........... Anwar - Sejak 2010 Lagi PR Iktiraf ALLAH Sebagai Hak Orang Islam ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Anwar - Sejak 2010 Lagi PR Iktiraf ALLAH Sebagai Hak Orang Islam !

Thursday, January 3, 201310comments


Benarkah apa yang dikatakan oleh Anwar bahawa bagi Pakatan Rakyat, ketetapan bersama / Konsensus berkaitan isu penggunaan kalimah Allah adalah kalimah ALLAH adalah hak mutlak untuk penganut Islam di negara ini..... dan

"Iaitu pada 2010 kita sudah putuskan. Tetapi sekiranya ada pihak yang membangkitkan dan ada pandangan baru, kita tentu boleh bincangkan. Perbincangan itu akan diadakan pada 8 Januari pada majlis mesyuarat Pakatan." SINAR

BETUL KE NI ? Ketetapan sejak 2010 lagi ? 

Jadi yang Tokong Lim Guan Eng meroyan tentang hak Kristian untuk gunakan kalimah Allah itu merupakan PANDANGAN PERIBADI ? Saya percaya alasan yang ia adalah pandangan peribadi sudah siap untuk dikemukakan pada media minggu depan, kan ... kan ?

Tapi saya macam TAK PERCAYA aka SUSAH NAK TERIMA yang Ketetapan PR selama ini dalam isu berkenaan adalah kalimah ALLAH itu adalah HAK MUTLAK orang Islam.

Kenapa boleh keluar kenyataan Kitab Injil BM harus dihormati, kata Pas

Bagaimana pula ketika wakil2 dari ketiga2 Dap + Pas + Pkr hadir membuat kenyataan akhbar pada 14 April 2011, 2 hari sebelum Pilihanraya Sarawak bagi menyatakan pendirian pakatan terhadap isu alKitab dan penggunaan kalimah ALLAH oleh bukan Islam - KLiK


Waktu itu Khalid Samad mengakui pendirian Pas @ PR adalah keputusan yang tidak popular, dan sukar untuk menjelaskan pendirian itu kepada orang Melayu kerana sedar ia sukar untuk diterima.

He said that PAS had to suffer a severe backlash in supporting the use of the word “Allah” by non-Muslims.

“It was an unpopular stand and hard to express to the Malays because we knew it would not be easily acceptable,” he said.

Ketika itu pemimpin2 PR sedang cuba menonjolkan PR sebagai LEBIH MESRA Kristian berbanding BN demi meraih undi orang Kristian semasa Pilihanraya Sarawak. TIDAK TIMBUL soal pendirian bersama itu adalah kenyataan peribadi wakil2 Dap + Pas + Pkr !


Balik kepada kenyataan Anwar mula2 tadi, bagaimana beliau boleh katakan yang ketetapan PR sejak 2010 adalah kalimah Allah merupakan HAK MUTLAK orang Islam dinegara ini ?



                                                    *****************************

Sementara itu dari UTUSAN, Ustaz Nasha mencabar Tokong Lim -

.....adakah beliau akan tuntut digunakan juga dalam Bible versi bahasa Tamil dan Cina (Mandarin)?

"Kerana kalau tidak guna kepada kedua-dua Bible versi itu, mengapa beliau sibuk sangat nak gunakannya dalam Bible versi bahasa Melayu? Adakah beliau ada agenda tertentu,"

Ya, saya sokong cabaran Ustaz Nasha itu ! Kenapa tidak pernah timbul sebarang usaha menterjemah Bible dalam bahasa cina dan tamil dengan menggunakan nama Tuhan agama mereka bagi merujuk kepada Tuhan Kristian ?

Oya, menarik artikel ini kerana Nasha juga merupa salah seorang yang menyokong alkitab 2 tahun lepas ! Hahahaha .... Kenyataan yang amat pedih untuk diterima - nampak gayanya 2 tahun lepas, hampir SEMUA PEMIMPIN Melayu baik dari Umno maupun PR, MENERIMA Bible dalam Bahasa Melayu iaitu alKitab. Yang tidak bersuara menyokong, mereka senyap seolah merelakan. 

Pendekata, TIDAK ADA SATU PUN SUARA yang menentang alKitab ...... ketika berdepan dengan Pilihanraya diSarawak. 

Sekarang di Semenanjung, SEMUA PEMIMPIN MELAYU menggelabah dan masing2 mengaku kalimah Allah adalah hak orang Islam.

To be fair, apakata kita dengar pendirian NAJIB pula sekarang ?

PS -  Baca juga http://novandri.blogspot.com/2013/01/flip-flop-kenyataan-terbaru-anwar.html

Share this article :

+ comments + 10 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 3, 2013 at 9:42 PM

Ah jib gor ada tulang blakang ke??

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 3, 2013 at 9:48 PM

Wahai Puan Nuar,kalau dah muktamad tahun 2010 ngapa diungkit sekarang.Kalau dah pembelit u pembelit juga!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 3, 2013 at 9:51 PM

Nah kan..sblm ni saya ada komen mengapa tidak translate sahaja bible dlm bahasa ibunda mereka2 yg mahu itu..contohnya org iban translate ke bahasa iban dan gunakan kalimah tuhan dlm bahasa iban dlm bible..bukannya kalimah Allah..dan bgt jg kpd kaum2 lain..
Tapi ada yg kata itu menyusahkan. Jika susah, mengapa ambil jln mudah? Takkan utk agama sndr dianggap menyusahkan? Pelik..
Dan kini dah ada pemimpin yg senada dgn pendapat saya itu.
Dan lagi pelik sbb tiba2 anwar pula kata sejak 2010? Takde bukti pun. Dan jika ini benar, maka terbuktilah dap terutamanya guan eng sengaja mencetuskan isu kalimah Allah ini semata2 utk menutup isu tanah kelantan milik nga ngeh ngok tu..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 3, 2013 at 9:57 PM

Kalau bible bahasa cina.... dah jadi tokong ..... kalau bahasa tamil jadi dewa ....tak denya guna Allah...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 3, 2013 at 11:16 PM

Ada ke tak da dalam buku jinggay? Hukum ada atau tak ada begini,,,.
Hudud dan Negara Islam bukan satu agenda dan bukan perjuangan yg digariskn dalam Buku Jinggay. Jadi sbrg cakap2 oleh kepimpinan PAS atau percubaan untuk menghidupkan isu ini hukumnya haram, mengancam keutuhan PR dan mesti ditentang.
Penggunaan kata Allah juga tak da dlm buku tu, jadi DAP bebas mencadang dan menuntut. Gambaran kebebasan dlm PR.
Eh, eh, betul ke ni.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 4, 2013 at 12:42 AM

nuar akan cakap yg masa 2010 tu muka macam saya, suara macam saya, perut macam saya, tapi itu bukan saya tu hantu RAYA, ha ha ha

....................
Reply To This Comment ...................
January 4, 2013 at 1:53 AM

ATAU ...... 2010 tu memang Anwar, yang bercakap sekarang ni yang hantu raya ! hahahaha.... cuba tengok muka Nuar kat atas.... ada rupa Hantu Raya tak ?

....................
Reply To This Comment ...................
January 4, 2013 at 1:55 AM

Betul tu, hendak seribu daya .... mereka sudah berada di Sabah Sarawak lebih 100 tahun, takde pulak nak buat Bible Iban atau Kadazan ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 4, 2013 at 7:23 AM

Jadi? Sebab apa nak guna Allah? Sebab di hati nurani pun yakin Allah tu benar2 wujud ke? Jadi tunggu apa lg? Ucap dua kalimah syahadah. Lepas tu nak sebut Allah setiap saat pun (zikir)takde org Islam nak marah..amat mudah bukan?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 4, 2013 at 5:41 PM

Aaiii.,tak abis lagi ke isu ni? Tersedak org sabah sarawak ni,tak pasal pasal kena sebut...Ingat dah simpan full stop, rupanya baru letak koma dan sekarang continue balk. Laaaaaaaaaa, tak abis lagi rupenye...*!*
PCP84

Post a Comment