........... AyamItik - Nik Aziz VS Harussani DAN Nik Aziz Iktiraf Versi Umno Kenapa Pas DiPecat 1978 ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

AyamItik - Nik Aziz VS Harussani DAN Nik Aziz Iktiraf Versi Umno Kenapa Pas DiPecat 1978 !

Sunday, February 24, 201321comments


Terbaru dalam isu Nik Aziz AyamItikLembu adalah pertikaian antara Nik Aziz - Harussani. Saya copy kenyataan kedua mereka dan anda nilaikan.

Tumpuan saya adalah kepada satu perenggan dari kenyataan Nik Aziz, yang tidak ada kena mengena dengan ayam. itik atau lembu...... ada saya tulis dibawah - 

HARUSSANI

“Jangan sesekali menyimpan prasangka buruk terhadap kebaikan yang dilakukan oleh kerajaan kerana itu mendekatkan kita kepada perasaan hasad dengki.

“Tindakan PAS yang sering menolak kebaikan dibuat Kerajaan lebih buruk daripada sifat orang kafir. Sepatutnya mereka menunjukkan akhlak yang baik,”

 Katanya, sikap ‘berpatah arang berkerat rotan’ PAS itu bercanggah dengan ajaran Islam sebenar. 

Mengenai Nik Aziz AyamLembuItik -

“Biarlah mereka dengan dosa mereka dan orang ramai akan menilai akhlak mereka,”  BH

NIK AZIZ

Saya pohon kepada Mufti Perak agar berhati-hati dalam membuat ulasan. Hari ini maklumat boleh diakses dengan mudah, sebarang ulasan berkenaan kenyataan saya dan pemimpin Pas yang lain khususnya eloklah dirujuk kepada sumbernya yang sahih.

Rakaman ucapan saya yang didakwa menyifatkan penerima bantuan sebagai 'haiwan' juga sudah disiarkan dengan meluas, mustahil pejabat mufti Perak berhalangan untuk mendapatkannya.

Adakah dalam rakaman tersebut saya menyifatkan penerima bantuan sebagai haiwan?


Tentu sekali tidak.


Mengenai berkerat rotan dengan Umno -

Kenyataan begini sebenarnya berpunca daripada jahil sejarah. Rujuklah sejarah politik negara, bukankah Pas pernah menyertai Barisan Nasional? Apabila Pas berada dalam Barisan Nasional, Umno pula mengambil pendirian untuk menendang Pas keluar kerana 'cemburu buta'.

Inilah yang termaktub dalam ucapan Allahyarham Tun Hussein Onn pada 9 Disember 1977.


Dan pesan Nik Aziz kepada Harussani -


Janganlah melampau-lampau sangat menunjukkan sokongan kepada Umno/Barisan Nasional. Jika ditakdirkan nanti Umno tersemban dalam pilihan raya, saya bimbang ada individu yang mencari makan dengan Umno terkial-kial kelemasan mencari pelampung ! SINAR


                                            **********************************

Menarik sekali bila Nik Aziz merujuk kepada ucapan Allahyarham Tun Hussein Onn pada 9 Disember 1977.

Adakah Nik Aziz TERIMA versi itu sebagai versi yang BENAR kenapa Pas diPECAT dari BN ? KLiK - Kenapa Pas DiPECAT Dari BN 1978 untuk mengetahui versi yang dirujuk oleh Nik Aziz itu.

 Adakah Nik Aziz terima cerita ini -

- Dalam masa kita sedang mencari-cari jalan keluar yang sebaik-baiknya bagi mengatasi keadaan buruk yang tercetus di Kelantan itu, tiba-tiba pucuk pimpinan PAS menimbulkan lagi berbagai masalah lain dengan mengemukakan undi tidak percaya kepada beberapa orang Menteri Besar yang terdiri draipada ahli-ahli UMNO.

- Di antara yang yang paling baru ialah di negeri Kedah. Menteri-menteri Besar boleh ditukar ganti tetapi apa yang meragukan ialah tentang sejauh mana keikhlasan pucuk pimpinan PAS melakukan perbuatan-perbuatan ini dengan tidak mahu berunding terlebih dahulu dengan kita.



- Sungguh sukar sekali bagi kita hendak memahami tindak-tanduk pucuk pimpinan PAS ini. Setelah menimbulkan gejala-gejala ini, pucuk pimpinan PAS melahirkan hasrat hendak terus kekal dalam Barisan Nasional. Kita sungguh tidak faham dengan sikap dan pendirian pucuk pimpinan PAS ini.


- Pucuk pimpinan PAS telah juga memberi amaran bahawa kononnya lima buah negeri di Semenanjung Malaysia akan menerima nasib seperti di Pulau Pinang.

Agaknya mereka merujuk kepada peristiwa pilihan raya tahun 1969 dahulu jika sekiranya PAS meninggalkan atau dikeluarkan daripada Barisan Nasional. Ugutan dan ancaman seperti ini merupakan satu provokasi yang merbahaya. UMNO mempunyai maruahnya sendiri.


- Barisan Nasional masih lagi, jika boleh, berkehendakkan PAS tinggal kekal dalam Barisan Nasional. Sungguhpun demikian, disiplin parti mesti dipelihara dan dipatuhi kalau kita mahu melihat Barisan Nasional hidup berpanjangan. 

Point saya - Jangan hanya merujuk kepada FAKTA Umno yang TENDANG KELUAR PAS tapi juga peristiwa2 yang berlaku sebelum itu, yang akhirnya menjurus kearah pemecatan Pas.

Saya rasalah, Nik Aziz main sebut jer Ucapan Tun Hussein Onn itu tanpa beliau sendiri baca atau Nik Aziz dah lupa apa yang dibacanya dulu .... mungkin ada penasihat beliau yang nak tunjuk pandai yang minta Nik Aziz sebut perkara itu.


TAPI kalau betul Nik Aziz terimapakai versi Tun Hussein Onn, kira BAGUS LAH !


Sebab versi itu jelas menunjukkan betapa Pas TIDAK BERDISPLIN, Suka TIKAM BELAKANG, TIDAK ADA SETIAKAWAN, Suka buat KECOH dan GILA KUASA !

Share this article :

+ comments + 21 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Otak geliga
February 24, 2013 at 11:23 PM

"hari ni maklumat boleh diakses dgn mudah"
sebab tu NA senang2 kata Ostad Bob Lokman meninggal dunia....hahaha

rasa2nya mmg sah org tua ni ada masalah nak menyusun input & data dlm neuron otak beliau....makin tua makin menjadi2

Harp mufti Perak jgn menggunakan perumpaan utk berhujah dgn pemimpin & penganut PAS sbb mereka ni terlalu TINGGI BAHASA FALSAFAH yg digunakan....takut2 mereka tersalah anggap ttg arang & rotan tu....harap maklum.

berkaitan UMNO tendang PAS...hehe...kalau sedar nnt mcm biasa la..flip flop, konar baring..yeeehaaa!!!..pon..pon

....................
Reply To This Comment ...................
February 24, 2013 at 11:43 PM

@Otak geligaPertama kali saya dengar Nik Aziz rujuk kepada ucapan Tun Hussein tu. Masa Tun Mahathir ungkit kes sama, takde pulak nak sebut.

Nampak sangat orang Pas baru terjumpa ucapan tu tapi tak sempat baca habis.... baca kat sini kot hehehehe...

....................
Reply To This Comment ...................
Otak geliga
February 24, 2013 at 11:52 PM

penganut/pemimpin PAS mana boleh dgr nama Tun Mahathir...maha firaun, menggeletik mereka nak membaca/memahamkan fakta yg TM lampirkan

kalau baca blog, kurang sikit panasnya...hehe

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 25, 2013 at 3:08 AM

Politikawan yang berjaya macam Obama, tidak menggunakan bahasa tinggi dan berlapis-lapis sebaliknya beliau menggunakan bahasa biasa-biasa untuk berucap pada umum cumanya setiap patah perkataan diungkapkan dengan jelas (tanpa dialek/loghat kenegerian) supaya khalayak mudah memahami mesej beliau.

Begitu juga Hitler hanya menggunakan bahasa biasa-biasa tetapi mesej yang disampaikan adalah jelas dan beliau mampu mempengaruhi para pendengar untuk bersetuju dengan agenda yang dibawa.

Dari sudut khalayak yang menilai ucapan politikawan, penggunaan bahasa tinggi tetapi kabur maksudnya, tidak jelas intonasinya, terputus-putus ayatnya, hanya lebih banyak mendedahkan kelemahan berbanding kelebihan pengungkapnya.

....................
Reply To This Comment ...................
February 25, 2013 at 7:19 AM

@AnonymousSejak bila tikus jadi kawan ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 25, 2013 at 8:17 AM

AsSalam Din,
alasan seorg pencacai Pas yg taksub bahawa 'pemimpin mereka menggunakan bahasa yg tinggi falsafah & perumpamaannya', adalah salah satu cara utk mereka senang2 memutarbelitkan apa2 sj kenyataan/statement/pendapat dari pemimpin mereka yg memang xmenggunakan akal semasa berkata2...lps itu menuduh org2 yg memberikan komen balas sbg x menghormati ulama mrk & xmemahami apa yg dimaksudkan olh tok2 guru mrk...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 25, 2013 at 8:17 AM

setakat nak ingat mengingat dan nasihat menasihati lebih baik nik Aziz ingat mengingati dan nasihat menasihati diri sendiri, kerana betapa sundal dan baculnya kamu dalam melacurkan islam. Apa kamu (nik Aziz) sudah terlupa dengan kata kata kamu sendiri yang disokong oleh Presiden Kamu saperti kamu mencucuk lubang dubur kamu dan dihidu oleh Presiden kamu...........jangan risau sesat nya kamu tak terperi lagi bukan orang lain yang sesat......

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 25, 2013 at 8:25 AM

sejak bila tikus jd kawan??...sejak nik aziz kata blh berkawan ngan setan...(bahasa falsafah ni..hehe)

....................
Reply To This Comment ...................
Xpas
February 25, 2013 at 8:50 AM

In some persons when they getting older, cortical function regress. In psycology, ego function to control id reduced. True self will merge. Ayat terakhir TGNA di atas tidak seharusnya keluar dr mulut seorg Muslim apatah lg bila ia dianggap ulama, sptnya ada individu yg rezkinya ditentukan oleh parti yg memerintah.

....................
Reply To This Comment ...................
February 25, 2013 at 8:58 AM

@Xpaserrr.... ya saya setuju, terutama part errr..... cortical tu !

....................
Reply To This Comment ...................
February 25, 2013 at 9:01 AM

@Anonymousorang yang tidak sokong pemikiran mereka tidak setaraf yang menyokong hahahaha...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 25, 2013 at 9:07 AM

Pd sy dato' harrusani dh guna bhsa yg baik & bhs yg tinggi mcm pok nik. Tp klau dh xleh trima teguran, & nembahasakn balik org yg menegur, pd sy mmg dh perangai org tua yg x mau ditegur. Tipikal prngai org pas!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 25, 2013 at 9:12 AM

Ya...maulana, itu 'cortical' apa maknanya....apa sama ertinya dengan 'kote' nik Aziz...jika begitu handalnya analisa ini....ana tidak kesampaian ke taraf itu. ya....belajar makna dan bahasa dengan meluncur....

....................
Reply To This Comment ...................
February 25, 2013 at 9:26 AM

1. Nampaknya segala FITNAH pencacai PR dah kembali pd mereka.Dulu mereka selalu mengejek dn mengulang tayang video LISTEN LISTEN LISTEN kononnya Sharifah Zahra yg diaorg kata pencacai umno 2 terkedu tak blh jwb soalan si hindu pariah Bawani 2 hingga sanggup menggunakan HUJAH BODOH smpaaikan AYAM,ITIK & LEMBU pon dijadikan hujah.Nah! Hari ni semua dh berbalik pd pemipin mereka.Dgn selamba diaorg ckp itu adalah bahas BERTARAF TINGGI.

2. Pok Nik ckp sebelum buat ulasan DAPATKAN MAKLUMAT YG TEPAT hahahha.Sebab terlmpau tepat la dia ckp "PSY PERLU MENUTUP AURAT" hahhahh..

3. Sy juga bersetuju dgn beberapa komentar di atas yg mengulas mengenai sifat BONGKAK nik aziz yg berckp mengenai rezeki seseorang bila mengaitakn teguran TS Harussani sebagai CARI MAKAN.Dan plg terserlah kesombongannya bila berckp seolah2 REZEKI DITENTUKAN OLEH PARTI POLITIK.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 25, 2013 at 9:55 AM

Antara sebab kenapa Pas kurang menyerlah di seberang sana Laut Cina Selatan ialah keassobiyahan mereka...kerap menggunakan bahasa daerah sebagai daya penarik...membuatkan pihak di Sabah dan Sarawak tertanya-tanya mampukah Pas mengotakan slogan "Pas for all" walhal pemimpin mereka masih menggunakan bahasa yang pekat dengan semangat kedaerahan. Analoginya ialah, mampukah individu yang hanya tahu berbahasa Arab menguasai dan memimpini gelanggang politik global? Justeru parti-parti politik yang perlu terlebih dahulu berubah sebelum mengajak rakyat untuk berubah!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 25, 2013 at 12:27 PM

@To Live Again

Sepatutnya Muslim harus yakin bahawa rezeki seseorang tidak ditentukan oleh sama ada Pas atau Umno.

Mungkin Mursyidul AM berasakan bahawa dengan adanya kuasa yang dimiliki membolehkannya menentukan kedudukan rezeki seseorang?

Mungkinkah kes Ngeh dan Ngah dari Perak yang mendapat rezeki bergolek di Kelantan, membuatkan Tok Guru berasakan pembangkang mampu jadi pelampung kepada pembodek tetapi mampu menjejaskan periuk nasi pihak yang menentang?

....................
Reply To This Comment ...................
February 25, 2013 at 12:37 PM

@Anonymousdari satu segi kita boleh mengagak bagaimana cara Pas memerintah jika diberi kuasa nanti.

Mereka yang tidak sehaluan ........

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 25, 2013 at 12:56 PM

Sebenarnya x timbul pn perumpamaan. Kes nya kalau org terasa terasa jgk. Kalau dh tau org akan terasa jgn la ckp. Alhlak dan tertib pn xkan perlu diajar pada so called tuk guru ni.

Terasa bagus sgt sampai perasaan org pn x ambil peduli?

Islam adalah agama yg mana org akan berasa selamat drnya lisan dan perbuatan. Maksudnya xde pn org terasa di hina kalau betul mengikut islam.

Inikan pula dr kononnya ulama. Hanya sbb dengki dan hasad segala perumpaan pn keluar. Bila dia kasi bantuan pada org asli boleh plak.

Kita semua dh maklum dgn pas yg berpuak3. Saya x percaya langsung yg umno dengki dgn pas. Kalau sebaliknya baru la masuk akal. Rentetan peristiwa semuanya clear.

Mmg pas adalah parti khawarij yg pantang bersatu ummah sbb itu mesti jga bercanggah sehingga kene tendang. Dr dulu hingga kini yg ada dlm pas hanyalah hasad dengki dendam dab kebencian pada umno. Cuba buat kajian dan bilang berapa kali majoriti pas sebut Allah dan berapa kali pula mereka sebut umno. Akidah mereka bukan islam sebaliknya ABU. Itu saja yg mereka tau.

Fungsi pas hanya merosakkan dan huru hara malah tidak langsung memartabatkan islam sebaliknya sering memalukan islam dr duulu sampai sekarang dan x penah peranan pas menguntungkan sape2 dr peringkat malaysia sampai la ke luar negara

Melayu hampa

....................
Reply To This Comment ...................
Xpas
February 25, 2013 at 2:20 PM

Cortical from word cortex, external layer of brain used to think and controlling behaviours. Ego in psycology more or less means akal, id means nafsu.

....................
Reply To This Comment ...................
February 25, 2013 at 2:48 PM

@XpasYa ah, saya baru nak jawab tadi ..... :)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 25, 2013 at 8:12 PM

ulamak ape klu tak reti nak terima teguran? siap ambil contoh ucapan tun hussein onn..tapi itu pun masih nak tipu rakyat dgn ambil sekerat sekerat..padahal puncanya mmg pas yg bermasalah sehingga ditendangdari BN. sama jugak mcm anwar kan? so bila puak2 yg ditendang bergabung, inilah yg berlaku. dendam dan hasad dengki terhadap kerajaan tak kunjung padam.

Post a Comment