........... DongZong Mahu Demo Lagi - Kempen 926 ! APA LAGI ? ? ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

DongZong Mahu Demo Lagi - Kempen 926 ! APA LAGI ? ? !

Tuesday, September 18, 20128comments

Ni apa citer DongZong Apakenamanya nak buat demo lagi ? Dari sumber blog Helenang - Digelar Kempen 926 Save Chinese Education, Dongzong bercadang berkumpul diluar Parlimen pada 26 September. Ia telahpun dimulakan dengan kempen mengumpul tandatangan -


Kempen yang langsung tidak mengiktiraf Bahasa Kebangsaan Malaysia !


Samada dalam Bahasa Cina atau Omputeh ...... Bahasa Kebangsaan langsung tidak dipandang walau sebelah mata.

Entah apa lagi yang puak Dong Zong ni tak puas hati ntah la....... Menurut laporan kolumnis The Star, bagaimanapun kempen kali ini tidak mendapat sambutan yang menggalakkan kerana masyarakat Cina mengesyaki ia lebih kepada perjuangan PERIBADI Bos Dong Zong yang sebelum ini dikatakan memiliki IJAZAH PALSU ! ( KLiK )

Kolumnis Joseline Tan mendakwa demo kali ini adalah perang peribadi antara ahYap dengan Datuk Wee Ka Siong dan sebagai usaha terakhir ahYap untuk kekal berkuasa sebagai Taiko DongZong.

By now, many Chinese, especially the intelligentsia, know that Yap is staging the rally to cling on to his Dong Zong post. They think the 926 rally has more to do with Yap’s personal agenda than Chinese education.
Yap is desperate to go for another term as chairman of Dong Zong but to do that, he needs to be on the board of a Chinese school.

The Chinese papers have been full of reports of how Yap was ousted from the board of SRJK Jinjang Utara after quarreling with the school’s PIBG and alumni members. The dispute led to the PIBG and alumni members forming their own 15-member board of directors. Yap came up with a rival list but could not fill the remaining six slots with PIBG and alumni members who had boycotted him.

Yap blamed Dr Wee when the Education Department accepted the full list over Yap’s incomplete list. Many people out there believe this is why Yap wants Dr Wee to resign. The 926 rally reeks of a personal vendetta.

Wahai rakyat Malaysia yang berbangsa Cina - Seriusli la, DON'T PUSH IT ! Najib sendiri dah pastikan kewujudan sekolah cina, terbaru diluluskan pembinaan dua buah sekolah cina diKuantan dan Segamat. JANGAN GELOJOH ! Sebelum ini orang Cina aktif berdemo menuntut itu ini, ingat orang Melayu tak rasa apa ke ? Kita sabar, kita sedar negara ini berbilang kaum dan perlu sikap saling menghormati.

Saya ulang - SALING menghormati. Maknanya kita hormat anda dan anda pula hormat kami. Kita bukannya nak orang cina kowtow atau apa tapi PALING KURANG tunjukkan yang orang cina Malaysia sanggup hidup BERSAMA orang Melayu, bukannya hidup berasingan dalam kelompok anda sendiri.

Kalau mahu hidup BERSAMA, tidak bolehlah semua mesti Cina, Cina , Cina  ! Dimana nilai KEBANGSAANnya ? Kenapa tidak ada langsung inisiatif untuk memastikan orang2 Cina fasih dalam Bahasa Kebangsaan ? Bukankah BAHASA itu perlu untuk KOMUNIKASI dan tanpa komunikasi mana mungkin akan ada INTERAKSI, dan tanpa interaksi mana mungkin akan tercapai PERPADUAN ! Tanpa Perpaduan tidak akan wujud KEMAKMURAN dan tanpa Kemakmuran, tidak ada gerenti KEAMANAN ....  dan bukankah KEAMANAN itu merupakan impian semua orang ?

Janganlah ambil kesempatan PRU13 yang semakin dekat untuk membuat pelbagai tuntutan yang tidak menghormati semangat Perpaduan antara kaum. Agak-agak la .... Pastinya parti2 politik pembangkang akan ikut serta menghasut supaya ketegangan berlaku. 

Bukan saja Dap, malah Pas yang langsung tidak faham apakebendanya Petition diatas pun akan ikut sama......

KLiK

Apakah ini yang anda mahukan - Setiap Kaum mengikut hala masing2 tanpa titik pertemuan ? Percayalah, itu merupakan FORMULA ASAS RUSUHAN KAUM !

Share this article :

+ comments + 8 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 17, 2012 at 9:50 PM

Berpolitik tanpa befikir kesan baik buruknya, aikk...Cikgu tu pun main tenyeh aje, apa ke bende pong dia tok tahu.Siap bojeng lagi pukol gambo, formula asas untuk bertanding sekali lagi gamoknya.Cikgu mendee....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 17, 2012 at 10:31 PM

baru2 ni pm beriya2 berckp umno merupakan tunjang org melayu.

seperti biasa nahas kita kalau hanya percaya ckp org politik

tp ini peluang utk pm membuktikan kata2 dia. kami akan memantau ketat isu ini. kali ini bukan cina saja dia kene ambil hati. kami dh faham kami xnak dipaksa memahami lagi. kalau kita kene berpisah dgn puak yg melampau maka berpisah saja. toleransi perlu ada limit. jgn sampai dikikis habis sampai x ada baru nk bertindak. saya percaya ini mesej ramai. harap datuk seri ambil perhatian.

masa utk bersabar dh tamat. selepas ini redha saja.

awas puak melampau. kami x suka diugut dan situasi kami bertoleransi xkan selamanya kekal.

melayu hampa.

....................
Reply To This Comment ...................
September 17, 2012 at 10:46 PM

Pemimpin2 politik bukannya bodoh cuma mereka semua meletakkan kepentingan undi didepan. Semua hanya pentingkan kuasa. Apa nak jadi dengan masadepan .... itu masalah generasi akan datang.

Kita yang ramai2 ni pun SAMA ! Tak berani nak bersuara menegur BAPA VERNAKULAR kita..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 17, 2012 at 11:33 PM

negara ini harus mengalami keperitan kerusuhan kaum,baru semua akan sedar.

....................
Reply To This Comment ...................
KA
September 18, 2012 at 10:57 AM

saya pun heran sgt sgt sgt. Apa lagi yang kaum ni nak??? Najib dah bagi mcm2 walaupun kita tau bila bagi bukan nya mereka berterima kasih malah akan mintak dan mintak lagi... aiyaa

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 18, 2012 at 3:42 PM

sebenarnyalah apa yang dikatakan penulis benar tapi terkilan juga bila membicarakan perkara sedemikian yang berkepentingan bangsa Melayu, tidak ramai yang kelihatan memberikan sumbangan. perkara yang dipaparkan amat serious dan perlu orang orang Melayu memberikan focus. nampaknya ramai dikalangan pembaca lebih gemar berbicara tentang politik terutama parti PAS. tetapi mungkin terlepas pandang bahawa agenda bangsa, bahasa dan budaya sekarang ini pun telah dipolitikkan oleh puak DongZong. ada kah tidak pelawat sedar bahawa puak keparat ini bertujuan memecahkan perpaduan kaum yang telah lama ujud? entah lah apa yang akan berlaku kepada generasi akan datang jika dinilai dari generasi sekarang ini.

saya juga berpendapat kaum keparat ini tidak perlu lagi dilayan. perjuagan mereka untuk mendapatkan hak keistimewaan untuk kaum kaum mereka ini sudah jauh tersasar. pehak kerajaan pula asyid mengundur dan melayan. dalam memperjuangkan satu malaysia, mengapa kerajaan harus menunaikan tuntutan mereka dan kenapa pula sekolah sekolah cina masih lagi diberikan bantuan. ada kah sekolah sekolah cina lyang ada dan akan dibina ini mampu menyumbang kepada perpaduan kaum? kalau dulu bahasa kebangsaan dijadikan bahasa perantaraan, adakah mustahil, kiranya tuntutan kaum keparat ni berhasil, bahasa inggeris dan cina akan digantikan?

....................
Reply To This Comment ...................
September 18, 2012 at 3:53 PM

Jika keadaan dibiarkan berterusan ....negara akan HANCUR ! Kita boleh buat sesuatu tapi sayang ........ tidak ramai yang layan isu ini. Ramai yang terikut2 rentak pemimpin tanpa mereka menyedari bahawa kuasa sebenarnya ditangan mereka, asalkan mereka mahu bersuara.

Ya, kita boleh ubah asalkan kita mampu menandingi suara Dongzong, kerana itulah padang permainan mereka - UNDI.

....................
Reply To This Comment ...................
tebing tinggi
September 18, 2012 at 4:38 PM


Apabila Tun Mahadir meletakan jawatan maka beakhirlah era kepimpinan dimana seorang pemimpin dapat membezakan dimana kepentingan politik dan dimana kepentingan negara walaupon tindak tandok adakalanya tidak popular tetapi kalau diamati ada nilainya.

Post a Comment