Identiti Nasional Yang Bercelaru - Kerajaan Nak Ubah atau Tidak ?

Monday, December 31, 201213comments

Artikel terbaru Dr Ridhuan Tee - Membina jati diri dan identiti negara - beri saya peluang untuk kembali menyentuh isu bangsa dan negara. Beliau telah membuat perbandingan antara rakyat Thailand dan Malaysia dari sudut merakyatkan penduduk. Betapa pemimpin Siam telah berjaya menjadikan rakyatnya beridentitikan Siam berbanding pemimpin Malaysia yang masih LEMBIK dalam memperkasakan identiti kebangsaan dikalangan rakyatnya.

Fokus ditumpukan kepada BAHASA KEBANGSAAN dari segi penguasaan dan penggunaannya dkalangan rakyat dengan sedikit sentuhan kepada simbol2 nasional seperti sistem Raja2 dan Pendidikan Satu Sistem.

Saya bukan hendak mengulas artikel Dr RT tapi lebih kepada memanjangkan point2 yang disebut.

Pergilah kemana ceruk dinegara Thailand atau Indonesia atau mana2 negara sekalipun, anda akan dikelilingi dengan identiti negara tersebut baik dari segi peel rakyatnya maupun persekitarannya. Sekiranya anda terjaga dari lena yang panjang, hanya dengan memerhati keadaan sekeliling anda akan segera teringat dimana anda berada.

Ooooh, aku masih di Thailand .... Oooooh, masih di Indon lagi aku ya ....  Ini adalah kerana IDENTITI negara mereka ada dimana2 termasuk dengan JATIDIRI Kebangsaan yang dibawa oleh rakyat mereka. Apakah kesan yang sama akan dirasai di Malaysia ?

Usahkan pelancong, malah rakyat Malaysia sendiri mungkin akan keliru jika sewaktu melancong, tetiba bangun dari tidur mati dan melihat keadaan sekeling yang agak asing ..... dan orang disekeliling pula bertutur dalam bahasa yang BUKAN BAHASA KEBANGSAAN..... CONTOHnyaaaaa .........

Bila masa pulak aku pergi HongKong ni ? ....... 

Besarnya patung Buddha tuuuuh, aku kat Siam ke ? .....

Eh, bukan ke trip ke negara China aku tu minggu depan, macamana aku boleh ada kat negara China dah ni ? ....

Membandingkan keadaan diatas, benarkah itu yang anda mahu untuk negara kita ? Seriusli, lupakan segala slogan2 tempelan yang bersifat kulit yang banyak kita lihat dikaca tv dan papan iklan, tanyakan diri anda dengan ikhlas - ANDA BANGGA DENGAN KEADAAN ITU ?

SAYA TIDAK !

Bagi saya, kita diMalaysia amat bercelaru sekali pemahaman akan konsep JATIDIRI DAN IDENTITI NASIONAL. 

Jangan salah faham ya, tidak salah kalau setiap kaum mahu meraikan budaya masing2 malah itu adalah keunikan kita tapi jangan sampai dikorbankan jatidiri dan identiti nasional !

Apa yang kita mahukan adalah kepelbagaian budaya cara Malaysia bukannya kepelbagaian budaya mengikut negara asing. Budaya cina yang beridentitikan Malaysia, budaya India yang beridentitikan Malaysia dan budaya Melayu yang beridentitikan  Malaysia .....BUKANNYA budaya cina ala Negara China, budaya India ala Negara India atau budaya Melayu ala Indonesia !

Mestikah mereka yang berpakaian cheongsam wajib bertutur dalam bahasa cina ? Mereka yang berpakaian sari mesti bertutur bahasa Tamil ? 

Tidak harus menjadi satu kesalahan kalau kulit cerah kekuningan tapi tidak tahu bertutur dalam bahasa cina asalkan dia fasih dalam Bahasa Kebangsaan. Sebenarnya ramai juga orang cina yang tidak tahu berbahasa cina dan mereka hanya fasih berbahasa omputeh tapi malangnya hancur dalam penguasaan Bahasa Kebangsaan.... keadaan ini TIDAK MENGAPA, boleh ditolerate dikalangan masyarakat cina berbanding orang cina yang hanya fasih dalam Bahasa Kebangsaan tapi tidak tahu berbahasa cina atau omputeh. KENAPA ?

Kenapa masih dibenarkan penggunaan bahasa selain Bahasa Kebangsaan dipapan2 tanda iklan dan nama jalan ? Kalau asalnya dibenarkan kerana tidak semua orang faham Bahasa Kebangsaan tapi jika tidak ada ketegasan dan dibiarkan berterusan, sampai bila rakyat nak berubah ?

Dua tahun lalu agak mengejutkan bila keluar laporan dari Pesuruhjaya Banci yang mengadu ramai orang cina tidak fasih berbahasa Kebangsaan .... agak2 andalah, apakah sudah ada perubahan positif, atau tanda2 kearah positif dikalangan orang cina untuk mempelajari Bahasa Kebangsaan ATAU keadaan semakin teruk ? !

Puan Loh yang marah kepada Polis kerana ada pegawai yang menyindir beliau balik negara China kerana tidak pandai berbahasa Kebangsaan semasa membuat laporan polis 2 tahun lalu ( KLiK ) sudah mempelajari berapa patah perkataan baru dari Bahasa Kebangsaan dalam masa 2 tahun ini ?

Saya percaya hampir semua pembaca akan meneka Puan Loh - Ada dia kisah ! ?

Jadi apakah yang perlu kerajaan buat untuk UBAH ? Ooops, silap.... pertanyaan sepatutnya berbunyi - Kerajaan nak UBAH atau tidak keadaan ini ?

Sebab kalau nak harap rakyat berubah sendiri, tak payah haraplah ...

Share this article :

+ comments + 13 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
December 31, 2012 at 1:43 PM

salam,

sekarang ni kena cakap dengan driver ah jib gor kalu nak sebarang perubahan. yg nak bawa mesia pi mana pun adalah jawatankuasa pemandu. mereka ada ultra power. jati diri ni dah banyak pemimpin melayu bercakap. setakat cakap aje la. TDM pun tak mampu nak ubah pasal undi yg dijaga. tapi tak la setenat sekarang ni.

hanya melayu je beria nak jati diri rakyat malaysia.bagi bangsa lain pulak, anak, cucu, cicit, piut, semua bawahannya nak kekalkan identiti pendatang mereka. tak mau lupa kepada asal usul keturunan. mana ada peluang bila bangun tidur aku berada di malaysia. bangun tidur dengar macam kat china atau kat india, tengok pada jiran la.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
December 31, 2012 at 2:24 PM

Aku sokong 100% sebab aku pun dah naik muak orang cakap bahasa selain dari bahasa kebangsaan depan aku rasa nak penampor ja....sabor ja la harap2 ada tindakan dari pemimpin UMNO ya...kalau kan harapkan PR jauh api dari panggang...betul ke pepatah ni?sebab apa?sebab DAP tu anti melayu nak wujudkan satu sekolah untuk semua???jangan mimpi la...korang yang mana ada2 kabel dengan pemimpin kerajaa...tolong la p habaq pasal hal ni...sebab nati tahun2 akan dating dah tak ada orang cina atau india tahu cakap bahasa kebangsaan semua nati speaking omputeh tak pun speaking bahasa kaum sendiri wallahualam

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
December 31, 2012 at 3:16 PM

Bahasa pengantar sekolah bercelaru.
Agama dan politik Melayu bercelaru.
Negara Islam atau sekular pun bercelaru.
LBGT disokong lagi bercelaru.
Org Msia suka ikut negara yg bercelaru.
Lagi banyak fikir lagi bercelaru!!!

Eh Din, yang bercelaru itulah identiti negara kita. Kan kan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
December 31, 2012 at 3:23 PM

Adakh ini yg kt bngakn selma ni bl kt merdeka bkn melalui peperangn ! Dsr yg ada hri ni sbnrnya dtntukn olh brtsh yg antra syrt untuk merdekn mlysia agr semua kaum d mlaysia wlaupn mereka sbnrnya dbwa olh brtsh sndri d bnrkn untuk tubuhkn party plitik

....................
Reply To This Comment ...................
December 31, 2012 at 4:25 PM

Kesan kecelaruan itu dapat kita lihat kepada betapa sensitifnya rakyat tehadap isu perkauman walaupun sudah 55 tahun merdeka.

....................
Reply To This Comment ...................
December 31, 2012 at 4:30 PM

Ya, rakyat masih becelaru tentang konsep jatidiri sebagai seorang rakyat Malaysia. Tidak ada siapa yang berani bawa isu ini kedepan sebab akan dikatakan sebagai menganggu perpaduan. Padahal perpaduan yang wujud ketika ini hanya bersifat kulit yang menutup sikap perkauman yang tebal.

Contohnya peristiwa 13 mei, kita ditakutkan dari membicarakannya secara terbuka, sapu bawah karpet. Padahal ia harus difahami, dipelajari dan diambil pengajaran.

....................
Reply To This Comment ...................
December 31, 2012 at 4:33 PM

Apakah yang menghalang kerajaan dari menukar dasar yang terus memisahkan rakyat? sampai bila hendak diletakkan kesalahan itu pada british? kita perlu berubah, biar lambat atau lama, asalkan ada usaha kearah kebaikan daripada tidak ada langsung.

....................
Reply To This Comment ...................
December 31, 2012 at 5:15 PM

adriany
Ini semua Najib Razak punya pasal,

1. Sejak dia jadi PM, kes jenayah, bunuh membunuh, ragut, samun, tembak curi, rumah urut dan pelacuran bertambah.

2. Cina tak hormat Islam, dan Melayu makin lupa mereka Islam.

3. Cina tak hormat undang-undang, lawan keputusan mahkamah pasal LYNAS.

4. Bahasa Melayu makin hancur, PM bodoh tak mau cakap Melayu 100%. Perubahan = Tramsformasi, kenduri=Resepsi, Tanggapan/Tekaan = Speku...PM hina bahasa Melayu terang-terangan.

5. Tiada pembangunan nyata, asyik tabur duit sana-sini.

6. Tidak mengambil tindakan terhadap Cina-cina lahant yang anjurkan Demo Anti-LYNAS. PM takut Cina babi.

7. Tidak ambil tindakan terhadap kerajaan Pulau Pinang dan Selangor yang mencuri tanah Melayu

8. Orang Melayu makin dipinggirkan

9. Mengajar orang Malaysia supaya kuat berhutang, tidak pernah pun PM Bongok ni menyeru suapya buat Simpanan Wang.

10. Tidak pernah buat Majlis masuk Islam Beramai-Ramai 1 Malaysia

11. PM liur meleleh

12. PM paling bodoh dalam sejarah Malaysia dan Melayu. Melayu sama Melayu tidak sehaluan, Najib dan Rosmah punya pasal, mereka haruslah bertaubat.

13. Aku tak suka Najib, tapi aku sokong BN sampai mati, sebab BN taja aku pegi Amerika belajar sampai dapat Master Degree.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
December 31, 2012 at 6:15 PM

Adakh ianya akn brubh ? Pd pndpt aku ianya tkn berubh tk kra la siapa yg berkuasa . Krna undi adalh pertruhnnya

....................
Reply To This Comment ...................
Antihipokrit
December 31, 2012 at 6:52 PM

Nak kekalkan identiti pendatang? Tapi bila org bilang suruh balik China dia marah pulak. kimak tul cina ni

....................
Reply To This Comment ...................
December 31, 2012 at 7:05 PM

Saya nak tanya pemegang Master Degree - Apa kaitannya PM liur meleleh dengan jatidiri dan perpaduan kaum ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
December 31, 2012 at 9:55 PM

Klw slalu naik hiway plus,ada iklan mesin beras organik... Lgsg xdak bahasa malaysia. Tulisan cina semata2.nama artis model tu ja yg abc pon. Xtau la klw target brg 2 utk org cina shj

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 19, 2013 at 1:23 AM

kite must contoh negara indon bina identiti..

Post a Comment