........... KL112 - 27 Syarat Jer ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

KL112 - 27 Syarat Jer ?

Friday, January 11, 20131comments

Saya sebenarnya MALAS nak komen mengenai Perhimpunan KL112 esok. Tidak mahu bersyubahat mempromosikan satu perhimpunan memperbodohkan diri sendiri. Bagi saya semuanya bermotifkan politik padahal dalam isu2 yang mencabar maruah bangsa dan agama, tidak ada pula yang nak berdemo.

Tapi saya akui memang RAMAI yang akan turun KL112, sebab sok-sek yang saya dengar, dari Kuala Terengganu saja berpuluh bas dan van dah ditempah dan sudahpun bertolak ke KL. Saya cuma boleh berdoa semoga tidak ada sebarang kekacauan berlaku ...... TAPI kalau penganjur memang dah pasang niat nak timbulkan kekacauan, MAHU melihat kekacauan berlaku ..... payah sikitlah. Namun Allah punya perancanganNYA.

Apapun suka saya copy 27 Syarat yang perlu dipatuhi oleh penganjur KL112 esok sebagaimana yang dipersetujui dengan pihak polis. Saya copy artikel dari SINAR dibawah ( nombor saya letakkan ).

Kenapa 27 jer ? Hahahahahaha ..... lawak, lawak ! Letaklah seribu syarat sekalipun, penganjur akan setuju sebab bagi mereka yang penting sekarang, demo esok berjalan. Setiap kesalahan/pelanggaran syarat jika ada, pasti akan dijadikan modal perdebatan. Semuanya bergantung kepada terjemahan.

Dalam soal kerosakan hartabenda atau apasaja yang boleh diletakkan nilai RM, Pihak Polis sepatutnya menuntut DEPOSIT terlebih dahulu. Kalau dah jadi baru nak tuntut, kirim salam la ....

Oya, syarat no 21 berkaitan kanak2 .....  Ibu bapa bawa anak serta himpunan esok boleh dihukum, 

"Sekiranya gagal berbuat demikian, tindakan boleh diambil mengikut subseksyen 31(1) Akta Kanak-Kanak 2001 iaitu denda tidak lebih RM20,000 atau penjara tidak lebih 10 tahun, atau kedua-duanya jika sabit kesalahan,"demikian tegas Ketua Pengarah Jabatan Kebajikan Malaysia, Datuk Noraini Mohd Hashim.

Saya nak tanya, siapa yang nak pantau dan nak keluarkan saman itu esok ? Sebab saya tahu memang ADA kanak2 yang pergi, dibawa oleh ibubapa mereka yang semangat gaban.

Entahlah .... letaklah banyak mana syarat2 pun, saya nak tengok satu jer - PENGUATKUASAAN UNDANG2.


KUALA LUMPUR - Dua puluh tujuh syarat telah dipersetujui di antara pihak penganjur Himpunan Kebangkitan Rakyat (#KL112) dan pihak polis bagi memastikan buat julung kalinya perhimpunan yang membabitkan protes terhadap kerajaan, berjalan aman esok.

Pengerusi Himpunan Kebangkitan Rakyat, Mohamad Sabu berkata, ia merupakan persetujuan bersama selepas perbincangan teliti dibuat dengan Ketua Polis Ibu Pejabat Daerah Dang Wango, ACP Zainuddin Ahmad pada petang semalam.

Syarat-syarat yang dipersetujui antara polis dan penganjur adalah:

1 - Pihak penganjur hendaklah memastikan bahawa penganjuran dan pengendalian himpunan tidak melanggar Akta Perhimpunan Aman atau apa-apa arahan yang dikeluarkan di bawah akta ini atau mana-mana undang-undang bertulis yang lain

2 - Penganjur dan peserta perhimpunan tidak melakukan apa-apa perbuatan atau membuat apa-apa pernyataan yang berkecenderungan untuk mengembangkan perasaan jahat, perasaan tidak puas hati atau permusuhan di kalangan orang awam amnya atau membuat apa-apa yang akan mengganggu ketenangan orang awam

3 - Penganjur hendaklah memastikan dia atau mana-mana orang lain yang berada di perhimpunan itu tidak melakukan apa-apa kesalahan di bawah mana-mana undang-undang bertulis

4 - Penganjur dan peserta juga hendaklah bekerjasama dengan pihak berkuasa awam

5 - Penganjur dan peserta juga hendaklah memastikan bahawa perhimpunan itu tidak akan membahayakan kesihatan atau kerosakan kepada harta atau alam sekitar

6 - Penganjur dan peserta juga hendaklah memastikan bahawa perhimpunan itu tidak akan menyebabkan apa-apa kesusahan yang signifikan kepada orang awam amnya

7 - Penganjur hendaklah memastikan pembersihan semasa dan selepas perhimpunan atau menanggung kos pembersihan tempat perhimpunan

8 - Penganjur juga mesti lah mematuhi tarikh, masa dan tempat perhimpunan sebagaimana yang ditetapkan

9 - Penganjur mestilah mematuhi cara perhimpunan yang ditetapkan di bawah Akta 736

10 - Penganjur dan peserta himpunan dikehendaki patuh kepada semua arahan yang diberikan oleh pihak polis pada setiap masa bagi menentukan suasana perhimpunan menjadi aman dan keadaan keselamatan orang serta semua peserta himpunan yang mempunyai kepentingan terjamin

11 - Penganjur dan peserta juga hendaklah menahan diri daripada melakukan secara menyakitkan hati atau menggunakan kata-kata kesat terhadap mana-mana orang ketika berlangsungnya perhimpunan

12 - Penganjur dan peserta dikehendaki menentukan tidak berlaku sebarang perbuatan khianat atau bencana ke atas harta semasa perhimpunan

13 - Membawa senjata atau barang-barang yang boleh memudaratkan atau boleh digunakan untuk menimbulkan ketakutan dan menyebabkan kecederaan kepada orang awam, atau kerosakan kepada harta juga turut dilarang di samping memastikan penganjur dan peserta berhimpun secara aman

14 - Pengajur juga hendaklah menentukan tiada protes jalanan

15 - Penganjur dan peserta perhimpunan juga dilarang mengganggu, mengubah dan mendirikan sebarang halangan lalu lintas

16 - Syarat-syarat yang dikenakan termasuk juga penganjur mestilah menentukan semua peserta perhimpunan berada di dalam Stadium Merdeka semasa perhimpunan. Sebarang perhimpunan di tempat lain seperti masjid dan tempat-tempat lain adalah tidak dibenarkan

17 - Pengajur juga hendaklah memastikan tiada kenderaan diletakkan di atas bahu jalan, kiri dan kanan sepanjang Jalan Hang Jebat, Jalan Changkat Stadium dan Jalan Stadium serta Jalan Maharajalela

18 - Penganjur hendaklah melantik bilangan orang yang difikirkan perlu untuk membantu dalam mengatur kawalan keselamatan terhadap perhimpunan dan perarakan masuk ke tempat perhimpunan (Stadium Merdeka)

19 - Penganjur hendaklah memastikan para peserta pehimpunan tidak menimbulkan sebarang kekecohan, provokasi dan sesuatu perkara yang boleh menimbulkan ketidakselesaan terhadap orang awam semasa berarak ke Stadium Merdeka

20 - Penganjur juga hendaklah memastikan peserta perhimpunan bersurai dari tempat perhimpunan dalam keadaan teratur tanpa mengganggu keselamatan awam dan lalu lintas

21 - Penganjur juga dikehendaki memastikan tiada kanak-kanak di bawah umur 15 tahun di bawa ke tempat perhimpunan

22 - Pengajur juga bertanggungjawab menentukan semua syarat dan ekartan yang telah dipersetujui dimaklum kepada semua peserta perhimpunan

23 - Pengajur juga hendaklah memberikan kerjasama kepada pihak polis untuk membuat apa-apa bentuk rakaman perhimpunan

24 - Penganjur hendaklah menentukan semua pembesar suara dihala ke dalam stadium di sepanjang perhimpunan berlangsung

25 - Penganjur juga hendaklah memastikan bilangan peserta perhimpunan yang masuk ke dalam stadium tidak melebihi 30,000 orang sebagaimana terma yang ditetapkan oleh pihak pemilik Stadium Merdeka iaitu "The Merdeka Heritage Trust" dan petugas-petugas yang dilantik oleh penganjur hendak lah memastikan had kapasiti muatan Stadium Merdeka ini dikekalkan dari permulaan hingga akhir perhimpunan

26 - Jika berlaku limpahan dalam stadium, adalah menjadi tanggungjawab penganjur bagi menentukan kawalan dan keselamatan bagi setiap peserta

27 - Pengajur hendaklah menentukan plakad (placard), sepanduk dan kain rentang dipamerkan sewaktu peserta-peserta berjalan masuk stadium, sepanjang mereka berada di stadium dan sewaktu peserta-peserta berjalan keluar stadium apabila perhimpunan selesai mengikut syarat kedua

Share this article :

+ comments + 1 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 11, 2013 at 4:50 PM

Orang-orang PR ni nampaknya macam orang yang hidup senang lenang tak perlu fikir camnna nak cari rezeki. Ada je masa nak berdemo. Banyak free time. Sepatutnya kerajaan bagi diaorang ni hidup susah sikit, jadi tak de masa nak berdemo. Dah hidup senangpun, tak reti nak bersyukur. Idiots.

Post a Comment