........... Datuk Harun Taib Boleh Jatuh Kafir ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Datuk Harun Taib Boleh Jatuh Kafir ?

Monday, January 28, 201313comments

“Majlis Syura Ulama PAS tidak akan menarik balik atau berbincang apa-apa lagi mengenai isu ini. Ia melibat kan akidah, bukan sesuatu yang boleh mendapat kelonggaran,” tegas Datuk Harun Taib Ketua Syura Pas.

 

Kalimah: Putrajaya bebas bertindak jika PR degil

 

“Kalaupun Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mahu meneruskan, ia terpulang kepada beliau, kerana kami berlainan parti,” katanya.

 

Harun berkata PAS tidak akan berkompromi dalam soal agama manakala kerjasama parti itu dengan DAP dan PKR hanya dalam bidang politik.

 

Justeru, jika Pakatan Rakyat mengusulkan Kalimah Allah bebas dipakai oleh bukan Muslim, ia menjadi tanggungjawab Kerajaan Pusat untuk mengambil tindakan selanjutnya, kata Haron.

 
“Kerjasama (dalam Pakatan Rakyat) ini tidak sekali-kali melibatkan soal agama. Agenda kerjasama ini tidak lain kepada PRU13 semata-mata. Kalau mereka (PR) tegas nak guna juga, kerajaan Pusat menerusi Kementerian Dalam Negeri ada peranannya sendiri,”

So ..... apa masalahnya ? Yalah, selain dari kenyataan yang bunyinya macam orang bodoh, seolah Pas punya DUA PENDIRIAN - Pendirian dalam Pas yang BERBEZA dengan pendirian secara konsensus PR, saya teringat akan kata2 glamer Hadi dulu yang jelas bercanggah dengan pendirian Harun diatas.

" .....Kita tidak perlu masuk Buddha, Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita menjadi kafir dengan mengamalkan ‘politik suku, agama suku’.”

Boleh pakai tak hukum Amanat Hadi tu untuk kenyataan Harun ni ?

....Kerjasama (dalam Pakatan Rakyat) ini tidak sekali-kali melibatkan soal agama. Agenda kerjasama ini tidak lain kepada PRU13 semata-mata....

PS - Sekadar bertanya saja .... orang Pas kan LEBIH TAHU tentang konsep Politik Suku Agama Suku via Amanat Hadi ...

Share this article :

+ comments + 13 comments

....................
Reply To This Comment ...................
expas
January 28, 2013 at 8:39 AM

dulu kata ,agama dan politik tak boleh pisah, skrg dah boleh? tahaluf siyasi agaknya.

....................
Reply To This Comment ...................
January 28, 2013 at 8:57 AM

payoh nok jawab ni, din.. bakper gi tanya soklan yg susoh2 mcm ni din.. pening 'ppala orang pas nok putar..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 28, 2013 at 9:00 AM

Sebenarnya pas tiga suku......takpe kan kata mcm tu sbb Tuan Ibrahim kata tak salah kata kat parti, bukan kata org......

....................
Reply To This Comment ...................
January 28, 2013 at 9:07 AM

@Kama At-Tarawisbila dah selalu sangat mengata kat orang, sesekali ada baiknya orang Pas menilai diri sendiri pulok.. menggunakan kayuukur yang sama :)

....................
Reply To This Comment ...................
January 28, 2013 at 9:08 AM

@AnonymousJawapan diluar kotak pemikiran manusia biasa ! hehehe

....................
Reply To This Comment ...................
tukang telek
January 28, 2013 at 9:51 AM

Pemimpin pandai putar kata semacam putaran serban Pak Nik Najis dan Kapar kepala pusing.
Macam ni punya orang pun ada, ingat orang ni lupa kata kata yang lalu. Sebenarnya mereka ni pemikiran cepat tarikh luput.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 28, 2013 at 12:11 PM

Kalau mengikut statistik, dah banyak yang macam dengan Haron taib ni, antaranya Pok Nik, Haji Hadi sendiri, Khalid gereja, Tuan Ibrahim dll. Mungkin Allah sedang zahirkan individu2 yang layak untuk diperangi sekiranya kita mencari islam sejati di bumi Malaysia.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 28, 2013 at 5:26 PM

salam.
din, ko lupe letak source link dr mana ko petik kata haron taib tue..
-aldan.

....................
Reply To This Comment ...................
January 28, 2013 at 5:29 PM

@Anonymoustak lupa, klik tajuk Kalimah: 'Putrajaya bebas bertindak ....' mungkin sebab warnanya tidak banyak beza buat saudara tak perasan..

dari antarapos

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 28, 2013 at 6:55 PM

salam,
pemimpin dan ahli pas memang terlalu bijak dalam melepaskan diri apabila dah termasuk ke dalam lubang taik. walaupun satu badan penuh dengan taik, mereka tetap selamba mengajak dan menyalahkan orang lain yang tidak bersama mereka bergelumang dengan taik.

jawapan mereka juga mudah, kami dah makan taik. tapi kalau tak mau telan taik, itu semua bukan salah kami sebab kami dah telan pun. kalau orang lain telan juga, mereka akan kata itu semua salah orang tersebut dan kami ahli pas pun terpaksa berjuang untuk mempertahankan mereka yang tak masuk dalam lubang taik.

mereka memang macam taik, terlalu busuk dan tak tahu nak cuci macam mana kerana mereka tak pernah mengaku mereka berbau macam taik. dah kena pecat pun tak akan memburukkan pemimpin mereka, kerana percaya kepada parti itu yang akan terus memperjuangkan apa yg tak pernah dibuat pun.

....................
Reply To This Comment ...................
January 28, 2013 at 9:45 PM

“Majlis Syura Ulama PAS tidak akan menarik balik atau berbincang apa-apa lagi mengenai isu ini. Ia melibat kan akidah, bukan sesuatu yang boleh mendapat kelonggaran,” tegas Datuk Harun Taib Ketua Syura Pas. agak aneh kenyataan haron taib ni kerana seingat saya beliau setuju kalimah allah digunakan dalam injil bahasa melayu.ini kenyataan beliau pada 2011'Ditanya mengenai penggunaan kalimah Allah dalam kitab Injil versi Bahasa Malaysia, Harun yang juga Pesuruhjaya PAS Terengganu berkata, penganut Kristian boleh menggunakan istilah itu dengan syarat hanya di kalangan masyarakat itu.

“Kalau orang Kristian nak guna istilah Allah bagi merujuk Tuhan mereka tiada masalah, kalau mereka yakin Allah adalah Tuhan bagi mereka, biarkan sahaja,” kata beliau lagi.".kalau sekarang ianya berkenaan akidah pada beliau,mengapa kenyataan beliau sebelum ini membenarkannya?

....................
Reply To This Comment ...................
January 28, 2013 at 10:21 PM

@izad70 cara diorang jawab kadang2 mcm 'insult to our intelligence' !

Macam 'penganut Kristian boleh menggunakan istilah itu dengan syarat hanya di kalangan masyarakat itu', dia benar2 percaya cakapnya itu atau sekadar penyedap telinga ?

Lepas kita diajak pula berdebat kenyataan lurus bendul itu .... aduyai...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 29, 2013 at 8:37 AM

tu la.. standard ko tulis klik sini..
patut highlight la sket.. kaler pink ker.. ni sama itam.. hehe..
-aldan.

Post a Comment