........... Nik Aziz AyamItik - Bahasa Yang TINGGI Falsafah Dan Perumpamaan ! Aduyai ... | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Nik Aziz AyamItik - Bahasa Yang TINGGI Falsafah Dan Perumpamaan ! Aduyai ...

Sunday, February 24, 201325comments


Ingat lagi versi ASAL Nik Aziz AyamLembu ? -


Tapi kalau nak beri Islam,  kita nak panggil ayam, ngoyak nak ceramah ... mana ayam nak mari. Panggil lembu kerbau....

Hei lembu, mari, aku nak ceramah... nak beri ilmu, mana nak mari... KLiK

 Kemudian versi Remix Nik Aziz AyamItik -

“Macam saya kata, kalau kita nak panggil ayam, panggil itik, ‘Hei itik, mari aku nak bagi ceramah agama… mana itik nak mari (datang). Tapi kena beri hampas kelapa, beri padi..ia akan datang. Bagi benda..’Hei lembu kerbau, aku nak bagi ceramah.. ia tidak akan datang, tetapi bila bagi rumput atau hampas, bagi nasi… ia akan datang.

“Kalau kita nak panggil orang bagi benda tetapi tidak beri ilmu, ertinya kita letak orang sama taraf dengan haiwan,”
SINAR



Jom baca bagaimana penyokong taksub Pas backing Nik Aziz AyamItikLembu, dari FB Pas Pusat -


Tu diaaaaa ...... bahasa yang tinggi falsafah dan perumpamaannya !

Kalau orang Pas boleh anggap kenyataan Nik Aziz AyamLembu dan susulannya Nik Aziz AyamItik sebagai perumpamaan yang menggunakan BAHASA YANG TINGGI FALSAFAH, anda bayangkan sendiri tahap ketinggian KEJAHILAN mereka pula..... 

ATAU mungkin lebih tepat lagi - KETINGGIAN TAHAP KETAKSUBAN mereka.

Itu belum ambilkira perbandingan yang dibuat dengan para Imam besar seperti Imam Shafei, Imam Hanbali, Imam Abu Hanifah atau Sayyid Qutb !

Share this article :

+ comments + 25 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 24, 2013 at 8:29 PM

http://mymassa.blogspot.com/2013/02/video-nik-aziz-puji-tun-dr-mahathir.html

mungkin tinggi ilmu sehingga mintak tun M tolong.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 24, 2013 at 8:36 PM

minum jus mengkudu lagi baik dari melayan tok guru yang tinggi gila ilmu nya ni(tinggi lah sangat). walaupun aku bukan penyokong pas tapi aku hormat dengan TG Harun Din berbanding mamat ni. mamat ni poyo ja lebih perasan ilmu dia tu tinggi sangat. abes orang lain dia cantas yang penyokong dia yang taksub tu pun satu bebal nak sanjung ulama tu bia la yang betul2 ulama.

walaupun aku ni ilmu tu tak tinggi tapi aku tau la jugak bezakan ulama tu macam mana.

ada ke ulama merendah2kan orang lain?
ada ke ulama doa kan yang tak baik dekat orang yang seagama dengan dia?

tolong la jangan bandingkan Nik Aziz tu dengan imam syafie dan imam yang lain2 sebab aku rasa jauh beza sebab Nik Aziz ni apa sumbangan dia????pemecah belah umat islam itu ja!!!

....................
Reply To This Comment ...................
February 24, 2013 at 8:40 PM

@AnonymousArtikel yang menarik,saya rekomen semua baca !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 24, 2013 at 8:53 PM

Ilmu yang paling kurang dikuasai oleh Muslim sejagat ialah rocket science bukannya ilmu agama dan Ilmu paling kurang dikuasai oleh Muslim lokal ialah ilmu perniagaan tetapi bukan ilmu agama.

Bila membandingkan dua parti yang berlainan agama, kekuatan ilmu berkaitan masing-masing agama adalah relatif tetapi kekuatan ilmu sains sosial yang dimiliki oleh dua parti berbeza boleh dibandingkan secara objektif.

....................
Reply To This Comment ...................
February 24, 2013 at 9:02 PM

@AnonymousKomen macam saudara ni boleh buat orang Pas hantuk kepala kat dinding mikir !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 24, 2013 at 9:05 PM

Paku terakhir buat keranda pihak yang mengidam "peluang last kopek menuju putrajaya" adalam Brim dan Krim. Atas sebab itu Brim dan Krim perlu ditembak dengan apa saja peluru.

Kalau ada pihak hendak masuk bertanding PRU 13 tetapi berhasrat untuk hapuskan Brim/Krim kerana tidak mahu dituduh sebagai menciplak idea Najib alamatnya mereka menempah kerusi kalah. Dan kalau ada pihak mahu meniru idea Najib, nilai harus digandakan, kalau sama bye-bye jugak. Dilema!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 24, 2013 at 9:16 PM

Sudah semestinya bahasa falsafah tertinggi tak tercapai dek akal kita yang digunakan oleh Nik Aziz sedikit masa dulu adalah "Celako! Celako! Celako!" dan "Allah pun mecarut".

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 24, 2013 at 9:33 PM

Semua agama menganjurkan aktiviti kebajikan dan dalam masa sama menyebarkan ilmu keagamaan kepada pihak sasaran (pihak yang menerima kebajikan).

Dalam kontek tempatan semua agama aktif menghulurkan kebajikan tetapi hanya kongregasi sebuah agama saja yang terlebih aktif memberikan ilmu agama bagi tujuan 'memurtadkan' penganut agama lain.

....................
Reply To This Comment ...................
Pakcu Rantau Panjang
February 24, 2013 at 9:39 PM

Bahasa atas anginlah gamoknya....sebab tu tetap ada back up apa jua yang dituturkan kerana dah belaga angin....semua pasti beres punya..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 24, 2013 at 9:48 PM

Better the devil we know tak pulak ditafsir sebagai bahasa perumpamaan.

....................
Reply To This Comment ...................
February 24, 2013 at 10:28 PM

Seperti selalu...wal haram mu,wal halal utk ku....
Nik aziz,slalu lancang komen dia.. Klw di fb,sapa brani tegur la nik aziz,mst fames org ckp kurang ajar...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 24, 2013 at 10:44 PM

Bahasa yg tinggi? Mgkin la bagi bukan prg pantai timur, susah sket nk phm loghat pok nik, tp org pantai timur pun kdg2 xleh phm bahasa tinggi dlm loghat pok nik.huhuhu.... mgkin sabdu & idgham dia berlainan... wallahuallam bissawab.

Walau macam mana sekalipun menggunakan bahasa tinggi, perumpaan @ apa sekali pun, kalau niat nk merenda2kan usaha yg dilakukan pihak kerajaan @ mencari sedikit political milage ... semua org (pantai timur & bukan panyai timur) seharusnya boleh faham ... di antara kenyataan politik dan kenyataan seorang yg ulama. Menggunakan perkataan yg menghina bknlah suatu yang dianjurkan dlm agama.

Masuk bab mcamana penganut pas mempertahankan pendirian tok guru mereka kekadang mengundang kekalakaran pd kita. Berbaur di antara logik dan utopia, tambah lagi dgn rencah ketaksuban, maka keluarla pendapat spt ' tok guru bercakap dr segi ilmunya' & 'siapa engkau @ kita nk cabar ilmu tok guru'... kdg2 ada pula ayat spt 'kenapa br sekarang dh dkt pilihanraya baru nk bagi?'... hakikatnya taun lepas dh bagi. Klau nka kira bantuan yg kerajaan bagi kepada anak org bukan pas & anak pas tak terkira rasanya. Lahir2 aje kat bumi Malaysia nie terus dpt suntikan percuma kat klinik2 & hospital kerajaan. Masuk umur 6 taun dh diwajibkan bersekolah ... jd x susahlah nak nilai hujah beri ilmu @ x beri imu. Huhu... mgkin org pas nilai beri ilmu tue di pasti @ pentas2 ceramah yg saban malam dobuat do seluruh negara.

Mgkin org pas nie x faham @ sesajarr buat x faham ... spt yg bro din sebut tadi ... KETAKSUBAN!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Otak geliga
February 24, 2013 at 11:13 PM

kalau dah nak bg ceramah pada BINATANG, itu namanya

NYANYUK...bg yg berumur

GILA...bg yg umur remaja-sedang2

BELUM CUKUP AKAL...bg budak2

COMEL....bg bayi

ni bukan bahasa falsafah tinggi, ni ayat men-SAMPAH-kan rakyat...bab bodek bg penganut PAS mmg no wahid....Nabi dia punya, Imam dia punya, khalifah dia punya, sampai Allahpun ikut sukahati dia nak letak mana

saya bukan marah bro DT....saya cuma menggunakan bahasa TINGGI lagi sanskrit....lantak pi lah dgn penganut PAS yg baca...meleleh nanah kat telingapun saya tak kira....hehe

....................
Reply To This Comment ...................
February 24, 2013 at 11:23 PM

Sebagai Pemerintah (bukan sebagai ulama) Nik Aziz berdosa kerana hanya memberikan Ilmu sahaja tetapi tidak mampu untuk menyediakan kemudahan dan benda untuk rakyat mempraktikkan ilmu yang mereka ada.

Umpama memnberikan ilmu memancing kepada rakyat tetapi pancing tidak diberikan. Rakyat pula tidak mampu membeli pancing. bagaimana mungkin ilmu memancing itu boileh mendapat ikan sekiranya tiada pancing untuk mengail?? Nasib baik ada BR1M500.00 boehlah beri pancing.

....................
Reply To This Comment ...................
February 24, 2013 at 11:45 PM

@AnonymousTak pasti orang Pas faham ketidak apa saudara tulis !

....................
Reply To This Comment ...................
February 24, 2013 at 11:45 PM

@AnonymousTulah dia ... kena batang hidung sendiri, RIUH dibuatnya !

....................
Reply To This Comment ...................
February 24, 2013 at 11:47 PM

@AnonymousMinda mereka dah BLOCK, tak boleh terima apa saja yang negatif tentang Pas.

Itu yang pemimpin2 Pas mahukan !

....................
Reply To This Comment ...................
February 24, 2013 at 11:49 PM

@Otak geligaAda orang kata Nik Aziz comel ! hahaha....

....................
Reply To This Comment ...................
February 24, 2013 at 11:50 PM

@putrarahmanSemuanya POLITIK jer ... kalau Nik Aziz yang agihkan, takper pulak.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 25, 2013 at 12:11 AM

Dan pas sentiasa & akab hidup dgn penganut2 yg seperti ini - minda block, anti -establishment ... tapi kekadang liberal mereka boleh tahan plak. Terutama dalan mempertahankan sekutu2 mereka.hehehe

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 25, 2013 at 12:12 AM

Klau x faham x aperla bro Din, biasa arr pkai Bahasa Tinggi.hehehe.... klau diarang analiktikal mgkin diarang fhm aper yg sy cb nk smpaikan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 25, 2013 at 5:50 AM

Macam pernah dengar je? ;-)*!*
PCP84

....................
Reply To This Comment ...................
February 25, 2013 at 7:18 AM

@AnonymousTu yang saya sayang sangat blog ni, blogger lain mana ada peminat macam ni !

....................
Reply To This Comment ...................
February 25, 2013 at 9:50 AM

Tuuuuuudia tinggi melangit bahasa Pok Nik ni yer.Sama la mcm isu "Muhamad yg lahir kt Makkah masa 2 sama jer dgn mamat2 lain di kampung".

Bila ditegur mula la melalut smpai ke sahabat Rasulullah,Imam2 Mazhab semata2 nk backing segala caca merba yg Pok Nik dh buat.Mcm mamat blogger kt atas 2,sng2 jer dia sama tarafkan nik aziz dgn Imam Syafie la Imam Hambali la.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 25, 2013 at 5:16 PM

usahlah mengharap dari pemimpin yang dah tak berdaya memimpin kearah lebih baik.x nampak wawasan nak dibawa PAS,PKR DAN DAP untuk memajukan rakyat Malaysia.Entahlah..
Lu fikirlah sendiri )nabil)

Post a Comment