........... Masjid AlHusin Yang Jemput Anwar Beri Tazkirah ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Masjid AlHusin Yang Jemput Anwar Beri Tazkirah ?

Wednesday, September 5, 201221comments

Sinar semalam ada menyiarkan satu artikel kecil berkaitan isu Masjid Al Husin -



Diharap pihak masjid AlHusin dapat memberi penjelasan mengenai dakwaan diatas supaya kita dapat gambaran yang lebih jelas duduk perkara sebenar.

Agak menghairankan kenapa Anwar yang menjadi penceramah pilihan AJK Masjid untuk menyampaikan tazkirah. Atas kriteria apa Anwar layak untuk bercakap mengenai Agama dan Pembangunan Ummah ? 

Pasti ada surat jemputannya ... bukan apa, nak tahu juga bagaimana bunyinya surat jemputan kepada seorang ahli politik untuk menyampaikan ceramah agama tanpa menyelitkan unsur politik ..

Berapa banyakkah masjid lain yang menjemput Anwar untuk memberi ceramah / tazkirah ?

Share this article :

+ comments + 21 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 5, 2012 at 11:36 PM

Anwar hanya dikatan tidak layak oleh penyokong umno yg semakin terdesak menjelang pru, ttp tidak bg penyokong pr kerana beliau adalah bekas tpm dan mempercayai segala tuduhan keatas anwar adlah konspirasi umno.disebabkan sokongan yg semakin meningkat, umno mula menggunakan pendekatan samseng dimana banyak serangan fizikal dilakukan ke atas penyokong pr sejak kebelakangan ini....

....................
Reply To This Comment ...................
September 6, 2012 at 12:45 AM

Pelik masjid alhusin ni.Ada ke jemput pemimpin politik yg video seksnya tersebar dimana2 untuk bagi tazkirah.Kalau iyapun penyokong kuat pakatan jemputlah ostat badrul amin ka..ops yg ni pun takleh pasal khalwat dgn bini orang.Senang kata kalau nak jemput pemimpin politik idaman hati bagi tazkirah agama sekalipun, jemputlah yg berkelayakan dlm agama dan juga bersih serta dipandang bersih.Baru orang tak pertikai.

Begitu juga janggalnya kalau masjid jemput najib atau hishamuddin bagi tazkirah.Kan nampak mengada2 tu.Sama juga ajk masjid alhusin ni memang mengada2 lagi hipokrit tak ingat.Cakap ajelah jemput anuwar atas dasar pengikut tegar pkr atau pakatan.Diorang tak kisah pun sebenarnya aljub nak cerita apa,janji dapat jumpa nuwar.Tazkirah konon.

Aku yakin najib atau rosmah(yg dijaja gambarnya dlm masjid itu)tidak sekali2 bagi tazkirah melainkan ucapan biasa atas kapasiti sebagai pm/bini pm.

Orang Melayu ni banyak yg jahil agama dan mudah terpengaruh dengan 'kulit'.Pantang nampak orang berserban/kopiah berjubah atau boleh sebut perkataan arab sepatah dua dah ingat orang tu alim ulama atau ostat siap suruh jadi imam bagi tazkirah bagai.

Anu war faham sangat kelemahan Melayu ni,depan audien Melayu dia dok ulang2 sepatah dua perkataan arab yg dia tahu,orang2 Melayu tipikal ini terus ternganga dan terus cop dia sebagai pemimpin mujaddid akhir zaman huhuhu.

p/s:kalau tak,takkanlah lky dulu yg bersongkok disangka sebagai pembela Melayu oleh orang2 Melayu s'pura dan pap dianggap akan memartabatkan Melayu lebih baik dr umno masa tu(sbl lky berjaya jajah s'pork).

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 6, 2012 at 6:24 AM

Kesian umno dipersalahkan walaupun insiden ini jelas didalangi oleh perkasa. Saya percaya segala2nya bermula apabila jawatankuasa masjid tu sendiri membuat keputusan tanpa merujuk kepada persetujuan penduduk setempat. Pada hemat AJK masjid, apabila mereka dilantik dan diberi kepercayaan oleh kariah, mereka boleh membuat keputusan sesuka hati tanpa mengambilkira sensitiviti politik.

Bukan masalah tauliah, tapi anwar seharusnya terlebih dahulu membersihkan dirinya dari semua tuduhan yang mengaibkannya. Bukan hanya setakat menafikan tuduhan tersebut dengan air liur semata2. Paling tidak pun saman pihak2 yang menuduhnya atau sekurang2nya bersumpah mubahalah.

UMNO bukanlah parti samseng seperti yang dituduh. UMNO taklah bodoh sangat untuk menggunakan kekerasan ke atas pemimpin parti lawan. Tindakan agresif bukanlah cara UMNO tetapi kadang2 kesabaran UMNO pun ada hadnya juga. Bukan sewenang2nya pihak pembangkang boleh melakukan apa saja atas platform hak asasi. Apa jua yang boleh mencetuskan ketegangan atau ketidakpuashatian kariah masjid, seharusnya dielakkan oleh pihak2 terbabit.

....................
Reply To This Comment ...................
September 6, 2012 at 7:31 AM

Saya agak TERPUTUS URAT POLITIK akhir2 ni, jadi hilang semangat nak menulis. Banyak isu2 hangat yang seharusnya mampu menaikkan syahwat politik ..... tapi connection nya lemah hehehehe...

Mungkin saya akan berehat untuk beberapa hari ini. Saya mohon maaf kepada pembaca2 setia semua. InsyaAllah saya akan kembali aktif sekiranya urat itu dah dipulihkan..

TerimaKasih !

PS - Saya tetap online mengikuti perkembangan semasa dan komen2 jika ada, akan saya siarkan. Kalau menarik mungkin saya akan jadikan artikel :)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 6, 2012 at 8:46 AM

DT,

kalau AADK di jemput, ceramah yang akan disampaikan adalah tentang dadah

kalau guru matematik dijemput, matematiklah subjeknya

kalau ekonomis dijemput, saham adalah sebahagian subjek perbincangan

kalau politikus dijemput dan subjeknya adalah agama...jahaillah puak yang menjemput politikus berkenaan.

lupakah aspek ini: masjid adalah amanah. amanah perlu dipikul seberapa baik yang boleh

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 6, 2012 at 9:15 AM

PELIK LA PULAK..

TAKDE ULAMAK ATAU USTAZ YANG LEBIH BERKALIBER KAH DI SANA?

ATAU ADAKAH AJK MASJID LEBIH RENDAH IMANNYA BERBANDING YANG DIJEMPUT? MENGAPA TIDAK IMAM MASJID YANG BERI TAZKIRAH JIKA DIA JAUH LEBIH 'BERSIH' DARI YANG DIJEMPUT? KAN ITU LEBIH AFDAL...

PELIK...PELIK BETUL MANUSIA ZAMAN SKRG NI..

....................
Reply To This Comment ...................
September 6, 2012 at 9:22 AM

Berehat lah Din, memang letih jadi blogger ni. Cuma semangat je yg dapat mengubat segala keletihan ni. Keep it up Din..........

....................
Reply To This Comment ...................
September 6, 2012 at 9:45 AM

ya, itu point utamanya. Satu lagi, bayangkan satu AJK Masjid bermesyuarat .... apakah kebarangkaliannya mereka memutuskan untuk panggil Anwar beri tazkirah ? hampir kosong kecuali mereka pro Anwar.

....................
Reply To This Comment ...................
September 6, 2012 at 9:46 AM

TERIMAKASIH :)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 6, 2012 at 9:55 AM

YA...BEREHAT TU MACAM CHARGE BATTERY JUGAKLA..HEHE

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 6, 2012 at 2:06 PM

baca kat sini din baru dapat jawapan

http://theunspinners.blogspot.com/2012/09/sapa-pengerusi-masjid-yang-benarkan.html

-gapodio-

....................
Reply To This Comment ...................
September 6, 2012 at 2:57 PM

saya konfius sikit ... Wan Salleh itu Pengerusi PKr Kedah, ADAKAH DIA JUGA IMAM MASJID ALHUSIN ?

Artikel sinar diatas TIDAK SEBUT pun begitu. Tapi artinel Unspinner seolah mengatakan keduanya jawatan itu orang yang sama.

....................
Reply To This Comment ...................
September 6, 2012 at 4:32 PM

Din,
Kalau betul pun diberi kebenaran, biarkanlah. DS Anwar Ibrahim kan juga seorang muslim, juga bertanggungjawab laksana hudud jika jadi pemerintah (sama beban yang diletakkan oleh proPAS kpd UMNO), biarkanlah beliau beri tazkirah.

Kalau betul penyampaiannya, kita renungi dan amalkanlah. Kalau salah, kita jangan ikutlah.

Jangan sebab dia PR, apa dicakap tolak ketepi terus.

p/s: sama la juganya kepada PR, dengar, nilaikan dengan minda dan hati terbuka, barulah tembak.. ini belum apa2 dah sangka buruk

sekadar pendapat..

~OnDaStreet

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 6, 2012 at 4:49 PM

biar betul bang,takkan pulak boleh jadi begitu. tabahkan hati dan kuatkan semangat bang. kami sangat sangat harapkan paparan yang sempoi tapi berkualiti. bila penulis dah cakap macam tu, kami rasa longlai. banyak rasanya yang boleh dijadikan berita saperti orang melayu yang dah makin lemah hinggakan hak keistimewaan orang melayu langsung tak berani nak suarana. harapkan pemimpin melayu, masuk angin keluar asap bang. belum lagi dapat didengarkan pemimpin melayu yang lantang menyuarakannya. anuar pun, dalam mengejar putrajaya tidak pun bercakap hal hak keistimewaan orang orang melayu. nak harapkan nik aziz, hadi awang, tak der lah. najib asyik melayankan kerenah orang orang cina.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 6, 2012 at 4:52 PM

tidak lah pelik rasanya. tazkirah ialah peringatan kepada hukum hukum dalam agama yang mungkin kita terlupa. kalau orang yang memberikan tazkirah itu daripada orang yang banyak berbuat dosa kan baik? maknanya dia mengingatkan kita supaya jangan jadi macam dia.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 6, 2012 at 4:55 PM

eh! eh! nak berehat pulak. orang berehat ni orang yang dah putus idea. tak kan lah pulak penulis dah ketandusan idea. lepas PRU boleh rehat panjang. sekarang ni bola ada kat tengah padang takut pulak bocor gol BN.

....................
Reply To This Comment ...................
September 6, 2012 at 4:58 PM

he.. he.. he... jgn ko tensen en. din. tempat aku lagi sadis! inilah politik skg, agama dan bangsa adalah nombor 2. yg no 1 ialah UNDI!

Yang paling aku tak pernah lupa ketika era TDM. Tak pernah kemaruk undi. Steady, tak perlu JANJI DITEPATI atau slogan 1 M'SIA atau RAKYAT DIDAHULUKAN, PENCAPAIAN DIUTAMAKAN. KIta dapat menilai prihatinnya TDM kepada rakyat, ugama dan bangsa secara lahiriah atau 'feel'. Tak perlu ayat2 pancingan UNDI, keikhlasan TDM diterjemah dgn kesenangan hidup rakyat.

Zaman itu sudah berlalu. Yang tinggal hanyalah kenangan!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 6, 2012 at 5:13 PM

pada pendapat saya dia bukanya imam masjid tetapi Pengerusi Masjid dimana Pengerusi Masjid punyai hak mutlak untuk membuat sesuatu keputusan. oleh kerana itulah dijemputnya Anuar untuk memberikan tazkirah yang sebenarnya ceramah.

....................
Reply To This Comment ...................
tebing tinggi
September 6, 2012 at 5:22 PM


Kepimpinan yang rendah akhlaknya sahaja yang akan mengunakan apa sahaja lorong ,matalamat mereka untok sampai, tidak kira lorong itu bolih merbahayakan orang lain.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 6, 2012 at 8:58 PM

begitu mahal harga yang perlu dibayar disebabkan beria-ia nakkan undi bukan Melayu. Padahal selama ini Melayulah yang asyik mengundi BN sehinggalah mereka ditipu oleh suami wan azizah tu. Bukan melayu memang dari dulu, kini dan selamanya undi DAP. Sepatutnya kembalikan saja kepercayaan orang melayu, lebih mudah dan senang. Tak de benda yang bakal tergadai.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 7, 2012 at 9:30 AM

MEMANG BETUL BRO..TAPI KENA TENGOK ORANG JUGAK LAH..KALAU DIA MENGAKU DAN BERTAUBAT..KITA TERIMA DGN HATI TERBUKA DAN KITA TIDAK MAHU JADI MACAM DIA. MACAM PARA BANDUAN YANG DIJEMPUT MENCERITAKAN PENGALAMAN DIHUKUM DI PENJARA KERANA KESALAHAN UNDANG2..BOLEH INSAF BRO DENGAR DORANG PUNYA KISAH HIDUP. ITU DORANG MENGAKU. DORANG BERTAUBAT TAK NAK BUAT JAHAT LAGI..

TAPI MAMAT YANG BUAT DOSA DI BELAKANG TAPI NAK NASIHAT ORANG? BERI TAZKIRAH? FUIYO.. KO NAK PERCAYA? AKU TAK NAK...BAAAAANYAKKK LAGI USTAZ ATAU IMAM YANG LEBIH BAIK KAN?

Post a Comment