........... BALIK NEGARA CHINA la Kalau Tak Mahu Bercampur ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

BALIK NEGARA CHINA la Kalau Tak Mahu Bercampur !

Sunday, October 7, 201220comments

Dalam orang Melayu bertelagah tak habis2 tentang politik, orang Cina secara senyap2 BERPAKAT SATU SUARA berjuang untuk mempertahankan apa yang bagi mereka merupakan salah satu tiang utama masyarakat cina ( Sekolah Cina , NGO Cina - Hua Zhong dan Media Cina )

Ada dua artikel lama saya yang mungkin bagus dibaca semula kepada mereka yang mahu tahu lebih lanjut berkaitan isu ini -KLiK dan KLiK. Lihatlah betapa mereka sentiasa konsisten dan sepakat dalam memperjuangkan isu2 ini walaupun dari segi politik mereka juga terbahagi kepada tiga parti utama. Ketiga2nya memperjuangkan perkara yang sama dan berebut2 mahu menunjukkan parti merekalah yang LEBIH Cina dari yang lain. Yang untungnya kaum Cina ....

Berbeza dengan parti2 politik Melayu yang berebut2 untuk saling menjatuhkan satu sama lain..... Yang untungnya TETAP juga kaum Cina ....

Dari artikel The Star yang saya copy sepenuhnya dibawah, orang Cina berkumpul dalam satu simposium bagi menyuarakan pandangan mereka terhadap kesan Bluprin Pendidikan Negara yang baru diumumkan, terhadap Sekolah Cina. Menariknya ia dianjurkan oleh MCA !

Saya BUKAN anti kaum Cina tapi saya ANTI kepada PENGASINGAN RAKYAT MENGIKUT KAUM sepertimana yang dapat kita saksikan sebagai kesan daripada kewujudan Sekolah Cina. 

Contohnya seperti tuntuan mereka supaya Kelas Peralihan untuk murid2 yang lemah dalam Bahasa Kebangsaan dikekalkan di Sekolah Cina ........ tidakkah mereka sedar tujuan Kelas Peralihan itu BUKAN SEMATA2 KERANA PRESTASI AKADEMIK saja tapi ia juga membantu murid2 terbabit untuk mengalami Peralihan Sosial yakni berinteraksi dengan murid2 kaum lain, secara perlahan2.

Antara sifat murid sekolah yang yang lemah / gagal dalam Bahasa Kebangsaan adalah mereka tidak bercampur gaul dengan kawan dari kaum lain ! Tidakkah tuntutan mereka sepertinya TIDAK MAHU anak2 mereka berinteraksi dengan lebih berkesan dengan kaum lain ?

Kenapa mereka mahu membantah diadakan Kurikulum Bahasa Kebangsaan yang SAMA antara sekolah Cina dengan Sekolah Kebangsaan ?

Kenapa mereka menuntut bahasa pengantar resmi pihak pengurusan sekolah cina juga menggunakan Bahasa Cina ? 

APA NI ? Semuanya CINA, CINA CINA ? ? ? 

Saya jadi hilang mood nak teruskan ........ hanya satu ayat jer yang ada dalam kepala sekarang - 

Kalau mau semuanya diasingkan menjadi Cina, LEBIH BAIK LU BALIK NEGERI CHINA ! !

Keep Remove Classes in vernacular schools, Govt urged


KUALA LUMPUR: A gathering here supporting the growth of Chinese education wants the Government to retain Remove Classes in vernacular schools.

This was among the resolutions taken at the end of a symposium on the preliminary report of the Malaysia Education Blueprint 2013-2025 at Wisma MCA here yesterday.

Remove Classes are for those who fail to secure a minimum Grade C in the Bahasa Malaysia reading, comprehension and writing papers in the UPSR examination in primary schools.

One of the 11 strategies in the report is to abolish these classes.

More than 200 educationists, parents, students and the public turned up for the symposium, organised by the MCA education bureau, to voice their concerns on Chinese education in the country.

Participants also opposed the idea for Chinese vernacular schools to adopt the Bahasa Malaysia syllabus for Years Four to Six, used in national schools.

They also called on the Education Ministry to invest in teacher training to tackle the shortage.

Other suggestions included the use of Chinese as the language of administration in Chinese schools and increasing the number of Chinese independent schools to more than the current 60.

Datuk Seri Liow Tiong Lai, who opened the symposium, said: “Chinese education is here to stay.”

The MCA deputy president said that as long as MCA represented the Chinese community, it would ensure that the Chinese vernacular schools remained unchanged.

“Not only that, we plan to continually increase the performance of these schools,” he said.

“The Chinese education has always been an integral part of the education system.”

MCA education bureau chairman Datuk Dr Wee Ka Siong said the views gathered at the symposium would be submitted to the Government before the education roadmap is released in December.

He encouraged the public to give their feedback during the Education Ministry's open day, which began yesterday.

Two sessions kicked off in Kuala Lumpur and Penang. These will be followed in Johor Baru and Kota Baru (Oct 13), and Kuching and Kota Kinabalu (Oct 20).

The public can also provide their feedback on the Malaysian National Education Review Facebook page.

On another matter, Dr Wee said Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin had agreed to review the new assessment format for the History paper in the SPM examination next year.

Muhyiddin, who is also Education Minister, announced in 2010 that History would be a compulsory subject to pass the SPM examination from this year.  

Share this article :

+ comments + 20 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 7, 2012 at 1:44 PM

kbdhn mlyu ialh mreka tak thu nk bzakn antra kpntgn kaum mlyu n pltk

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 7, 2012 at 3:52 PM

Saya rasa Bapa Vernakular Malaysia kena bertegas kali ni. Sekarang dah tiba masanya supaya beliau berfikir sejenak apa untungnya yang beliau perolehi setelah jutaan peruntukan disalurkan ke sekolah-sekolah SJKC. Sedangkan pada masa yang sama, masih banyak lagi sekolah kebangsaan terutamanya di kawasan pedalaman yang dhaif dan memerlukan bantuan sepenuhnya dari kerajaan pusat.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 7, 2012 at 4:03 PM

pas x plak tempik assobiyyah.

setakat kutuk bangsa sendiri boleh la.

mereka semakin menebal jati diri walaupn melampau. melayu pula semakin liberal, semakin galak menjadi western.

kalau ini berterusan, agak2 akan menjadi singapura x? jgn bila dh jadi singapore baru nk memperkasakan bangsa dh terlambat. kerajaan dan pembangkang, anda berkongsi tanggungjawab ini.

ini tanah melayu, asal tpt org melayu, dalam perlembagaan semuanya adalah utk memperingati hakikat ini, yg mereka akur dan setuju ketika menerima kewarganegaraan. bahasa kebangsaan adalah BM, agama rasmi adalah islam. kalau ade apa2 yg perlu menonjol adalah ciri2 kemelayuan dlm negara ini, bukannya cina.

barangkali mereka lupa atau buat2 lupa atau ambil kesempatan, jgn tersilap tpt, ini bukan tanah besar cina, ini asalnya tanah melayu.

melayu hampa.

....................
Reply To This Comment ...................
October 7, 2012 at 4:19 PM

Pemimpin Melayu menjadikan bangsa dan agama untuk meraih kuasa politik manakala cina meraih kuasa untuk memperjuangkan bangsa dan agama.

....................
Reply To This Comment ...................
October 7, 2012 at 4:20 PM

Bagi Pas, Label Assobiyah HANYA untuk bangsa Melayu jer....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 7, 2012 at 4:51 PM

Sejak Merdeka yg banyak bagi muka kat Cina2 Tongsan adalah UMNO.Sejak PRU 2008 UMNO pun dah jadi MCA.
Malang bagi org Melayu kerana mereka tiada pilihan....harap2 Perkasa akan menjadi parti politik bagi org Melayu.

....................
Reply To This Comment ...................
mae
October 7, 2012 at 5:14 PM

Kesan kelemahan orang Melayu yang telah dilantik menjadi pemimpin.

....................
Reply To This Comment ...................
Pakcu Rantau Panjang
October 7, 2012 at 6:00 PM

Yang Pakcu nak kata bahawa kita orang Melayu semakin terhakis identiti dan kuasa di negara sendiri.Sering berlembut hinggakan kepala sendiri hampir dipijak "orang"
Takut untuk bertegas dan saling menjatuhkan sesama sendiri hingga kesempatan ini menyebabkan "orang" lain mula besar kepala dan membuat percaturan yang menyebabkan kita terpaksa angguk kepada mereka demi menjaga survival..???..

Inilah sikap yang perlu disedari dan diperbaiki sebelum kadok naik junjung dan menangis tak berlagu....walahualam

....................
Reply To This Comment ...................
October 7, 2012 at 6:11 PM

Perkasa? Hmmmmm... 2 tahun lepas saya akan setuju tapi sekarang?

....................
Reply To This Comment ...................
October 7, 2012 at 6:13 PM

Melayu terpaksa bergantung kepada sokongan cina untuk teruskan Ketuanan Melayu? Pelik bunyinya.. Tapi itulah kenyataannya

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 7, 2012 at 7:00 PM

betullah kata DT. dua perjuangan yang ketara bezanya. yang rugi pastinya bangsa MELAYU.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 7, 2012 at 7:10 PM

ikhlas saya menyatakan bahawa saya berasa amat marah dengan perjuangan kaum cina ini yang tidak langsung menampakkan perkongsian. segala apa yang diperjuangkan adalah untuk kepentingan bangsa cina itu sendiri. mereka jelas mengambil kesempatan diatas kemelut bangsa Melayu. mereka sudah nampak orang orang Melayu sudah tidak keruan. bagaimana pun, sementara tiada tempat yang hendak saya sandarkan, maka saya sangat sangat berharap kepada pemimpin pemimpin UMNO hentikanlah pergerakan kaum cina ini kerana takut takut Melayu akan menjadi hamba di tanah air sendiri.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 7, 2012 at 8:24 PM

Walaupun saya pro-BN, oleh kerana perjuangan bermati-matian "kecinaan" mereka inilah yang menyebabkan saya tidak akan mengundi MCA.


Laksa Johor

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 7, 2012 at 9:28 PM

kebaikan melayu hanya akan memakan diri dan anak cucunya...baru lebih sikit dar i50 tahun jadi 'tuan' di tanah sendiri dah besar kepala dan lupa diri..semuanya dah buang tebiat meroyan..ni lah akibat banyak makan benda 'haram' dan subahat..

....................
Reply To This Comment ...................
October 8, 2012 at 1:00 AM

Kenapa pemimpin2 cina yang ada tidak menekankan agenda NASIONAL? Menggalakkan kaum cina supaya lebih kerap berinteraksi, menggalakkan orang cina supaya mengutamakan bahasa Kebangsaan ?

Yang mereka tahu hanya cina, cina dan cina !

Umno dan Pas pula sama2 sokong perjuangan orang cina demi meraih undi merea ....

....................
Reply To This Comment ...................
October 8, 2012 at 1:01 AM

hmmmm ....undi protes ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 8, 2012 at 1:47 AM

Bro Din, ada perbedzaan diantara perhubungan China dengan Melayu Umno & Melayu Pas/ Pkr, walaupun tujuanya sama untuk memperolihi kuasa politik tetapi Melayu Umno masih lagi dapat mempertahankan hak2 keistimewaan Bumiputra malah hingga kehari ini masih lagi medendangkanya, walaupun bersama kaum China (MCA)tidak seperti Melayu Pas/Pkr, apabila menerima sedikit saja kuasa, mereka rasa terhutang budi kepada kaum China, lantas mengiyakan hasrat kesamarataan yang dicita-citakan olih kaum tersebut, malangnya kaum ini, peluang ekonomi dlm perniagaan, mereka tidak mahu berkongsi dgn kita.

Berbalik topik asal, kaum China memang terkenal dengan sifat perkauman, China tidak pernah ikhlas membuat perhubungan dgn kaum2 lain terutama orang Melayu kecuali ada keuntungan bagi pihak mereka, kaum China ini berperasan mereka lebih cerdik & hebat cukup berbangga terhadap bangsa mereka, pada hal bila kita betul2 bergaul dengan mereka ini, terserlah mereka tidak sepandai mana, mereka dilahirkan hanya untuk kerja2 jahat serta putar belit, jika mereka kuat & bijak Inggeris tidak akan menjajah Negara mereka dahulu, mereka patut berterima kasih pd Mat Salleh ini yang membawa mereka ke Tanah Melayu serta meletakan mereka dlm dunia perniagaan, jika kita dilahirkan pd tahun 1957 & kebawah kita bolih melihat orang china dahulu makan nasi moi, kandar najis, menjadi pelacur dihotel murahan seluruh tanah air, Majunya Singgapura & Hong Kong bukan idea mereka, semua diatas kepandaian orang putih, jadi x perlu melayan sangat kerenah China2 ini, mereka bukan lah bangsa yang hebat sangat, kita perlu mengikut prinsip mereka, bersatu menjaga kepentingan kita, itu saja yang perlu diikut.

....................
Reply To This Comment ...................
October 8, 2012 at 10:23 AM

komen yang bagus TerimaKasih !

....................
Reply To This Comment ...................
October 8, 2012 at 11:07 AM

Yer UMNO mungkin salah sebab bagi muka.Tapi apa plak peranan PAS & PKR..Anuar Ibrahim buat apa?? Jangankan nk memperjuangkan isu ini,tapi dijanjikan pulak BULAN&BINTANG pd puak cina ni..

PAS??Jgn harap la.Diaorg taknak jadi AASOBIYAH.PERKASA pon nmpk dah tak bertaring lagi.

....................
Reply To This Comment ...................
October 8, 2012 at 11:18 AM

Pas ? Mereka siap hantar pemimpin beri sokongan setiap kali dongzong berdemo ! Takbir lagi ...

Post a Comment