........... Dalam Istana Kelantan Takder Surau ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Dalam Istana Kelantan Takder Surau ?

Friday, November 2, 201229comments



Tajuk diatas saya tulis berdasarkan artikel dari Harakah ini -

KOTA BHARU: Solat boleh dibuat di mana sahaja. Di dalam belukar, di tepi sungai mahupun di dalam istana.

Inilah yang diajar secara praktikal oleh Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kepada rakyatnya.

Hatta tanpa memiliki kain sembahyang yang lengkap (baju puteh), beliau mengajar umat Islam boleh menunaikan solat asalkan menutup aurat.

Semalam sewaktu majlis perasmian Ekspo Majlis Agama Islam Kelantan (MAIK) 2012, Tuan Guru berkesempatan menunaikan solat Zohor di Istana Negeri, iaitu di satu sudut ruang pameran sempena ekspo itu.

Turut menunaikan solat Zohor, anggota exco kerajaan negeri, Datuk Abdul Fatah Mahmood dan isterinya Datin Tuan Sabariah Tuan Ishak.

Sebelum ini, beliau dilihat menunaikan solat di tepi belukar dan di tepi sungai.



Tak pun, penganjur Ekspo MAIK tidak sediakan bilik untuk solat ? Berdasarkan artikel diatas, sepertinya Nik Aziz secara tidak langsung telah menghina penganjur !

Share this article :

+ comments + 29 comments

....................
Reply To This Comment ...................
November 2, 2012 at 3:52 PM

Tak payah hal ini pun nak dijadikan isu...cari lah benda2 lain..

....................
Reply To This Comment ...................
Otak geliga
November 2, 2012 at 4:07 PM

ermmmm abih tu yg lain2 solat kat mana???...ke ramai2 amik gambar jadi penonton & then baru solat sama2 NA???....ataupun TAK SOLAT TERUS??..musykil aku

kat belukar NA sorang2...kat tepi sungaipun sorang2 gak...penonton pulak ramai....pelik2..lantakla la labuuu asalkan solat sah & diterima Allah....insyaAllah

....................
Reply To This Comment ...................
Otak geliga
November 2, 2012 at 4:08 PM

owhhh ye kalau ada la org2 PAS yg baca & nak balas soalan aku ni...saje je tanya....hehehe

kenapa bila NA sembahyang korang tgk ramai2 & tangkap gambar ramai2??....masa dia sembahyang ada perkara2 aneh berlaku ke??...hehehe

....................
Reply To This Comment ...................
November 2, 2012 at 4:10 PM

Anggap jerlah artikel ni setaraf cerita2 seks dan gambar2 seksi yang blogger lain suka siarkan.... hehehehe

....................
Reply To This Comment ...................
Otak geliga
November 2, 2012 at 4:11 PM

owhhh ye ada lagi....sorry bro Din...hehehe

kenapa masa solat atas alas cantik pakai stokin.....tapi masa solat atas jalan raya ada yg berkaki ayam???...contohnya di sini:
http://dtenggara.blogspot.com/2012/06/woipas-salah-pasang-bendera.html

....................
Reply To This Comment ...................
GotYou!
November 2, 2012 at 4:25 PM

Masa Nik Ajis solat tu apsal tak teruja ramai-ramai menjadi makmumnya? Bukankah doa Tok Guru sanjungan penganut PAS tu amat mustajab? Apakah dengan menjadi penonton dan berpusu-pusu mengambil gambar sudah memadai untuk mendapat 'tiket' untuk ke syurga? Musykil musykil!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 2, 2012 at 4:29 PM

Solat kat tepi kaki lima macam hamPAS solat kat Putrajaya dulu tu sah tak?? Surau tak jumpa kat Putrajaya, surau paling dekat ada kat Kelantan..

....................
Reply To This Comment ...................
November 2, 2012 at 4:34 PM

Inilah yg yg dikatakan mencari isu. Macam juga Pas apa saja akan dijadikan isu. Kita tgk Rafizi cari isu hinggakan gambar Zahid Hamidi peluk anak dia pun PKR dan Pas buat isu. Sebenarnya politik malaysia dah rosak sebab pembangkang tak mainkan peranan dgn betl.Adakah satu ketika dulu Amanat Hj Hadi habis mengkafirkan sesama Islam, tiba 2 soal jgn aib org dilihat dari sudut tasauf walhal pemimpin macam Mat Sabu lagi hebat dlm mengaibkan org, sudah lah Pas kami tertipu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 2, 2012 at 4:43 PM

yg aku pikir tue tang yg 1 tue tue xpakai telekung?

....................
Reply To This Comment ...................
November 2, 2012 at 5:11 PM

Saya menunggu audio nik aziz kentut dari pencacai pas yang taksub giler, agak2 apa pujian diorang dari segi bunyi dan bau?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 2, 2012 at 5:18 PM

Puak PAS ni buat Islam ikut mereka bukan mereka ikut Islam

....................
Reply To This Comment ...................
Antihipokrit
November 2, 2012 at 5:50 PM

HAHAHAHA, Komen pentaksub: Oh ana rasa Kentut Nik Aziz ada kelainan tersendiri. Baunya sedap dicium dan ada campuran kasturi dan kemeyan. Mungkin kentut Nik Aziz boleh dijadikan contoh dimasukkan ke dalam botol dan disimpan untuk mendapat berkat. :)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 2, 2012 at 6:46 PM

x payah ajar nik aziz ooi lama dh kami faham konsep ni. tanya student2 yg belajar luar derang semayang mcm mana2 kadang.

melayu hampa
thanks bro last artikel comment tu :)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 2, 2012 at 7:01 PM

dia mazhab lain...agaknya

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 2, 2012 at 8:23 PM

tak salah pun isu ini..

ISUnya skrg benar ke takde surau? atau riak itu ada dalam diri?

rasanya lebih baik isu ini drpd isu anak vvip raba nenen sbg contoh..

....................
Reply To This Comment ...................
November 2, 2012 at 8:56 PM

Boleh aje semayang tak pakai telekung,yang penting tutup aurat der

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 2, 2012 at 8:58 PM

Admin, aku org umno. Ni bkan isu la. Org nk smbyg kt mnepn, x prlu jd isu. Sbb bloger mcm ko la, rmai org x suke umno. Da la, hnti serang nik aziz. Ko g la serg mat sabu ke, badrol amin ke... mamat2 ni lh bnyk maslah

....................
Reply To This Comment ...................
November 2, 2012 at 9:01 PM

Nabi kata kalau kita memperelokkan solat sedang orang tengok pun boleh jatuh kepada syirik khafi.Tapi tak tahulah niat n ajis,aku cuba bersangka baik.Mungkin surau dalam istana terlalu jauh,dia tak larat nak jalan,atau memang dah jadi tabiat dia bila terdengar azan saja,tak kira dimana hatta di tepi longkang pun dia terus semayang jam-jam tu jugak,tok walilah katakan..

....................
Reply To This Comment ...................
November 2, 2012 at 9:03 PM

Hahahaha ..... 'Admin, aku orang umno'.... hahahahahaha ....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 2, 2012 at 9:06 PM

salam Abang Din,
Tidak logik klu tidak ada surau dlm istana. Bagi saya cuma satu, riak.

Abangpi

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 2, 2012 at 9:11 PM

Seolah olah ingin menunjuk pd org ramai. Peliknye nape hanya 2 org makmum je? Mana yg lain? Jd penonton ke? Nik aziz x ajak dorang solat skali ke? Makin lama makin pelik.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 2, 2012 at 9:37 PM

surau terlalu jauh kedudukanya,nak berjalan tak larat selalu ada juga tongkat,tapi semenjak tongkat dah kena lelong,dah tak larat jalan jauh sikit sembahyang je lah kat mana2!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 2, 2012 at 10:59 PM

Salam Abang Din,

Bagi saya artikel ni bukan setaraf artikel cerita seks / gambar seksi yg orang lain siarkan. yg macam tu low class, yg ni mendasar (fundamental) tentang agama iaitu semayang. saya pun nak tanya, jika surau jauh di tempat tersebut, dan NA tu uzur, dok leh jalan jauh, sila pihak penganjur sediakan satu bilik berdekatan untuk NA semayang. kalau begini, nampak sangat ibadah pun nak dibuat modal untuk kelebihan politik. saya tak terkejut pun gitu sbb sejarah pas selama ni memang guna agama untuk kepentingan politik, lebih2 lagi NA pun pernah semayang depan orang ramai sebelum ni beberapa kali untuk kepentingan politik. riak dan takabbur.

Abangpi

....................
Reply To This Comment ...................
November 2, 2012 at 11:08 PM

Semuanya berdasarkan apa yang artikel diHarakah ceritakan. Mustahil tidak disediakan surau diexpo kendalian MAIK.Apakah para petugas diexpo itu semua solat ikut suka saja dimana2 ? sepertimana ajaran nik aziz ? ( Artikel diatas yang kata begitu, ok )

Makanya ..... jika dah disediakan surau, kenapa Nik Aziz solat di'satu sudut ruang pameran' ? Apakah Nik Aziz sebahagian dari pameran ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 2, 2012 at 11:12 PM

mgkn niat nik aziz baik,nk mengajar yg boleh solat di mana2.xpayah telekung pun sah solat.tp Malaysia byk masjid/surau,gunalah.itu tanda bersyukur.lainlah yg kt luar negara.

....................
Reply To This Comment ...................
tebing tinggi
November 2, 2012 at 11:56 PM

Saudara Din,

Kalau diamati betul-betul kedudokan saft macam tak kena,guana lagu tu ?.

....................
Reply To This Comment ...................
Otak geliga
November 3, 2012 at 12:01 AM

bila terbaca perkataan luar negara....terbayang2..hehe

kalau tak silap NA pernah lawat LKY kat Singapurakan??....tak de ke sapa2 amik gambar NA semayang kat mana??....ke dkt Singapura baru jumpa MASJID?

sekadar perbandingan utk renungan bersama....hehehe

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 3, 2012 at 9:44 AM

'apakah Nik Aziz sebahagian dari pameran?' itu soalan yang paling tepat

....................
Reply To This Comment ...................
November 29, 2012 at 10:29 AM

ada 2 makmum di belakang imam....cuba perhatikan betul-betul.

Post a Comment