........... Sketsa Pagi - Mencari Pulau Idaman | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Sketsa Pagi - Mencari Pulau Idaman

Thursday, September 13, 201210comments

Sebuah sketsa yang dikirim oleh seorang pengomen bernama Anonymous, Bin dia tak sebut, di artikel sebelum ini. Suka saya berkongsi dengan pembaca di pagi ini sebelum kerja menggosip sebenar bermula hehehe .... oya, ayat yang 'kona baring' tu saya tambah.

Cerita mengisahkan perjalanan sekumpulan  manusia didalam satu kapal mencari Pulau Idaman..
 

Dlm kapal tu ada 3 group. Setiap group mempunyai ahli kumpulan masing2. Group1 diketuai oleh mat jenin, group2 diketuai oleh apek tua dan group3 diketuai oleh pak lebai. Mat jenin telah melantik dirinya sendiri sbg kapten kapal.


 
Semasa kapal tu berada di tengah2 lautan, tiba2 laut bergelora dan menyebabkan kapal terhuyung-hayang dibadai ombak ganas. Memandangkan kapal tersebut terlebih muatan, ianya berisiko tinggi utk karam.

Maka, kapten kapal pun bertanya kpd anak2 buahnya. Siapa yg sanggup dikorbankan? Tiba2 ahli2 dari group pak lebai berebut2 menawarkan diri. Mereka berkata, "kami sanggup mengorbankan diri demi jihad menuju pulau impian." Selepas menyatakan kesanggupan mereka mengorbankan diri, maka seorg demi seorg terus terjun ke laut. Sehingga tinggallah pak lebai seorg diri.



( TAKBIIIIIILLLL ! ....... Jerit apek tua tu setiap kali seorang terjun kedalam laut 
  TAKBIIiiiiiiiirrrrrrrr ....... sahut sipenerjun sambil hilang ditelan ombak )


Selepas itu, kapal pun kembali stabil. Saat kegembiraan mereka nampaknya tidak lama kerana tiba2 angin bertiup kencang. Kapal tersebut bergoyang-goyang ditiup angin.

Maka, sekali lagi kapten kapal bertanya, "kali ini siapa yg sanggup korbankan diri sendiri". Tiba2 ahli2 dari kumpulannya sendiri menyahut,"kami sanggup". Kemudian mereka terus terjun ke laut mengorbankan diri sendiri.



( LEFOMASI ! ! teriak apek tua itu setiap kali seorang terjun keluar .....
   Reformasiiiiiiiiiiiiiiinnn ..... sahut sipenerjun .... erk ! yang nnnnn itu mungkin merujuk kepada rasa air laut )

Kapal pun kembali menjadi sedia kala dan mul belayar dgn tenang. Sehingga tiba di suatu kawasan perairan yg penuh dgn jerung ganas. Jerung2 itu melanggar kapal itu dan menyebabkan kapal berada dlm keadaaan yg bahaya. Jerung2 itu memerlukan seorg manusia sbg korban sebgai syarat utk melepaskan kapal itu.

Oleh itu, pak lebai menawarkan diri demi menyelamatkan kapal itu. Atas dasar jihad, pak lebai pun terus terjun dari kapal tu. Selepas menerima habuannya, jerung2 itu pun melepaskan kapal itu utk meneruskan pelayarannya.


( Seperginya aku ini, kamu teruskan perjuangan kami ! pesan pak lebai itu sebelum terjun.....
  HULUD ! HULUD ! HULUD ! teriak apek tua bersama orang2nya ... )

Selepas sebulan belayar akhirnya kapal tersebut telah semakin hampir dgn pulau impian. Hanya dlm jarak kira2 10km sahaja. Di pulau itu memang menjadi idaman semua kapal kerana di situlah terletaknya harta karun yg melimpah ruah.

Oleh kerana ketamakan telah menguasai apek tua dan gengnya terhadap harta tersebut, mereka merancang supaya mat jenin merangkap kapten kapal tidak mendapat bahagiannya. Tiba2 mereka mendapat satu akal. Mereka terus mengikat kapten kapal dan ramai2 menghumbankannya ke dlm laut. Maka mati lemaslah kapten kapal tersebut. Akhirnya, apek tua melantik dirinya sendiri sebagai kapten kapal dan terus melantik dirinya sebgai ketua kampung pulau impian.

Begitulah kisahnya........

Share this article :

+ comments + 10 comments

....................
Reply To This Comment ...................
September 13, 2012 at 8:58 AM

Yeahh saya dulu komen...
sketsa ni mungkin diceritakan kembali oleh org2 apek yang terselamat tu, tapi mungkin (pasti) si apek tu telah menokok kurangkan cerita ini, sepatutnya banyak lagi peristiwa perbalahan ketiga2 group ni yang patut diceritakan, biasalah puak2 apek ni suka memadam sejarah dan mengubahnya mengikut selera mereka.
apapun syabas din.. buah tangan mu memang klassss!!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 13, 2012 at 9:18 AM

semua jeritan semangat dimulakan oleh apek tua ? vely smart apek hahaha

....................
Reply To This Comment ...................
September 13, 2012 at 9:23 AM

you oso veli shalp mind hehehe

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 13, 2012 at 9:34 AM

INI BUKAN SKETSA..INI KISAH BENAR. SEBAB MEMANG PUAK PAK LEBAI TU BODDOW. PUAK MAT JENIN BANGANG..PUAK APEK TUA TAMAK TAK SEDAR DIRI..NAH KAN...KISAH ITU ADA DI SEKELILING KITA SEKARANG NI..KISAH BENAR TUUUUUU..HEHEHE

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 13, 2012 at 12:20 PM

mmg tersengih bila baca sketsa ni.. cerita realiti, cuma saya berharap ending kisah ini tidak jadi kenyataan, kerana pulau impian itu sudah berpenghuni dan ada pemimpin/ ketua kampungnya.

penduduk asal pulau impian kena berhati-hati, krn jika apek tua yg jadi ketua kampung, alamatnya semua penduduk asal pulau impian disishkan, atau kena terjun laut.....nnt penduduk asal pulau impian nk buat kapal, belayar dan cari pulau impian lain?? tetapi...adakah sama pulau itu dgn pulau impian????

anon10

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 13, 2012 at 12:25 PM

cerita asal & edit memang klass...i like

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 13, 2012 at 2:26 PM

Pulau impian 1 kat hujung sana nun, telah dikuasai dan penduduk asalnya jadi kelas bawahan dan ada yang jadi pelarian di pulau impian 2, tapi suka berfikir macam duduk kat pulau impian 1 dan mengharapkan menjadi tuan di pulau impian 2

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 13, 2012 at 4:52 PM

Kalau tak faham lagi "moral of the story" tak tahu lah nak cakap macammana lagi. Kena pegi berguru dengan ustazah Abby kot...

akuantiPAKATAN.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 13, 2012 at 6:37 PM

huhu...tragisnya Din..cuma apek tua tu sememangnya hati budi dia serta keturunan dia dah satu dunia tau tapi malangnya ada jugak lebai2 malang yang bodoh tak boleh diajar dan pandai tak boleh diikut tetap jugak berharap untuk 'menumpang kasih' dengan apek tongsan tersebut...sungguh sedih dan hiba hati ini...

....................
Reply To This Comment ...................
September 13, 2012 at 9:27 PM

Terimakasih anon 10, akuantiPAKATAN dan anons diatas komen anda. Agak sibuk sikit hari ni, tak sempat nak balas. Saya ada artikel gempak selepas yang ini, apakata luahkan pandangan anda disana.... mengenai Ketua Mat Jenin diatas.

Post a Comment