........... Sin Chew - Ayuh Bersatu ! Semua Samaratakan TAPI Sekolah Cina Jangan Kacau Ok ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Sin Chew - Ayuh Bersatu ! Semua Samaratakan TAPI Sekolah Cina Jangan Kacau Ok !

Monday, October 29, 201221comments

Artikel terjemahan SinChew Daily News dari Rocky Little Chinese Bru betul-betul menyingkap sikap HIPOKRIT penulis dan editornya. Mungkin kah pandangan yang sama turut dikongsi oleh kaum cina ? Saya copy sepenuhnya dengan sedikit peng-highlight -an.

Sinchew Daily News
Ruangan: Opinion Corner m/s 38
Tarikh: 26 Okt 2012 (Jumaat)


Hilangkan syak wasangka, bina sikap saling mempercayai
Oleh Lim Sue Guan
Timbalan Pengarang Sinchew Daily News

Projek perubahan Najib sudah berjalan selama 3 tahun, tetapi tidak membawa kepada perubahan dalam pemikiran serta pengetahuan am dalam erti mengenal perubahan dalam fikiran masyarakat.

”Kongres Ekonomi Melayu 2012” baru-baru ini telah berlangsung, ia sama juga seperti tahun-tahun sudah, perhimpunan kali ini tetap tidak berubah masih berkisar membincangkan pemegangan saham bumiputera, mahu pihak kerajaan dan syarikat-syarikat GLC membantu usahawan bumiputera; sampai bila baru cukup dan memadai untuk bekerjasama dengan syarikat-syarikat pelbagai kaum pula, supaya dapat wujudkan satu kongres yang boleh melibatkan ekonomi untuk semua rakyat?

Masa dahulu masih lagi kedengaran suara pemimpin-pemimpin membangkitkan usahawan bumiputera, usahawan Cina dan usahawan India perlu bekerjasama, untuk memperluaskan konsep kek-kek ekonomi; tetapi kekurangan dari segi kepercayaan di antara satu sama lain, terhalang dengan saling tidak mempercayai dan syak wasangka, win-win situation antara kaum ini telah pun dilupai.

Sebuah kongres ekonomi dari sudut kaum sahaja, pandangan mereka sudah tentu agak sempit, contohnya dulu, menteri dari kalangan UMNO Tan Sri Sanusi Junid pada kongres tersebut dengan lantang berkata, pada masa itu Mahathir gunakan cara sistem polisi Jerman menentang orang-orang Yahudi, tidak keluarkan lesen bank kepada orang-orang bukan bumiputera, tetapi pada ketika itu Menteri Kewangan Anwar Ibrahim pecahkan ruyung langgar halangan itu, keluarkan lesen kepada Hong Leong Bank dan Allianz Bank.

Pada ketika itu niat Sanusi Junid ialah cuba menghentam Anwar Ibrahim, mengatakan Anwar Ibrahim merosakkan agenda Melayu, tetapi pada ketika itu menyebabkan orang-orang bukan Melayu rasa tersinggung; orang-orang bukan Melayu membayangkan bahawa orang-orang Cina adalah seperti orang-orang Yahudi, kepada orang-orang Cina yang setia pada negara ini bukankah sudah tercalar?

Jika pada Abad yang lepas mahu dengki mendengki, saling berhati-hati dan waspada, menyekat pihak lain untuk berkembang, sepatutnya pada waktu ini semua fahaman itu perlu dikikis, terutama sekali kepada ahli-ahli politik; jika mereka masih timbulkan isu-isu lama, ia melambangkan pemikiran mereka sendiri sangat mundur.

Politik perkauman itu satu penyakit barah menyebabkan polisi perubahan tidak dapat dilaksanakan dengan baik, kerana mereka masih rasa syak wasangka, ia menjadi punca kepada saling tidak mempercayai antara satu sama lain. Politik perkauman itu perlu dipecah dan ditadbir, hanya dengan cara begitu pemimpin yang berkuasa baru dapat mentadbirnya; tetapi ini sebenarnya satu permainan kosong-kosong dan sama rata. Hari ini pada keseluruhannya yang sepatutnya kita tekankan ialah persaingan antara negara-negara, bukan lagi berlegar pada nilai saham antara kaum. Jika ekonomi negara meleset, pasti nilai saham antara kaum juga akan turut mengecil. 

Dalam laporan Bank Dunia, Malaysia melonjak ke tempat ke-12 dalam Laporan Menjalankan Perniagaan 2013 oleh Bank Dunia, ia memang menggembirakan kita, tetapi yang paling penting ialah ranking persaingan negara dan kekuatan sebenar ekonomi kita.

Pertikaian dalam bab ekonomi kaum, sebaliknya kenapa kita tidak cuba rapatkan jurang perbezaan ekonomi antara kaya dan miskin, dan hapuskan tidak puas hati dalam masyarakat. Kita sepatutnya tangani kemiskinan, pendidikan dan persaingan dalam perniagaan melalui prestasi, sesiapa sahaja yang memerlukan bantuan perlu dibantu, kesannya pasti akan lebih baik daripada apa yang ada sekarang ini, ia juga boleh terhindar daripada gejala rasuah dan sikap tamak.

Kekuragan sikap saling mempercayai antara satu sama lain kita hanya membazirkan masa bertelingkah ke atas perkara-perkara yang tidak berfaedah, hanya asyik meragui antara satu sama lain. Contohnya Pengarah Institut Alam dan Tamadun Melayu UKM, Prof Dr Teo Kok Seong sebaliknya mengkritik orang-orang Cina kerana orang-orang Cina tidak mahu menerima blue print pendidikan saranan pihak kerajaan, untuk memperkukuhkan bahasa Melayu di SJKC supaya menggunakan sylibus sekolah kebangsaan, beliau anggap orang-orang Cina terlalu pertahankan bahasa Cina. 

Walaupun Dr Teo Kok Seong seorang berketurunan Cina, beliau tidak memahami masyarakat Cina, masyarakat Cina membantah kerana disebabkan masyarakat Cina khuatir kualiti di SJKC akan berubah, tindakan masyarakat Cina itu sebenarnya mahu pertahankan pendidikan bahasa Ibunda mereka, kegusaran dalam jiwa seperti ini dalam masyarakat Cina ada kaitannya dengan politik dan sejarah.

Sebab itu ia perlu melalui kaum hindarkan politik, laksanakan polisi yang terbuka yang bukan dari sudut perkauman, barulah ia dapat ketepikan syak wasangka di antara satu sama lain, supaya semua orang boleh rasa lapang dada, dan mampu bina saling mempercayai di antara satu sama lain.

Orang-orang Malaysia memang bijak, selama 50 tahun terpusing-pusing dengan agenda politik, menyebabkan berlaku pecah dan tadbir, pembaziran dalaman yang ketara, menyebabkan kekayaan negara serta orang-orang cerdik pandai mengalir keluar. Seterusnya kita meronta-ronta dan bertelagah di antara satu sama lain di tempat dan di ruang yang sempit ini, bermakna alam kita ini semakin lama semakin mengecil.


                                                    **********************************


Ada sesiapa nak beri pandangan ? 

PS - saya nak komen satu jer - Apakah tindakan dipihak pemimpin2 kita kearah menyedarkan kaum bukan Melayu kenapa negara kita PERLU dasar2 Affirmatif, kearah KEADILAN dalam perkongsian ? Bahawa Samarata itu tidak bermakna ADIL ?

Share this article :

+ comments + 21 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Antihipokrit
October 29, 2012 at 2:55 PM

Hahaha,

Hipokrit Cina cibai ni. Bab ekonomi dia suruh Melayu bersaing samarata. Bab sekolah Cina tak boleh samarata sebab nak pertahan budaya cina. Memang cibaiii

....................
Reply To This Comment ...................
October 29, 2012 at 5:49 PM

Mereka bersembunyi dibelakang mitos kualiti pendidikan sebagai sebab kenapa mahu kekalkan keCinaan dalam SJKC. Alasan yang tidak disokong oleh fakta langsung.

Prejudis mereka terhadap Bahasa Melayu terlampau tebal, apa tah lagi ada Pemimpin Melayu dibelakang mereka. Kalau Orang Cina nak samarata boleh! Tapi syaratnya Satu Sekolah Untuk Semua MESTI diterima, sekolah vernakular dihapuskan macam di Singapura, Indonesia dan Thailand dan mana-mana negara di dunia ini.

....................
Reply To This Comment ...................
Antihipokrit
October 29, 2012 at 8:15 PM

Yang peliknya, Mandarin bukan bahasa Cina Malaysia pun. Nampak sgt menipunya Cina ni.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 29, 2012 at 8:21 PM

Ini la kepandaian mereka , yg lain nk samarata bab pndidikan kena asingkn atau jgn sentuh , berpa banyk lg kerajaan nk mmbazir sebb nk jg cina- cina ni , knp perlu ada peruntukan tambahan untuk sekolah vernakulad ni , septutnya kerajaan beri tumpuan penuh pd sekolH kebagsaan

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 29, 2012 at 8:23 PM

Ini la akibatnya bl undi adalah segalanya , melayu ni dah macam pengemis pulak

....................
Reply To This Comment ...................
tebing tinggi
October 29, 2012 at 11:07 PM


"Kekurangan sikap saling perchaya antara satu sama lain,membazir masa bertelingkah atas pekara tidak berfaedah,HANYA ASIK MERAGUAI ANTARA SATU SAMA LAIN"

sAUDARA dIN ,

Sangat setuju dengan pandangan yang begini,tetapi malangnya penulis gagal menyelami puncha mengapa bolih terjadi bagini ataupon Lim Siew Gan takut mengakuai mengapa bolih jadi begini walaupon mengahtawi sebab sebenar ekoran daripada sistem pendidekan yang berbeda-beda yang memisahkan antara kaum dari awal umor lagi.

Selagi wujudnya sistem pendidekan vernacular yang memisahkan, maka selagi itulah penyatuan kaum dalam pelbagai hal tidak akan dapat dicapai,hakikat ini tidak diakuai penulis sebalik menyeru supaya orang Melayu membuat perubahan yang memetalamatkan kepentingan mereka.
Dari tadika yang berbeda, sekolah yang berbeda suroh bersatu dalam dewan sahaja yang sama ,mana ada logiknya !,bagitu juga dengan laungan 1 Malaysia.

....................
Reply To This Comment ...................
October 29, 2012 at 11:12 PM

Bahagian yang cacat pada 1Malaysia - inilah dia ! Disebabkan sekolah vernakular lah, konsep 1Malaysia dilihat sebagai hipokrit

....................
Reply To This Comment ...................
October 29, 2012 at 11:20 PM

Mereka juga nampak masalah yang wujud cuma tidak mahu mengaku sebab musababnya.

Jika layanan samarata, otomatik rakyat akan mesra dan wujud toleransi ? Otomatik mereka semua akan mahir cakap Bahasa Kebangsaan ?

Jika diterima alasan itu, bermakna sikap mereka yang mengagungkan bahasa, pendidikan, sejarah dan segalanya yang cina adalah kerana dendam ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 30, 2012 at 12:02 AM

Berapa ramai kah orang orang Cina yang benar benar SETIA kepada Negara? Berapa kerat kah orang orang Cina yang betul betul mempertahankan hak dan kepentingan bangsa? Berapa ramai lagi orang orang Cina yang benar betul memperakui perlembagaan negara? Sudah benar difahami akan sentiment ini semata mata untuk managih perhatian dan mengharapkan KERAJAAN akan memberikan apa apa lagi yang tidak mencukupi untuk mereka.

Orang orang Cina tidak akan berasa puas selagi kerajaan yang ada sekarang ini tidak ditumbangkan dan seterusnya mengambil alih tampuk pemerintahan. Dengki mendengki dan sebagainya tidak timbul dikalangan orang orang MELAYU yang sentiasa rela dan sedia berkongsi dengan bangsa lain. Mungkin anda tahu dan sedar berapa banyak hak orang orang MELAYU telah dikongsikan bersama kaum lain. Dengan itu tidak menjadi masaalah saya kira dengan bangsa Melayu. Namun demikian, orang orang Melayu hari ini sudah sedar dan berasa tergugat disebabkan permintaan permintaan yang berupakan kepentingan bangsa yang kaum Cina tuntut.

Politik perkauman, sungguh elok didengarkan dan amat menyusuk dihati. Adakah orang orang Cina tidak mengamalkanya and bukankah orang orang Cina yang memulakanya? Trajedi 13Mei, siapa kah yang memulakanya dan adakah bukan itu dinamakan perkauman? Bukan kah orang orang Cina melalui DAP cuba mendapatkan kuasa? Bukan kah kerajaan yang ada sekarang ini merupakan kerajaan yang berkongsi kuasa? Orang orang Cina melaui DAP saya kira telah menyebabkan BARAH dan jangan sesekali cuba menuding jari kearah lain.

Orang orang Cina sememangnyalah tidak akan menerima apa jua kiranya ia merupakan satu PERKONGSIAN. Apa kata jika ornag MELAYU berfikiran dan pendirian saperti anda dan tetap akan mempertahankan bahasa MELAYU? Dr Teo bersikap logic dan saya rasa beliau berpandangan Bahasa MELAYU berperanan penting untuk perpaduan bangsa.

Dr Teo sebagai seorang Cina saya kira tentu lebih faham akan perasaan orang Cina. Beliau sudah tentunya tahu kehendak dan naluri orang orang Cina. Amat mustahil sebagai seorang yang berketurunan Cina tidak memahaminya saperti yang didakwa. Anda mungkin melihatnya dari satu sudut sahaja iaitu NAFSU yang tidak pernah kenal puas. Oleh yang demikian, tuduhan anda kepada Dr Teo itu amat meleset sekali.

Usahlah bercakap dengan nada seolah olah kerajaan tidak membantu kaum bangsa Cina. Saya berpendapat mereka telah memperolehi lebih dari apa yang mereka sepatutnya dapat. Sekarang ini mereka telah begitu BERANI menunjukkan taring saperti apa yang berlaku di KLCC dan di Pulau Pinang. Ada kah itu yang akan dibuktikan sekiranya bangsa Cina yang memerintah negara?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 30, 2012 at 12:23 AM

1Malaysia dan Malaysian Malaysia ada kah punyai perbedaan? Tuntutan awal oleh kaum Cina adalah Malaysian Malaysia, tetapi dinafikan. Sekarang pula Najib menghadiahkan dengan satu jenama yang lain, yang lebih glamour lagi, tetapi memberikan maksud yang sama. Daripada itu, maka tuntutan kesamarataan pun bermulalah dizaman Najib. Tuntutan demi tuntutan dikemukakan baik dari DongZong maupun MCA atau pun DAP yang juga dari berbagai jenama, tapi maksudnya TETAP jua sama. Pada mereka kesamarataan inilah yang dikatakan ‘adil. Mereka tidak menuntut kesaksamaan kerana mereka tidak akan mendapat sama banyak. Kesamarataan yang dituntut dari Najib adalah hak dan kepentingan orang Bumiputra/Melayu. Najib ternyata memberikan perhatian dan tumpuan kepada pembangunan bangsa Cina terutamanya dari segi pendidikan. Apa halnya pula kepada bangsa sendiri, orang orang Melayu?

....................
Reply To This Comment ...................
October 30, 2012 at 12:55 AM

Saya juga yang minta pandangan :) TerimaKasih kerana meluangkan masa menaip komen yang panjang tapi berisi.

Artikel terbaru saya selepas yang ini, saya sokong saranan Tun M yang mahu diadakan satu kajian bagi mengenal pasti sebenarnya banyak mana harta yang dimiliki Melayu.

Jika ada angka2 itu, bau sedap nak berhujah. Tapi apakah Najib berani keluarkan ?

....................
Reply To This Comment ...................
October 30, 2012 at 12:57 AM

sebab itu Lim Kit Siang merupakan PENYOKONG TEGAR 1MALAYSIA ! Dia yang paling kuat melalak mahukan semuanya di 1Malaysiakan

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 30, 2012 at 1:00 AM

Sin Chew dan sidang pengarang , adalah pejuang kepentingan ekonomi politik bahasa dan kebudayaan cina di perseketuan tanah melayu.

Memang tugas mereka untuk menyuarakakan dan mewakili 6 juta orang cina dari semua lapisan dan segenap pelusuk .


Negara Malaysia adalah negara yang satu satu nya yang memberi peluang menjadi kaya raya yang tidak pernah di mimpikan olih tok nenek mereka saperti umum tahu.

Tetapi DEB mulai 1981 negara telah di cairkan akibat bermacam faktor jan aliran sejarah telah mengubah falsafah DEB sendiri,hingga hari ini pengasas DEN sendiri telah mengecam kecairan dasar DEB dan telah di cairkan ber turut olih TUN Dol dan najib liberal world view bapak vernakular gajet man MUFC 1M,

Semenjak 2008 ,UMO tidak mempejuang Melayu tetapi Malaysia1.
kita tiada lagi pendirian tegas.
Hanya politikal interest.

Hebat benar UMNO, nak kejarkan undi cina, hingga dasar kerajaan di cair kan dan pinggirkan.
Hebat benar 1m nak kejar kepujian human rights dan pujian barat.
Hebat benar UMNO nak cari nama.
Hebat benar UMNO, tiada ideoloji,hanya kepentingan politik saje.

Tun jangan marah najib.
Marah UMNO.
UMNO yang buka pintu, kasi orang masuk rumah sendiri, dan ajak mereka buat macam rumah sendiri……

arjuna waspada
changkat lobak.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 30, 2012 at 8:58 AM

Kawan2, kita perlu buang mentaliti bergantung harap kpd kerajaan.

Kita perlu sedarkan bukan sahaja orang lain sekeliling kita tetapi kita sedarkan diri kita sendiri, wake up my brother, smell the roses.

Kita perlu kembali kpd ajaran Nabi junjungan besar kita Rasullullah saw, apa kata Baginda? 9 dari 10 pintu rezeki adalah perniagaan! Tetapi hendaklah berdasarkan keimanan terhadap Allah swt.

Mari kita sendiri berubah dan mara kehadapan dengan mencipta ekonomi baru, kukuhkan ekonomi ummah dan kuasai kembali segala bidang perniagaan di bumi bertuah ini.

Jika bukan kita siapa lagi saudara2 ku, ingat kata2 penuh hikmah ustaz Nasha "tidak pernah di dalam sejarah kemenangan dan kegemilangan Islam dibantu oleh bukan Islam tetapi ia berjaya atas tangan umat Islam itu sendiri".

....................
Reply To This Comment ...................
October 30, 2012 at 9:02 AM

Ya sokong ! Buktinya lihatlah usahawan2 Pas, contohilah mereka semua yang sudah berjaya itu !

....................
Reply To This Comment ...................
Antihipokrit
October 30, 2012 at 9:17 AM

Sekolah Kebangsaan mcm melukut di tepi gantang. Seolah SJKC tu lah sebenarnya Sekolah PREMIUM. SK daif terutama di Sabah Sarawak. Peruntukan SK dipotong. Bayar bil api pun cari duit sendiri sedangkan ia sekolah kebangsaan. Nak fotostat pun cikgu kena bayar. Tapi SJKC petik jari apa je nak semua dapat. Ada yg bengap kata Sek Agama penyebab polarisasi kaum. Butuh la. Sek Agama tu buat selepas sessi sekolah kebangsaan. Cina ni mcm Yahudi. Tuding semua org dia tak salah apa pun. Penyudah dia kata ditindas. Aku memang tak harap Najib. Dia lebih Cina daripada Cina. PAS? MAcai...

....................
Reply To This Comment ...................
Antihipokrit
October 30, 2012 at 9:18 AM

YEEEHHH.. Kita dikatakakan membazir tenaga apabila pertikai SJKC mereka. Tetapi kalau diorg pertikai hak Melayu itu namanya globalisasi. Babi YAHUDI MALAYSIA ni.

....................
Reply To This Comment ...................
Antihipokrit
October 30, 2012 at 9:19 AM

Thai, Filipina dan Indonesia dah buktikan VERNAKULAR perosak negara.

....................
Reply To This Comment ...................
Antihipokrit
October 30, 2012 at 9:22 AM

Jenama 1Malaysia adalah jenama Najib dan bukan UMNO. UMNO kena humban Najib. atau pilihan lain Najib boleh tubuhkan parti lain mcm Onn Jaafar dulu. Tgk brp ramai Cina nak join dia.

....................
Reply To This Comment ...................
Antihipokrit
October 30, 2012 at 9:23 AM

Ya... Usahawan Ubat Kuat... Bersepah dlm Harakah dan Blog pro PR.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 1, 2012 at 2:13 AM

Sdra Antihipokrit, saya setuju dan terima dgn pembetulan anda 1M=najib.
najib presiden umno.parti lah yang kawal presiden.
maka umno yang ada 3.3 juta ahli, mengapa setuju ngan najib liberal vernakular human rites kelainan gajet ,dan menjahanam kan sistem pendikan kebangsaan. ?
banyak lah Din telah ulas, tapi umno selesas buar deeeeerrr.PRU 13 akan buktikan najib menjual agam sebab dia tak dapat belasah csl di mana csl menghina hudud.
arjuna waspada
changkat lobak.

Post a Comment