........... Tuan Ibrahim - Kisah Budak Nakal - Analogi Anwar ? ? ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Tuan Ibrahim - Kisah Budak Nakal - Analogi Anwar ? ? ?

Friday, January 25, 20134comments


Menarik cerita santai dari Tuan Ibrahim ni.  Sebab dia ni orang politik, nak tak nak kita akan tertanya2 juga, cerita ni merupakan analogi kepada siapa ek ? 

ANWAR IBRAHIM kah ? 

MAHFUZ OMAR kah ?

Atau NIK AZIZ ? ? ?



Alkisah seorang budak nakal

Seorang pelajar bernama Amin terkenal dengan kenakalannya di sekolah. Amin suka memberontak, tidak memberikan penumpuan dalam kelas, keputusannya tidak cemerlang, suka mengacau rakan lain, mempersendakan dan melawan kata-kata cikgunya.

Selepas tamat sesi persekolahan tahun lepas, dan tiba masa untuk mengagihkan pelajar, tiada guru di sekolah yang sudi menerima Amin d
i dalam kelas mereka.

“Saya tak mahu. Nanti sakit jantung,” kata Puan Halimah.

“Saya tak mahu. Dah serik setahun dengannya,” kata Cikgu Kamala.

“Jangan pandang saya. Kalau saya, saya dah tendang dia keluar,” kata Tuan Kassim.

“Tak apa saya ambil,” jawab Ustaz Ismail Nihat.

Semua menarik nafas lega, tapi sahabat baik Ustaz Ismail, Cikgu Timmy berkata, “Ustaz fikir baik-baik. Kena ada kesabaran tinggi untuk mengajar budak itu. Kalau tak tahan, ustaz tukar dengan saya.”

“Takkan budak ini saya tak dapat kawal hehehhe,” jawab Ustaz Ismail dengan berseloroh.

Malangnya, perbualan guru-guru itu telah didengari Amin. Amin berbisik di hatinya, “Ustaz Ismail nak kawal saya ya? Kita tengok siapa lebih hebat!”

Sesi persekolahan baru pun bermula, Amin memasuki kelas Ustaz Ismail.

Ustaz Ismail mengaturkan Amin duduk di barisan depan kelas.

Amin cuba buat perangai, tapi Ustaz Ismail tetiba bersuara…

“Saya nak cadangkan seorang pelajar untuk jadi Ketua Kelas. Dia ini keputusan tak berapa baik. Akan tetapi, dia pandai bergurau. Jika dia jadi Ketua Kelas, sudah tentu kita dapat senyum tiap-tiap hari,” kata Ustaz Ismail sambil menunjuk kepada Amin.

Para pelajar kelas Ustaz Ismail terus terdiam dan berbisik sesama sendiri.

“Orang macam dia pun, Ustaz pilih jadi Ketua Kelas? Ustaz tahu ke dia terkenal sebagai pelajar ternakal di sekolah.”

Amin yang muka kemerahan kerana segan hendak menolak tawaran, tapi Ustaz Ismail tidak memberi peluang…

“Jadi Ketua Kelas bukan lihat pada keputusan sahaja. Yang paling penting dia boleh jadi contoh kepada pelajar lain. Saya percaya Amin boleh melakukannya dan dia amat berpotensi. Apa kata kita beri dia satu peluang?”

“Baik ustaz,” jawab para pelajar. Kata-kata ini menyebabkan Amin terasa malu dan segan sehingga muka bertambah merah.

Akhirnya, Amin menjadi Ketua Kelas.

Besok harinya, apabila masuk ke kelas, pelajar mendapati Amin sudah berada di tempat duduknya dan tidak mengacau pelajar lain ketika Ustaz Ismail mengajar.

“Amin sudah tak buat perangai dan kacau orang?” tanya seorang pelajar bernama Zul yang selalu dibuli Amin.

“Saya Ketua Kelas. Saya perlu jadi contoh pada orang lain,” jawab Amin.

Apabila melihat Amin menumpukan perhatian di dalam kelas, seorang pelajar lain Jannah bertanya pada Amin, “Mengapa Amin tak perlekehkan ustaz seperti biasa sehingga cikgu menghalau Amin keluar?”

“Saya Ketua Kelas. Saya perlu jadi rajin dan bagus keputusan barulah orang lain boleh terima saya sebagai Ketua Kelas dengan hati terbuka ,” jawab Amin.

Peperiksaan menjelang dan keputusannya, Amin melonjak dari tangga terakhir di sekolah ke tangga ke 15.

“Dia meniru ke ustaz?” tanya Tuan Kassim pada Ustaz Ismail.

“Berdasarkan ketekunan dia, saya rasa keputusan ini benar. Ini memang hasil dia,” jawab Ustaz Ismail.

“Ustaz Ismail memang hebat,” kata Cikgu Timmy.

“Apa yang Ustaz buat kat dia?” tanya Puan Halimah.

“Dia nakal sebab ego nak perhatian. Saya bagilah dia dapat perhatian secukupnya sebagai Ketua Kelas. Kerana egonya, maka dia memaksa dia menjadi baik supaya orang tak kata dia tak layak jadi Ketua Kelas. Sama seperti najis binatang, jika diletakkan pada tempat yang tidak betul, ia busuk dan tidak menyenangkan pandangan. Jika ia terkena tanah dan ditanam, ia bertukar menjadi baja yang menghasilkan banyak pokok yang berbuah,” jawab Ustaz Ismail sambil tersenyum.


Senyum.


Tuan Ibrahim Tuan Man
Apa pun analogi atau perbandingan mengenai seseorang in real time, selalunya kita tidak mampu mengambil kira dengan tepat NIAT orang itu. Kita hanya mampu mengagak .... dan selalunya kita bersangka baik dan cerita pun happy ending.

Apapun, ia satu cerita teladan yang baik  .... dan pasti lebih menarik kalau diceritakan oleh Mahfuz ...Muahahahahahaha ....

Share this article :

+ comments + 4 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 25, 2013 at 1:17 PM

Lg best crita DT pasal pengerusi pibg skolah 22thn yg mula2 tpaksa trima jwtn....hahaha...
Tp crita dia pon ok,guru ni klw yg iklas skali dia pandang murid ja dia dh tau mcm mn nk ngajar...tambah2 cikgu disiplin.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 25, 2013 at 1:34 PM

Tu dia Abang Din, peminat no ! Mahfuz.....hehehe

Saya rasa cerita tersebut merujuk kepada beberapa keputusan dari pemimpin pas tentang apa jua isu yang melibatkan PAS sebagai parti politik yang menggunakan label Islam. Keputusan-keputusan pemimpin PAS yang kadangkala boleh mengguris hati umat Islam. Antaranya isu murtad, Kalimat Allah dan lain-lain isu yang dihalalkan atas nama Tahaluf Siyasi. Pada pandangan saya, budak nakal yang dimaksudkan ialah pemimpin-pemimpin DAP yang dilihat agak keterlaluan sejak akhir-akhir ini.

Pemimpin-pemimpin DAP tanpa segan-silu mengeluarkan kenyataan yang mengguris hati umat Islam. Biarpun begitu, PAS yang berperanan sebagai "ustaz" yang baik dan penyayang, terlalu percayakan budak nakal tu (DAP) konon boleh berubah jadi budak baik.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 25, 2013 at 1:55 PM

apa kata dianggapkan si Amin tuh sebagai Anuar dan berikan peluang menjadi ketua, iaitu sebagai PM, ada kah ceritanya akan menjadi sama saperti cerita saudara? ini yang dikatakan lain padang lain belalang. kalau dah asal benih yang baik, jatuh ke laut menjadi pulau. walau bagaimana pun, cerita yang amat manarik dan memberikan tauladan yang baik. orang yang bermasaalah tidak semestinya memberikan masaalah sepanjang hidup. jika diberikan peluang dan diletakkan ditempat yang betul dengan suasana yang betul, bersesuaian dengan nalurinya, dia mungkin berubah dan menjadi orang yang benar benar berguna.

....................
Reply To This Comment ...................
January 25, 2013 at 2:23 PM

Bila menterjemah analogi, pastinya ada - MUNGKIN, MUNGKIN .....:))

Apakah cara kita menilai pemimpin SAMA tanpa mengira parti ?

Post a Comment