........... PANAS ! Isu Lambang Keris Mentakab - Apa Pandangan Anda ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

PANAS ! Isu Lambang Keris Mentakab - Apa Pandangan Anda ?

Friday, September 7, 201226comments

Harakah ada menyiarkan satu artikel menarik untuk sama2 kita berikan pandangan. Ia mengenai - 

Penduduk berbangsa Cina di Mentakab dekat sini, merasa resah dan tersinggung dengan tindakan Majlis Perbandaran Temerloh (MPT) yang meletakkan replika keris di tiang-tiang lampu sepanjang jalan utama dan kawasan perumahan di bandar ini sejak dua bulan lalu.


- Seorang penduduk Tan Siew Leong, 35, ketika ditemui berkata benda yang tajam dalam kepercayaan orang Cina atau Feng Shui, adalah tidak baik apa lagi dihalakan tepat ke arah rumah penduduk.

“Mungkin dalam tradisi orang Melayu perkara seperti ini tidak mengapa tetapi bagi orang Cina, terutama yang sudah berusia, itu menimbulkan persepsi yang negatif, tidak baik malah sebagai ancaman.

- “Perkara ini sangat sensitif kepada kami yang berketurunan Cina. Tujuan diletakkan replika keris pada tiang lampu jalan itu masih belum terjawab.

“Jika tidak ada sebab yang penting, kami gesa supaya replika keris itu diturunkan segera,” 

- Dalam pada itu, Pengarah Majlis Tindakan Dun (MTD) PAS Mentakab Norazmi Abdul Majid, turut mengecam tindakan menggantung keris itu.

Katanya, ada pelbagai andaian dengan menggantung keris tidak bersarung seperti lambang Umno itu seolah-olah “mengugut” penduduk.

Tambahnya jika benar, nampaknya Umno masih tidak serik-serik dengan isu keris ini di mana BN kehilangan undi Cina pada pilihan raya umum yang lalu kerana dikaitkan Ketua Pemuda parti itu mencabut dan mencium keris dalam perhinpunan agungnya.

Share this article :

+ comments + 26 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 7, 2012 at 11:53 PM

So? Mulai sekarang, apa2 saja berkenaan keris adalah dilarang, bukan begitu? Peduli apa, ini kan bumi Melayu? Keris adalah senjata dan lambang orang2 Melayu! Pada pendapat saya, adalah lebih molek lagi kerajaan bina tugu gergasi keris2 Melayu ini disetiap sempadan negeri2 diseluruh negara. Just untuk memperingatkan kepada mereka bahawa jangan sesekali lupa bahawa negara ini nenek moyang orang2 Melayu yang punya. Darah pahlawan melayu telah tumpah diserata pelusuk negara ini. Jangan pulak nak memandai2 suruh kita buang itu buang ini. Yang perlu dibuang adalah sikap lupa diri, lupa daratan dan tidak tahu mengenang budi mereka itu. Or... buang saja mereka2 ke tengah laut.... yang degil2 tu..!

....................
Reply To This Comment ...................
September 8, 2012 at 12:01 AM

I LIKE. ..

Orang Pas dah memang akan bersikap APOLOGETIK, kan? Orang Pas tak mahu komen?

....................
Reply To This Comment ...................
September 8, 2012 at 12:04 AM

Oya, pemimpin Umno pula macamana, ni dah dekat Pilihanraya ni?

Orang Umno mungkin akan pertahankan tapi saya tanya PEMIMPIN Umno.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 8, 2012 at 12:40 AM

Setuju btul dgn comment bertarikh 7hb September 2012 @ 1153pm tuh. Ingat lh.. Kalau x da Tunku Abdul Rahman, Malaysia neh x merdeka. Tungku Abdul Rahman tuh berbangsa apa? Jgn disebabkan keris tuh, nk d jadikan isu! Skrg semua benda n perkara nk dipolitikkan. Yg bodoh sgt PAS neh nk mempertahankan si cina tuh apahal laa plk? Dh bodoh sgt tunduk dgn kaum cina! Tak kan lh PAS neh mempercayai kepercayaan kaum cina plk? Mana letaknya kepercayaan org2 PAS neh kpd ALLAH S.W.T. Nasib n perjalanan hidup seseorang itu memang dh ditakdirkan. Kita neh hanya lh pelakonnya sahaja. Aku rasa x semua dh kaum cina neh masih mempercayai kepercayaan yg nenek moyang mereka amalkan. Sekarang semua main langgar. Dunia dh moden lh katakan. So x yah nk kecoh2 hal keris tuh.. X kn org melayu jer nk menghormati org cina.. Fikir2 dan renung2 kn dan selamat beramal..

....................
Reply To This Comment ...................
September 8, 2012 at 12:45 AM

Salam Abe Ding,

Tak la heran sbb last weekend saya antar my nephew register Uni Msia Pahang cawangan Pekan, all the way replika keris ni ada di setiap tiang lampu tp bersarung la. Na buat camner kan, Pahang ni kan kira kawasan Najib so buat per nak bising. Tiap2 negeri kan ada replika2 mcm ni ie ada replika Al-Quran,replika ikan Marlin, replika botol beer kuikuikui

....................
Reply To This Comment ...................
September 8, 2012 at 12:46 AM

Apa kata pejuang Melayu kita Haji Hadi ek ?

....................
Reply To This Comment ...................
September 8, 2012 at 12:48 AM

Ni sapa yang cabut sarung ia kat Mentakab ni ! ?

....................
Reply To This Comment ...................
September 8, 2012 at 12:53 AM

Mesti budak2 UMNO sendir x pun budak2 PERKASA hahahahahaha ala dia org ni byk bunyik la. Abis, dia org nyre replika Tuhan yg besar2 tu, ada kita kesah. Kita just tgk then faham sendiri sbb tu Tuhan dia. Yg ni cuma replika keris jer kot. Apa ada hal. Toleransi jer la apek....Kecoh ar....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 8, 2012 at 12:54 AM

hebat sungguh pandangan saudara tu. kalaulah ada lebih ramai lagi orang orang Melayu yang bersikap saperti saudara Anon bukan kah baik. harap harapkan suara sebegini kana lebih banyak lagi berkumandang. selagi suara suara sebegini tidak didendangkan, orang orang Melayu akan sentiasa dianggap bacol. syabas!! saudara dan inilah yang dinamakan ketulinan Melayu.

bukan lagi masanya untuk kita layankan sensitiviti kaum yang ini. nak dedat PRU, masa itulah mereka mereka ini sebok dengan kerenah tak boleh mereka. apa hal pula disatu ketika dulu kaum ini juga yang mintak supaya tidak didengarkan azan menerusi pembesar suara dimasjid masjik yang setelah kian tahun kita melakukanya. apa cerita pulak kaum ini juga yang mencabar hak keistimewaan orang orang Melayu. macamana pula kaum ini yang meminta kerajaan mengkebangsaankan bahasa ibunda mereka.

tak usah dilayan lagi. asyik kita orang melayu sahaja yang beransur untuk kepentingan mereka ini. just put a stop to these nonsence. enough is enough. sekarang inilah masanya untuk orang orang Melayu bangun dan pertahankan segala hak keistimewaan kita. keris adalah lambang kepahlawanan kita. ada kah mesti kita mengalah dan menggadaikan lambang kepahlawanan kita untuk menjaga hati kaum ini?

....................
Reply To This Comment ...................
September 8, 2012 at 12:54 AM

saya sokong

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 8, 2012 at 12:55 AM

kita replika pisyol ke senapang ke....keris tak leh lawan punya.......

....................
Reply To This Comment ...................
September 8, 2012 at 12:56 AM

saya sokong dengan saudara AnonymousSeptember 7, 2012 11:53 PM

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 8, 2012 at 12:56 AM

keris tu dah panas dan tak berkehendakkan sarung kot

....................
Reply To This Comment ...................
September 8, 2012 at 1:08 AM

Ya... kenapa TOLERANSI sentiasa dituntut dari orang Melayu saja ? Bukankah ada tolak dan ada ansurnya, ni asyik Melayu je yang ansur.....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 8, 2012 at 1:08 AM

Mentakab memang ada perkampungan khas untuk orang cina. Kira mcm kampung diaorg la. Mereka masih kuat dengan kepercayaan dan amalan nenek moyang mereka. Oleh itu, tidak hairanlah mereka menganggap seolah2 keris itu memberi ancaman kepada mereka.

Sekarang saya ingin bertanya, salahkah keris ditelanjangkan. Orang melayu akan dianggap janggal jika hanya mencium sarung keris semata2. Keris melayu tidak akan mengancam orang cina yang menjadi penduduk tetap di negara ini. Tapi kita berbangga kerana keris melayu ini pernah menumbangkan penjajah dan musuh negara suatu ketika dulu.

Sebagai seorg pengamal pencak silat, saya bangga memegang keris kebanggaan org melayu ini. Keris bukannya 'racist' tapi adalah lambang bangsa melayu itu sendiri. Saya tak boleh bersabar lagi. Sampai bila kita harus bertolak ansur semata2 kerana undi atau demi tahaluf siyasi ala pas-dap.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 8, 2012 at 1:38 AM

jgn terpedaya dgn loyar burok puak2 bodoh pembangkang tu..dh takde idea bernas dah...kebnyaknnya merapu macm org gila talak.keris melayu pun jd isu....kekalkan....jgn layan org gila puak2 PR tu....

....................
Reply To This Comment ...................
September 8, 2012 at 3:08 AM

WEEHHH...PEDULI APE NYER....BUAT JER APA YG KITA SUKE...NEGARA KITE....NEGERI KITE...TANAH TUMPAH DARAH KU....NII DUK NOK BERAMBI AMAT APA DIA ORG SEMUA KATE...IKUT KOI LAA...XSUKE....WEHH BERAMBUS LAA KE MANE2 YG KONON NYA BEBAS NGAT...TOK SOH LAA DUDUK D NEGARA NII....BANYOK HAL LAA SANGAT GAMPANG2 NII....BALIK2 LU...BALIK2 LU NYER HAL JER...GUA PUNYA APA HAL...??
MINTAK...CUKUP2 LAA BAGI MUKA KT SAPE2 YG X SEDOR DIRI...DPT HIDUP MEWAH DL NEGARA INI...!!!!! ENTOH MENDE LAGI YG XCUKUP NYERR...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 8, 2012 at 4:28 AM

bolehtak keris itu ditegakkan yakni bukan melintang? bukan apa takut tiang rebah ditiup angin,bahagian yang tajam kalau terkena swsuatu, boleh tembus.

apapun beritahu apek, geng shui, kalau tak silap bukanlah kepercayaan berkaitan agama

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 8, 2012 at 6:55 AM

SUKAHATI KITA ORANG MELAYU LAH NAK LETAK APA KAT DALAM TANAHAIR KITA!! BERAPA BANYAK MAU KASI MUKA DAA! KITAORG TAK BISING PASAL LU ORG PUNYA BISNESS LU ORG PUNYA SEKOLAH LU ORG PUNYA LADANG BABI DAH KIRA OK LAA! LAGI MAU CONCENG KAA. LU ORG BANYAK BISING HA ITU INI MELAYU TAK BOLEH BIKIN HA, SIKIT HARI LAGI KITA ORG HILANG SABAR HA, LU ORG BOLEH NAIK TONGKANG BALIK NEGERI WOO!

BELUM DUDUK PUTRAJAYA SUDAH BANYAK BISING OO SUDAH DUDUK KALAU ITU ORG MELAYU SAMA MELAYU PUNYA KUBUR LU ORG MAU KASI HAPUS OO. ITU PENANG SUDAH JADI OO. SAYA BANYAK PANAS HATI OO DENGAR ITU PENANG PUNYA CERITA.

SAYA PUNYA KERIS SUDAH KASI ASAP JUGA! SIKIT HARI SAJA LAGI

....................
Reply To This Comment ...................
September 8, 2012 at 7:01 AM

http://semangkukcawan.blogspot.com/2012/09/tak-akan-melayu-hilang-di-dunia.html

....................
Reply To This Comment ...................
September 8, 2012 at 8:07 AM

sukanya hati pagi ni, online jer baca komen2 anda semua :))

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 8, 2012 at 8:33 AM

salam,

selepas 16 September 1963 tertubuhnya Malaysia, rakyat Malaysia dah lupa negara asal mereka. Bila kita merdeka pada 31 Ogos 1957, negara kita pada waktu itu diberi nama Persekutuan Tanah Melayu. BILA dah tukar nama, semua orang melayu dah mula nak jadi Malaysia. mereka dah lupa Tanah Melayu. Asyik dengan Malaysia. Bila Malaysia, sekarang ni kena ikut la cakap ah jib gor (tukar juga, undi punya pasal). tapi bila dah guna nama tu, pemimpin kita tu melayu ke atau malaysia?

tapi kalu majlis perbandaran mentakab tukar lampu tu pasal ikut arahan .... undi punya pasal, aku pun nak tukar jati diri la, tak mau jadi melayu dah pasal bila jer melayu, kena jadi hamba, ikut cakap orang bila kena sergah lari lintang pukang. nak jadi hang jebat la pulak.

....................
Reply To This Comment ...................
September 8, 2012 at 8:43 AM

Kita tunggu perkembangan selanjutnya ... saya pun nak tahu juga apakah keris2 itu bakal digugurkan atau tidak, dan jika iya, atas alasan apa.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 8, 2012 at 12:15 PM

Jangan lupa yang berjuta juta RM dah diperuntukkan untuk naikkan "keris" tu!!!!

Kalau terpaksa dibuang semata mata kerana insecurity and kepecayaan tahyul segilintir kaum (baca : CINA) dinegara ini, alangkah malangnya...duit siapa kah yang akan di bazir? duit rakyat bukan???

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 8, 2012 at 3:16 PM

alah kalau majlis turunkan keris tu belom tentu dorg undi BN..

dan yang paling BODOH PAS ikut je.. patut ko terangkanlah kebaikan islam kat cino cino babi ni... kalau anut islam, pengsui karut marut mcm tu xkan ada

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 9, 2012 at 1:54 AM

Adakah yang dapat tender buat lampu jalan dengan replika keris tu cina juga? Kalau cina yang buat, memang tak patut nak bising.

Post a Comment