas sifat tidak adil yang diamalkan PAS itulah menyebabkan mereka dengan mudah melabel mana-mana pihak sebagai kafir tanpa bukti yang sewajarnya. - Mstar

Share this article :

+ comments + 13 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 19, 2013 at 12:48 AM

betul kata tun. nati PAS mesti kona punyalah apa yang tun cakap tu. aku pun terpikir jugak kalo orang islam mencuri kena potong tangan tapi orang kafir curi masuk penjara. Dekat mana keadilan kat situ??nak hukum biar la adil. “Bahkan kita kemukakan Undang-Undang Jenayah Syariah di Kelantan dan Terengganu di mana kita buat kelonggaran yang diizinkan Islam, dengan orang bukan Islam BOLEH PILIH mana undang-undang yang dia mahu,” BOLEH PILIH??? kalau macam tu memang komfem2 orang kafir pilih masuk jail.
Lagi satu contoh la isteri ni orang islam berzina pulak dengan lelaki bukan suami dia yang orang kafir. jadi si isteri kena rejam si lelaki kafir tadi masuk penjara ja lah??? memang best la orang kafir nati...

....................
Reply To This Comment ...................
February 19, 2013 at 12:53 AM

@AnonymousTapi orang Pas TETAP juga kata cara mereka lebih adil ? ? ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 19, 2013 at 12:59 AM

Hudud Islam tidak membeza-bezakan hukuman sama ada berlainan jantina, kaum, parti politik dan agama. Semuanya diberi hukuman yang sama. Tapi hudud pas dibeza-bezakan mengikut kepentingan. Contoh terdekat ialah kes video mirip anwar ibrahim. Tanpa banyak soal terus membuat keputusan bahawa video itu besi hanya berdasarkan keterangan satu pihak. Begitu juga dengan kes liwat saiful bukhari, juga menerima 100% pembelaan anwar. Sedangkan pihak yang satu lagi telah berani bersumpah seperti saiful dan eskay. Anwar adalah ujian pertama buat pas sama ada mereka benar-benar adil dalam melaksanakan undanf-undang Allah atau sekadar memilih bulu. Tolong betulkan jika saya tersilap, ketika kes anwar mula-mula hot dulu, orang yang pertama menyuruh anwar bersumpah ialah dato haron din. Tapi sampai ke sudah anwar enggan bersumpah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 19, 2013 at 1:09 AM

Bro Din nak cakap satu ja. adil tok nek depa.

....................
Reply To This Comment ...................
Xpas
February 19, 2013 at 1:17 AM

Asas hudud Islam adalah mendapatkan redha Allah swt dgn berusaha sedaya mungkin mentaati setiap perintahNya ! Matlamatnya lebih kpd pencegahan drp hukuman walaupun nampak keras, Allah swt Maha Bijaksana lg Maha Mengetahui apa yg terbaik bg kita.
Dr segi pelaksanaannya, pandangan peribadi saya yg bukan pakar perundangan Islam, yg dpt saya fahami dr tindakan Ar Rasul saw lbh kpd membebaskan seseorg drp menghukum, dan tidak mencari cari kesalahan seseorg, tidak juga memaksa utk mendptkn pengakuan. Dlm hal yg tidak melibatkn hak sesama manusia, tidak digalak mengistiharkn kesalahan bahkan digalak bertaubat sendiri dan terpulang kpd Allah swt di Akhirat nanti. Dlm hal hak sesama manusia pula pendekatan memberi kemaafan dan pengajaran !
Mungkin bg yg lbh arif boleh memberi pencerahan !
Bg yg tak berniat utk melakukan kesalahan tidak ada sebab utk tidak menerima dan takut kpd Hudud Islam, bahkan ia menjamin keselamatan dan kesejahteraan kita semua, juga mendekatkn kita kpd rahmat dan redha Allah swt !

....................
Reply To This Comment ...................
February 19, 2013 at 7:48 AM

@Xpassatu komen yang baik :)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 19, 2013 at 8:23 AM

toksah peningkan kepala..

kat Kelantan dan Kedah pun dah berbeza. dulu at terengganu pun berbeza. dari situ pun dah nampak tidak ada keseragaman. seolah2 islam pas itu berubah2. sedangkan hudud itu adil dan menyeluruh. tapi pas cuma gunakan hudud utk kepentingan politik. buktinya,

1. isu hudud hanya timbul bila dekat2 pilihanraya.
2. takde pun pelaksanaan hudud dlm kitab jingga pujaan pakatan rakyat.
3. bila ditekan oleh rakyat dan org kafir, hj hadi sendiri kata hudud hanya 0.01% dlm Islam.

nampak tak?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 19, 2013 at 8:30 AM

Wah! dah nampak berbeza blog Din ni. Dulu heading warna biru, sekarang dah tukar oren, dulu tiada tandatangan, sekarang sudah ada pula. Eloklah tu Din, semoga berjaya.

....................
Reply To This Comment ...................
February 19, 2013 at 12:33 PM

Rilek sekejap bro Din. Kalau free, rehat2 minda tengok gambar2 kat kolekkecil.blogspot.com kejap.

....................
Reply To This Comment ...................
February 19, 2013 at 2:02 PM

Karpal singh:ehhheeeemmmm.....hudud???
Pas :errrkkkk... Kami xkata..umno,media umno..pas xkata

....................
Reply To This Comment ...................
February 19, 2013 at 2:55 PM

@AnonymousPas guna hukum khawarij.... Keras kpd islam, lembut dan takut (hilang undi) kepada kafir. Dari kenyataan hadi tu pon, dah nampak penyelewengan pas, tu belum teliti ceramah2 lain...

....................
Reply To This Comment ...................
February 19, 2013 at 3:01 PM

@AnonymousSetuju 100% dgn komen saudara.... Ujian pertama kpd pas, mereka dah fail, belum lagi memerintah dah nak kona hukum. Bukti menunjukkan hukuman hudud dinegara2 arab juga dipertikai bukan kerana hukum tak adil, tapi makhluk perosak yang menjalankan hukum tu yang tak menjadi adil - macam puak2 pas.
Sebab itu samaada kemenangan atau kekalahan, bagi pas, ianya semua mendatangkan fitnah besar. Kalau kepala dah tak betul, jgn harap ekor atau hasilnya akan menjadi baik.

....................
Reply To This Comment ...................
Abangpi
February 19, 2013 at 4:06 PM

Salam Abang Din,

kalu pasa hudud ni, memang orang hok berfikir akan kata ni tipu muslihat pas. memang gitu. cuma psikologi manusia memang akan berpegang pada benda hok dia nok walaupun palsu.

contoh: masa Nazi German, pengawal kem pembunuhan yahudi bila yahudi hok jadi tahanan kem tu memberontak, dok ikut kata dia, satu cara untuk jinakkan balik yahudi tu adalah dengan memberi sedikit bayangan sinar harapan. contohnya kata mung mungkin akan tidak jadi dibunuh, mereka akan ikut kata2 pengawal nazi tu. mungkin basa Teranung saya susoh di fahami, saya cite versi English pulok.

in a nazi extermination camp circa WW2, even though the jews knew that it is the matter of time for their execution i.e they will die in the hands of the nazis no matter what, (eg. in the infamous gas chamber capable of killing thousands in one operation, literally they are at the brink of death.
in human psychology, these people who had nothing to lose, will eventually turn on their tormentor but the nazis used an age old deception, they will tell the jews that there may still be hope for them if they comply. notwithstanding millions of jews already massacred literally before their very own eyes, they take the empty promises, no matter how futile it may seemed to be.
in short it is the human nature to believe what they desperately needed to believe, however futile it may be.

Post a Comment