........... Ching Chong Bermaharajalela Di Malaysia Tapi Menikus Di Amerika | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Ching Chong Bermaharajalela Di Malaysia Tapi Menikus Di Amerika

Thursday, November 22, 201227comments

Di bawah saya copy dari ruangan komen blog Demi Negara

Ia menyentuh isu BAHASA KEBANGSAAN sebagai BAHASA PERPADUAN, Bahasa RESMI, Bahasa KEBANGGAAN RAKYAT ..... cuma pengomen merujuk kepada keadaan di AMERIKA sebagai perbandingan keadaan kita di sini yang berbangga dengan 1MALAYSIA tapi langsung tidak ada ketegasan kearah menghormati Bahasa Kebangsaan sendiri.

Kenapa yang ini Najib tak mahu tiru ?

 

bomoh khatan (NJ) berkata:-

"Baru seminggu saya di sini, ternyata benar kata-kata KM mengenai pelbagai bangsa di US yang dapat bersatu dalam satu bahasa dan amalan. Tak kedengaran bising puak ching-chong yang berching-chong di jalanan."

Ya, saudara NJ. Bila si makhkluk asing mula ber-ching-chong di sana, orang Amerika akan "stare" kearah mereka dan secara spontan akan berkata, "can't you people speak English?" Bila bunyian ching-chong mula bergema direstoran, tuan milik premis dan/atau pelanggan lain akan lafaz, "keep the noise down, will you ..." Golongan Kulit Hitam Amerika memang lantang membenteras penyebaran bunyian ching-chong dan tidak akan teragak-agak untuk menegur makhluk-makhluk ini di kawasan awam.


bomoh khatan (NJ)
berkata:-

"Tak dapat saya bayangkan, kiranya Malaysia mengalami taufan Sandy seperti di sini, bagaimanakah masyarakat kita yang begitu kuat polarisasinya akan menanggani bencana sedemikian."

Sudah lama terbukti, setiap kali berlaku bencana di Malaysia -- e.g., banjir besar atau tanah runtuh -- rata-rata orang Melayulah yang akan bergegas untuk membantu si mangsa. Bomba, Polis, Smart Team dan NGO-NGO seperti JIM lebih 99% Melayu. Saya berada ditrajedi tanah runtuh Bkt Antarabangsa 3 tahun lalu. Hampir kesemua sukarelawan adalah Melayu. Si ching-chong ini tidak angkat walau sejari pun. Yang ada pun banyak buat masalah, berkomplen sampai menuduh pihak tentera mencuri isi kandung rumah mereka!


bomoh khatan (NJ) berkata:-

"Kita mesti menggunapakai kaedah yang digunakan di US untuk benar-benar mewujudkan 1Malaysia."

Kaedahnya ialah:
Satu Sekolah Untuk Semua


Agak-agak ada orang cina kiasu yang nak bantah ? Takpun orang Pas yang nak tolong buat bantahan bagi pihak orang cina kiasu ?

Share this article :

+ comments + 27 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 22, 2012 at 12:12 AM

tapi kat Malaysia ni duduk sebelah-sebelah pun mahupun duduk satu meja pun , mereka tetap mengutuk dan mencaci bangsa lain dalam bahasa mereka , yg lawaknya mereka yang kuat menyalak pasal anti racism , hypocrite

Tapi kalau kat amerika mahupun sesetengah orang europe , berbincang sesama mereka dalam bahasa lain kat satu meja dianggap tidak sopan dan kurang ajar

....................
Reply To This Comment ...................
bomoh khatan
November 22, 2012 at 12:21 AM

Salam bro Din, terima kasih kerana kongsikan komen saya di sini. Saya adalah peminat blog saudara dan blog DN. Peluang berkunjung ke US menguatkan lagi keazaman saya bahawa Satu Sekolah adalah kaedah berkesan (sudah time-tested lagi di US) untuk mewujudkan 1Malaysia. Persoalannya, mampukah pemimpin kita mengerah keazaman politik untuk melaksanakannya? Bolehkah saudara2 seagama kita dari berlainan kem-kem politik bersetuju dengan kita dalam hal ini, tanpa melihat dari kanta politik semata2?

....................
Reply To This Comment ...................
November 22, 2012 at 12:32 AM

Tapi mereka yang biadap itu bila berkunjung ke negara asing pandai pulak berbisik2 ching chong....Nampakkan betapa hipokritnya mereka !

Dan betapa BESARnya kepala mereka disini .... sebab tuan rumah disini senang dipijak kepala, apatah lagi direstui oleh bapak tuan rumah.

....................
Reply To This Comment ...................
November 22, 2012 at 12:35 AM

Errrrk ... dinturtle dan DN dalam satu baris!:)

Itulah masalah utama rakyat Malaysia - suka mempolitikkan segalanya. Tapi orang cina tidak pula menjadikan kefasihan dalam bahasa Kebangsaan satu isu politik ! !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 22, 2012 at 1:47 AM

Aku akan undi mana2 parti politik yang perjuangan pendidikannya adalah SATU sistem sekolah. Kalau inilah pendirian PAS, aku undi PAS. Kalau ini perjuangan DAP maka undi aku untuk DAP. Tapi ada ke parti itu???. Puak2 ini pakai penanda aras US jika memihak kpd mrk tapi dalam soal bahasa atau sistem pendidikan penanda aras US tidak terpakai. Mereka boleh jadi buta.
Din...
Aku tak percaya puak ini. Period!!!!

....................
Reply To This Comment ...................
mae
November 22, 2012 at 9:33 AM

Masalahnya terletak pada pemimpin tertinggi Melayu. Mereka dayus.

....................
Reply To This Comment ...................
November 22, 2012 at 10:04 AM

Din,
kau ingat kalau PR perintah bahasa rasmi kat Malaysia masih satu ke atau dua macam kat Singapore? hehehe

Analisis bangang kalau PR perintah
TPM Nombor 2 di TENDANG TERAJANG

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 22, 2012 at 10:53 AM

salam,

kena kaji balik sejarah apasal itu sekolah chong ching dok ada. ni semua pasal nak kekalkan budaya sahaja dahulu. tapi la ni dah masuk politik. bila masuk politik, maka aku nak kuasa la pulak. ada aku kisah sejak dulu pasal hak penduduk tanah melayu. yg aku kisah pasal chong ching sahaja sejak awal lagi.

sekarang, semua nak bela chong ching sampai pm kita pun sanggup tukar nama jadi ah jib gor pasal chong ching punya pasal. bapa vernakular punya hal, chong ching kita dahulukan. nak ikut amerika? chong ching hanya nak ikut tang pemilihan pemerintahan sahaja. lepas chong ching perintah, maka 1 sekolah bolehlah diwujudkan iaitu sekolah chong ching.

....................
Reply To This Comment ...................
November 22, 2012 at 10:59 AM

Satu Bahasa di Malaysia? Mustahil, seperti menunggu kucing bertanduk. Apabila ianya nampak mustahil, maka kita kena fikirkan sesuatu yang luar biasa dan mustahil untuk merealisasinya.

Satu sekolah satu bahasa emmmmm.... mungkin satu yang luar biasa dan mustahil untuk dilaksanakan, tetapi aku percaya masih ada lagi yang luar biasa dan mustahil tetapi mudah untuk dilaksanakan.

Wajibkan semua yang berada di Malaysia bercakap dalam bahasa kebangsaan pada setiap hari Isnin. Nampak simple dan mudah, tetapi kesannya cukup besar. Hari Isnin cukuplah, itupun ramai yang menjadi 'bisu' dan banyak syarikat rugi pasal urusniaga menjadi perlahan kerana ramai broker saham yang gagap berbahasa kebangsaan.

Kalau buat tiap-tiap hari, bimbang makin ramai yang 'bisu' tak berkata-kata. Lumpuh ekonomi negara.Indeks KLCI jatuh merudum.

Jadi, bagi mengelakkan ekonomi merudum dan dan syarikat buat profit, maka semua orang sedaya upaya akan berbahasa kebangsaan. Selepas hari Isnin, buat pula hari Selasa, selepas tu hari Rabu. Cukuplah setakat hari Rabu kerana kalau buat tiap-tiap hari, bimbang ada rakyat yang giler...lari keluar negara.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 22, 2012 at 11:14 AM

terpanggil pulak dengan komen saudara. rasanya saudara belum lagi habis komen iaitu sekiranya tidak ada parti yang memperjuangkan SATU sistem sekolah, saudara nak undi siapa? tolonglah habiskan komen tu sebab saya juga keliru nak undi siapa. semoga dapat berkongsi keputusanya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 22, 2012 at 11:16 AM

Din, puak2 hijau yang majoritinya berbangsa C telah berkonvoi semata2 untuk menyuarakan bantahan lynas meskipun mahkamah telah membuat keputusan. Mohon din buat liputan sikit pasal ni.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 22, 2012 at 11:17 AM

betul Din berdasarkan perjuangan kamu yang begitu konsisten didalam memperkasa serta mendaulatkan bahasa dan bangsa Melayu. alhamdulillah, sekurang kurangnya ada juga pelawat saperti saya yang begitu minat mengikuti blog ini semata mata untuk emmberikan sokongan ke atas perjuangan kamu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 22, 2012 at 11:20 AM

AnonymousNovember 22, 2012 12:12 AM

betul tu. mereka ketawa, kita pun sama sama ketawa; sedangkan mereka mentertawakan kita.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 22, 2012 at 11:22 AM

Kt hrus mengerakkn usaha agr system satu sekolah hrus d wujudkn d malaysia

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 22, 2012 at 3:44 PM

Bangsa MELAYU yang telah menjadi semakin lemah ditempat sendiri. Ada kah mungkin telah didodoi dan dibelai sekian lama dengan pelbagai keistimewaan? Orang orang MELAYU telah lama dihidangkan dengan layanan yang begitu baik. Orang MELAYU telah lupa dengan tuntutan ISLAM dan kesempurnaan beragama. Ramai diantara MELAYU yang telah bertuhankan NAFSU yang tidak pernah mengenal KEPUASAN. BERSATU TEGUH dan BERCERAI RUNTUH. Bangsa MELAYU sedang menghadapi keruntuhan.

BERSATU TEGUH dan BERCERAI RUNTUH. Bangsa Cina sudah menjadi semakin teguh. Orang Cina yang hipokrit, didalam kerajaan mereka menyokong (untuk kepentingan) dan didalam pembangkang mereka menentang. Pabila timbul issue kepentingan bersama, bangsa Cina, mereka akan bersatu melalui badan bebas yang telah mengabui minda pemimpin MELAYU. Pendekata, tuntutan yang tidak dipersetujui oleh kerajaan, mereka akan gunakan SUARA bangsa melalui badan bebas untuk mendesak (biasanya kerajaan akan luluskan demi UNDI).

Kemana kah ARAH bangsa MELAYU kini? Firman, Hadith, Ijma’, Ulamak, Qias dan Bahas telah lama dipaparkan, namun MELAYU masih lagi buntu. Saya terbaca sebuah buku NEGARA ISLAM yang dikeluarkan oleh PAS dan jelas artikel didalamnya banyak petikan Firman dan Hadith. Salah satu Hadith dan Firman yang dilengkapkan ialah :

Rasulullah saw bersabda:

Maksudnya :

“Hendaklah kamu dengar dan taat walau pun jikakamu diperintah oleh hamba berbangsa Habsyi, rambutnya berkerinting seperti buah anggur kering, selama mana dia berpegang kepada Kitab Allah ‘Azza wa Jalla.”

dan Kami turunkan kepadamu (Wahai Muhammad) Kitab (Al-Quran) Dengan membawa kebenaran, untuk mengesahkan benarnya Kitab-kitab suci Yang telah diturunkan sebelumnya dan untuk memelihara serta mengawasinya. maka jalankanlah hukum di antara mereka (Ahli Kitab) itu Dengan apa Yang telah diturunkan oleh Allah (kepadamu), dan janganlah Engkau mengikut kehendak hawa nafsu mereka (dengan menyeleweng) dari apa Yang telah datang kepadamu dari kebenaran. bagi tiap-tiap umat Yang ada di antara kamu, Kami jadikan (tetapkan) suatu syariat dan jalan ugama (yang wajib diikuti oleh masing-masing). dan kalau Allah menghendaki nescaya ia menjadikan kamu satu umat (yang bersatu Dalam ugama Yang satu), tetapi ia hendak menguji kamu (dalam menjalankan) apa Yang telah disampaikan kepada kamu. oleh itu berlumba-lumbalah kamu membuat kebaikan (beriman dan beramal soleh). kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya, maka ia akan memberitahu kamu apa Yang kamu berselisihan padanya.

[005. Al Maa-idah : 48]

....................
Reply To This Comment ...................
November 22, 2012 at 5:08 PM

3 ! Seperti yang cuba diprakikkan di Penang dimana cina dan omputeh lebih penting dari BK

....................
Reply To This Comment ...................
November 22, 2012 at 5:14 PM

Kalau diharapkan hasil secara drastik memanglah nampak mustahil. Keadaan sekarang berlaku disebabkan tidak ada ketegasan setelah sekian lama dibiarkan ....

Apa yang kita ingin lihat adalah ADANYA satu usaha dan perancangan tersusun kearah SATU BAHASA, Mungkin hasilnya kita tidak dapat lihat sekrang tapi sekurang2nya generasi akan datang tidak lagi dibelenggu masalah perkauman sebegini kronik.

Masalahnya, TIDAK ADA langsung perancangan seumpama itu sekarang.

Bulan bahasa ? hahahahaha

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 22, 2012 at 5:24 PM

1 Melayu RUGI.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 22, 2012 at 6:28 PM

Nak cakap banyak pun tak guna.

Pernah tengok Gabenor Bank Negara - Zeti Akhtar Aziz cakap Melayu kat tv?
Biasa tengok Bekas CEO Proton - Syed Zainal Abidin cakap Melayu kat tv?
Belum lagi ambil kira Menteri-menteri dan Pengarah-pengarah?
Ahli-ahli korporat yang ada perniagaan juta-juta?
Kalau cakap omputeh, nampak la pandai kununnya..

Macam mana pula dengan perkataan-perkataan yang telah jadi mutant, dengan izin?
Interaction jadi Interaksi.
Corruption jadi Korupsi. Apa jadi dengan 'Rasuah'?
Conclusion jadi Konklusi. 'Kesimpulannya'?
Sekadar beberapa contoh.
Asal yang hujungnya ada 'ion', maka jadilah mutant sekali lagi dengan izin, jadi 'si'.
Mak ai? Penterjemah? Senangnya hidup..

Kenapa semua ini boleh berlaku?
Kerana 'KITA' sendiri yang membenarkannya.

Sebab itu Ching Chong tak heran sama LU (kita semua)..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 22, 2012 at 7:12 PM

Saudara,..selepas merdeka 55 tahun lebih kita telah kehilangan tulisan JAWI dan bahasa MELAYU..yang tinggal hanyalah bahasa Malaysia rojak jadi brsiapsedialah akan kehilangan segala galanya sekiranya kita tidak pandai memilih .Bagi saya,saya tidak memilih parti tapi siapakah calon tersebut,samada dia akan mendaulatkan bahasa MELAYU atau bahasa rojak.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 22, 2012 at 7:39 PM

Kpd Anon 1114.
Aku undi BN. Mmg aku sakit hati kat BN dalam hal sistem pendidikan dan kerakyatan.
Masa skrg aku pun tak ada pilihan lain. Tuan pun tahu tak ada parti yg menawarkan perjuangan itu. Baik bg aku undi "Syaitan yang mengaku dirinya Syaitan drp undi Syaitan yg mengaku dirinya Malaikat"

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 22, 2012 at 10:27 PM

saya seorang yang bersekolah atap, tidak saperti penulis yang bersekolah "OLD SCHOOL". semasa saya dibangku sekolah Melayu (bukan kebangsaan), saya belajar tulisan jawi. saya kemudian dipindahkan oleh orang tua ke sekolah Inggeris (bukan jenis kebangsaan) untuk mempermudahkan mendapat pekerjaan kiranya sekolah tak habis. alhamdulillah, bersekolah sehingga memberikan kebanggaan kepada keluarga. sewaktu disekolah inggeris, matapelajaran civic adalah diantara matapelajaran yang lain. kami diajar disiplin diri dan social saperti membuang sampah kedalam tong sampah, melintas jalan dengan menoleh ke kiri, kanan dan kiri semula. diajar menghormati orang tua dan orang perempuan, iaitu, kiranya berada didalam bas, beri tempat duduk kepada orang tua dsb. walaupun bersekolah Melayu buat beberapa ketika, tapi, aruah bapa saya amat mempertekankan tulisan jawi. surat khabar yang dilangganinya ialah Utusan Melayu (Jawi) - dah tak ada lagi dah sekarang ni. tujuan mempelajari jawi adalah untuk menyenangkan mengaji quran sebab huruf jawai dan arab serupa.

saperti kata saudara, harta bangsa Melayu sudah mula hilang. saya lihat anak anak muda sekarang membaca quran yasin dalam tulisan rumi (maaf jangan terasa). sudah tentu sebutan tajwidnya berlainan.

bnerbalik kepada UNDI, sekiranya TIADA siapa pun yang memperjuangkan sapertimana yang kita berdua harapkan, apa kah yang perlu KITA lakukan? nak cari pendapat orang mudalah katakan.

....................
Reply To This Comment ...................
November 23, 2012 at 9:19 AM

Sambung komen Din. AKu tak tahu mana silapnya tetapi kesilapan ni sudah semestinya dipertanggungjawab kepada BN kerana mereka menjadi pemerintah negara semenjak merdeka hingga kini.

Entah dimana silapnya, aku dapati rakyat Malaysia ini sangat rapuh, sangat tipis jati diri sehingga begitu mudah diresapi oleh anasir-anasir luar. Boleh dikatakan semua bangsa samada Melayu, Cina, India tidak terkecuali. Apa sahaja yang dibawa masuk dari luar samada pakaian, budaya, bahasa, makanan, kesenian dan sebagainya begitu mudah diterima oleh rakyat kita dan diamalkan, sehinggakan menghilangkan identiti dan jati diri mereka sebagai warganegara malaysia.

Ada sesetengah rakyat kita, kalau kita tidak melihat ic mereka, kita tidak tahu mereka ni warganegara mana. Pakaiannya bukan pakaian kita, budayanya bukan budaya kita, lagu dan iramanya buka lagu dan irama kita, penampilannya bukan penampilan kita dan yang paling penting bahasanya bukan bahasa kita.

Berbeza dengan negara-negara maju yang lain. Mereka dengan sedaya upaya akan mengekalkan jati diri negara mereka dan bangsa mereka samada melalui bahasanya, budayanya, keseniannya dan sebagainya.

Contohnya,kalau kita hendak bekerja di Jerman, kita wajib tau bahasa jerman dan budaya jerman, kalau kita hendak ke Itali, Perancis, Sepanyol, Rusia, kita wajib tahu bahasa mereka dan wajib tahu budaya mereka.

Namun demikian, bila warga asing hendak ke Malaysia, mereka tidak perlu tahu budaya orang malaysia, mereka tidak perlu tahu bahasa orang malaysia, mereka tidak perlu risau makanan orang Malaysia kerana walau tanpa sepatah perkataan Melayu pun, mereka masih boleh bebas bekerja di Malaysia.

Negara kita sebenarnya semakin hilang identitinya. Banyak faktor dan banyak sebab kenapa terjadi sedemikian.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 23, 2012 at 4:01 PM

@putrarahman..

"Banyak faktor dan banyak sebab kenapa terjadi sedemikian."..
Faktor pertama, kerana kelembikan Menteri Dalam Negeri kita..

Isu BERSIH.
Isu LAMBAKAN AWANG HITAM.
Isu PENGHINAAN KE ATAS MELAYU.
Isu BANYAK LAGI YANG TAK TERTULIS.

Amaran je yang keluar. Tindakan?
Bukan nak cakap Kerismudin tidak bagus. Beliau bagus terutama bab-bab Public Relations (PR) dengan rakyat. Sangatlah bagus.
Beliau sangat sesuai dengan jawatan yang Datuk Rais sandang sekarang ini.

Tapi untuk jawatan Menteri Dalam Negeri ini memerlukan seorang yang betul-betul berani dan tegas.
Seorang sahaja yang saya nampak - Datuk Zahid Hamidi.

Kita perbetulkan faktor pertama ini dahulu.
Setuju?

....................
Reply To This Comment ...................
November 23, 2012 at 5:11 PM

Sebenarnya kehilangan jatidiri ini berlaku secara perlahan-lahan semenjak dahulu lagi. Ianya semakin ketara apabila isu globalisasi dan apabila negara mengubah sektor ekonomi daripada pertanian kepada perindustrian. Bukan salah kerajaan untuk membawa masuk pembangunan dan kemajuan ke dalam negara ini, tetapi pada masa yang sama kerajaan sepatutnya bersiap sedia untuk menerima kesan-kesan negatif kemajuan tersebut. Rakyat khususnya golongan muda sepatutnya dididik dan diajar bagaimana hendak menjadi seorang rakyat yang mempunyai jatidiri yang tinggi agar mereka tidak mudah terpengaruh dengan kesan-kesa negatif akibat globalisasi.

Dasar pendidikan negara sepatutnya telah diubah dan digarap sedari awal dengan memberikan penekanan kepada aspek sejarah dan kenegaraan serta pembentukan sahsiah diri yang tinggi disamping ilmu-ilmu keduniaan yang lainnya. Sistem satu sekolah satu bahasa sepatutnya telah lama diperjuangkan dan aku percaya inilah module terbaik untuk pembentukan jatidiri rakyat malaysia.

....................
Reply To This Comment ...................
November 23, 2012 at 7:25 PM

Tidak ada yang TERLAMBAT. Asal ada kemahuan .... yang penting kita / kerajaan kena mulakan langkah kearah itu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 24, 2012 at 11:45 PM

Ingat lagi tak logo sambutan kemerdekaan lepas pr menggunakan 5 bahasa!

Post a Comment