........... Apa BEZANYA Kopiah Lambang Pas atau Lambang Umno ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Apa BEZANYA Kopiah Lambang Pas atau Lambang Umno ?

Saturday, November 24, 201224comments

Apa bezanya kedua gambar dibawah ?




Saya nampak SAMA JER !  Kedua-duanya kopiah yang mempunyai lambang parti politik.  Kedua-duanya dipakai oleh orang Islam mengikut fahaman politik masing-masing dan ingin menunjukkan fahaman mereka itu kemana saja mereka pergi termasuk acara2 keagamaan.

Adakah mendapat pahala lebih jika memilih salah satu ?

Jadi saya hairan kenapa ada blogger Pas yang mahu menyindir Umno melalui gambar2 ini  ...


Share this article :

+ comments + 24 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 24, 2012 at 6:54 PM

orang PAS ni mmg bodoh ckp la apa pun otak dah mmg bebal dah keras mcm batu hahaha orang PAS ni ada penyakit DIA SAJA BETUL

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 24, 2012 at 8:25 PM

Jangan lah orang PAS sampai tahap serupa Yahudi dengan mengatakan yang Islam itu hanya untuk orang PAS....A'uzubillah...
Yahudi sejak zaman dahulu mengatakan mereka adalah kaum pilihan tuhan, dan ahli syurga. Adakah PAS nak jadi serupa kaum Yahudi??? Ternyata dalam Al-Quran Yahudi adalah kaum yang dimurkai oleh ALLAH. Rujuk kepada Surah Alfatihah,

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 24, 2012 at 8:29 PM

wooo... hijau tu warna islam, islam tu pas.. jadi umno salah. woo.. masuk neraka jahanam pakai merah wooo..jgn main main. sape pakai merah warna setan. kalau pakai bikini g-string warna hijau dan coli warna hijau tengah jalan pun boleh masuk syurga PAS wooo..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 24, 2012 at 8:47 PM

nampaknya UMNO sudah terikut ikut cara PAS, ikutan yang tidak mendatangkan kebaikan. Parti sudah mula dijunjung dan hanya orang Islam sahaja yang akan memakainya. bangsa Melayu sudah mula hendak dikenali fahaman politiknya. Perpaduan bangsa Melayu tidak mungkin dapat dilaksanakan. sepatutnya UMNO membiarkan saja perlakuan PAS. kemudianya, orang orang Islam yang inilah yang akan ke masjid dan surau untuk menunaikan solat waktu dsb.

Khusyuk Yang Terganggu
Riwayat: (al-Bukhari)

Hadith:

Diriwayatkan dari Aisyah katanya:Nabi s.a.w pernah solat memakai baju bergambar (bercorak-corak). Suatu ketika nabi s.a.w terlihat kepada gambar di baju itu. Setelah selesai solat, nabi berkata:Bawalah bajuku ini kepada Abu Jahm dan bawa kembali tukaran daripada Abu Jahm. Baju ini melalaikanku sebentar tadi dari solatku.

Huraian Hadith:

Solat adalah sah jika menepati segala rukun dan syarat yang telah ditentukan oleh syarak walaupun memakai pakaian yang ada gambar (bergambar). Walau bagaimanapun dari segi adab dalam beribadat, perkara ini tidak digalakkan kerana ia mungkin mengganggu penumpuan kita atau orang lain terhadap solat kecuali tidak ada pakaian yang lebih baik ketika itu. Sesungguhnya dalam beribadat, bukan sahaja rukun dan syarat perlu diikuti tetapi adab juga mesti diutamakan. Memakai pakaian yang sopan dan selayaknya dipakai mestilah dititikberatkan apalagi ketika behadapan dengan Allah Ta'ala. Itulah yang dinamakan sifat ihsan iaitu merasakan bahawa Allah Ta'ala melihat ibadat yang sedang kita kerjakan. Jika kita tidak menjaga adab ini dikhuatiri ibadat kita tidak sempurna walaupun di sisi syarak ianya dianggap sah.

http://www.islam.gov.my/e-hadith/khusyuk-yang-terganggu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 24, 2012 at 9:13 PM

solat apanya kalu masjid n surau dipenuhi penyokong pas..nak harap puak umno jgn harap la nak meramaikan masjid.kalu setakat tukar dr songkok tinggi kpd kopiah mcm tu, xpayah la...rakyat tau bezakan mana yg berlakon..

....................
Reply To This Comment ...................
November 24, 2012 at 9:16 PM

UMNO nak cuba jernihkan imejnya

....................
Reply To This Comment ...................
November 24, 2012 at 9:56 PM

saudara kaitkan kopiah itu dengan berlakon ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 24, 2012 at 10:01 PM

jernihkan imej= berlakon...kerana rakyat dh sedar ttg penyelewengan umno selama ni..munkin lps ni umno pakai jubah n serban tinggi plak..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 24, 2012 at 10:13 PM

apa la sakai sgt PAs ni.pas bukannya agama,pas hanya parti politik yang perasan diri mereka lebih islam dari yg lain puiiihhh

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 24, 2012 at 10:30 PM

itu bukan jernihkan namanya, lebih mengeruhkan lagi nampaknya. UMNO nak berimej saperti PAS. lepas ni tengoklah ramai orang orang UMNO yang pakai ketayap macam orang pas yang wanitanya pulak akan bertudung dengan lambang UMNO. sekarang ni sudah lebih mudah dikenali dan akan ketaralah berpuak puak dikalangan bangsa Melayu. perkara yang bodoh macam tu pun UMNO nak ikut. sudah masuk asap kepala orang orang UMNO sekarang ni. Najib nak mendekati bangsa Cina tapi penampilan sebegini, saya tak fikirlah dapat merapatkan lagi perpaduan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 24, 2012 at 10:46 PM

satu kopiah tu boleh jadi tiket ke syorga pok nik, tapi dua-dua kopiah tu belum tentu boleh masuk ke syurga Allah kalau amalannya mereka tak cukup....

Yang Allah lihat bukan kopiah dikepala, yang penting hati dan amalan makhluknya....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 24, 2012 at 10:49 PM

cara pas beribadah penuh dgn kesombongan.. kononya pas saja mampu meramaikan jemaah dimasjid..
tak ramai mcm mana, masjid dah jadi pentas politik utk memaki, menghina, memfitnah..
tempat org2 kafir keluar masuk, berceramah dan berdiri disaf depan dan memberi tarbiah kepada puak2 lebai pas dgn melaga2kan umat islam sambil terlopong lah puak2 lebai pas kena terbiah dari puak2 kafir dlm masjid sambil disambut takebeerr oleh lebai2 pas..
masjid tempat puak2 lebai pas bersama2 puak2 kafir bersenamjoget..

pas perosak agama

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 24, 2012 at 11:22 PM

benar teramat sangat saranan kamu terhadap PAS, tetapi kenapa UMNO pulak yang ikut? Mungkin kah orang orang UMNO sudah mendapat ilham apa yang dibuat PAS adalah betul? kalau tak masakan UMNO nak ikut buat yang sama.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 24, 2012 at 11:28 PM

bang kita cerita pasal songkok. abang ni terlalu emosi nampaknya, hinggakan tersalah naik bas pulak. tapi tak per. lepas ni UMNO pulak yang akan meramaikan jemaah masjid sebab mereka pun dah ada kopiah. mereka akan lawan pulak siapa yang ramai memenuhi ruang masjid. UMNO dah transform nampaknya. kerajaan terpaksa tambahkan peruntukan untuk membesarkan masjid dan surau pulak lepas ni sebab dah ramai jemaah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 24, 2012 at 11:34 PM

AnonymousNovember 24, 2012 6:54 PM

Pasal PAS bodohlah UMNO ikut. kopiah PAS ada lambang, UMNO pun ikut buat lambang. tak lama lagi berjubah, berserban dan berjanggut pulak. boleh jadi dengan cara begini mereka dapat memikat pencacai PAS asalkan tak dijanjikan syurga sudah.

....................
Reply To This Comment ...................
November 24, 2012 at 11:37 PM

Satu persoalan yang saya sendiri susah nak perjelaskan - KENAPA UMNO IKUT ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 24, 2012 at 11:50 PM

UMNO ikut sebab nak pancing pencacai PAS. bukan kah orang orang PAS lebih gemar berimejkan ISLAM dan mengikut sunnah disamping menyunjung lambang. UMNO sudah melihat perpecahan dikalangan PAS dan pengikut parti itu ramai yang sudah kehilangan arah. UMNO ingin membuat satu penampiln yang baru, iaitu supaya dilihat ISLAM.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 24, 2012 at 11:55 PM

sebab itulah UMNO sekarang ni ikut apa yang PAS buat. PAS pakai ketayap berlambangkan parti, UMNO pun buat sama. kita cakap PAS tak betul tapi UMNO melihatnya BETUL. sekarang ni, diantara PAS dan UMNO sama sama BETUL. dari itu tidak menampakkan apa apa masaalah lagi. untuk yang memerhati, saperti kata Pak Pandir Moden: "Ada mata pandang, ada telinga dengar, ada mulut diam"

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 24, 2012 at 11:57 PM

orang Yahudi pakai ketayap, orang PAS pun pakai ketayap. orang UMNO, tak mau ketinggalan juga pakai ketayap. kalau ketayap melambangkan Islam, orang Yahudi bagaimana pulak?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 25, 2012 at 12:09 AM

Sekiranya saya diberikan peluang, saya akan memilih songkok PAS sebab kelihatan bersih dengan warna putehnya. Akan tetapi sekiranya songkok UMNO tiada warna merah diatasnya, saya akan memilih songkok UMNO sebab simple dan lebih bersih tanpa sebarang tulisan. Sekiranya disuruh pakai, saya tidak akan memilih kedua duanya sebab saya tidah mahu mengganggu konsentrasi jemaah ketika melakukan solat berjemaah dimasjid atau surau saperti paparan hadith diatas.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 25, 2012 at 8:03 AM

Umno ikut mungkin sebab dia nampak kopiah tu trendy sikit. Kan kah kita digalakkan untuk mencontohi yg perkara yg baik? Tetapi umno jgn lah selalu ikut pas, umno harus ada identiti sendiri. Kena ada trademark sendiri. *!*
PCP84

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 25, 2012 at 10:00 AM

KOPIAH (UMNO KE PAS)YG DIPAKAI MERUPAKAN FAHAMAN POLITIK SIPEMAKAINYA,BAGI SAYA WALAUPUN DIBERI PERCUMA OLEH MANA-MANA PARTI SAYA AKAN AMBIL TAPI TIDAK AKAN MEMAKAINYA,

....................
Reply To This Comment ...................
November 25, 2012 at 11:09 AM

Assalamualaikum Semua.. :)

KENAPA UMNO IKUT?

Persoalan yang mmg susah untuk dirungkaikan....

KENAPA PAS BOLEH DAN UMNO TAK BOLEH?

Pas sering menyatakan mereka lebih islam dari UMNO. Jadi jika UMNO mencontohi Pas kenapa PAS hendak pertikaikan apa yang selama ini dorang buat.. dari sini kita dapat lihat sikap orang PAS itu sendiri.. HANYA mereka sahaja yang BOLEH.

Pada pandangan saya. UMNO tidak perlu terikut-ikut dengan cara PAS. Tak perlu ada lambang parti pun pada kopiah tu.. ianya akan memperlihatkan dengan jelas perpecahan umat Islam itu sendiri. Jangan la menunjuk2 kita dari parti mana.. yang penting kita tunjukkan sikap ukhuwah sesama muslim... itu yang paling baik... Wallahu a’lam...

....................
Reply To This Comment ...................
December 5, 2012 at 12:09 PM

Aku berkata sesiapa pun di Malaysia ni boleh buat Kopiah berlambang apapun asal tak berdosa.
Jgn kata ko boleh aku tak boleh.
Tapi kan.....apa nak hairankan Umat Melayu dI Malaysia ni...nak "BECEKAU" je kerjanya.
Tapi kan.....takkan Umat Melayu nak becekau dgn umat melayu yg tinggal kat Afrika sana? Tak logik! Mesti sesama Melayu di Malaysia kan.

Post a Comment