........... Apakah Melayu Akan Tewas Jika TIDAK Sokong Sekolah Cina ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Apakah Melayu Akan Tewas Jika TIDAK Sokong Sekolah Cina ?

Thursday, October 18, 201232comments

Saya masih berbulu dengan kenyataan terbaru Najib tadi mengenai sekolah cina. Satu perkara YANG PASTI kini - Najib sememangnya layak diberi anugerah Bapa Vernakular Malaysia. Najib BANGGA GILER dengan sumbangannya terhadap Sekolah Cina selama ini - Baca petikan2 Najib yang sempat saya petik dari beberapa artikel lama saya -


"Kita adalah satu-satunya negara di luar China yang mempunyai pendidikan Cina sebagai sebahagian daripada sistem pendidikan kebangsaan. Kita telah mengiktiraf pendidikan Cina di Malaysia, dan saya fikir ia adalah besar, mempunyai kepentingan yang besar. - 17 Oktober 2012



Beliau berkata dalam pendidikan misalnya, selain China, Malaysia merupakan satu-satunya negara di dunia yang membenarkan pengajian di sekolah dijalankan dalam bahasa Cina.

Najib turut menempelak Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang tidak pernah melakukan apa-apa pembelaan untuk pendidikan kaum Cina di negara ini ketika menjadi Menteri Pelajaran. -
9 Oktober 2012




Kerajaan tidak akan menghapuskan sistem sekolah jenis kebangsaan (SJK) di negara ini untuk menjamin pembangunan modal insan yang kreatif dan inovatif serta mampu menguasai lebih banyak bahasa selain Bahasa Kebangsaan.
 
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Malaysia merupakan satu-satunya negara di rantau Asia Tenggara yang masih mempertahankan sistem SJK dengan pendekatan yang cukup adil membabitkan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT).

“Di Malaysia sekolah jenis kebangsaan masih lagi diiktiraf dan terus dibantu oleh pihak kerajaan dan jika kita lihat negara jiran tetangga kita yang lain tidak lagi ada sekolah jenis kebangsaan walaupun ia pernah wujud suatu ketika dahulu di sebuah negara di selatan kita,” - 16 Januari 2011



.. semasa beliau menjadi menteri pelajaran, beliau mengambil tindakan berani dengan menggugurkan kuasa Menteri Pelajaran untuk menukar sekolah jenis kebangsaan kepada sekolah kebangsaan dan salah satu hasil positif daripada penukaran ini adalah meluaskan diversiti dalam sistem persekolahan Malaysia. - 25 September 2011



Sebagai contoh kata Najib, beliau berusaha mengubah akta berkaitan sekolah vernakular sewaktu menyandang jawatan Menteri Pendidikan bagi memastikan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil yang diamalkan terus sesuai dilaksanakan, sementara Anwar yang pernah memegang jawatan itu gagal berbuat demikian.

Dengan perubahan itu katanya, Malaysia merupakan satu-satunya negara di Asia Tenggara yang masih meneruskan sistem sekolah vernakular sehingga kini.

“Pada masa itu, sebelum saya ada seorang Menteri Pendidikan yang tidak mahu melakukannya (pindaan akta), tiada keberanian untuk melakukannya. - 2 Oktober 2011





Bila ditanya mengenai Sistem Satu Sekolah - Kita bukannya hidup didunia yang sempurna. Pemimpin dulu telah bersetuju mewujudkan Sekolah Vernakular. Kita tidak boleh hentikannya begitu saja tanpa menjadikannya satu isu perkauman. Sekarang sudah menjadi amat sukar untuk menghapuskannya ( sekolah vernakular )

( “We don’t live in an ideal world. Our forefathers have decided to allow vernacular schools. We cannot stop this now, without having a racial issue. It is very difficult to do away with this, now”. ) - 15 Oktober 2011


Bahkan, kita harus berbangga bahawa kita satu-satunya negara di dunia, membenarkan kewujudan sekolah jenis kebangsaan yang mengekalkan bahasa ibunda masing masing sebagai bahasa pengantar. - 5 Disember 2010


"Do not be blind to history and be an ingrate. We need to always be thankful to our forefathers through Perikatan (the Alliance, now Barisan Nasional) who had the foresight to agree to have different types of school system.

"Otherwise, we will not have this diverse system in the country - 28 Julai 2011


                                                       *******************


Nampak gayanya selagi Najib menjadi PM, selagi itulah sekolah cina ( dan melaluinya pengasingan murid2 mengikut kaum dan perlekehan Bahasa Kebangsaan ) akan diteruskan dan terbela.


Ramai kekawan yang beritahu saya, pastikan BN menang dulu .... lepas tu kita main isu satu sekolah pula. - Boleh pakai lagi ke pelan itu ?


Saya lihat pendirian pro Sekolah cina ini adalah PENDIRIAN NAJIB dan tidak semestinya merupakan pendirian Umno.

Soalan  utama saya - Tidak bolehkah kita hentam Najib tapi tetap sokong Umno ?



Juga ..... Tidak bolehkah kita SUARAKAN bantahan kita tapi waktu sama kita tetap sokong BN ? Dan mereka yang pro pembangkang yang sepandangan juga ambil pendekatan yang sama - bersuara dalam isu satu sekolah dan Bahasa Kebangsaan tapi waktu sama tetap menyokong PR ?


Pemimpin Melayu SEMUA sudah tidak ada TELOR ! Semua hanya pentingkan kuasa politik  semata-mata. Kepala SEMUA bodek cina, yang bawah pula bodek kepala. 

Apakah orang Melayu akan TEWAS jika tidak menyokong Sekolah Cina ? ?

 

Share this article :

+ comments + 32 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 17, 2012 at 8:56 PM

tgk skrg ni?...x ramai anak cina yg x reti bbhs melayu dgn baik....x mcm dulu...kemungkinan utk mewujudkan perpaduan sesama bangsa Melayu dan kaum2 lain akan menjadi lebih sukar dimasa akan datang...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 17, 2012 at 9:01 PM

kalau betul kenyataan ini memang tak patut..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 17, 2012 at 9:18 PM

Ini produk SJKC yg pastinya....

http://mimpi-senja.blogspot.com/2012/10/blog-sex-pelajar-malaysia-hadapi.html

Antihipokrit....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 17, 2012 at 9:20 PM

Produk SJKC tidak akan menghormati Melayu, Raja2, Islam, Polis... Bila mereka buat apa sahaja kesalahan minta maaf aja... Singapore yg Cina totok pun tau menghukum perkauman. Bila buat salah babi2 politik akan pertahankan at all cost.
Apa nak heran... Najib sendiri membela NAMAWEE haram jadah.

Antihipokrit

....................
Reply To This Comment ...................
tebing tinggi
October 17, 2012 at 9:23 PM

Melayu kena berkorban ,terutama melayu Parliment Pekan ,tidak mengapa UMNO kehilangan satu kerusi ,yang penting Najib tidak dudok diparlimen lagi.
Apa guna mewar-warkan satu Malaysia dalam pada masa yang sama mengalakan pendidekan dan pembangunan insan yang berbeda-beda dan secara terasing.
Apakah ini pembangunan 1 Malaysia yang sempurna ?.

....................
Reply To This Comment ...................
October 17, 2012 at 9:24 PM

hai bro din

melayu tak akan tewas pun kalau tak sokong sekolah cina, tapi melayu akan tewas sokong MCA GERAKAN atas dasar BN. bila bertanding ditempat melayu..

permainan politik ini telah lama saya baca, konon atas dasar "sama sama berjuang" maka kita lihat pulau pinang telah menjadi singapura dan bandar2 besar lain majoriti melayu kerusi diberikan kepada MCA

DSNR
sekolah cina india inilah punca mereka cakap bahasa melayu pun lintang pukang, segala kiasan, bidalan pun mereka tak reti. disitulah taliban cina wujud menjadi membenci memperlekehkan melayu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 17, 2012 at 10:02 PM

"Tidak bolehkah kita hentam Najib tapi tetap sokong Umno ?"

selagi semua melayu berjiwa taatkan pemimpin secara sembrono dan selagi darah feudalistik masih mengalir didalam tubuh badan semua melayu, maka amat sedih jika jawapannya ialah TIDAK..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 17, 2012 at 10:29 PM

Najib ni gamaknya suka tak terperi bila kaum Cina bertepuk sorak untuknya. Dia tak sedar yang orang melayulah yang menyebabkan dia berjaya duduk di kerusi PM. Kalau ikutkan mereka, sudah tentu lim anak beranak menjadi pilihan sebenar. Semakin Najib memberikan mereka kekuatan, semakin tidak relevanlah bangsa Melayu dalam menerajui negara ini.

....................
Reply To This Comment ...................
October 17, 2012 at 11:07 PM

TERBUKTI 1/3 saja produk sekolah cina yang fasih dalam bahasa Kebangsaan, 1/3 lagi tergagap2 dan 1/3 lagi HANCUR ! Yang fasih itu pun tidak dinyatakan tahapnya, mungkin sekadar bahasa pasar ... mungkin saja.

Dan keadaan SEMAKIN TERUK dengan pelbagai tuntutan dongzong yang disokong oleh SEMUA parti politik cina, yang mahu semuanya dicinakan.

Dan Najib bercakap tentang perpaduan ? ? ?

....................
Reply To This Comment ...................
October 17, 2012 at 11:08 PM

Tun Mahathir sendiri mempertikaikan keikhlasan 1Malaysia bila masuk bab sekolah

....................
Reply To This Comment ...................
October 17, 2012 at 11:09 PM

saya tidak mahu sentuh bab pilihan parti politik sebab SEMUA pun sama. Cuba kita tolak tepi politik dalam hal ini.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 17, 2012 at 11:54 PM

Najib,Pahang,Saifudin,Pahang,Lynas,Pahang,TS Pheim Pahang,Sekolah Baru Cina Juga di Pahang adalah akibat dan kesan dari ideologi 1M new politiks yang berasas kan liberalisma terbukaaan kelainan engage high income nation gajet tweeter roadshow MUFC bapak vernakular dan kedai restoran menu 1M dan semua jenis 1M yang di asaskan najib.

Olih yang demikian tiada siapa di antara 3 juta ahli umno (yang antara nya,400,000 ahli tidak mendaftar sebagai pengundi) yang masih lagi ada telor sebab dah ramai dah buka gerai telor setengah masak.

Parti lawan BN dan UMNO amat selesa,tak perlu kerja kuat untuk PRU13.

Kemungkinan najib menang di pekan adalah besar,tapi memegang jawatan ketua pembankang parlimen.Najib telah menjual dasar pendidikkan negara di atas kepetingan politik dan hasrat nak satu penggal lagi jadi PM.

Orang Melayu sama ada sudah selesa,sudah kaya, sudah dapat FVHB GLC, dah dapat 500rm,dah dapat Kedai rakyat, dah bangga meberi wang dan imbuhan yang amat tinggi kpd pemenang medal di Olimpik, hairah dengan SUKMA,belia gagirah dapat diskaun 200rm beli gajet, dapat makan amat mewah di kedai makan up market dapat pergi melancung dan juga beli barangan Industri Perkahwinan di Cina, akan lihat lihat kejayaan mereka tersebut ala gangnam, adalah kerana janji di tunai dan akan sokong najib.
PRU 13 akan meranjat najib.

arjuna waspada
changkat lobak.
ada lesen besar 1M.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 17, 2012 at 11:58 PM

ada kah ianya tak betul? ini bukan main main, ini betul ........ alaaaaaaa. ini bukan cubaan, ini betul betul ...........

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 18, 2012 at 12:00 AM

Saya rasa Najib sudah hilang pedoman didalam perjuangan. Mungkin kerana syok sendiri dan berbangga merasakan dirinya sudah semakin popular. Najib mungkin terleka bahawa dirinya adalah pemimpin Melayu yang diharapkan untuk membawa bangsanya lebih kehadapan. Najib juga mungkin terlupa bahawa bangsa Melayu yang dipimpinya sudah behenti menapak dan tidak lagi mengikutinya memperjuangkan bangsa Cina. Mungkin juga Najib begitu yakin bahawa beliau akan mendapat sokongan padu dari bangsa Cina apabila melayani permintaan mereka itu. Najib sedang terlena dan dibuai mimpi bahawa beliau dianggap wira bagi semua bangsa. Najib tidak sedar bahawa jika berterusan beliau memberikan ruang dan peluang kepada bangsa Cina, rakyat dinegara ini tidak mungkin dapat disatukan. Semangat perkauman akan mula menebal kepada semua bangsa. Satu Malaysia tidak mungkin dapat dibuktikan, dan kalau ada pun perhimpunan semua kaum semasa beliau membuat lawatan, itu hanyalah satu gimik.

Satu sahaja saya harapkan agar Najib berhenti menggunakan perkataan KITA didalam memperjuangkan bangsa Cina. Saya yakin, bukan hanya saya, malah ramai lagi orang Melayu tidak menyokong keputusan beliau melayani kerenah kaum Cina dan tidak merasa bangga “Malaysia satu-satunya negara di dunia, membenarkan kewujudan sekolah jenis kebangsaan yang mengekalkan bahasa ibunda masing masing sebagai bahasa pengantar. - 5 Disember 2010”.

Sebagai seorang yang berbangsa Melayu, Najib sepatutnya faham akan tabi’e semula jadi orang Melayu. Mereka akan bertindak setelah tertekan dan jika ini berlaku padah yang sedang menantikan. Beliau mengatakan Anuar tidak berani berbuat apa apa untuk kaum Cina semasa Anuar menjadi Menteri Pelajaran. Dalam perkara ini saya sokong Anuar kerana telah dapat melihat padahnya kiranya bangsa ini dilayan.

Usahlah Najib membodek bangsa yang tidak mengenang budi dan melupakan sejarah. Najib akan kecewa dan menyebabkan bangsa Melayu derita. Bangsa melayu akan tewas jika Najib berterusan membela dan menyokong SRJKC.

....................
Reply To This Comment ...................
October 18, 2012 at 12:20 AM

Najib berhenti gunakan gantinama KITA - Satu point yang akan saya gunakan nanti :) Ya, SIAPA KITA itu ? Najib dan .....?

....................
Reply To This Comment ...................
October 18, 2012 at 12:23 AM

Jarang sekali dengar Najib bercakap tentang Hak, perjuangan dan survival bangsa Melayu ....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 18, 2012 at 8:19 AM

Najib kata dia sedang pertimbangkan 8 tuntutan DZ. Lepas ni takde dah guru Melayu dan India di SJKC. 100% RASIS. Butuh lah Najib.
Buat aku bertambah meluatdah dkt dgn GE 13. Dia kata forefather dulu bersetuju utk ada SJKC. Itu sementara shj. Penyata Razak, Laporan Barnes pun kata mesti kena 1 sekolah aja selepas merdeka utk perpaduan.

Antihipokrit

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 18, 2012 at 8:22 AM

AKTA yang bertentangan dgn PERLEMBAGAAN adalah Null and Void.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 18, 2012 at 8:33 AM

Saya teringat ketika zaman TDM dulu... Cina2 nih suma tunduk hormat! Kit Siyal dgn Kapala Pusing takdak criter punyer. Org mcm NAMAWEE kalu hidup pd zaman TDM dah lama masuk ISA! Tapi zaman najib siap jadi pengarah pilem! Hina agama, bangsa dan negara tak mengapa, janji jgn hina najib! Begitu tinggi kedudukan Ah Jib Gor nih!

Apa pun, kalu anda hendak berbuat sesuatu yg bodoh di Malaysia ketika pemerintahan najib ini, pastikan anda berbangsa CINA terlebih dahulu!!! Nazri, Hisham, Muydin, Rais Yatim, Saipudin dan Ah Jib Gore sedia membantu!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 18, 2012 at 8:43 AM

Ini-lah kesilapan amat besar yang Najib lakukan.

....................
Reply To This Comment ...................
October 18, 2012 at 9:02 AM

Apakah Najib sedar atau tidak yang ramai orang Melayu MELUAT dengan sikapnya yang terlampau bodek cina ?

Saya rasa dia tahu...... tapi dia juga tahu kita tidak punya alternatif lain sebab itu Najib tak kisah.

Hmmmm ..... hold that thought, kita akan sambung lagi cerita ni tak lama lagi...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 18, 2012 at 9:15 AM

Hati2 nk main isu ni din.tkt nnt org mlayu boikot Bn g undi aljuburi th 1000 x Lbh teruk.pru 2008 mcm nila duluu.org mlayu ni kalau dh marah tk pk apa dah....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 18, 2012 at 9:15 AM

Yang lain aku malas nak ulas sangat tapi bab statement ni:

"Kita bukannya hidup didunia yang sempurna. Pemimpin dulu telah bersetuju mewujudkan Sekolah Vernakular. Kita tidak boleh hentikannya begitu saja tanpa menjadikannya satu isu perkauman. Sekarang sudah menjadi amat sukar untuk menghapuskannya ( sekolah vernakular )"

Pemimpin dulu bersetuju wujudkan ISA tapi kenapa sekarang dia boleh je mansuhkan? tak sukar pun. banyak lagi la kalau nak tulis


-gapodio-

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 18, 2012 at 10:46 AM

Yang mana tak puas hati, buatlah sesuatu di parlimen pekan untuk realisasikan kita untuk kembali memertabatkan maruah bangsa... ayoh kita boleh mulakan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 18, 2012 at 10:55 AM

sungguh kesal saya dgn TS Najib.. sungguh sungguh kesal... apa nak buat sekarang? nak undi PR? tak mungkin.. nak undi BN.. benci pada sikap bacul para pak menteri termasuk si ketua...


TAK PAYAH MENGUNDILAH KOTTTTT!!!!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 18, 2012 at 1:42 PM

kalu ah jib gor cakap hak, perjuangan, survival melayu, lu mau dia mampus ka. nanti penyokong dia 1malaysia kata dia rasis. biar mati melayu, jangan mati undi cina.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 18, 2012 at 1:53 PM

Hahaha.. Bapak dia sendiri kata VERNAKULAR PERLU DIHAPUSKAN.. Anak derhaka..

....................
Reply To This Comment ...................
October 18, 2012 at 3:55 PM

Kita kasi menang sama itu BN dulu.Lepas pru siaplah kau najib.Pemimpin macam ni tak fikir masa depan perpaduan negara pun.Agak2nya 99% orang politik memang macam ni.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2012 at 5:36 PM

bro...ko agak2 kalau tukar najib dgn PM lain, akan berubah ke? sama jugak laa....diorg ni semua politician la. baik ko banyakkan artikel psl pembangkang...artikel ko pun byk yang menghentam kerajaan daripada pembangkang aku tgk

....................
Reply To This Comment ...................
October 19, 2012 at 6:35 PM

seperti yang saya katakan, artikel seperti isu sekolah cina ini berkaitan Najib bukannya kerajaan. Saya hentam Najib BUKAN hentam BN. Saya nak BN menang tapi saya tak kisah kalau Najib kalah. Cuba fahami maksudnya.

Saya percaya jika suara Melayu kuat dan lantang, SEMUA pemimpin tak kira BN atau PR akan lebih beri perhatian.

....................
Reply To This Comment ...................
Joe
October 21, 2012 at 10:19 AM

Kenapa mesti dipanggil Sekolah Jenis 'KEBANGSAAN'? Bukan ke KEBANGSAAN bermaksud kenegaraan? Apa bahasa kebangsaan kita?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 29, 2012 at 4:23 PM

hentam najib tapi bukan hentam kerajaan, tapi ko rasa effect dia pada najib ke kerajaan?? tulis blog politik, kena la reti berpolitik. kalau bukan najib, siapa? bagi satu nama yg ko rasa 100% perjuangkan melayu dan islam. ada? last2 skali org pilih anwar, siapa yg rugi?

Post a Comment