Bila Bahasa Kebangsaan Di HINA Di Lobi Parlimen !

Friday, November 23, 201222comments

YB Eng Teck Hwa sedang buat PC di lobi Parlimen sambil diapit dua pembantunya yang duduk disebelah bila pegawai keselamatan datang untuk menguatkuasakan peraturan yang tidak membenarkan orang luar yang BUKAN AHLI PARLIMEN dari mengadakan sidang akhbar disitu,


Mulanya OK, kedua2nya dah bangun tapi ahTeck pula yang tarik balik amoi, pasangannya supaya duduk semula !






1:19 - Takper, awak nak tarik dia -  tarik dia. Dia saya punya pekerja.
Peraturan dah keluar YB.

Peraturan tak boleh halang saya buat PC. Ini pekerja saya BUKAN orang luar.
Tapi dia orang awam, BUKAN AHLI PARLIMEN.

Tak...tak... saya punya pekerja.Dia beritahu reporter apa maklumat yang dia buat.

Minta kerjasama YB...
Saya tau, saya tau ...

Minta kerjasama YB ...
Saya tau, saya tau ...

Kalau YB tahu, tolong kerjasama.
Saya tau ... ikut prosedur saja.

Kalau mahu ikut prosedur, tolong kerjasama..
Saya ikut prosedur saja. Jangan halang saya

( Pegawai pegang tangan amoi untuk bawanya bangun dan keluar ... )
Hei jangan pegang..... Perempuan tak boleh ... saya punya pasangan ...

( Amoi mula cakap cina .... ) Miss ! Miss .. Bangun sekarang ..
( ahTeck membebel ) Tak boleh .... tak boleh ...

( ahTeck teruskan kenyataan PC nya dalam bahasa cina sementara amoi masih duduk disebelah )
Tolong bangun Miss .... Miss ! tolong bangun..

( Amoi terus bercakap cina ! )
Tolong bangun Miss .... tolong bangun

Minit 2:55 - Baru amoi tu bangun. 

Berita selanjutnya -  KLiK


                                              *******************************

Kejadian ini MEMBUKTIKAN betapa RENDAHNYA tahap pemahaman Bahasa Kebangsaan dikalangan rakyat bukan Melayu waima seorang ahli Parlimen ! 

ahTeck kata dia TAHU peraturan Dewan yang menghalang orang luar dari turut sama buat PC dilobi TAPI ikut pemahamannya, pasangannya yang merupakan pekerjanya BUKAN ditakrifkan sebagai orang luar.

Kemudian bila pegawai keselamatan menerangkan peraturan Dewan dan cuba menarik pekerjanya itu keluar dari ruang PC, ahTeck melawan.

DEGIL atau BODOH atau DEGIL dan BODOH ?

Satu lagi, tidak adakah peraturan yang mewajibkan sebarang PC yang dikendalikan oleh RAKYAT MALAYSIA di Lobi Parlimen mestilah dalam Bahasa Kebangsaan Malaysia ?

Tidak adakah perasaan hormat kepada status Bahasa Kebangsaan Negara ? 

Kalau sorang dah bebas berbahasa cina, nanti ada yang berbahasa Tamil pula, diikuti oleh bahasa omputeh, bahasa Indonesia ( sebab ada sorang YB tu asalnya dari Indonesia... takut dia pun nak pertahankan haknya berbahasa ibunda ), atau pelbagai bahasa ibunda /etnik lain, habis jadi rojak !

APAKAH ADA RAKYAT MALAYSIA YANG TIDAK FAHAM BAHASA KEBANGSAAN NEGARA SENDIRI SEHINGGA PERLU KENYATAAN AKHBAR DILAKUKAN DALAM BAHASA LAIN ?

Kalau kenyataan itu ingin ditujukan kepada rakyat NEGARA CHINA atau HONG KONG, tidak perlulah dilakukan diLobi Parlimen !

Share this article :

+ comments + 22 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 23, 2012 at 2:05 PM

bangang......bangang .................dan bangangggggg

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 23, 2012 at 2:52 PM

nampak tak? belum apa2 lagi dah tak reti nak patuhi undang2. bayangkan jika mereka berkuasa. golongan camni ke yang ditahaluf siyasi oleh pas?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 23, 2012 at 2:59 PM

Saya tau saya tau tp bodoh bongok rupernyer.......ingatlah kajian Uni Malaya menunjukkan cina telah amalkan driskiminasi terhadap pekerja melayu sehingga telah langgar hak asasi pbb

....................
Reply To This Comment ...................
November 23, 2012 at 3:01 PM

Nasib baik takde Ahli Parlimen yang pekak atau bisu, mau pening kalau guna bahasa isyarat jer..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 23, 2012 at 3:17 PM

saya tau... saya tau.... tapi procedur pun tak tau lain kali bawa satu rumah ka satu kampung ka satu mukim ka bila tanya depa saya punya olang, apa punya piang la mangkuk ni

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 23, 2012 at 3:49 PM

saya rasa sekarang macam tak kena bila dikatakan bahasa kebangsaan tapi yang sebenarnya bahasa Melayu. dok sebok memperkasakan bahasa, saya sudah merasai berasa janggal mengistilahkan bahasa kebangsaan sebagai bahasa Melayu. ada lebih baik lagi jika kita gunakan istilah bahasa Melayu menggantikan bahasa Kebangsaan. dengan cara itu, dirasakan secara tak langsung bangsa lain membantu memperkasakan bahasa Melayu. lagi pun, kalau semua sudah dikebangsaankan, apalah lagi yang tinggal untuk orang Melayu. bila dah kembalikan hak Melayu saya berpendapat bangsa Melayu akan berasa lebih tercabar kiranya hak mereka diperlekehkan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 23, 2012 at 5:05 PM

Bengong...yg kat Selangor tu kes sebut 'bingung' pon dia marah ..sbb dia igt bermakna bengong...tapi yg kat Parlimen memg bengong n degil ....

xpaham bahasa Melayu mnjadikn mrk itu bingung, bengong dan bangang....

aq dah semakin benci dgn puak ini...semakin besar kepala...shingga dah smp tahap brani memijak kepala kite...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 23, 2012 at 5:17 PM

kalau yg melayu tak faham bahasa lagi lah bangsa cina....siapa pilih kerajaan pp melayu juga....maka terserlah lah siapa yg bodoh...melayu juga...cuba tanya pas...siapa lebih baik DAP juga....sebab dia cina...bkn umno....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 23, 2012 at 5:24 PM

Siapa yang menggalakkan kelakuan tak beradab cina secara tak langsung? Dah tentu nazri aziz!
Namewee sial pun dia boleh layan dalam parlimen.

Apa yang boleh diharap pada menteri yang parlimen di bawah tanggungjawab dia, jika dia sendiri yang mengalu-alukan?

....................
Reply To This Comment ...................
November 23, 2012 at 7:21 PM

Bahasa Melayu telah dijadikan Bahasa Kebangsaaan. Ia tetap Bahasa Melayu cuma dalam sesetengah keadaan bila merujuk kepada isu2 nasionalisma, saya gunakan Bahasa kebangsaan. Saya merujuk kepada STATUSnya sebagai penyatu rakyat.

Kebetulan bahasa Kebangsaan kita adalah Bahasa Melayu. Kalau bahasa Cina jadi bahasa Kebangsaan, maka Bahasa Cinalah yang diutamakan. Jadi tak timbul isu perkauman disini.

....................
Reply To This Comment ...................
November 23, 2012 at 7:22 PM

Saya tidak melihat isu bahasa ini dari sudut politik. Dalam artikel saya tidak sebut pun ahTeck dari parti mana.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 23, 2012 at 9:01 PM

bukanlah dimengertikan PERKAUMAN, tetapi hanya mengharapkan diletakkan sesuatu perkara itu ditempat yang sepatutnya. adakah tuan bermaksud Bahasa Melayu BUKAN penyatu rakyat? kalau sudah Bahasa Melayu menjadi bahasa kebangsaan, ada kah salahnya jika dinamakan saja Bahasa Melayu? dinegara negara lain saya rasa tidak digunakan istilah National Language. walaupun kita tahu dan faham Bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan, elok kiranya digunapakai Bahasa Melayu sahaja. kita orang orang Melayu saya rasakan terasa juga bangga bila MELAYU disebut dan tidaklah rasanya saperti sudah hilang.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 23, 2012 at 9:03 PM

siapa? siapa? siapaaaaaaaaaa?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 24, 2012 at 8:30 AM

Pihak keselamatan parlimen pun satu juga,si bangang tu ada sebut dia perempuan tak boleh pegang.Hantarlah anggota wanita heret je pembantu yg nampak cuma tayang body tu keluar dan bila dia tegur jangan pegang dia perempuan,sembur je ngan pepper spray atau taser je...Ini bukan bodoh atau degil tapi KURANG AJAR TAHAP GABAN ngan peraturan parlimen.Dia YB yg kata tahu peraturan parlimen tapi redah juga tak ambil pusing peraturan yang ada...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 24, 2012 at 11:35 AM

saya merasakan mereka cuba untuk tunjukan keegoan mereka,mungkin jika digunakan kekerasa nmereka akan mensensasikan keadaan.mohon pihak parlimen lebih tegas atau mungkin boleh menggunakan polis simpanan khas parlimen sebagai pengawal keselematan disana..nak guna polis betul x boleh kerana tiada kuasa.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 24, 2012 at 12:23 PM

Bangsat! Ini lah padahnya jika terlebih berlembut, terlalu bagi muka. Mula-mula minta betis, dapat betis. Nanti minta paha pulak. Bangsat.

....................
Reply To This Comment ...................
November 24, 2012 at 1:00 PM

Bagi saya lebih baik digunakan istilah bahasa kebangsaan, biarlah ianya jadi lebih neutral, tidak merujuk kpd bangsa melayu. Kdg2 sesuatu yang digandingkan dgn bangsa akan membuatkan bangsa lain terasa berat untuk menggunakannya, alasannya sama juga spt yg awak sebut, iaitu mereka juga tidak mahu menggunakan identiti bangsa lain, mereka rasa tercabar. Baiklah digunakan perkataan kebangsaan. Dulu digunakan bhs malaysia, juga baik. Tapi bila ditukar kpd bhs melayu, oleh menteri berkenaan, org cina dan india akan rasa dipaksa, sebab itu mereka sedaya upaya engkar dari menggunakan bhs melayu dimana2. Kdg2 biar kita kalah beristilah, asal kita menang dlm penggunaannya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 24, 2012 at 4:59 PM

Bodoh punya yb. Ini barulah dikatakan tak reti bahasa. Kesian guard tu ,pujuk banyak kali pun mereka ni tak paham. Minit 2.48 salah seorang reporter cina mencadangkan agar yb membenarkan perempuan cina itu keluar supaya pc dpt diteruskan tanpa membuang masa. Reporter tu bcakap dlm bahasa cina, barulah yb bodo ni bersetuju lalu brkata,ok ok. Well, kesimpulan dlm video ini ialah yb bodo ni tak faham bahasa. F*** Y** I****!!!!!!
*!*
PCP84

....................
Reply To This Comment ...................
November 24, 2012 at 6:22 PM

TerimaKasih diatas info. Saudari pandai berbahasa cina ya ? F*** Y** I****!!!!! tu bahasa cina juga ker ?

Would appreciate kalau saudari dapat terjemahkan artikel2 menarik dari paper cina untuk dikongsi bersama :)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 24, 2012 at 9:02 PM

Setakat mendengar boleh le, mbaca belom pas lagi. *!*
PCP84

....................
Reply To This Comment ...................
November 25, 2012 at 7:42 PM

Orang kurang asam begini perlu diterajang sahaja keluar dari bangunan parlimen itu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 27, 2014 at 7:07 AM

Najib PM lemah n lesu sampai cina rasis dap pijak kepala orang Melayu. Najib letak jawatan NOW!

Post a Comment